کد خبر 498003
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۵

جدال دو تیم فوتبال رئال مادرید و بارسلونا به ساعت 20:45 فردا شب در برنابئو کلید می خورد و احتمال لغو این بازی بزرگ همچنان به قوت خود باقی است.

به گزارش مشرق، رامون کرانو نویسنده شهیر گالیسیایی در ستون «معجزه فوتبال» می نویسد: نزدیکی‌های ال‌کلاسیکودربی که می شود، گاهی تصور می‌کنم جمعیتی قابل توجه در جهان گرد هم آمده و طوماری را امضا می‌کنند، در این نامه بلند بالا نوشته شده که یک امشب را با دنیای ما کاری نداشته باشید، آهای آدم بزرگ‌های عاقل و بالغ، آهای کارشناسان خبره و زبده هواشناسی، سیاست، حوادث، فرهنگ و هنر، آهای آدمهای جدی و مهم، دو تیم رئال مادرید و بارسلونا با هم رقابت خواهند داشت، برای 90 دقیقه ما را با دنیای کوچک خود تنها بگذارید. ما بیمار هیجان این 90 دقیقه هستیم.

رئال مادریدی که درست یا غلط، به حکم متنهای ترجمه شده تیم پادشاه و بارسلونایی که در سایه ترجمه‌های پر احساس و حماسی تا مرز اساطیر و نمادهای اعتراض برابر فاشیسم، مقدس و آسمانی تداعی شده، این روزها جایی در رسانه های منطقی و بی طرف اروپایی ندارند.

گویی این دو نام در کوچه بن بست تاریخ به دام رسانه های ایرانی افتاده و خیال بیرون آمدن از این بیراهه ازلی را ندارند. یوونتوس تا دره فساد و تباهی و رشوه و خیانت پیش رفت اما به روزهای خوبش برگشت و دوباره مردمی شد، بایرن مونیخی که استخدام ستارگان وابسته به آلمان شرقی را ممنوع اعلام کرده بود، به آغوش مردم و هوادارانش بازگشت، نیوکاسلی که برای خوشایند مالک ولزی معدن زغال سنگ تن به شکست می دهد بار دیگر لباس مردمی بر تن می کند و سالهای سیاهش را به دست فراموشی می سپارد. اما بارسلونای مردمی دهه 50 و 60 میلادی، همیشه مردمی است حتی اگر برای مقاصد حزب جدایی طلب خود، سیاست را وارد ورزش کند، حتی اگر بیش از 30 هزار پرچم کاتالونیا را به دست هوادارانی بدهد که فقط برای تماشای فوتبال به نیوکمپ آمده اند، حتی اگر ثروت مردمی خود را به بانکهای تل آویو منتقل سازد، حتی اگر قوانین یوفا را در استخدام نوجوانان فیلیپینی زیر پا بگذارد.

رئال مادرید هم اگر روزگاری پادشاهی بوده یا زیر شلاق فرانکوی خون ریز به دژ ورزشی یک دیکتاتور تبدیل شده، تا ابد اینگونه است، حتی اگر برای نیم قرن در صدر جدول کمک های نقدی به یونیسف باشد، حتی اگر بالاترین نمره را در رعایت حقوق هواداران از یوفا دریافت کرده باشد، حتی اگر پس از نظرسنجی مردم مادرید، از خرید برج مرکزی مادرید به رغم میل باطنی خود، صرف نظر کرده باشد.

برای هواداران رئال مادرید، بارسلونا تیم منفوری است، حتی اگر ابرستارگان با اخلاق و بزرگی چون لیونل مسی، نیمی از زندگی ورزشی خود را در کمک به سازمانهای مردم نهاد و موسسات خیریه گذرانده باشند، حتی اگر بیشترین کمک را به پروژه مبارزه با ایدز تقدیم کرده باشد.

برای هواداران بارسلونا نیز مدیران این باشگاه همیشه بهترین مدیران جهان هستند حتی اگر با بنیاد قطر، به عنوان حامی مالی مسلم و ثابت شده القاعده قرارداد همکاری منعقد کرده باشد، برای هواداران رئال مادرید نیز، مدیران این باشگاه بهترینهای دنیا هستند حتی اگر با زمین خواری تاریخی حق میلیونها مادریدی را زیر پا له کرده باشند.

بازی سنگینی بود، منچستریونایتد در نوومبلی میزبان بارسلونا در فینال لیگ قهرمانان اروپا، 28 می 2011 جدالی میان آسولگرانا و شیاطین سرخ که با پیروزی 3 بر یک بارسلونا به پایان رسید، پدرو،مسی و داوید ویا سه بار بر دریچه قلب آلکس بزرگ فشار وارد کردند، دستهای فرگوسن می‌لرزید و حتی هواداران دو آتشه بارسلونا به افزایش احتمالی گل زده تیمشان راضی نبودند، انگار احترام فرگوسن حداقل در آن شب بر همه اهالی فوتبال واجب شده بود. گاردین همان شب در وب سایت اختصاصی خود نوشت: فوتبال یعنی این، وقتی پای یک تیم انگلیسی در میان باشد، دستهای یک مرد بزرگ هم می لرزد. اما هفته گذشته، استبان در آس اسپانیا نوشت: دستهای فرگوسن لرزید اما برای مردم اسپانیا که دنیا را زیر قدمهای ال کلاسیکودربی می لرزانند، این چیزها چندان عجیب و غریب نیست.

پرگل‌ترین ال‌کلاسیکو در تاریخ 13 ژوئن سال 1943 روی داد که در آن دیدار رئال مادرید با نتیجه‌ یازده بر یک بارسلونا را شکست داد. البته این دیدار به پیشنهاد رئال مادرید (به علت خبر ارسال پیغام تهدیدآمیز وزیر کشور ژنرال فرانکو به بازیکنان تیم بارسلونا) از آمار و ارقام نتایج تاریخ ال‌کلاسیکو حذف شد. پس از این دیدار؛ پرگل‌ترین ال‌کلاسیکو به تاریخ سوم فوریه 1935 برمی‌گردد که در آن دیدار باز هم رئال مادرید با نتیجه 8 بر 2 بارسلونا را در هم کوبید. بهترین برد بارسلونا نیز تفاوت چندانی با این نتیجه نداشت و آبی‌واناری‌ها در تاریخ 23 سپتامبر 1950 با نتیجه 7 بر 2 موفق به شکست قوهای سپید مادرید شدند.

بارسلونا در آخرین دیدار به تاریخ 23 مارس 2015 به پیروزی دو بر یک دست یافته ، 229 بازی رسمی و تعیین کننده، 33 بازی دوستانه و در مجموع 262 رویارویی به نام ال کلاسیکو دربی اسپانیا.

92 پیروزی رئال مادرید در دیدارهای رسمی و تعیین کننده، 19 پیروزی بارسلونا در بازیهای دوستانه، در مجموع 108 پیروزی بارسلونا در کل بازیهای برگزار شده.

430 گل زده رئال مادرید مقابل 454 گل زده بارسلونا در تمام بازیهای رسمی و غیر رسمی تاریخ ال کلاسیکودربی اسپانیا.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس