کد خبر 497701
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹

یک نویسنده و تحلیلگر سیاسی سعودی در یادداشتی برای بررسی نشست وین 2 درباره سوریه و نتایج آن نوشته که بشار اسد موفق شده به همه ثابت کند تروریسمی که سوریه را هدف قرار داده به دیگر کشورهای جهان نیز سرایت می‌کند.

به گزارش مشرق، «طراد بن سعید العمری» نویسنده و تحلیلگر سیاسی عربستانی در یادداشتی در روزنامه «انحاء» عربستان نوشته که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه موفق شده جهان را قانع کند که تروریست‌ها و گروه‌های افراط‌گرا عامل هرج و مرج و بحرانی بودند که گریبان سوریه را گرفته بود.

به گفته العمری، آمریکا و همپیمانانش در اروپا و خاورمیانه به خواسته ایران، روسیه و همپیمانانشان در مورد ضرورت در قدرت ماندن اسد تن داده‌اند و همه برای مبارزه با تروریسمی که دیگر به سوریه محدود نمی‌شود و در حال انتشار به همه کشورهای جهان است.

در این یادداشت با عنوان «سوریه‌ی اسد، بین خرس [روسی] و خر [آمریکایی]» آمده است که حاضران در نشست وین 2 در پایان نشستشان راهکارهای دقیق و زمان بندی شده‌ای ارائه دادند؛ آتش بس در سوریه میان ارتش این کشورهای و گروه‌های مسلح تحت فرمان معارضان سوریف شناسایی و ساماندهی فهرستی از گروه‌های تروریستی که قرار است اردن تهیه کند و به ائتلاف آمریکایی که علیه داعش تشکیل شده تحویل دهد.

تشکیل دولت انتقالی [موقت] طی 6 ماه که کار برای تشکیل آن باید از ماه ژانویه 2016 آغاز شود و برخی چهره‌های شناخته شده از معارضان داخلی و خارجی سوریه به همراه نمایندگان دولت سوریه این وظیفه را بر عهده خواهند داشت.

تدوین قانون اساسی جدید طی 18 ماه؛ برگزاری انتخابات پارلمانی بر اساس قانون اساسی جدید، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و اینکه مردم سوریه خودشان تنها افرادی باشند که نمایندگانشان در پارلمان و رئیس جمهورشان را انتخاب کنند.

العمری نوشت: 6 بند فوق که در نشست وین 2 مورد توافق همه قرار گرفت همان چیزی است که رئیس جمهور سوریه از زمان آغاز بحران این کشور بر سر آن مجادله می‌کرده، اما دولت آمریکا و همپیمانانش سقف خواسته‌های معارضان را با توجه به اتفاقاتی که تحت عنوان بهار عربی رخ داده بود بالا برده بودند اما بردباری و ایستادگی بخش‌های مختلف سوریه (رئیس جمهور، حکومت، پارلمان، ارتش و مردم از بحران سوریه یک پدیده متفاوت ساخت.

این نویسنده سعودی ادامه داد:

نظریه آمریکایی در لزوم برکناری اسد که رئیس جمهور قانونی این کشور است، نظریه‌ای است که با وجود اینکه از سوی برخی کشورهای منطقه‌ای تکرار می‌شود اما با قانون بین الملل در تضاد است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه سیاست‌های این کشورها در خاورمیانه از جمله عراق، لیبی و یمن با شکست مواجه شده و برای مردم این کشورها جز جنگ داخلی و ویرانی چیزی به همراه نداشته؛ حاضران نشست وین را بر آن داشته که بپذیرند در قدرت ماندن اسد می‌تواند بخشی از راه حل باشد و ماندن یا رفتن او وابسته به نظر مردم سوریه است.

انتشار حملات داعش در اغلب کشورهای منطقه و افزایش سرعت اقدامات تروریستی با انفجار بمب در هواپیمای مسافربری روسی و انفجارهای دوگانه در بیروت و حملاتی که پاریس و حومه آن را هدف قرار داده همه و همه بر نشست وین 2 و نشست گروه 20 در آنتالیای ترکیه سایه افکنده بود.

همه این مسائل حکایت از این دارد که تروریسم داعشی که از عراق و سوریه اعلام موجودیت کرده با همه گروه‌های تروریستی و عناصر خفته آن در سراسر جهان ارتباط داردغ بر همین اساس مطالبات برای خروج نیروهای خارجی از سوریه، درخواست‌های نافرجامی است و به جای آن باید همکاری‌های خارجی در کنار تلاش دولت سوریه قرار گیرد تا تروریست‌ها از این کشور بیرون رانده شوند.

بر اساس این یادداشت، اسرائیل، قطر و ایالات متحده تنها طرف‌هایی هستند که تا کنون حملات داعش آنها را مورد هدف قرار نداده اما بقیه کشورهای حامی گروه‌های مخالف سوریه از حملات داعش سهمی برده‌اند، به همین ترتیب آنچه تا کنون رئیس جمهور سوریه بارها بر آن تأکید داشته و گفته بود اگر حمایت از گروه‌های افراطی و تروریستی متوقف نشود، تروریسمی که سوریه را مورد هدف قرار داده به همه جهان نفوذ خواهد کرد به واقعیت تبدیل شده است.

«تصویر سیاهی که رسانه‌های صهیونیستی و غربی تلاش می‌کردند از رئیس جمهور سوریه و ارتش او بسازند دیگر در صدر اخبار جهان نیست، بلکه اقدامات گروه‌های تروریستی و وحشی‌گری‌های داعش که با کمربندهای انتحاری و خودروهای بمب‌گذاری شده می‌توانند پایتخت نور و هنر و فرهنگ را مورد هدف قرار دهند امروز در صدر اخبار جهان است.

امروز نیز دیگر دو کانال معروف خبری عربی [الجزیره و العربیه] دیگر باور پذیری خود را از دست داده‌اند و مردم با بررسی رسانه‌های دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که شبکه‌های خبری عربی که از سوی نهادهای امنیتی و دولتی برخی کشورها اداره می‌شوند تلاش می‌کنند به جای بی‌طرفی دیدگاه‌های برخی رژیم‌ها را در منطقه به خورد مخاطب عربی خود دهند.

اخیرا نیز دخالت نظامی روسیه در سوریه، توانست ادعاهای مکرر آمریکا و همپیمانانش درباره هدف قرار دادن داعش در سوریه را بر ملا کند و در آینده نیز موضوعات بیشتری فاش خواهد شد که نشان می‌دهد چگونه واشنگتن تلاش کرده بود با گمراه کردن مردم توطئه‌های خود را در خاورمیانه عملی کند و بسیاری از کشورهای منطقه نیز در دام آن افتاده بودند.

در پایان بشار اسد رئیس جمهور سوریه نماد دولت این کشور با همه تفاوتها و تنوع‌هایش است و مطالبات برای برکناری حاکی او نیت شومی است که خواهان چندپارگی و تجزیه سوریه است».
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    0 0
    فرانسه و غرب هنوز در خواب غفلت بسر می‌برند یا خودشون را به خواب زده اند! آیا کشور مرتجع عربی حامی اصلی مالی و فکری این گروهک های تروریستی را نمیشناسند؟ چرا با بنیان و ریشه افراطگری (آل سعود) برخورد نمی کنند؟ مگر چقدر رشوه می‌گیرند؟ شاید از اربابش می ترسند!
  • شهروند ایرانی ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    0 0
    در نادانی و نفهمی وهابیون سعودی همین بس که توجه ندارند که غربیها همه ی اجلاس صلح مربوط به خاورمیانه و سوریه و ... را در کشورهای غربی و بر عکس همه ی تلاشها و اجلاس راجع به گردهمایی تروریست ها و جنگ طلبان را در کشور عربستان برگزار می کنند و با این کارهای موزیانه وجهه و چهره ی غربی ها را صلح طلب و چهره و وجهه ی کشورهای اسلامی را جنگ طلب معرفی و تبلیغ می کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس