کد خبر 499665
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵

حسگرهای صوتی قدمتی طولانی در علم پزشکی دارند. چندین دهه است که از چنین ابزارهایی برای پایش ضربان قلب، بررسی عفونت‌ های ریوی و یا تشخص بیماری‌های معده و روده بهره گرفته می‌شود.

 به گزارش مشرق، دانشمندان مرکز تحقیقات مهندسی پزشکی دانشگاه MIT موفق به‌تولید یک حسگر صوتی شده‌اند که می‌تواند اطلاعات حیاتی را نه از روی پوست، بلکه از داخل بدن فرد جمع آوری و ارسال نماید.

حسگر صوتی قابل کاشت در بدن ساخته شد

تا قبل از این برای بررسی اصوات داخل بدن، همواره وسایلی در تماس با پوست قرار داده می شدند. برخی از ابزارهای تشخیصی به نحوی طراحی شده‌اند که به اندام بیمار چسبیده و در طی زمان به ثبت علائم حیاتی بپردازند. مسلماً استفاده از چنین وسایلی، به خصوص در دوره های طولانی، آزاردهنده و مشکل ساز است، مخصوصا در مواردی که بیمار دچار جراحات پوستی و یا سوختگی شده باشد.
 
چنین معضلی با ابداع این حسگر تازه مرتفع خواهد شد، چرا که می‌ توان آن را درون بدن بیمار فرستاد و بدون ایجاد هرگونه حساسیت و یا آسیب، از داخل به ثبت و تحلیل اطلاعات پرداخت.
 
این کیت تشخیصی کوچک درون کپسولی از جنس سیلیکون در ابعاد یک مغز بادام کوچک قرار داده شده و می‌توان آن را هم به روش کاشت ایمپلنت و هم از طریق بلعیدن وارد بدن بیمار کرد. سنسور مذکور توانایی این را دارد که اصوات مختلف (همچون صدای ضربان قلب، حرکات روده و معده و صدای تنفس) را از هم تمیز داده و به طور مجزا اطلاعات آنها را جمع‌ آوری و تا شعاع 3 متری و از طریق امواج ارسال نماید.
 
دانشمندان امیدوارند با استفاده از این محصول جدید بتوانند دوره‌های تشخیصی طولانی را کوتاه و نیاز به مراجعه متعدد بیمار به پزشک و یا بستری های شدن های پیاپی وی را کاهش دهند.
 
منبع: دیجیاتو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس