عاملان تراژدی اخیر پاریس وجوه اشتراک زیادی با سایر تروریست‌هایی دارند که غربی‌ها ادعا می‌کنند به کشورهایشان حمله کرده‌اند. به عنوان مثال، این تروریست‌ها هم برای جلوگیری از هرگونه ابهام، گذرنامه‌های مرموز خود را طبق معمول این‌گونه حوادث، با خود همراه داشته‌اند.

گروه بین‌الملل مشرق- در کنار هم‌دردی آشکاری که همه مردم دنیا با قربانیان و خانواده‌های آن‌ها در فرانسه دارند، این نکته واضح است که حوادثی نظیر حوادث اخیر در پاریس اولین بار نبود که در دنیا یا حتی فرانسه اتفاق می‌افتاد. این هم بخشی از همان سناریوی تکراری بمب‌گذارا‌ن انتحاری بود که خود را پس از درگیری و قتل‌عام مردم منفجر می‌کنند. حملات 11 سپتامبر، بمب‌گذاری‌های سال 2005 لندن، و البته حمله به دفتر مجله شارلی ابدو، همگی کلیدهایی را برای باز کردن معمای حملات اخیر پاریس ارائه می‌دهد.

از نظر غربی‌ها داعش به دنبال آن است که فرانسه بمبارانش کند
«روبرتو کواگلیا» نویسنده ایتالیایی

خبرنگار بین‌الملل مشرق
در خصوص شواهدی که می‌تواند ماهیت واقعی حملات پاریس را نشان بدهد، با «روبرتو کواگلیا» نویسنده ایتالیایی کتابی درباره 11 سپتامبر  با عنوان «افسانه 11 سپتامبر و گزینه دکتر استرینج‌لاو» (دکتر استرینج‌لاو به کسی گفته می‌شود که به جنگ هسته‌ای علاقه دارد)، گفتگو کرده است. کواگلیا در مصاحبه زیر، نقاط اشتراک فاجعه اخیر پاریس را با دیگر حملات مشابه بیان می‌کند و نشان می‌دهد استراتژی‌ای که غربی‌ها مدعی هستند داعش در پیش گرفته است، تا چه اندازه غیرمنطقی است.


سؤال::
دلایل متعددی تا کنون برای حمله داعش به فرانسه مطرح شده است، از جمله تغییر مواضع پاریس نسبت به داعش یا بمباران این گروه در سوریه. به نظر شما دلیل اصلی این حمله چه بوده است؟

اولاً باید در این شک کرد که آیا واقعاً داعش این حمله را انجام داده است یا خیر. غربی‌ها می‌گویند استراتژی اخیر داعش این است که چون با بمباران روسیه (با بمب‌های واقعی) و آمریکا (با بمب‌های مرموزی که طی یک سال تمام، هیچ آسیبی به داعش نرسانده‌اند، بلکه ظاهراً آن‌ها را تقویت هم کرده‌اند) ارضا نشده است، می‌خواهد فرانسه را هم بیش‌تر درگیر بمباران خود کند و در صورت امکان، حتی پای نیروهای زمینی این کشور را به سوریه باز نماید. منطق غربی‌ها می‌گوید داعش به دنبال آن است که با بهانه افزایش دشمنان خود، اقدام به جذب نیروهای بیش‌تری کند.

برای آن‌که بفهمیم ادعاهای غربی از کجا نشأت می‌گیرد، توجه به این نکته ضرورت دارد که عاملان تراژدی اخیر پاریس وجوه اشتراک زیادی با سایر تروریست‌هایی دارند که غربی‌ها ادعا می‌کنند به کشورهایشان حمله کرده‌اند. به عنوان مثال، این تروریست‌ها هم برای جلوگیری از هرگونه ابهام، گذرنامه‌های مرموز خود را طبق معمول این‌گونه حوادث، با خود همراه داشته‌اند. یادمان نرفته که تروریست‌های شارلی ابدو، گذرنامه‌هایشان را در خودرویشان جا گذاشته بودند. تروریست‌های 11 سپتامبر هم گذرنامه‌هایشان را دقیقاً پایین پای برج‌های دوقلو انداخته بودند و این گذرنامه‌ها به طرز معجزه‌آسایی در انفجارهای وحشتناک آن روز، سالم و دست‌نخورده باقی ماندند تا چند روز بعد، همه مردم در تلویزیون آن‌ها را ببینند.

از نظر غربی‌ها داعش به دنبال آن است که فرانسه بمبارانش کند
غربی‌ها می‌گویند داعش با ایجاد هیاهوی رسانه‌ای
تلاش در جذب نیروهای بیش‌تر دارد

این را هم در پرانتز بگوییم که شارلی ابدو احتمالاً در روزهای آینده کاریکاتورهایی از قربانیان فرانسوی هم منتشر خواهد کرد، چون همین کار را با 224 قربانی روسی کرد که در حادثه سقوط هواپیمای ایرلاین مصری (که داعش ادعا می‌کرد آن را سرنگون کرده است)، کشته شدند. باید ببینیم آیا پاریسی‌ها آن‌قدر روشن‌فکر هستند که قربانیان فرانسوی را هم به تمسخر بگیرند یا این‌که کاریکاتورهای شارلی ابدو استاندارد دوگانه غربی را افشا خواهد کرد.

سؤال:: گفته می‌شود داعش تحت پشتیبانی آمریکا ایجاد شده است. یک ژنرال فرانسوی با نام «وینسنت دسپورته» هم این موضوع را بیان کرده است. اما آیا کسی حرف این افراد را باور می‌کند؟

مردم فرانسه که هر روز، روزنامه «ریپابلیکا»ی خود را می‌خوانند؛ فکر می‌کنند اطلاعات بیش‌تری از یک ژنرال دارند. مردم حتی به اسناد و مدارک رسمی و محرمانه آمریکایی هم توجهی نمی‌کنند که در آن‌ها به پیشنهاد ایجاد داعش از سال‌ها قبل، اشاره شده است.

مردم عادت کرده‌اند یک سری واقعیت‌ها را نادیده بگیرند. این همه عکس که سناتور جان مک‌کین را با البغدادی سرکرده داعش نشان می‌دهد، نباید ما را فریب بدهد: احتمالاً البغدادی آن زمان اتفاقی از آن‌جا رد می‌شده است. ممکن بود هر کدام از ما در آن زمان جای البغدادی باشیم و از آن‌جا رد شویم.

این‌که چند روز قبل از حملات پاریس، رئیس سازمان سیا با رئیس سرویس مخفی فرانسه دیدار کرده، نباید فکرهای بدی را به ذهن مردم متبادر کند. ممکن است این افراد بیش‌تر از آن‌که ما تصور می‌کنیم دور هم جمع شوند و برای تفریح هم که شده مشروب بخورند. این‌که ایرادی ندارد. وقتی مردم این اندازه فریب خوردند، غربی‌ها حتی می‌توانند ادعا کنند دلیل استراتژی داعش در حمله به پاریس این بوده که رهبران این گروهک، عقب‌مانده ذهنی و ناقص‌العقل هستند!

یک مسئله جالب دیگر این است که ویکی‌پدیا در سرعت انعکاس این استراتژی ادعایی داعش، رکورد جدیدی را ثبت کرد. طوری که به نظر می‌رسید قبل از آن‌که کسی از این استراتژی صحبتی کند، ویکی‌پدیا آن را آماده انتشار کرده بود. البته ما خیلی وقت است که به این معجزه‌های کوچک عادت کرده‌ایم و برایمان عادی شده است. همان‌طور که برایمان عجیب نبود که بی‌بی‌سی 20 دقیقه قبل از سقوط ساختمان شماره 7 در مرکز تجارت جهانی در 11 سپتامبر سال 2001، این خبر را اعلام کرده بود.

سؤال:: درباره شباهت‌های حملات پاریس با حوادث قبلی در غرب بیش‌تر توضیح بدهید.

ماها عادت کرده‌ایم که هر حمله تروریستی با یک آموزش ضدتروریسم کم و بیش در همان مکان حمله واقعی، هم‌زمان می‌شود. نیویورک 11 سپتامبر 2001 شاهد چنین تمرینی بود. لندن 7 ژوئیه 2005 چنین تمرینی را داشت. در حادثه اخیر پاریس هم همین قضیه تکرار شد.

از نظر غربی‌ها داعش به دنبال آن است که فرانسه بمبارانش کند
پیش از حملات پاریس، تمرین‌های گسترده‌ای برای مقابله
با سناریوی حملات متعدد تروریستی انجام شده بود

همان روز وقوع حادثه، یک «تهدید بمب‌گذاری» ایستگاه قطار «گار در لیون» در پاریس را تخلیه کرد. یک تهدید مشابه هم منجر به تخلیه هتلی شد که تیم فوتبال آلمان قبل از بازی با فرانسه، در آن مستقر بود. اگر هم این‌ها کفایت نمی‌کند، همان روز، یک تمرین آموزشی جامع انجام شد که سناریوی آن، حملات متعدد در پاریس بود. این تمرین شامل پلیس، آتش‌نشانی، تیم‌های پرستاری و غیره می‌شد. بنابراین این‌بار هم مانند موارد مشابه عملیات‌های تروریستی در غرب طی سال‌های اخیر، یک مشت حادثه به طور اتفاقی با هم افتادند.

ضمناً از آن‌جایی که ما خیلی با اعداد و ارقام هم کاری نداریم، تعجبی نمی‌کنیم که حملات پاریس در روز جمعه سیزدهم (13) ماه یازدهم (11) میلادی در منطقه 11 پاریس رخ داده است. برخی هم اشاره کرده‌اند که بسیاری از قربانیان این حادثه، برای حضور در کنسرتی به پاریس آمده بودند که گروه هوی متال «عقاب‌های متال مرگ» اجرا می‌کردند. مدتی پیش در بخارست هم که به «پاریس کوچک» معروف است، یک تراژدی کوچک‌تر رخ داد. 50 نفر در یک حادثه آتش‌سوزی طی برگزاری یک کنسرت هوی متال فوت کردند. همین حادثه به سرعت منجر به سقوط دولت رومانی و ایجاد دولتی «اروپایی‌تر» شد. به نظر می‌رسد حضور در کنسرت‌های هوی متال تبدیل به تهدیدی علیه افراد شده است.

اگر واقعاً همین‌طور باشد که پس جنگ جهانی سوم به همه خوش بگذرد! اما نگران نباشید، شبکه‌های تلویزیونی غربی احتمالاً تا چند روز دیگر به همان موضوعات قبلی برمی‌گردند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • راکی ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    همه دنیا میدانند اینها بازی جدید برای لشکر کشی به سوریه است اما خودشان را به کری زده اند
  • یارور ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    نویسنده عزیز ایتالیا دمت گرم اما چرا با مشرق حرف زدی اینها خودشان زامبی هستند
  • سید اکبر کولر ساز ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    متاسفانه راست گفته این اقا. به زودی به ایران هم حمله میکنند البته بعضی از مردم قدرنشناس ایرن حقشان است مثل سوریه و عراق بشوند. مخصوصا آنها که به شهدا توهین میکنن
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    حق خودته مردک
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    داعشی ... ایران سوریه نمیشود ایرانی دلیر است و نترس و مومن
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    خخخخخ کولرساز آفرین
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    تو برو کولرت رو بساز در مسائل استراتژیک دخالت نکن
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    خخخخخخخ
  • بیوک ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    اره بابا غرب وحشی استعمارگر
  • بیژن ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    جالب بود مشرق دقت کن
  • فلانی ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    کاملا واضحه این موضوع . دقیقا مثل 11 سپتامبر که آمریکا الکی ساخت که حمله کنه به عراق . دنبال بهانه هستند.
  • حسین ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    سلام غربی ها زیاد اهل سیاست نیستند وبراحتی توسط دولتمردان خود بازی می خورند رسانه های غربی نقش بسزایی در ایجاد این فرهنگ دارند و با حجم هدفمند خبرها افکار مورد نظر خود را در آنها مدیریت می کنند وگرنه وقتی که تا دیروز رئیس جمهورشان از داعش و امثال آن حمایت می کنند ولی امروز آنها مورد حمله قرار می دهند چرا دادشان در نمی اید و مسئولین خود را مسئول این عواقب نمیشمارند دانشمندان آنها که مسئولیت سنگینی در هر زمان دارند انگار مرده اند
  • ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    علت اینکه به اون حادثه غربیها میگن حادثه جمعه سیزدهم این هست که در فرهنگ بعضی کشورهای غربی جمعه سیزدهم ماه روز نحسی هست
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    مشرق ممنون از مصاحبه هایت
  • حسن موحدی ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    افزایش جمعیت مسلمان در اروپا از دو کانال (زاد و ولد بیشتر)و(مهاجرت)باعث نگرانی شده و میخواهند از هر راهی که بشود جلو افزایش جمعیت را بگیرند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس