کد خبر 499496
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲

روند استعفای نمایندگان یکی از مباحثی است که در قانون آیین‌نامه داخلی مجلس مطرح شده است.

به‌ گزارش مشرق، یکی از مباحثی که در قانون آیین‌نامه داخلی مجلس‌ شورای‌ اسلامی برای وکلای ملت برشمرده شده است، روند استعفای نمایندگان و سازوکاری است که برای آن ذکر شده است.

بر اساس مبحث استعفای نماینده از مواد آیین‌نامه داخلی مجلس، روند این استعفاء بدین صورت است‌ که مطابق ماده 94 آیین‌نامه داخلی هر نماینده که اعتبارنامه او به تصویب رسیده است، مى‏‌تواند از مقام نمایندگى استعفاء دهد؛ پذیرش استعفاء موکول به تصویب مجلس است.
 
لازم به‌ذکر است هر نامزد پيروز در انتخابات، يک اعتبارنامه نمايندگی دارد که بايد از سوی همه نمايندگان پذيرفته شود. این اعتبارنامه مجموعه مدارکی است که در ارتباط با سوابق کاری و نحوه انتخاب هر نماینده در پرونده وی قرار می گیرد و بعد از شروع به کار مجلس و تعیین شعب مجلس، اعتبارنامه‌های نمایندگان در شعب مورد بررسی و درنهایت مورد تایید یا رد شعبه های بررسی کننده قرار می گیرد.

 
در ادامه این قانون و در ماده 95  آن درخصوص استعفاء آمده است: 

نماینده تقاضاى استعفای مدلّل خود را به عنوان رئیس مجلس مى‏‌نویسد و رئیس مجلس آن را در اولین جلسه علنى و بدون قرائت متن، اعلام و در دستور کار هفته بعد مى‏ گذارد. نماینده مى ‌تواند قبل از شروع بررسى در مجلس تقاضاى استعفای خویش را مسترد دارد.


*بررسی تقاضای استعفاء درصحن مجلس 

در ادامه بر اساس ماده 96 قانون استعفای نماینده مجلس بیان شده است‌ که:

بررسى تقاضاى استعفاء بدین ترتیب خواهد بود که ابتدا تقاضاى استعفاء قرائت شده و سپس شخص متقاضى استعفاء یا نماینده دیگرى به تعیین او تقاضاى دفاع خواهد نمود. مدت قرائت تقاضاى استعفاء و توضیح نماینده متقاضى استعفاء حداکثر نیم ساعت است. مخالف یا مخالفین نیز حداکثر نیم ساعت مى ‏توانند صحبت کنند و پس از آن رأى‏ گیرى به عمل مى‏ آید. در صورت تصویب تقاضاى استعفاء مراتب از طریق رئیس مجلس به وزارت کشور اعلام مى‏ شود تا طبق قانون انتخابات اقدام نماید.

تبصره- هر گاه نماینده متقاضى استعفاء براى طرح تقاضاى استعفاى خود در مجلس حاضر نشود و کسى را هم براى دفاع از خود تعیین ننماید متن تقاضاى استعفاء قرائت و در صورت وجود مخالف حداکثر به مدت پانزده دقیقه صحبت خواهد کرد و سپس رأى‏ گیرى به عمل مى‏ آید.
 
لازم به‌ذکر است‌که مطابق ماده 97 مبحث استعفای نمایندگان مجلس، هرگاه تقاضاى استعفای تعدادى از نمایندگان به نحوى باشد که مانع از تشکیل جلسه رسمى گردد قابل طرح در مجلس نیست.

 بنابراین در صورتی‌که موضوع استعفای نماینده‌ای در مجلس مطرح شود، این درخواست نماینده روندی مطابق آن‌چه که در قانون آئین‌نامه داخلی بیان شده است را می‌گذراند.


*ماجرای استعفای کوچک‌زاده


مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در صحن علنی امروز (دوشنبه 2 آذرماه) براساس اخطار اصل 67 خطاب به لاریجانی اظهار کرد: از روز گذشته اسم بنده در نوبت ایراد اخطار بود اما اعلام نشد.

کوچک‌زاده در اعتراض به موضوع امحاء و دفن 1700تن سیب‌زمینی توسط رئیس تعاونی روستایی استان فارس برای جلوگیری از افت قیمت، و اعلام نشدن نام وی برای ایراد اخطار پیرامون این موضوع، با حالتی برافروخته و عصبانی و با گرفتن برگه‌ای در دست به جایگاه هیئت رئیسه نزدیک شد و برگه استعفای خود را در مقابل لاریجانی قرار داد.

حال مطابق آن‌چه که در ابتدای این گزارش ذکر شد، کوچک‌زاده برای استعفاء از نمایندگی مجلس شورای اسلامی لازم‌است که طبق قانون سازوکار آئین‌نامه داخلی مجلس برای این موضوع را طی کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس