گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

تقسیم کار  افراطیون ملایمت با ما، حملات رادیکال با روحانی!


عضو حزب منحله مشارکت تلویحاً مطالبات مدعیان اصلاح‌طلبی در 8 سال مسندنشینی را تندروی و همچنان غیرعقلانی توصیف کرد.
سعید شریعتی در مصاحبه با آرمان و در پاسخ به این سؤال که آیا بدنه اصلاحات خواسته معقول‌یافته است، گفت: اگر هرم جمعیت‌شناسی را بررسی کنیم در سال 76 اوج جمعیت متولدان سال‌های 61 و 62 تازه به سن رأی رسیده بودند، به همین نسبت جامعه دارای اکثریتی بین 16 تا 25 سال بود. یک جامعه پر از شور و هیجان نشاط جامعه، فعالان سیاسی و اجتماعی را به سمت مطالبات حداکثری حرکت می‌داد ولی آن اکثریت در حال حاضر به سن 34 و 35 یعنی سن تفکر و تعقل و ملاحظه‌کاری رسیده است. لذا می‌توان ادعا کرد که به همین میزان جامعه عقلانی شده است یعنی به همین مقدار که جامعه هیجانی دهه 70 را داشتیم الان آن جامعه به سن میانسالی و عقلانی رسیده است و الان اگر آن حرف‌ها تکرار شود پذیرایی ندارد. بسیاری از دوستانی که به رئیس دولت اصلاحات اعتراض داشتند که کندروی می‌کند امروز به خوبی از روحانی حمایت می‌کنند. امروز ممکن است سقف مطالبات گذشته مطرح شود ولی جامعه همراهی نمی‌کند لذا ما باید خود را با نرم و متوسط جامعه همراهی کنیم، زیرا به همین نسبت مطالبات عقلانی شده است.
وی در عین حال در بخش دیگری از این گفت‌وگو خواستار حذف اکثریت مجلس نهم در انتخابات آینده شد و گفت: مجلس آینده باید هماهنگ با دولت باشد. متأسفانه مجلس نهم این همراهی را با دولت نداشته است، زیرا اکثریت نمایندگان مجلس موافق برنامه‌هایی که رئیس جمهور با ارائه آنها توانست رأی اخذ کند نیستند. اصلاح‌طلبان به دنبال این موضوع هستند که مجلس از این اکثریت خالی شود تا دولت بتواند برنامه‌های خود را جلو ببرد.
وی توضیح نداده که به هنگام هماهنگی دولت اصلاحات با مجلس ششم، مدعیان اصلاح‌طلبی چه گلی به سر مردم زدند که پس از آن به طور زنجیره‌ای در سال‌های 81، 82، 84، 86، 88 و 90 دچار شکست‌های پیاپی شدند و پس از آن به اکراه از آقای روحانی حمایت کردند در حالی که تأکید می‌کردند او اصلاح‌طلب نیست. البته کسانی چون اصغرزاده گفته‌اند که دولت روحانی را رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان می‌دانند.
همزمان با اظهارات شریعتی، روزنامه بهار (وابسته به حزب منحله مشارکت) در سرمقاله خود خواستار مواضع رادیکال از سوی روحانی شد و با ستایش از حمله وی به منتقدان نوشت: روحانی را همین گونه می‌خواهیم. مردم روحانی را این گونه می‌خواهند. چون انتقاداتشان در دوره اصلاحات نیز این بود که در مقابل رقیب نباید تا این حد مماشات کرد.
پیش از این برخی افراطیون از روحانی به عنوان «کاتالیزور» و از دولت وی به عنوان «رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان» یاد کرده‌اند. جمع میان سخنان شریعتی و سرمقاله روزنامه بهار این می‌شود که صلاح نیست اصلاح‌طلبان تظاهر به تندی مذموم نزد افکار عمومی کنند اما خوب است که روحانی را به رادیکالیسم و تقابل درون نظام- که اذهان را از افراطیون و نفوذی‌ها منحرف می‌کند- سوق دهند!


پریشان‌گویی جان کری درباره داعش و بشار اسد


وزیرخارجه آمریکا درباره اوضاع سوریه به نقیض‌گویی افتاد. جان کری از یک سو مدعی شده تروریست‌های داعش تا وقتی بشار اسد هست به جنگ ادامه می‌دهند و از دیگر سو ادعا کرده همین تروریست‌ها مشغول معامله نفت با اسد هستند!!
کری در مصاحبه با خبرنگاران- به همراه لاوروف و دی میستورا- ضمن هدف قرار دادن بشار اسد گفت: تا زمانی که بشار اسد در سوریه است، جنگ نمی‌تواند خاتمه یابد. این برداشت کسانی است که جنگ می‌کنند، این برداشت من نیست. اگر من امروز تغییر موضع دهم و بگویم که اشکالی ندارد بروید با بشار اسد توافق کنید و اسد می‌تواند برای مدتی طولانی‌تر باشد! حدس بزنید چه خواهد شد؟ جنگ متوقف نخواهد شد. هیچ‌کس دیگر پشت سر من نخواهد بود که از این تلاش حمایت کند. وی می‌افزاید:  برداشت بسیاری از کشورهایی که در دور میز هستند این است که هیچ راهی وجود ندارد که بشار اسد بخشی از آینده بلندمدت سوریه باشد. وضعیت طوری است که او به آهنربایی برای جنگجویان خارجی تبدیل شده است. افراد از کل دنیا می‌آیند و جذب داعش و النصره می‌شوند البته بیشتر جذب داعش می‌شوند و علت آن هم جنگ بر ضد اسد است و این جنگ ادامه خواهد یافت.
وی در ادامه گفت: داعش در سوریه است چون بشار اسد سرکوب بهار عربی را آغاز کرد.
کری در عین حال در اظهاراتی متناقض گفت: اسد خودش با داعش معامله می‌کند. آنها (داعش) نفت می‌فروشند و او نفت داعش را می‌خرد. آنها همزیستی دارند و دشمنان واقعی نیستند(!)


پر کردن جیب دلالان به جای حفظ ارزش پول ملی


دلار برای دلالان قد می‌کشد و ریال در جیب مردم آب می‌رود.
روزنامه اصلاح‌طلب بهار با اشاره به نابسامانی بازار ارز نوشت: چند روز است که در بازار ارز تعداد خریداران بیش از فروشندگان شده است و این نشانه‌ای از کاهش ارزش پول ملی و حرکت تدریجی دلار به سمت گرانی است. تعدادی از کارشناسان اقتصادی تحرک دلار را حاصل تزریق حجم قابل توجهی از نقدینگی به واسطه اعطای وام‌های 25 میلیونی خودرو تحلیل می‌کنند. «عباس هشی» کارشناس بازار پول در واکنش به استدلال فعالان اقتصادی (به ویژه در بخش صادرات) که دلیل ثبات نسبی چند ماه گذشته بازار ارز را اعمال قدرت دولت برای ارزان نگاه داشتن دلارتحلیل می‌کنند، و در پاسخ به این سؤال که آیا نرخ دلار به سمت واقعی شدن می‌رود، گفت: جواب این سؤال بستگی دارد به اینکه هدف از واقعی شدن چیست؟ باید توجه داشت اگر دلار گران شود زندگی برای مردم سخت‌تر خواهد شد و دیگر آنکه عده قلیلی که دسترسی به ارز دارند منتفع می‌شوند. به عقیده آنان دلار هر چه گران‌تر شود قیمتش واقعی‌تر است. اما اگر از نظر مردم که مصرف کنندگان اصلی کالا و خدمات‌اند قیمت ارز را تحلیل کنیم نتیجه دیگری می‌گیریم. مردم انتظار دارند حاکمیت وظیفه اصلی‌اش را انجام بدهد. وظیفه اصلی بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است و باید به سمتی حرکت کنیم که قیمت دلار کاهش یابد. پس از دید مردمی هر چه دلار ارزان‌تر شود به سمت واقعی شدن پیش می‌رود.
هشی در ادامه این گفت‌وگو به نفوذ برخی صاحبان قدرت اقتصادی در افزایش قیمت دلار اشاره کرد و گفت؛ در حال حاضر مشکلمان این است که عده‌ای که دسترسی به ارز صادراتی دارند و دلال واردات هستند، ذی‌نفعانی که از دلار فروشی سود می‌برند، نفوذشان در تصمیم‌گیری‌ها بسیار زیاد است.


قرار بود ژانویه بر جامی ارز را ارزان کند یا گران؟!


نسبت دادن گرانی ارز به فرا رسیدن ماه ژانویه در حالی است که در هیچ سالی به هنگام فرارسیدن ژانویه ارز گران نمی‌شود.
اظهارات وزیر اقتصاد در زمینه به میان کشیدن پای ژانویه به عنوان علت گران شدن ارز در حالی است که بنابر اعلام مسئولان دولتی، ژانویه 2016 قرار بود، به اعتبار اجرای برجام و گزارش آژانس درباره پی‌ام‌دی و شروع لغو تحریم‌ها، ارزش پول ملی در قبال ارز خارجی افزایش پیدا کند نه اینکه برعکس شود.
در همین زمینه تابناک در گزارشی نوشت: باز ارز مدتی است دچار نوسان شده و قیمت دلار تا 3600 تومان صعود کرده است. وزیر اقتصاد و دارایی، دلیل این نوسانات را تقاضاهای فصلی عنوان کرده و اعلام داشته، به دلیل نزدیک شدن به روزهای ژانویه، این نوسانات در بازار ایجاد شده و در مدت کوتاهی به پایان خواهد رسید.
اما برخی اقدامات دولت برای تعطیلی برخی صرافی‌ها را دلیل این گرانی می‌دانند، زیرا با تعطیل شدن این صرافی‌ها، حجم عرضه ارز در بازار کاهش یافته و به همین دلیل نرخ دلار جهش پیدا کرده است.
مستخدمین حسینی معاون اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه افزایش یا کاهش نرخ ارز کاملاً در اختیار بانک مرکزی است- که به نمایندگی از دولت مدیریت می‌کند- بیان کرد: به نظر می‌رسد، افزایش آرام آرام قیمت ارز در چند هفته اخیر، مغایر با سیاستی است که دولت برای کاهش تورم دنبال می‌کند.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با تابناک با بیان اینکه بالا رفتن نرخ ارز تبعات منفی زیادی خواهد داشت گفت: یکی از واکنش‌هایی که بازار به بالا رفتن نرخ ارز نشان خواهد داد، بالا رفتن قیمت تمام شده و بالا رفتن قیمت کالا خواهد بود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که از نمایندگان حامی دولت هم به شمار می‌رود گفت: دولت نباید فکر بکند با افزایش نرخ ارز می‌تواند کسری خود را تأمین کند، چون هر چقدر دولت از این راهکار کسب درآمد کند، همان میزان را نیز باید صرف هزینه‌های خود کند، چون همان گونه که اشاره شد، با افزایش نرخ ارز قیمت کالا نیز در بازار افزایش خواهد داشت.
جعفرزاده گفت: با این کار ارزش پول ملی کاهش پیدا خواهد کرد و بودجه‌ای که از این راه تأمین شده، توانایی لازم برای تأمین کالاهای موردنیاز را نخواهد داشت. دولت باید به این موضوع دقت کند که با افزایش نرخ ارز چند آسیب جبران‌ناپذیر به اقتصاد کشور وارد خواهد شد؛ نخست اینکه ارزش پول ملی کاهش پیدا خواهد کرد و نکته بعدی، افزایش قیمت کالا خواهد بود و در نهایت تولید صدمه شدید خواهد دید.
وی گفت: اظهاراتی مانند اینکه ما در ماه ژانویه قرار داریم و یا تقاضا به دلیل نزدیک شدن به پایان سال میلادی افزایش داشته است، اظهارات خوبی نیست و توهین به شعور اقتصاددانان محسوب می‌شود. من تقاضا دارم، وارد این شوخی‌ها نشوند.
وی تأکید کرد: اگر این گونه که وزیر گفته، باشد، باید همه ساله در این فصل شاهد افزایش قیمت ارز بوده باشیم،  ولی این اتفاق تاکنون رخ نداده و بیشتر این اظهارات شبیه به مزاح است.
وارونگی پیش‌بینی درباره افزایش قدرت پول ملی پس از برجام در حالی است که بازار بورس نیز برخلاف پیش‌بینی‌ها و تبلیغات دولت، پس از اعلام توافق واکنش منفی نشان داد.


آرمان: اصلاح‌طلبان عبور از روحانی را کلید زده‌اند


اصلاح‌طلبان با چراغ خاموش و در پوشش شعار اعتدال در حال عبور از روحانی هستند.
روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان عبور از روحانی با رمز اعتدال نوشت: سهم حامیان دولت در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان چه قدر است؟ اصلاح‌طلبان جلسات مستمری را برگزار می‌کنند تا در ترکیب مجلس دهم، ترکیب مجلس ششم دیگری بسازند اما یک موضوع را فراموش کردند و آن هم حامیان دولت است. اصلاح‌طلبان به خوبی واقف هستند که رقیب پیش از دولت یازدهم اجازه فعالیت سیاسی به آنها نمی‌داد و از هر راهی سعی در کنار زدن آنها داشت اما شعار روحانی که همان اعتدال بود آنها را با قدرت به عرصه سیاست بازگرداند؛ به عبارتی «اعتدال» رمز بازگشت اصلاحات بود و حامیان روحانی هم در دوران قبل از انتخابات همراه با اصلاح‌طلبان برای پیروزی او تلاش کردند.
آرمان می‌افزاید: اما اکنون آنچه از اخبار اصلاح‌طلبان برداشت می‌شود نشانی از این طیف همراه آنها در سال 92 نیست و اصلاح‌طلبان تنها از جناح خودشان که در سال‌های سال با هم همپیمان بودند سخن می‌گویند و لاغیر.
این روزنامه نوشت: حزب اعتدال و توسعه مهم‌ترین قطب پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بود. آیا شایسته نبود برای تقدیر از فعالیت‌های این حزب و مشی میانه‌روی سیاسی آن افرادی هم از این حزب در لیست اصلاحات قرار گیرد تا لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان به تعادل انتخاباتی هم برسد و میانه‌روی در آن به عنوان یک شاخص عیان‌تر و آشکارتر باشد؟ همراهی نکردن برخی اصلاح‌طلبان با اعتدال طلبان تداعی معنای عبور از روحانی را به اذهان متبادر می‌سازد که به ظاهر رمز آن «اعتدال» خواهد بود که شایسته این گروه از فعالان سیاسی نیست. انحصارطلبی در فرایندهای سیاسی نتیجه خوبی نداشته و در نهایت به انزوا کشیده شده است.

** وطن امروز

تجهیزات فراوان‌مان را به علت امنیتی نشدن فضا اعلام نمی‌کنیم

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: آنقدر آزمایش‌ها و دستاوردهای دفاعی ما زیاد شده است که برای جلوگیری از امنیتی شدن فضای افکار عمومی از انتشار آن خودداری می‌کنیم. به گزارش فارس، سردار حسین سلامی دیروز در همایش استحکام ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز از نوار غزه در شرق مدیترانه تا لبنان، سوریه، عراق، بحرین و یمن یک جغرافیای مقاومت شکل گرفته که در آن صاحب قدرت هستیم؛ ظرفیت‌هایی که کاملا می‌تواند تحولات میدانی را مدیریت کند در این مناطق شکل گرفته است. جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران تصریح کرد: بنابراین می‌بینیم وقتی دامنه قدرت ما براساس آموزه‌های وحی بر مبنای توجه به مستضعفان و مظلومان باشد به شاکله عظیمی از قدرت می‌رسیم که آرزوهای دوردست دشمن را به یک رویای دست‌نیافتنی تبدیل می‌کند. وی با بیان اینکه ما درک کردیم که قدرتمندشدن‌مان بسیار ساده و سهل‌تر از چیزی است که فکر می‌کردیم، افزود: شتاب رشد قدرت دفاعی ما منطبق با نیازهای ماست و نرخ رشد تولید قدرت دفاعی ما به‌روز شده است و 24 ساعته در حال تولید قدرت جدید هستیم. جانشین فرمانده کل سپاه گفت: آنقدر آزمایش‌ها و دستاوردهای دفاعی ما زیاد شده که برای جلوگیری از امنیتی شدن فضای افکارعمومی از انتشار آن خودداری می‌کنیم. سردار سلامی با بیان اینکه مدیریت میدان عملیات در منطقه توسط ایران صورت می‌گیرد، یادآور شد: اگر روزگاری یک موشک کوتاه‌برد را آزمایش می‌کردیم و این برای ما شگفت‌انگیز بود، امروز دیگر زمانی که موشک‌های دوربرد را که تا آن سوی مرزها را با دقت بالا و خطای کم مورد اصابت قرار می‌دهد آزمایش می‌کنیم برای‌مان شگفت‌انگیز نیست و امروز وقتی پهپادهای ما می‌تواند تا 3 هزار کیلومتر شعاع عملیاتی داشته باشد و عملیات تهاجمی انجام دهد برای‌مان شگفت‌انگیز نیست.

 تحریم‌ها می‌مانند!

رئیس کمیسیون بررسی برجام مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده، تحریم‌ها برداشته نخواهد شد. به گزارش مهر، علیرضا زاکانی یکشنبه شب در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز افزود: آنچه وظیفه مجلس بود انجام دادیم که آن حمایت از دولت و رفع نواقص مذاکرات و برجام بود اما متاسفانه دولت نگاه رقابت‌مدارانه دارد. وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت فعلی، تحریم‌ها برداشته نخواهد شد، برجام یک متن دارد و ضمیمه‌های آن که اگر با دقت آن را بررسی کنیم متوجه می‌شویم بخش بسیار اندکی از تحریم‌ها در زمان اجرا و مابقی برای 8 یا ۱۰ سال آینده مد نظر است. نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: تنها جنبه ایران هراسی را که ما دنبال می‌کردیم دیگر وجود ندارد و نشان دادیم جمهوری اسلامی ایران با منطق و اصول صحبت می‌کند ولی نتوانستیم امتیاز ویژه‌ای بگیریم زیرا سند غیرکارشناسی تنظیم شد و هر لحظه امکان بازگشت تحریم‌ها وجود دارد.

آخرین وضعیت رکن‌آبادی

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: باید توجه داشت که تاکنون حتی پیکر آقای رکن‌آبادی شناسایی نشده، اما حدس و گمان را نیز نمی‌توانیم نادیده بگیریم. به گزارش تسنیم، حسین امیرعبداللهیان دیروز در همایش«سوریه قلب مقاومت» گفت: بدون تردید در تمام کشورهای منطقه نفوذ معنوی داریم، اما این به معنای مداخله در این کشورها نیست، ما قصد دخالت در هیچ کشوری را نداریم. وی با بیان اینکه برخی دیپلمات‌ها از ما می‌خواهند نفوذمان را نادیده بگیریم، افزود: برخی‌ها نفوذ ما را به عنوان دخالت می‌دانند که این نشان از کج‌فهمی آنها دارد. معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه، تصریح کرد: ما پس از سی‌ و چند سال از گذشت انقلاب اسلامی به دلیل رفتار و گفتار منطقی نفوذ داریم که باید در راستای امنیت داخلی و جهان اسلام آن را بکار بگیریم. وی درباره آخرین وضعیت آقای رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان، گفت: بنده در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه المنار درباره آخرین وضعیت آقای رکن‌آبادی اعلام کردم که تا آخرین لحظه‌ای که شاهد ماجرا ایشان را در آمبولانس قرار داده، آقای رکن‌آبادی زنده بوده، اما خبرنگار المنار کلمه «بوده» را حذف کرده و در خبرش به نقل از بنده اعلام کرده آقای رکن‌آبادی زنده است، اما باید توجه داشت که تاکنون حتی پیکر ایشان نیز شناسایی نشده، اما حدس و گمان را نیز نمی‌توانیم نادیده بگیریم. امیرعبداللهیان تصریح کرد: بزودی خانواده افراد شناسایی نشده را به عربستان اعزام می‌کنیم تا از آنها تست DNA گرفته شود.

** خراسان

دولت توسعه بهارستان را از مجلس گرفت 

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مقرر شده است با توجه به موافقت هیئت وزیران و به استناد ماده 82 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، دستگاه اجرایی طرح توسعه مجلس شورای اسلامی به شماره طبقه بندی 10108009 از مجلس شورای اسلامی گرفته شده و به سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی تغییر می کند.

مجوزکابینه برای تبدیل 500 میلیون دلاربه ریال

بر اساس دستور روزهای اخیر هیئت دولت به بانک مرکزی، مقرر شده ضمن اختصاص مبلغ 500 میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات با نرخ سود متعارف نظام نامه آن صندوق، برای اجرای طرح های آب رسانی به روستاها هزینه شود و بانک مرکزی نیز پس از اعلام صندوق توسعه ملی، نسبت به تبدیل ارز اقدام کرده و معادل ریالی آن را به حسابی که برای این منظور نزد بانک کشاورزی مفتوح می شود، واریز خواهد کرد.

** رسالت

آيا کسي پرده از اين معما برمي دارد؟

حجم پايه پولي در دولت يازدهم دو برابر شده و حجم نقدينگي 3/5 برابر دولت قبلي است. آيا يک اقتصاددان پيدا مي شود بگويد چرا آن پايه پولي و حجم نقدينگي در دولت گذشته تورم 40 درصدي پيش آورد، اما در دولت کنوني با ارقام نجومي پايه پولي و حجم نقدينگي، تورم دارد يک رقمي مي شود؟! اين آمارها را مدير کل اقتصادي بانک مرکزي و منابع رسمي مي دهند. آيا کسي هست پرده از اين معما بردارد؟ مردم، تورم را در جيب خود احساس مي کنند نه در آمارهايي که ارائه شده است. مردم حق دارند بدانند چه اتفاقي افتاده است! معماي ديگر، افزايش قيمت ارز است. برخي فکر مي کردند با اعلام توافق هسته اي، قيمت طلا و ارز کاهش مي يابد. اما اين اتفاق نيفتاد. اکنون سخن از تمايل دولت به افزايش نرخ ارز تا 4500 تومان است. اگر مسئولين اتاق فکر اقتصادي دولت دو کلمه حرف حساب درباره اين دو معما بگويند، بد نيست. اينکه بگويند شرايط اقتصادي کشور پيچيده است، مشکلي را حل نمي کند. نيلي مشاور اقتصادي دولت خبر از «مسائل پولي هيجاني تهديدآميز» مي دهد. اين خبر نمي تواند پرده از اين دو معما بردارد. فقط مي تواند از معماي سوم خبر دهد. مسائل پولي هيجاني تهديدآميز چيست؟ اين تهديد براي چه کساني فرصت پديد مي آورد؟ آيا قرار است فقيرها فقيرتر و ثروتمندان ثروتمندتر شوند؟!

هرگز امام (ره) موافق ايجاد ارتباط با آمريکا نبودند

علي محمد بشارتي وزير کشور دولت سازندگي در گفتگو با نسيم گفت: امروز ساده گرفتن دشمني هاي عميق آمريکا نسبت به انقلاب اسلامي و مردم، يا ساده لوحي است يا خيانت. ساده لوحي است که ما خيال کنيم اگر ما انعطاف داشته باشيم در برابر غرب، آنها به ما چيزي خواهند داد. من شهادت مي‌دهم که امام موافق ايجاد ارتباط با آمريکا نبودند. بيست و دو جلد صحيفه امام در اختيار ماست، افکار و انديشه‌هاي امام و همه سخنراني‌ها، مکاتبات امام و اعلاميه‌ها در اين کتاب‌هاست. من جمع کردم اظهار نظرهاي امام را. کمترين انعطاف در مورد آمريکا ندارند و همه حرف‌هايي که زدند يکنواخت است و شاه بيت قصيده همين است که آمريکا شيطان بزرگ است و هر چه فرياد داريد بر سر آمريکا بکشيد. ببينيد ما شيطان داريم که در قرآن به کرات از آن صحبت شده، آن شيطان را امام گفتند شيطان کوچک، چون فرد را منحرف مي‌کند، اما آمريکا مي‌خواهد دنيا را به فساد بکشاند. عذرخواهي مي‌کنم وقتي اوباما رفته بود کنيا که کشور آبا و اجدادي‌اش هست به رئيس جمهور کنيا گفته بود که شما بياييد همجنس بازي را تصويب کنيد ما اين قدر به شما وام مي‌دهيم . اين قدر اينها وقيح هستند. حالا هر کس مخالف اين موضوع باشد مي‌گويند که حقوق بشر را رعايت نکرده است. آن وقت شما چکار مي‌کنيد؟ بنا بر اين شما زماني مي‌توانيد با آنها هم پيمان شويد و همزيستي مسالمت‌آميز داشته باشيد که تفکر آنها را در کشورتان اجرايي کنيد. خيلي خوب بسم الله، ما همه تفکرات آنها را در کشورمان اجرايي مي ‌کنيم،  آيا دشمني آمريکا تمام مي‌شود؟

دستگيري شش عضو شوراي شهر و شهردار مرند

فرماندار شهرستان مرند (آذربايجان شرقي) از دستگيري شش نفر از اعضاي شوراي اسلامي شهر مرند خبر داد. تقي کرمي در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به پرونده مفتوح تخلفات شهرداري شهر مرند اظهار داشت: شش نفر از يازده عضو شوراي اسلامي شهر مرند در ارتباط با اين پرونده دستگير و روانه زندان شده اند. 
گفتني است در چند ماه گذشته مسائل و حواشي مختلفي در شهرداري مرند وجود داشته و شايعات مختلفي در اين خصوص منتشر شده بود که با دستگيري شهردار مرند و چهار نفر از کارمندان اين مجموعه به دليل تخلفات، رنگ واقعيت به خود گرفت. بر اساس اعلام مسئولين مرند تا کنون بيست نفر در ارتباط با اين پرونده دستگير شده اند که دستگيري شش عضو شوراي اسلامي اين شهر، آخرين مورد از اين دست بوده است.

جلال 51 سال پيش از بي کفايتي آل سعود نوشت

زنده ‌ياد جلال آل‌احمد در سال 1343 با انتشار کتاب خسي در ميقات که سفرنامه حج اوست، بر بي‌کفايتي دولت سعودي تاکيد کرد. به گزارش همشهري آنلاين، جلال آل ‌احمد نوشت: «چاره‌اي نيست جز بين‌المللي کردن اين مشاهد - مکه و مدينه و عرفات و منا - و اداره آنها را در اختيار هيئت مشترکي از نمايندگان ملل مسلمان گذاشتن … و از محل درآمد حج، مخارجش را تأمين کردن و به‌ جاي پليس و شرطه سعودي، راهنما از هر ملتي گذاشتن و جواز دادن به مراسم خاص هر يک از مذاهب و باج راه را برداشتن …» در جاي ديگر، بسيار دقيق ‌تر و عجيب‌تر مي‌نويسد: «باز امروز از يک بعد از ظهر آماده‌ راه افتادن بوديم. از منا به مکه. بساط جمع‌ شده و آماده. عده‌اي زود جنبيدند و پياده يا سواره رفتند. ولي ما مانديم… از منا تا مکه راهي نيست. ولي اين بسته‌ شدن راه‌ ها عذابي است. هيچ کاريش هم نمي ‌توان کرد. جز گستردن جاده که سعودي‌ ها همتش را ندارند.» 

سقف فروش خودرو را از مردم پنهان کردند

قائم مقام نعمت زاده گفت: مسئوليت اضافه ثبت‌نام‌ها در طرح فروش خودرو با وام 25 ميليون توماني متوجه خودروسازان است. وي با تشريح دلايل توقف طرح اعطاي وام 25 ميليون توماني به خريد خودرو، گفت: از ابتداي اجراي طرح هم بر سر چگونگي اجراي آن ميان خودروسازان و بانک‌ها اختلافاتي وجود داشت که در نهايت به اين نتيجه رسيديم که قبل از اجراي طرح، صحبت از سقف فروش صورت نگيرد، چرا که اعلام سقف ممکن بود آثار منفي داشته باشد. قائم مقام وزير صنعت معدن و تجارت افزود: چنانچه سقف فروش خودرو با وام 25 ميليون توماني به عنوان مثال 200 هزار خودرو عنوان مي‌شد، اين تعداد بايد ميان 1400 نمايندگي موجود توزيع مي‌شد که ممکن بود حرف و حديث‌هاي بسياري را در پي داشته باشد و سهميه‌ در نظر گرفته شده براي هر نمايندگي به افراد خاصي تخصيص يابد. وي تصريح کرد: بر همين اساس، قرار شد صحبتي از سقف تعداد خودروها براي اجراي طرح به ميان آورده نشود و زماني که تعداد خودروهاي ثبت‌نامي به ميزان موردنظر بانک مرکزي رسيد، کار متوقف شود.

سفره‌ مردم کوچک شده است

تحليلي بر گزارش‌هاي آماري مرکز آمار ايران نشان مي‌دهد هزينه‌هاي مردم در سال 93 براي مواد غذايي به‌ويژه در روستاها بسيار کمتر از تورم در اين بخش افزايش يافته، به‌عبارتي سفره مردم در سال 93 کوچک‌تر شده است. تسنيم نوشت: مستند به گزارش مرکز آمار ايران، متوسط هزينه هاي خوراکي و دخاني مردم در شهرها در سال 92 برابر 5 ميليون و 495 هزار تومان در يک سال بوده است که اين رقم در سال 93 به 5 ميليون و 812 هزار تومان رسيد که رشد تنها 5/8 درصدي را نشان مي‌دهد. اين در حالي است که نرخ تورم مواد خوراکي و آشاميدني در شهرها در سال 93 برابر 9/8 درصد بوده، به‌عبارتي 4 درصد کمتر از رشد هزينه‌هاي خوراکي در سال گذشته شده و از کم شدن مصرف مواد خوراکي و آشاميدني شهرنشينان حکايت دارد. از سوي ديگر، متوسط هزينه‌هاي غيرخوراکي شهري‌ها در سال 93 حدود 17 درصد بيشتر شده که تقريباً معادل تورم 17/2 درصدي اقلام غيرخوراکي در اين سال است. وضعيت کاهش مصرف مواد غذايي در روستاها بدتر از شهرهاست. نرخ تورم مواد خوراکي و آشاميدني در روستاها در سال گذشته 9 درصد بوده و اختلاف شديد با رشد 1/7 درصدي هزينه‌هاي خوراکي را نشان مي‌دهد. در عين حال، متوسط هزينه‌هاي غيرخوراکي روستاييان در سال گذشته 11 درصد افزايش يافته که از تورم 17/8 درصدي اين بخش هم پايين‌تر است. متوسط درآمد روستاييان در سال گذشته 1/8 ميليون تومان بيشتر شد که تنها 100 هزار تومان آن به مصرف مواد خوراکي اختصاص يافت.

دردسر جديد ورزشي

ماشين هاي ميلياردي که رويانيان در زمان مديريت خود براي اغواي بازيکنان از آن استفاده مي کرد اکنون به دردسري بزرگ براي اين تيم تبديل شده است. به گزارش ورزش 3، محمد رويانيان در زمان مديريت خود در پرسپوليس و در طرحي عجيب با ارائه حواله هايي به بازيکنان سرشناس تيم در ازاي بخشي از مبالغ قراردادشان آنها را به حضور در پرسپوليس ترغيب مي کرد. موضوعي که در آن زمان تبديل به تکذيبيه اصلي مديران پرسپوليس و تکذيب اين تيم تبديل شده بود و رسانه ها مثل هميشه متهم به حاشيه سازي و نشر اکاذيب مي‌شدند. اکنون اما بعد از گذشت چند فصل از آن ماجرا، شاهکار مديريتي رويانيان رو شده است. موضوع ماشين‌هايي که به ازاي بخشي از مبلغ قرارداد به بازيکنان پرسپوليس داده شد و برخي از آنها سند نداشت. ماجرا از اين قرار بود که دو سال پيش و در دوران مديريت رويانيان، سعيد شيريني 10 دستگاه خودروي هوندا آکورد و سيويک از شرکت توان خودرو خريداري کرد. قرار شد مبلغ خريد اين خودروها که يک ميليارد و چهارصد ميليون مي‌شد توسط باشگاه به صورت نقد و اقساط پرداخت شود اما تا به امروز اين شرکت  نتوانسته به پولش برسد. حالا مسئولين اين شرکت با ارائه شکوائيه اي به مراجع قضائي به دنبال پس گرفتن اصل طلب خود و خسارات وارده هستند و اين گونه يک پرونده ديگر به پرونده‌هاي دوران مديريت رويانيان اضافه شد.

اظهارات جديد مجنون افسارگسيخته!

نوري زاد، ضد انقلاب وطن فروش، در وبسايت خود نوشت: «جيش العدل، طالبان، القاعده، داعش و.. و فاجعه تروريستي در فرانسه، همگي خروجي رفتار حکومت ايران در داخل و در کل منطقه است! مردم يمن براي چه بمباران مي شوند؟ مگر پيش انقلاب، خبري از اين مسائل بود!؟» به نظر مي رسد، روز به روز حال اين مجنون، بدتر مي شود و بر کيفيت هذيان هايش افزوده شده و افسارگسيخته تر مي شود. بهتر است دوستان نابابش که او را به اين وادي شبه ارتداد کشانده اند، فکري به حالش کنند و افسارش را محکم تر بگيرند تا بيشتر از اين رسوايي به بار نياورد.

** جمهوری اسلامی

گرایش مردم جنوب قرقیزستان به داعش

راییم سلیم اف، از مدیران وزارت کشور قرقیزستان گفت: گرایش مردم جنوب قرقیزستان علی‌الخصوص شهر و استان اوش به گروه‌های افراطی و تروریستی نظیر داعش در عراق و سوریه به دلیل فقر اقتصادی و بیسوادی رو به گسترش می‌باشد. حدود 25 درصد از کل اتباع قرقیز که در گروه‌های افراطی پیوسته‌اند را زنان – حتی با وجود تاهل و داشتن فرزند – تشکیل می‌دهند. هم اکنون علاوه بر شبکه‌های اجتماعی، 57 سایت اینترنتی اقدام به شناسایی و جذب اتباع قرقیز بویژه دانش‌آموزان به شبکه‌های تروریستی از جمله داعش می‌نمایند. الماس بیک آتامبایف، رئیس‌جمهور قرقیزستان هم دستور تشدید اقدامات شورای دفاع و دستگاه‌های امنیتی قرقیزستان در قبال افراط‌گرایی و تروریسم از جمله: لغو تابعیت شهروندانی که برای جنگ به سوریه و عراق گریخته‌اند، تقویت مرزهای این کشور با تاجیکستان و ازبکستان، عدم عفو مجرمانی که هم اکنون به دلیل ارتکاب جنایاتی از قبیل: قتل، تروریسم، تحریک اختلافات قومی، نژادی و مذهبی در زندان بسر می‌برند، کنترل مدارس مذهبی توسط اداره معنوی مسلمانان قرقیزستان را صادر کرد.

روسیه هم دچار فرار مغزها شده

روسیه هم دچار فرار مغزها شده است. مسئولین شورای علوم و آموزش و پرورش روسیه می‌گویند برای اینکه قربانی بردگی تکنولوژیک نشود باید به یک جهش صنعتی روی آورد. همین منابع می‌افزایند: طی 10 سال گذشته 16 هزار نفر که دارای مدرک دکترا بودند از روسیه مهاجرت کردند درحالی تعداد کسانی که با مدرک دکترا باقی مانده‌اند فقط 28 هزار نفر هستند. همین منابع می‌افزایند: سالانه 30 هزار نفر از روسیه برای تحصیل به انگلستان سفر می‌کنند که بسیاری از آنها به روسیه بر نمی‌گردند.

** قانون

برگزاری مراسم چهلمین روز شهاد‌‌‌‌‌ت سرد‌‌‌‌‌ار همد‌‌‌‌‌انی

 فارس مراسم چهلمین روز شهاد‌‌‌‌‌ت سرد‌‌‌‌‌ار سرلشکر پاسد‌‌‌‌‌ار حاج حسین همد‌‌‌‌‌انی با حضور فرماند‌‌‌‌‌هان و مسئولان عالیرتبه کشوری و لشکری و آحاد‌‌‌‌‌ مرد‌‌‌‌‌م روز سه شنبه (26 آبان ماه) از ساعت 15 تا 16:30 د‌‌‌‌‌ر حسینیه فاطمه الزهرا (س) سپاه تهران بزرگ واقع د‌‌‌‌‌ر مید‌‌‌‌‌ان سپاه خیابان پاد‌‌‌‌‌گان ولیعصر (عج) برگزار می‌شود‌‌‌‌‌.

مجلس، نعمت‌زاد‌‌‌‌‌ه و سیف‌را فراخواند‌‌‌‌‌

تسنيم رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید‌‌‌‌‌ ملی مجلس با اعلام اینکه این هفته وزیر صنعت و رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از اجرای بسته خروج از رکود‌‌‌‌‌ ارائه می د‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌، گفت: بانک مرکزی باید‌‌‌‌‌ محل تأمین اعتبار طرح فروش خود‌‌‌‌‌رو و کالا را اعلام کند‌‌‌‌‌ تا مباد‌‌‌‌‌ا استقراض تکرار شود‌‌‌‌‌.
حمید‌‌‌‌‌رضا فولاد‌‌‌‌‌گر با اشاره به اینکه کمیسیون ویژه حمایت از تولید‌‌‌‌‌ ملی مجلس سه شنبه این هفته ( 26 آبان ماه ) برای بررسی نتایج اجرای بسته پیشنهاد‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌ولت برای خروج از رکود‌‌‌‌‌ تشکیل جلسه خواهد‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌، اظهارد‌‌‌‌‌اشت: قرار است د‌‌‌‌‌ر این جلسه وزیر صنعت و رئیس کل بانک مرکزی گزارش اقد‌‌‌‌‌امات خود‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ر اجرای بسته خروج از رکود‌‌‌‌‌ اعلام کنند‌‌‌‌‌.رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید‌‌‌‌‌ ملی مجلس اضافه کرد‌‌‌‌‌: خوشبختانه مرد‌‌‌‌‌م ازطرح فروش خود‌‌‌‌‌رو با وام 25 میلیون تومانی استقبال خوبی کرد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌، اما د‌‌‌‌‌ر کنار این وزارت صنعت باید‌‌‌‌‌ گزارشی از وضعیت پرد‌‌‌‌‌اخت کارت های اعتباری برای خرید‌‌‌‌‌ کالاهای مصرفی ایرانی را هم به کمیسیون حمایت از تولید‌‌‌‌‌ مجلس ارائه کند‌‌‌‌‌.فولاد‌‌‌‌‌گر د‌‌‌‌‌ر مورد‌‌‌‌‌ وضعیت پرد‌‌‌‌‌اخت یارانه 200 میلیارد‌‌‌‌‌ی بخش صنعت هم گفت: این منابع قرار بود‌‌‌‌‌ از محل اجرای قانون هد‌‌‌‌‌فمند‌‌‌‌‌ سازی یارانه ها د‌‌‌‌‌ر اختیار صنایع قرار گیرد‌‌‌‌‌ اما متأسفانه هنوز گزارشی از سوی سازمان مد‌‌‌‌‌یریت برای پرد‌‌‌‌‌اخت این یارانه د‌‌‌‌‌ریافت نکرد‌‌‌‌‌ه ایم که د‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌یم این موضوع را هم د‌‌‌‌‌ر اسرع مورد‌‌‌‌‌ بررسی قرار د‌‌‌‌‌هیم.

غرب باید‌‌‌‌‌ 200 میلیون د‌‌‌‌‌لار برای باز طراحی اراک پرد‌‌‌‌‌اخت کند‌‌‌‌‌

خانه ملت نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌: باز طراحی رآکتور اراک با طرح ایران و تامین بود‌‌‌‌‌جه ای بالغ بر 200 میلیون د‌‌‌‌‌لار از سوی کشورهای گروه 1+5 انجام می شود‌‌‌‌‌.منصور حقیقت پور د‌‌‌‌‌ر خصوص امضاي سند‌‌‌‌‌ باز طراحی اراک از سوی وزرای خارجه کشورهای گروه 1+5 توضیح  د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌: امضای سند‌‌‌‌‌ باز طراحی اراک از سوی وزرای خارجه کشورهای گروه 1+5 د‌‌‌‌‌ر برجام پیش‌بینی شد‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌، تا کنون اکثر وزرای مربوطه امضا کرد‌‌‌ه‌ا‌‌ند‌‌‌‌‌ و تصور می کنم بقیه هم امضا خواهند‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌. نمایند‌‌‌‌‌ه مرد‌‌‌‌‌م ارد‌‌‌‌‌بیل د‌‌‌‌‌ر مجلس نهم شورای اسلامی  با تاکید‌‌‌‌‌ بر اینکه کشورهای اصلی د‌‌‌‌‌ر این زمینه ایران، چین و آمریکاست، اد‌‌‌‌‌امه د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌: اتفاق خوبی که د‌‌‌‌‌ر زمینه باز طراحی رآکتور اراک رخ می د‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ر واقع این است که تصمیم فنی و طرح فنی از ایران است و حضور آمریکا و چین تنها برای تایید‌‌‌‌‌ فنی طرح است که قطعا تایید‌‌‌‌‌ می شود‌‌‌‌‌ چرا که د‌‌‌‌‌ر گذشته بحث های فنی طرح ایران تایید‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌ه است.عضو شورای مرکزی اصولگرایان رهروان ولایت  با تاکید‌‌‌‌‌ بر اینکه طرح بازطراحی اراک برای ایران است و اجرا را هم جوانان ایرانی انجام می د‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌، به نقش چین و آمریکا اشاره  کرد‌‌‌‌‌ و توضیح د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌: د‌‌‌‌‌وستان چینی و افراد‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌یگر ناظر باز طراحی خواهند‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌. آنها بررسی می کنند‌‌‌‌‌ که د‌‌‌‌‌ر باز‌طراحی استاند‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌ها رعایت خواهد‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌.

به‌د‌‌‌نبال سوءاستفاد‌‌‌‌‌ه از مفاهيم هستند‌‌

 ايسنا یک نمایند‌‌‌‌‌ه پیشین مجلس گفت: نفوذ از جمله موارد‌‌‌‌‌ی است که رهبری به عنوان یک هشد‌‌‌‌‌ار مطرح کرد‌‌‌‌‌ه اند‌‌‌‌‌ و نباید‌‌‌‌‌ اجازه د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ از آن سوءاستفاد‌‌‌‌‌ه شود‌‌‌‌‌.حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌‌‌‌‌رضا اکرمی ، با اشاره به اینکه موضوع نفوذ هشد‌‌‌‌‌اری بود‌‌‌‌‌ که از سوی رهبری برای مراقبت و مواظبت از خود‌‌‌‌‌مان د‌‌‌‌‌ر برابر تحرکات د‌‌‌‌‌شمن مطرح شد‌‌‌‌‌، اظهار کرد‌‌‌‌‌: مقام معظم رهبری د‌‌‌‌‌ر مورد‌‌‌‌‌ نفوذ هشد‌‌‌‌‌اری را مطرح کرد‌‌‌‌‌ه اند‌‌‌‌‌ که بسیار مطلوب است، اما متأسفانه عد‌‌‌‌‌ه‌ای به خاطر سیاسی بازی‌ها و مسائل جناحی ممکن است از این هشد‌‌‌‌‌ار بحق و مطلوب، سوءاستفاد‌‌‌‌‌ه کنند‌‌‌‌‌ که نباید‌‌‌‌‌ اجازه د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ چنین اتفاقی بیفتد‌‌‌‌‌.وی افزود‌‌‌‌‌: هر کس د‌‌‌‌‌ر برابر د‌‌‌‌‌شمن از خود‌‌‌‌‌ مراقبت کند‌‌‌‌‌ آسیب نمی‌بیند‌‌‌‌‌ و هشد‌‌‌‌‌ار رهبری هم ناظر بر همین نکته است، اما همان‌طور که د‌‌‌‌‌ر تاریخ عد‌‌‌‌‌ه‌ای از مذهب و یا از کلمات قرآن مجید‌‌‌‌‌ سوءاستفاد‌‌‌‌‌ه کرد‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌ ممکن است از واژه نفوذ نیز سوءاستفاد‌‌‌‌‌ه‌هایی صورت گیرد‌‌‌‌‌.این نمایند‌‌‌‌‌ه پیشین مجلس با اشاره به اینکه عد‌‌‌‌‌ه‌ای به د‌‌‌‌‌نبال اختلاف افکنی و فتنه‌انگیزی هستند‌‌‌‌‌ و می‌کوشند‌‌‌‌‌ با سوءاستفاد‌‌‌‌‌ه از نفوذ، راه د‌‌‌‌‌یگری را بروند‌‌‌‌‌، اظهار کرد‌‌‌‌‌: مقام معظم رهبری 20 سال پیش د‌‌‌‌‌رباره نفوذ هشد‌‌‌‌‌ار د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌ و این مسئله موضوع تازه‌ای نیست، اما عد‌‌‌‌‌ه‌ای د‌‌‌‌‌ر پی سوءاستفاد‌‌‌‌‌ه از این موضوع هستند‌‌‌‌‌ به این نکته نیز باید‌‌‌‌‌ توجه د‌‌‌‌‌اشت که برخی تصور کرد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌ چون ما با آمریکا وارد‌‌‌‌‌ مذاکره شد‌‌‌‌‌یم، رابطه بین د‌‌‌‌‌و کشور برقرار شد‌‌‌‌‌ه است، د‌‌‌‌‌ر حالی که مقام معظم رهبری به صراحت تأکید‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌ که مذاکره با آمریکا جز د‌‌‌‌‌ر موضوع هسته‌ای، ممنوع است.

** ایران

نخستین جلسه محاکمه سعید مرتضوی برگزار شد

اولین جلسه رسیدگی به پرونده مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی با شکایت  پالیزدار و تعدادی از کارگران یک شرکت تولیدی در شعبه 1057 ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت به ریاست قاضی حیدری  به صورت غیرعلنی برگزار شد. در ابتدای جلسه عباس پالیزدار شکایت خود را مبنی بر افترا، نشر اکاذیب و اعتراض به بازرسی از منزل خود مطرح کرد  و سپس مصطفی ترک همدانی، وکیل تعدادی از کارگران یک شرکت تولیدی به بیان شکایت خود پرداخت.  به گزارش «ایرنا»، به دلیل ضیق وقت موضوع شکایت وکیل سازمان تأمین اجتماعی، یک شاکی خصوصی دیگر به نام ترابی و همچنین گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی، به جلسه روز 16 آذرماه موکول شد. همزمان «ایسنا» اعلام کرد که مرتضوی پس از پایان جلسه دادگاه با بیان اینکه «پس از تفهیم اتهام بنده از خود دفاع کردم»، بخشی از دفاعیاتش را مطرح کرد که در این زمان ترک همدانی با اعتراض خطاب به وی گفت:‌ «شما مسائل محرمانه دادگاه را قرار نیست منتشر کنید.» مرتضوی هم با خنده پاسخ داد که «شما هم شکایت کنید!» و ادامه داد: «دفاعیاتم را در دادگاه به رئیس دادگاه گفتم و فضای آن موقع را مطرح کردم و همچنین این موضوع که گروه پالیزدار با ایجاد جنگ روانی و تبلیغاتی خوراک تبلیغاتی برای رسانه‌های بیگانه بودند را در دادگاه گفتم.»

تلاش متهمان برای جلب رضایت مطهری

وکیل علی مطهری از تلاش متهمان حادثه شیراز برای جلب رضایت موکلش خبر داد. مصطفی ترک‌همدانی در گفت‌وگو با «ایلنا»، با اشاره به پرونده حادثه شیراز و حمله به علی مطهری گفت: «منتظر صدور حکم پرونده هستیم، البته متهمان پرونده در این مدت تلاش زیادی دارند تا رضایت آقای مطهری را جلب کنند.» وی افزود: «متهمان بارها درخواست اعلام رضایت از سوی موکلم را مطرح کردند. آقای مطهری هم اعلام کرد تنها در صورت مشخص شدن و شناسایی دستوردهندگان این حمله حاضر است به متهمان پرونده یا همان حمله‌کنندگان کمک کند.» ترک‌همدانی خاطرنشان کرد: «موکلم تمایل به اعلام رضایت دارد اما باید شرایطی که عنوان کرده نیز فراهم شود.»

ابتکار: صدا و سیما در جایگاه رسانه ملی ظاهر شود

معاون رئیس جمهوری گفت: «صدا و سیما باید بتواند از خط و مشی خود به عنوان رسانه ملی صیانت کند.» به گزارش «ایرنا»، معصومه ابتکار دیروز و  در سفر به شیراز، انعکاس برنامه‌های دولت در صدا و سیما را حق مدیران ملی دانست و افزود: «ما وظیفه داریم به عنوان یک مدیر ملی استفاده متناسبی از رسانه ملی برای ترویج فرهنگ محیط زیست، تشویق و ترویج برنامه‌های زیست محیطی دولت و پاسخگویی به مردم داشته باشیم.»

تکذیب خبرسازی اسرائیل درباره شهادت سردار سلیمانی

به دنبال ادعای بنگاه سخن پراکنی «دبکافایل» به نقل از منابع سوری‌های تکفیری مبنی بر اینکه  کاروان حامل قاسم سلیمانی در شرق استان «حلب» مورد اصابت موشک تاو قرار گرفته و در این حادثه سرلشکر سلیمانی و سه نفر از فرماندهان ایرانی دیگر کشته (شهید) شدند؛ یک «منبع آگاه» در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با «میزان»، ضمن تکذیب  این خبر افزود: «بنگاه‌های سخن پراکنی رژیم صهیونیستی هر از چندگاهی آرزوهای خود را در قالب خبر در رسانه‌هایشان منتشر می‌کنند و این ادعا، ادعاهای جدیدی نیست. پیش‌تر هم رسانه‌های عربی- عبری بارها مدعی شده بودند که توانستند قاسم سلیمانی را به شهادت برسانند.»

** آرمان

وكيل مازندراني چه گفت

شنیده شد که وكيل احسان مازندراني درباره وضعيت پرونده احسان مازندراني نيز گفت: نسبت به قرار بازداشت كه از سوي دادگاه براي موكلم صادر شده بود، اعتراض كرديم كه اين اعتراض رد شد. پارسينه نوشت؛ عليزاده ‌طباطبايي ادامه داد: پرونده مربوطه از شعبه 28 دادگاه انقلاب طي يكي دو روز آينده به دادسرا ارجاع خواهد شد. 
 
بازداشت مدير اتباع شهرستان ايرانشهر

شنیده شد که دادستان عمومي و انقلاب مركز سيستان و بلوچستان از دستگيري مدير اتباع شهرستان ايرانشهر توسط سازمان اطلاعات سپاه استان سيستان و بلوچستان خبر داد. پارسينه نوشت؛ محمد مرزيه گفت: مدير اتباع ايرانشهر در قبال صدور مجوز براي اتباع بيگانه وجه مطالبه مي‌كرده و پرونده وي در مرحله تحقيقات و در حال پيگيري است. 
 
اردوي تيم‌ملي شمشيربازان درآمريكا

شنیده شد که تيم ملي شمشيربازي اسلحه سابر ايران در اردوي مشترك آمريكا شركت مي‌كند. ميزان نوشت؛ تيم‌ملي شمشيربازي ايران براي حضور در مسابقات جام‌جهاني اسلحه سابر آمريكا آماده مي‌شود. قرار است سابريست‌هاي ايران قبل از برگزاري مسابقات جام جهاني، در يك اردوي مشترك با حضور شمشيربازان آمريكا، كره‌جنوبي و چين حاضر شوند. اين اردو از 15 تا 20 آذر به ميزباني آمريكا برگزار مي‌شود، ‌سپس رقابت‌هاي جام جهاني از 20 تا 22 آذر در اين كشور برگزار خواهد شد. 
 
شايعه نامزدي فردوسي پور در انتخابات

شنیده شد که در آستانه انتخابات مجلس شوراي اسلامي بار ديگر روش‌هاي گوناگون احزاب و گروه‌ها براي ساختن ليستي چشم گيرتر شروع شده و زمزمه‌هاي انتخاباتي پاي چهره‌هايي كه روح شان هم از كانديداتوري خبر ندارد، به ميدان رقابت انتخاباتي باز شده است. تابناك نوشت؛ به تازگي ليستي از سوي يك دسته سياسي منتشر شده كه اسامي كانديداهاي اين گروه براي حضور در انتخابات مجلس اعلام شده است. جالب اينكه در بين اين اسامي نام عادل فردوسي پور تهيه‌كننده و مجري برنامه نود هم ديده مي‌شود. البته فردوسي پور كه سابقه چنين اخباري را هم دارد، خيلي زود اين شايعه را تكذيب كرده است و هرگونه فعاليت سياسي خودش را دروغ خواند.
 
شهادت مامور ناجا در تله انفجاري اشرار

شنیده شد که ظهر ديروز بر اثر تله انفجاري در محور قصرقند- جكيگور يكي از ماموران پليس به شهادت رسيد. ميزان نوشت؛ ساعت 13و30 دقیقه ديروز، ماموران يگان امداد انتظامي شهر قصر قند براي تامين امنيت در محور قصرقند – جكيگور بوده كه در پل پاسك در مسير خودروي تويوتا گشتي پليس تله انفجاري منفجر مي‌شود. بنا بر اين گزارش از چهار سرنشين خودرو تويوتا نيروي انتظامي يكي از ماموران به شهادت رسيد. گفتني است، ماه گذشته نيز يكي از سربازان خوش نام و غيور نيروي انتظامي سيستان و بلوچستان در محاصره اشرار بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد. سردار حسين رحيمي، فرمانده نيروي انتظامي سيستان و بلوچستان درباره اين خبر گفت: تلاش‌هاي گسترده پليس با جديت جهت شناسايي عاملان اين حادثه دلخراش ادامه دارد. 
 
بركناري 2 فرزند شهردار مشهد

شنیده شد که فرزندان «صولت مرتضوي» شهردار مشهد كه در زمان احمدي‌نژاد از معاونان وزير كشور دولت وي و البته استاندار خراسان جنوبي بود، چندي پيش از سمت خود بركنار شدند. «قدس» در اين باره گزارش داده كه در پي برگزاري يادواره شهداي شهر حلبچه كه از محمود احمدي‌نژاد به عنوان سخنران دعوت شده بود، اتفاقات عجيبي رخ داد؛ در اين مراسم سيد صولت مرتضوي شهردار مشهد براي دقايق كوتاهي حضور داشت كه همين مساله موجب دردسر براي فرزندان وي شد، به‌طوري كه در يك اقدام عجيب استاندار چهارمحال‌و‌بختياري، پسر بزرگ شهردار مشهد را كه مديركل روابط‌عمومي اين استانداري بود از سمت خود بركنار كرد. پسر دوم شهردار مشهد هم كه مسئول حراست فرمانداري تهران بود چندي پيش از سمت خود بركنار شده بود. 
 
پيشنهاد به اسد براي آمدن خانواده‌اش به تهران

شنیده شد که حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه، ديروز در سخناني درباره تحولات و مقاومت منطقه در دانشگاه صنعتي شريف گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ كشور سرنگوني اسد را دنبال كرده‌اند و در اين ميان ايران، روسيه و حزب‌ا... با نگاه خاص خود و نيز برخي ديگر در سطوح مختلف از اسد حمايت كردند. اما مهم‌ترين اقدام بر سر سقوط نكردن سوريه رهبري بشار اسد با كمك ارتش سوريه و مردم اين كشور صورت گرفته است. دو سال پيش در ديداري كه با بشار اسد داشتيم به او پيشنهاد شد كه خانواده‌اش را به ايران بفرستد اما پاسخ او اين بود كه من تا آخرين لحظه در كشور هستم و همسرم مسئول رسيدگي به خانواده شهداست و از كشور خارج نمي‌شويم. 
 
هادي خامنه‌اي: كانديدا نمي‌شوم

شنیده شد که در برخي محافل سياسي گفته مي‌شد حجت‌الاسلام سيد هادي خامنه‌اي قصد دارد از مشهد، نامزد انتخابات مجلس دهم شود. خبرآنلاين نوشت؛ سيدهادي خامنه‌اي اما در اين باره توضيح داد: من در هيچ يك از انتخابات‌هاي پيش رو كانديدا نمي‌شوم. وي افزود: مجمع روحانيون خط امام و شوراي عالي اصلاح‌طلبان در هر دو انتخابات خبرگان و مجلس شوراي اسلامي فعال بوده و حضور خواهند داشت. حجت‌الاسلام سيدهادي خامنه‌اي درباره انتخابات مجلس و خبرگان و اينكه چه طيفي از اصولگراها و اصلاح‌طلبان موفق به كسب كرسي‌هاي بيشتري خواهند شد، خاطرنشان كرد: تقسيم‌بندي ما اينطور نيست. به نظرم بايد انسان‌هاي متخصص و كارآمد و معتدل و دلسوز راي بياورند و مهم نيست طرفدار چه گروه و جناحي باشند. 
 
 شكايت صداوسيما در گينس ثبت شود

شنیده شد که عضو شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما درباره‌ شكايت اين سازمان از او توضيحاتي داد. ايسنا نوشت؛ سيد رمضان شجاعي كياسري گفت كه شكايت صدا و سيما جزو شكايت‌هايي است كه بايد درگينس ثبت شود. او همچنين ضمن ابراز بي‌اطلاعي از محتواي شكايت سازمان صدا و سيما گفت: من از اين مساله خبر ندارم مگر اينكه به دادگاه بروم و بدانم كه محتواي اين شكايت چيست؟ او درادامه توضيح داد: روزنامه ايران مطلبي از من درباره دوگانگي صدا و سيما راجع به برجام مطرح كرده بود. آقا تاكيد كردند كه جامعه دو قطبي نشود. من هم مصاحبه كردم كه صدا و سيما نبايد زمينه‌هاي اين دوگانه‌سازي را فراهم كند. شجاعي كياسري افزود: بعد از اينكه آقا در 9 ماده الزامات خود رامطرح كردند، صدا وسيما در يك برنامه از آقاي زاكاني و در برنامه جداگانه‌اي از آقاي عراقچي دعوت كرد كه اين دو هر يكديگر را زير سوال بردند. من گفتم بعد از فرمايشات آقا صدا و سيما بايد هر دو را در يك برنامه دعوت مي‌كرد تا صحبت‌هاي يكديگر را كامل كنند و خروجي نيز اين باشد كه همه‌چيز تمام شود، صدا و سيما با اين برنامه‌هاي جداگانه انگار دوباره نقطه از سر خط شروع كرد.

** شرق

بیانیه جمعی از  وکلای دادگستری در محکومیت جنایت تروریستی


جمعی از وکلای دادگستری ایران، در بیانیه‌ای که به امضای ٢٢٠ وکیل رسیده، اقدامات تروریستی پاریس و بیروت را محکوم کردند. در این بیانیه آمده است: «بدون شک یکی از شقوق مقابله با این گروه تروریستی سازمان‌یافته، برخورد جامعه جهاني با دولت‌ها و اشخاصی است که بانی آن بوده‌‌اند یا به رشد آن کمک کرده‌‌اند و منابع مالی یا خاک خود را جهت ترانزیت و مانور تروریست‌های داعش در اختیار آنها گذارده‌‌اند و مستقیم یا غیرمستقیم سلاح و ماشین جنگی آنها را تأمین کرده‌اند. ما جمعی از وکلای دادگستری ایران این جنایت تروریستی را قویا محکوم و با مردم فرانسه و لبنان به‌خصوص بازماندگان این جنایات تروریستی ابراز همدردی می‌کنیم و امیدواریم دولت‌های جهان فارغ از جبهه‌بندی‌های سیاسی، ریشه تروریسم را در سوریه، لبنان، عراق، افغانستان و نیجریه بخشکانند و صلح را به این کشورها برگردانند تا دیگر شاهد جنایاتی این‌چنینی در جوامع بشري نباشيم. این کشتار نفرت‌انگیز نشان داد که امثال این گروه تروريستي به نام دين هدفی جز نابودی نسل بشر و تمدن بشري ندارند. از طرفی با این هشدار بر همگان آشکار شد که تروریسم شوم حدومرز نمی‌شناسد و هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند از این خطر مصون بماند».

باندهای مخوف مانع به‌نتیجه‌رسیدن تحقیق‌وتفحص


ایلنا: امیر خجسته، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، درباره دلایل تأخیر کمیته تحقیق و تفحص در تعیین‌تکلیف این پرونده، گفت: به نظرم این پرونده از بیرون از مجلس مدیریت می‌شود. شاید زور، تزویر، ثروت، مفاسد اقتصادی و باندهای مخوف بیرون از مجلس مانع به‌نتیجه‌رسیدن این تحقیق‌وتفحص می‌شوند و من در این مدت به‌این‌نتیجه رسیده‌ام که یکی از دلایل عمومی به نتیجه نرسیدن تحقیق‌وتفحص‌ها در مجلس ما همین مسئله مدیریت از بیرون است، اما درباره این پرونده مطمئن باشید که تا پایان ایستاده‌ایم و قطعا به نتیجه خواهیم رسید. خجسته تصریح کرد: در جریان بررسی این پرونده جلسات متعددی در کمیسیون اجتماعی برگزار کرده‌ایم، اما متأسفانه بنا به دلایلی هیچ‌کدام از این جلسات منتج به نتیجه نشد.

وزیر اطلاعات: هر حضور اتباع بيگانه نفوذ نيست


ايسنا: حجت‌الاسلام علوی در نهمین جلسه شورای اداری استان کردستان با اشاره به مسئله نفوذ دشمن به‌عنوان یکی از هشدارهای راهبردی مقام معظم رهبری اشاره کرد وگفت: دستگاه‌های اطلاعاتی کشور به این بلوغ اطلاعاتی و اشراف رسیده‌‌اند که هر نوع حضور اتباع بیگانه به‌منزله نفوذ نیست. او افزود: یکی از برکت‌های داشتن تعامل با سایر ملت‌ها و حضور آنها در کشور این است که تبلیغات دروغین غرب درخصوص جهان اسلام افشا می‌شود. وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه عرصه فضای مجازی می‌تواند بستری برای نفوذ دشمن باشد، گفت: نظام اطلاعاتی کشور به این مسئله که چه کسانی با حضور خود در کشور به‌دنبال فعالیت سالم اقتصادی، علمی و پژوهشی هستند و چه کسانی دنبال اهداف دیگرند، اشراف کامل دارد.

انتخاب رؤسای کمیته‌های شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان


تسنیم: جلسه شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به ریاست محمدرضا عارف برگزار و در این جلسه رؤسا و اعضای کمیته‌های این شورا انتخاب شدند. حسین مرعشی به‌عنوان رئیس و محسن رهامی به‌عنوان نایب‌رئیس در کمیته استان‌ها انتخاب شدند. همچنین در کمیته سیاست‌گذاری و تعیین راهبردها حسین کمالی به‌عنوان رئیس، احمد حکیمی‌پور به‌عنوان نایب‌رئیس و خون‌چمن به‌عنوان دبیر این کمیته انتخاب شدند. سومین کمیته این شورا کمیته رایزنی و تعامل بود که مرتضی حاجی به‌عنوان رئیس، مصطفی کواکبیان به‌عنوان نایب‌رئیس و فاطمه راکعی به‌عنوان دبیر کمیته انتخاب شدند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    من هم موافق مشرق هستم
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    تقسیم کار نباید میشود انی خودش عامل شکست است
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    خخخخخخخخخخ
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    100 روز...
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    امان از سیاسی کاری
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    زیاد بود نخوندم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس