کد خبر 497038
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به اجرای طرح صیاد گفت: در این طرح چک‌هایی با فیچرهای امنیتی مشخص طراحی شده است و صدور دسته چک‌های جدید توسط بانک‌ها باید در قالب این چک‌ها باشد.

به گزارش مشرق ، داود محمدبیگی مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، در پاسخ به این سؤال که چرا وعده بانک مرکزی برای عملیاتی شدن امکان پردازش چک‌ها از طریق خودپرداز در قالب طرح چکاوک عملی نشد، اظهار داشت: برای این کار باید یکسری از فیچرها و امکاناتی در چک وجود داشته باشد که دستگاه بتواند آن را بخواند.

وی ادامه داد: پروژه‌ای به نام صیاد در حال اجراست که بر اساس آن علاوه بر اقلام اطلاعاتی، یک بارکد دوبُعدی روی چک تعبیه می‌شود که بسیاری از اطلاعات را به غیر از مبلغ و تاریخ صدور چک را در خود جای می‌گیرد.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تصریح کرد: با آمدن آن چک‌های جدید این امکان برای بانک‌ها فراهم خواهد شد که با استفاده از بارکدخوان‌ها بتواند چک‌ها را پردازش کند.

وی با بیان اینکه هنوز این بستر فراهم نشده است، گفت: خواندن اطلاعات از روی چک نیازمند تکنولوژی‌هایی مانند OCR است؛ این را هم باید در نظر داشت که تکنولوژی‌های موجود حداکثر ۷۰ تا ۸۰ درصد قابل اطمینان هستند و اگر این کار در حوزه چک انجام شود ضریب خطای ۲۰ تا ۳۰ درصدی خواهد داشت که این میزان ضریب خطا در حوزه چک بالاست.

محمدبیگی اظهار داشت: سال گذشته که اعلام شد تا پایان شهریور این کار در شبکه بانکی عملیاتی می‌شود به این دلیل بود که تصور می‌کردیم خیلی سریع بتوانیم طرح چکاوک را یاری کنیم اما با مشکلاتی که در روند اجرا پیش آمد هم اکنون پروژه صیاد به تدریج در حال پیاده‌سازی است.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به همکاری و هماهنگی بانک‌ها برای عملیاتی شدن طرح صیاد گفت: به دو دلیل این پروژه هنوز عملیاتی نشد است اول اینکه حجم زیادی از چک‌های بانک‌ها در حال گردش است که از نظر صرفه‌جویی در منابع نمی‌توان یکباره همه چک‌ها را جمع‌آوری کرد.

وی ادامه داد: برای بانک‌ها مهلت زمانی در نظر گرفتیم تا چک‌های موجود را استفاده کنند،دوم اینکه چک‌های جدید باید متناسب با فیچرها و الزامات امنیتی تعیین شده توسط بانک مرکزی منتشر و توزیع شوند.

محمدبیگی هدف از این کار را امکان پردازش الکترونیکی چک‌ها و افزایش ضریب امنیت برگه‌های چک دانست و افزود: هم اکنون چک‌های بانکی، فیچرهای امنیتی موردنظر بانک مرکزی را تقریباً ندارد. بانک مرکزی در راستای استانداردسازی چک‌ها فیچرهای مشخصی را در نظر گرفته که تقریباً نزدیک به فیچرهای امنیتی اسکناس است.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تأکید کرد: با عملیاتی شدن طرح صیاد و انتشار چک‌های موردنظر بانک مرکزی، هر فردی با در اختیار داشتن آن چک به هر خودپردازی برود چک خوانده می‌شود و در همان لحظه رسید خواباندن چک در حساب از طریق خودپرداز قابل دریافت خواهد بود.

وی با اشاره به گسترش تکنولوژی در حوزه بانکداری الکترونیک و خودپردازهای پرداخت گفت: بحث دیگری که هم اکنون در حوزه الکترونیک مطرح و در حال فراگیر شدن است چک‌های الکترونیک است که تصور می‌کنیم تا ۴-۵ سال آینده با توسعه این بخش از حجم چک‌های فیزیکی کاسته شود اما قطعاً چک هیچگاه از بین نخواهد رفت همانطور که اسکناس با وجود توسعه کارت‌های بانکی همچنان در گردش است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس