چگونگی برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سردار منتظرالمهدی سخنگوی ناجا و بابامرادی کارشناس امور فرهنگی بررسی شد.

به گزارش مشرق، چگونگی برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی امشب 26 آبان در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حمیدرضا بابامرادی" کارشناس امور فرهنگی و سردار "سعید منتظرالمهدی" سخنگوی ناجا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بابامرادی کارشناس امور فرهنگی در ابتدا  در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که چگونه باید با ناهنجاری‌های اجتماعی برخورد کنیم گفت: اصول امنیت در کشورهای مختلف سه شاخص اساسی و مهم دارد که یکی از آن‌ها مربوط به تئوری پنجره شکسته و دیگری تسامح و تساهل است.

کارشناس امور فرهنگی با اشاره به این که  در صورتی که ناهنجاری‌های اجتماعی به وجود آید دستگاه‌های امنیتی و نظامی اقدام به دخالت می‌کنند اظهار داشت: اگر این دستگاه‌ها اقدام به دخالت نکنند ناهنجاری‌ها گسترش می‌یابد.

وی با تاکید بر این که جامعه نباید در خورده ناهنجاری‌ها چشم‌پوشی کند گفت: باید بدون چشم‌پوشی و ساده‌انگاری به موضوع نگریسته شود.

بابامرادی با اشاره به این که  هر چیزی که بر اساس قراردادهای اجتماعی در چارچوب ادب و آداب صورت نگیرد ناهنجاری محسوب می‌شود بیان کرد: ناهنجاری‌ها را نه ادب و نه آداب اجتماعی تأیید نمی‌کنند بنابراین مزاحمت‌های خیابانی هم نیز در این دسته از ناهنجاری‌ها قرار می‌گیرند.

کارشناس امور فرهنگی با بیان این که فردی که در خانواده متشخصی بزرگ شده باشد برای خود عزت نفس قائل است لذا عزت نفس یک ارزش به حساب می‌آید.

 ** آمارهای ناجا افزایش 98 درصدی مزاحمت‌های خیابانی را نشان نمی‌دهد

سردارسعید منتظرالمهدی سخنگوی ناجا در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که آیا افزایش 98درصدی مزاحمت‌های خیابانی را که از سوی نماینده راهبردی قوه قضاییه اعلام شده است را تأیید می‌کنید گفت: همکارانم در قوه قضاییه بر اساس یافته‌هایی این آمار را اعلام کردند.

وی با بیان این که برای محاسبه و آمار اغلب از چندین مؤلفه و شاخص استفاده می‌شود افزود: اگر گاهی در آمار تفاوتی وجود دارد ممکن است ناشی از مؤلفه باشد لذا آمارهایمان چنین افزایش را نشان نمی‌دهد و ممکن است آمار قوه قضاییه بر اساس شاخص و مؤلفه‌های متفاوتی صورت گرفته باشد.

 **ناهماهنگی دستگاه‌ها برای داشتن یک آموزش اثرگذار  و تربیت صحیح فرزندان

بابامرادی همچنین با تاکید بر این که یک هماهنگی برای آموزش هدفمند و اثرگذار در کشور ما وجود ندارد گفت:خانواده‌ها باید اول این نکته را مدنظر داشته باشند که  بچه‌های ما آن چیزی نمی‌شوند که ما می‌خواهیم بلکه آن چیزی می‌شوند که هستیم، بچه‌های ما نگاه می‌کنند به این که ما چگونه رفتار می‌کنیم و نگاه نمی‌کنند که گفتار ما چیست.

وی اضافه کرد: در مدرسه نیز، مدرسه به عنوان یک اشل کوچکی از اجتماع است اگر در روابط مدرسه عدالت اجتماعی رعایت نشود قطعاً ما دچار مشکل خواهیم شد.

این روانشناس و کارشناس فرهنگی خاطر نشان ساخت: دستگاه‌هایی که متولی نظم، امنیت، آموزش و پرورش و یاد دادن هستند باید بدانند که بچه‌ها لازم است که غیر از یادگیری دروسی چون فیزیک، شیمی و ریاضی دروس دیگری نیز بیاموزند و به آن توجه کنند.

** مداخله پلیس به هنگام وقوع جرم است

سردار منتظرالمهدی در تشریح نحوه ورود پلیس به بحث ناهنجاری‌های اجتماعی گفت: خانواده به عنوان کوچک‌ترین اما مهم‌ترین نهاد اجتماعی که متأسفانه امروزه ظهور و بروز آسیب‌های متنوع و متعدد اجتماعی ناشی از عدم ایجاد فرهنگ گفتمان در خانواده‌ها، پدران و مادران شاغل و گاهاً فرزندان رها شده است که مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده است.

سخنگوی ناجا ادامه داد: هر نهاد و سازمانی در برابر پدیده‌ها یک سری وظایف اصلی، بنیادی و ماهوی دارد و یک سری وظایف آن‌ها، وظایف دست دومی است که در خصوص نحوه ورود پلیس به ناهنجاری‌های اجتماعی باید گفت که وظیفه اصلی مداخله به هنگام وقوع جرائم است.

سردار منتظرالمهدی اظهار داشت: ما باید مداخلات پیشگیرانه را به این مداخله اضافه کنیم تا مانع آسیب‌های اجتماعی شهروندان شویم که در این راستا ما وارد قلمروهای آموزش پیشگیرانه و روشنگری هوشمندانه نیز شده‌ایم اما به هر حال انجام مأموریت های پلیس در حوزه‌های اجتماعی ابتدا استفاده از شیوه‌های اقناعی، تشویقی و ترغیبی و سپس صرفاً برای افرادی که اصرار و پافشاری به هنجارشکنی می‌کنند برخورد فردی و قاطعانه نیز انجام خواهد شد.

سخنگوی ناجا همچنین در خصوص نحوه برخورد پلیس با پوشش‌های نامناسب نیز اظهار داشت: ما خط آخر درمان هستیم به این معنی که در حوزه‌های اجتماعی نباید نیاز به ورود ما باشد به این معنی که باید اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی در این خصوص صورت گیرد که اگر در این راستا همه کارشان را به موقع انجام دهند و نقش خانواده و نهادها و سازمان‌ها این که در این رابطه داریم به خوبی انجام شود شاید دیگر نیاز به ورود پلیس به این معضل نباشد.

وی تصریح کرد: ولی اگر در عین حال ما این مظاهر بی‌حجابی را به صورت علنی ببینیم قطعاً پلیس با آن مواجه و برخورد قانونی را انجام خواهد داد.

در ادامه این گفتگو بابامرادی روانشناس و کارشناس فرهنگی کشورمان نیز در تشریح دلایل اجتماعی که منجر به ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود گفت: یک سری آسیب‌های اجتماعی از جمله بیکاری، طلاق و ... وجود دارد که باعث می‌شود افراد به سمت ناهنجاری‌های اجتماعی حرکت کنند و در صدد جبران نقایص خود دست به یک سری رفتارهایی می‌زنند که به صورت ناهنجاری‌های اجتماعی بروز می‌کند که در این مقوله می‌توانیم خانم‌هایی را مثال بزنیم که خودنمایی‌های افراطی را دارند و آقایانی که به سمت این خودنمایی‌ها می روند.

** در برخورد با مزاحمت‌ها طبق قانون برخورد خواهیم کرد

سردار منتظرالمهدی همچنین در خصوص این که اقدامات پلیس در مواجه با مزاحمت‌ها  چگونه است گفت: در هر کشوری هنجارهای تعریف شده‌ای وجود دارد که اگر از آن‌ها تخطی شود با آن برخورد می‌شود که در این راستا نیز در کشور اسلامی ما نیز هنجارهای تعریف شده‌ای وجود دارد که همگان باید آن را رعایت کنند اما وقتی با افرادی مواجه می‌شویم که اصرار به هنجارشکنی دارند طبق قوانینی که قانون‌گذار در اختیار ما گذاشته است با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.

وی در تشریح روند برخورد با این هنجارشکنان گفت: ابتدا وقتی تشکیل پرونده انجام شد، پرونده خاطی تحویل مراجع قضایی شود و آن‌ها نیز طبق ضوابطی که دارند با این هنجارشکنان برخورد مقتضی را انجام می‌دهند.

سخنگوی ناجا همچنین نحوه برخورد قوه قضاییه در این رابطه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اخیراً فرمانده نیروی انتظامی تاکید کردند که با هنجارشکنان برخورد شود که یکی از مصادیق آن بدحجابی و کشف حجاب است که با هماهنگی که توسط دادستانی انجام شد مقرر شد طبق ماده قانونی 638 و 639 مجازات اسلامی مواردی که باعث جریحه‌دار شدن عفت عمومی می‌شود برخورد شده و مجازاتی نیز در این راستا در نظر گرفته شده است.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب، حسین ذبحی ، مشاور قضایی دادستان کل کشور نیز در ارتباط زنده تلفنی اظهار داشت: طبق قانون  در مراجع قضایی هر موردی که گزارش شود توسط همکاران قضایی ما مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین یادآور شد: از حدود سال 88 ستادی تحت عنوان ستاد پیشگیری در کشور تشکیل شده است و در همه دادستانی‌ها این ستاد مسئولیت دارد که  با حضور ضابطان و دستگاه‌های مرتبط در خصوص ضوابط مختلفی که  به عنوان جرائم خاص وجود دارد تشکیل جلسه داده و سیاست‌گذاری و برخورد کند

** مزاحمت برای افراد در سطح جامعه و اماکن عمومی بر اساس قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود

مشاور قضایی دادستان کل کشور:  اضافه کرد: بعد از هماهنگی‌ها اقدامات قضایی صورت خواهد گرفت و بر اساس قانون هنجارشکنی‌هایی از قبیل بی‌حجابی، بد حجابی و یا مزاحمت برای افراد در سطح جامعه و اماکن عمومی بر اساس مواد 638 و 619 قانون مجازات اسلامی جرم  است.

ذبحی همچنین اظهار داشت: در معاونت پیشگیری و ستادهای عرض شد سیاست‌گذاری‌های ملی در ارتباط با این جرائم انجام می‌شود و هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: ما پیشگیری‌های قضایی و غیرقضایی داریم که مدیریت کلان پیشگیری‌های قضایی بر اساس قانون اساسی بر عهده دستگاه قضا و پیشگیری‌های غیرقضایی بر اساس قانون بر عهده نیروی انتظامی است.

مشاور قضایی دادستان کل کشور ادامه داد: در تمام مواردی که مصادیق جرم مشهود است ضابطان به محض رویت و ملاحظه می‌توانند اقدام قضایی انجام بدهند و نسبت به دستگیری فرد اقدام کنند و به طور قطع همکاران قضایی ما نیز با اتخاذ تدابیر قضایی مناسب برخورد قضایی کرده و حکم لازم را صادر و امضا می‌کنند.

ذبحی تصریح کرد: تدبیرها در صدور حکم و اقداماتی که لازم است در راستای اجرای حکم صورت پذیرد باید زمینه تأثیرگذاری آن فراهم شود.

** برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مشارکت‌های مردمی را طلب می‌کند

در ادامه سردار منتظرالمهدی سخنگوی ناجا نیز  تاکید کرد : برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مشارکت‌های مردمی را طلب می‌کند.

در انتهای برنامه بابامرادی روانشناس و کارشناس مسائل فرهنگی کشورمان اظهار داشت: دوست دارم نیروی انتظامی ما تبدیل به یک نهاد اجتماعی شود یعنی سوای بحث انتظامی ، امنیتی و پلیسی به این سمت حرکت کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حاج رضوان ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    وقتی بسیج رو از صحنه فرهنگی حذف کردند نتیجش میشه این
  • ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    ازتون خواهش می کنم در مورد بیمه ازدواج اگه می تونید اطلاعات در اختیار مردم قرار بدین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس