کد خبر 496550
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲

واشنگتن پست در تفسيري نوشت: داعش در حال مهيا ساختن شرايط براي راه اندازي يک 'جنگ آخرالزماني' است؛ اروپا هشيار باشد به درون دامي که 'داعش' برايش افکنده است نيفتد.

در اين تفسير پيرامون حواشي حوادث جمعه شب پاريس آمده است: 'باراک اوباما' رئيس جمهوري آمريکا هفته گذشته اعلام کرد که 'داعش' در عراق و سوريه مهار شده است .

اما هنوز چند روزي از کلام اوباما نگذشته بود که جمعه شب گذشته شهر پاريس صحنه حملاتي بود که ثابت کرد 'داعش' همچنان خطري عظيم عليه غرب است و بايد بيش از پيش اين خطر جدي گرفته شود .

داعش يک استراتژي جهاني دارد , بر اين منوال: در دو کشور عراق و سوريه از تصرفاتش دفاع مي کند , در ساير کشورهاي اسلامي، هواداران و نيروهاي وابسته به خود را پرورش داده و جذب مي کند و در سراسر جهان وقوع حملات تروريستي را تشويق و هدايت مي کند .

داعش شيوه هاي جانورخوي کشتار و نظامي گري اش را براي گروههايي در ليبي , مصر ؛ افغانستان و ساير نقاط جهان صادر کرده است . اينک اين گروه از مهارتهاي تاکتيکي استفاده مي کند که آنها را در ميادين رزم خاورميانه آموخته است و هدفش تحريک احساسات ضد مسلمانان است که اين دور باطل در نهايت امر منجر به جذب شمار بيشتري از شهروندان جوامع غربي به اين گروه خواهد شد .

آمريکا و متحدانش بايد در اسرع وقت به اين هجمه ها پاسخ دهند .

استراتژي داعش اين است که جامعه غرب را دچار چند دستگي و قاره سبز را نابود کند. داعش علنا اين منوياتش را در نشرياتش در شبکه آن لاين به وضوح تبليغ مي کند.

اين آرزوي داعش است که با حملات متناوب، اروپا را دستپاچه کند تا عليه مسلمانان بي گناه بخروشد و دست به اقداماتي شتابزده بزند . بديهي است که يک چنين اقداماتي به نوبه خود خشم جوامع مسلمان در سراسر قاره را برخواهد انگيخت و اين دور و تسلسل باطل ادامه خواهد يافت.
حوادث خشونت بار پاريس آخرين مصاديق اين مبارزه داعش بود .

از ماه ژانويه تاکنون , نيروهاي عملياتي داعش در شهرهاي پاريس , کپنهاگ, حومه ليون در فرانسه ؛ لندن,بارسلونا و حومه بروکسل دست به حملاتي زده اند و عامل ساقط شدن يک فروند هواپيماي روسيه در آسمان شبه جزيره 'سينا ' هم ظاهرا داعش بوده است .

هرگز نبايد دچار توهم شد که اين حملات تصادفي بوده است. هرگز نبايد تصور کرد که هدف اوليه اين حملات تاثير گذاري بر سياستهاي غرب در خاورميانه است .

اين حملات نه تنها مبارزه سازمان يافته نظامي براي بسيج بازيگران افراط گرايي است که در اروپا حاضرند بلکه براي جذب نيروهاي جديد در اين قاره نيز هست.

اين استراتژي کاملا روشن و شفاف است.

به دنبال حادثه حمله به دفتر روزنامه 'شارلي ابدو' در ماه ژانويه در پاريس ؛ داعش اعلام کرد که اين حملات به اين خاطر انجام مي شود که صليبي ها را مجبور سازد به دست خود قاره سبزشان را به زيبايي نابود کنند.

اين گروه در بيانيه اش افزود:' مسلمانان در غرب بزودي خود را پيش روي يک انتخاب خواهند يافت, ارتداد و برگشت از دين ,يا رجوع به سمت داعش و فرار از دست آزار و اذيت دولتهاي صليبي و مردم صليبي'.

اين گروه طبق محاسباتش به اين نتيجه گيري رسيده است که اگر جمعي کوچک از مهاجمان را در اروپا تشکيل دهد , قويا قادر خواهد بود نگرش جوامع اروپايي نسبت به 44 ميليون مسلمان خود و نگرش اين مسلمانان نسبت به خود را تغيير دهد .

با اين القائات, داعش مترصد است که شرايط را براي يک جنگ آخرالزماني با غرب مهيا سازد.

متاسفانه عناصري در جوامع اروپايي وجود دارند که خواسته و ناخواسته ؛ وفق مراد داعش عمل مي کند .

احزاب راست گراي افراطي در بسياري از کشورهاي اروپايي قدرت را به دست آورده اند.

در فرانسه؛ 'جبهه ملي' انتظار مي رود زمستان امسال انتخابات محلي را در شمال فرانسه ببرد.

'مارين لو پن' رهبر اين حزب روز شنبه در صحبتهايي اعلام کرد: ' کساني که پيوندهايي با اسلامگراها دارند , دشمنان فرانسه اند '.

در دانمارک هم 'حزب خلق ' در ماه ژوئن 21 درصد آراء را در انتخابات ملي بدست آورد که سکوي پرتاب ملي گراهاي ضد اسلام بود.

در سوئد هم دمکراتهاي بيگانه ستيز روز به روز محبوبيت مردمي بيشتري به دست مي آورند.

يقينا حوادث پاريس بازخوردهاي منفي عليه مسلمانان را تشديد خواهد کرد .

در مراسمي که به همراه شمع هاي روشن براي گراميداشت قربانيان حادثه جمعه شب پاريس در 'ليل' فرانسه برگزار شد , حاضرين پرچم هايي در دست داشتند که بر روي ان نوشته شده بود: ' اسلام گرايان را از کشور اخراج کنيد'.

داعش براي اشاعه فرهنگ کينه توزي عليه غرب, نيازي به داستان سرايي ندارد. واقعيتها خود بازگو کننده است.

اظهارات سياستمدار هلندي 'گيرت ويلدرز' که اخيرا اعلام کرد : ' هرچقدر اسلام کمتر باشد؛ بهتر است'؛ اراضي حاصلخيزي براي کشت تفکرات داعش در منطقه است.

اينگونه واقعيات وفق مراد داعش در جامعه اروپا فراوان است.

امسال اردوگاه پناهندگان در آلمان شاهد يک حريق بود افراط گرايان در فرانسه هم شهروندان مسلمان را هدف قرار دادند .

از سويي , تداوم سيل مهاجرت صدها هزار آواره و مهاجر از خاورميانه و آفريقا هم به نوبه خود فضايي عالي براي مبارزه داعش در قاره اروپا را مهيا مي سازد .

با همه اين تفاسير, هيچيک از اين تحرکات ضد داعش , توجيه کننده ترور و توحش اين گروه نيست ؛ ضمن آنکه انگيزه اصلي جنايات اين گروه هم نيست.

اروپا مي تواند به اندازه هر سرزمين ديگري , باب طبع داعش باشد و داعش مبارزانش را به آن گسيل خواهد کرد و جمع بيشتري از جوانان و مردم طبقات محروم و سرخورده را جذب خود خواهد کرد .

واشنگتن پست در ادامه تاکيد کرد: اروپا بايد به هوش باشد به درون دامي نيفتد که داعش برايش افکنده است و همه توجهش معطوف به پاسخ دادن حتمي به حملات پاريس و ابراز خشم عليه عاملان آن و يا هواداران داعش نباشد .

واکنش نشان دادن و اقدام عليه مسلمانان که نقشي در ايدئولوژي داعش ندارند ؛ اوضاع را از اين که هست بدتر مي کند .

عاجل ترين کار اين است که اروپا و امريکا اين واقعيت را بپذيرند که جنگ فرسايشي فرقه گرايانه در خاورميانه خطري است آشکار و حاضر عليه ايمني و امنيت آنها داخل کشور .

جنگ هاي سوريه و عراق راديکال ها را از سراسر جهان بسيج کرده است و اين روند همچنان ادامه دارد .

اين دو ميدان, عرصه هايي هستند که تروريستها در آنها به راحتي انواع مهارتهاي جنگي را فراگرفته و ره آورد آن را با خود به غرب مي برند.

واجب است رضايت خاطر ما از اين جنگ ها خاتمه يابد.

حادثه پاريس بايد سنگ بناي يک فراخوان براي خاتمه دادن به جنگ هايي باشد که خاورميانه را تکه پاره کرده و سيلي از مهاجران را روانه سراسر جهان ساخته است .

تجربه به ما آموخته است , هرگز نمي توانيم در وطن هاي خود در صلح و آرامش زندگي کنيم در حاليکه همزمان ميليونها انسان در محاصره جنگ اند.

**نگارنده مطلب ' هارلين گامبير' , تحليلگر مبارزه با تروريسم در موسسه 'مطالعات جنگ ' در واشنگتن است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس