کد خبر 480246
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲

محققان در دانشگاه مالک اشتر موفق به طراحی و ساخت زره های نسل نوین مایع برای ساخت جلیقه های سبک و منعطف ضد گلوله با فناوری نانو شدند.

به گزارش مشرق، امروزه ساخت زره های هوشمند از نانو کامپوزیت های جاذب انرژی جهت حفاظت شخصی توجه محققان بسیاری را جلب کرده است. از سوی دیگر وزن، مقاومت و ... از عواملی هستند که در یک زره باید در نظر گرفته شوند.

به همین دلیل محققان در دانشگاه مالک اشتر موفق شدند با فناوری نانو به ساخت زره هایی کم وزن و بدون کاهش مقاومت نفوذ بپردازند. این زره از دو جزء اصلی از جمله پارچه با مقاومت کششی بالا مانند «کولار» و سیال سخت شونده تحت برش تشکیل شده است.

این سیال به گونه ای است که چنانچه به آن ضربه وارد شود و یا تحت نیروی ناگهانی قرار بگیرد، در کسری از ثانیه دچار افزایش «ویسکوزیته» (مقاومت یک مايع در برابر اعمال تنش برشی ) شده و انرژی وارد شده را به شدت جذب می کند.

جلیقه ضد گلوله و ضد چاقوی منعطف با قابلیت جذب انرژی بالا با استفاده از فناوری نانو بر پایه سیالات زرهی زرد مایع است. ساخت زره فوق سبک با حجم کم و کاهش وزن به میزان حداقل ۴۰ درصد نسبت به زره های مشابه از مزایای این طرح است.

همچنین این زره های طراحی شده علاوه بر انعطاف پذیری بالا و  قابلیت تعریق و تنفس پذیری بالا، دارای قابلیت مقاومت در برابر چند شلیک همزمان و جذب انرژی نسبت به وزن بالا است.

این زره ها قابلیت پوشش دهی تمام اعضای متحرک بدن از جمله گردن، آرنج و زانوها را دارد.

از این زره می توان برای حفاظت فردی در مقابل مین، بمب، گلوله، چاقو، حفاظت خودروهای زرهی و هواپیماهای جنگنده، پتوهای جاذب امواج انفجار، پوتین های ضد مین سربازان، دستکش های مقاوم به برش و نفوذ برای حفاظت پزشکان و پرستاران بهره برد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    تولید میلیونی میشه؟ نه!
  • افشین تهران ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    الان در امریکا یا اروپا تولید میلیونی میشن اینا؟؟؟این جلیغه ها برای یگانهای خاص هست نه معمولی که خودشان رو بزور میکشن انوقت با این جلیغه باید دونفر دیگه هم مامور برداشتنشون بشن.تا حالا تنت کردی؟؟؟یا شنیدن بهتر از دیدن هست؟یا گفتن بهتر از عمل کردن؟
  • افشین تهران ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    این زره برای رزمندگان ویژه در ماموریتهای ویژه خیلی کاربرد داره یا مناطقی که اغلب در مرزها ناجوانمرادنه با کمین حمله میکنن.البته با توجه به هزینه و همچنین کاربرد ان برای افراد دارای بنیه لازم در هیچ کشوری برابر با امار نیروهای مسلح ساخته نمیشه .این فقط در کشور ما هستکه برخی دلاوران !!!تجهیزات محور توقع دارن که میلیونی تولید بشه!!.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس