
به گزارش مشرق به نقل از فارس، محمدباقر خرمشاد رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در همايش بينالمللي بيداري اسلامي که در سالن همايشهاي بينالمللي صداوسيما سخن ميگفت، با اشاره به عنوان اين همايش اظهار داشت: پديده بيداري اسلامي طي چند سال اخير به وجود نيامده است بلکه تاريخچه آن قدمتي 150 ساله دارد.
وي گفت: محققان، آغاز بيداري اسلامي را به سيدجمالالدين اسدآبادي نسبت ميدهند، سيدجمال در بحث بيداري که 150 سال قبل مطرح کرد، چند محور و نکته را به عنوان بنيادهاي بيداري اسلامي مطرح کرد.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اولين محور سخنان سيدجمال را "لزوم مبارزه با فساد و خودکامگي مستبدان " عنوان کرد و افزود: فرمول سيدجمال جالب و متفاوت است، سيدجمال با طرح اين سؤال که در کشورهاي اسلامي با چه نيرويي ميتوان به مبارزه با استبداد رفت، جواب ميدهد: با نيروي مردم ميتوان به اين مبارزه پرداخت، بنابراين مردم بايد به مبارزه با استبداد ايمان آورده و آن را وظيفه شرعي خود بدانند، يعني با عقيده شرعي باور کنند که کار و وظيفه سياسي و مبارزه با استبداد عين تکليف و وظيفه شرعي آنهاست، لذا همينجا است که بحث عدم جدايي دين از سياست در اسلام معنا پيدا ميکند.
خرمشاد در ادامه به نهضت امام خميني (ره) اشاره کرد و گفت: امام نيز حرکت و خيزش را براي مردم تبديل به تکليف و وظيفه شرعي کرد.
وي ادامه داد: سيدجمال، "لزوم آشنايي به علوم و فنون جديد و تسلط بر آن " را بسيار مهم و ضروري ميدانست و ميگفت: ميزان آشنايي بالاي مسلمانان به علوم جديد را يک ضرورت براي جوامع اسلامي ميداند، بنابراين امروز جمهوري اسلامي ايران براي جبران عقبماندگيهاي گذشته، همين راه پيشرفت در علم را براي مقابله با آن برگزيده است.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي متذکرشد: امروز ايران دوران شکوفايي خود را طي ميکند که از جمله ميتوان به پيشرفت در پرتاب ماهواره به فضا، سلولهاي بنيادي، ساخت انواع موشک و ناو و... اشاره کرد.
خرمشاد سومين محور سخنان سيدجمال را "برگشت به اسلام اصيل و حقيقي، بدون خرافات و بدعت " توصيف کرد و ادامه داد: بازگشت به قرآن و مفاهيم اصيل آن به عنوان کتابي همهجانبه، علمي، سياسي، فرهنگي، اقتصادي و... و بازگشت به سنت پيامبر (ص) و اهل بيت (ع) مورد تأکيد سيدجمال بوده است.
وي گفت: چهارمين موضوعي که سيدجمال به آن اشاره ميکند اين است که ميگويد اسلام مکتبي قابل اتکا و مستحکم براي مبارزه و ساختن است. در مقايسه با مکتبهاي بشري ديگر، معتقدات اسلام بسيار برتر است، چرا که اسلام داراي برهان و عقل، شرافت، کرامت انسانيت، علم، جهاد و مبارزه و... است. اسلام دين سستي، بيکاري و تنبلي، ذلتپذيري و تسليم نيست، بلکه اسلام دين مسئوليت، امر به معروف و نهي از منکر، جهاد و تلاش است.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ادامه داد: نکته ديگري که سيدجمال مطرح ميکند، " لزوم مبارزه با استکبار خارجي " است، لذا بايد به اين نکته توجه کرد که جمهوري اسلامي ايران تا به امروز در مبارزه با استکبار و نمادهاي آن يعني آمريکا بيش از 300 هزار شهيد فدا کرده است که آن را با عنوان يک تکليف شرعي به انجام رسانده است.
خرمشاد با بيان اينکه سيدجمال ضرورت "وحدت در جهان اسلام " را بسيار مهم ميداند، گفت: مراد از اتحاد نه اتحاد مذهبي، بلکه اتحاد سياسي در مقابل استعمار و غرب است.
وي اظهارداشت: سيدجمال، غرب زمان خود را داراي "روح صليبي " ميداند، يعني روحيه تعصبي دارد و ميخواهد شرق اسلامي را تحقير و تسخير کند که برخواسته از روحصليبي غرب است.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي افزود: سيدجمال ميگويد غرب براي تحقير و تسخير کشورهاي اسلامي مصمم است، بنابراين تنها راه پيشگيري از آن اتحاد امتهاي مسلمان است، به همين دليل او با همه گونه پان از جمله پان عربيسم، پان ايرانيسم، پان ترکيسم و... مخالف است.
خرمشاد افزود: سيدجمال لزوم بازگرداندن روح مبارزه و جهاد و پرخاشگري به مسلمانان را بسيار مهم ميداند، زيرا او اين نکته را براي حرکت از وضع موجود به نقطه مطلوب لازم ميداند.
وي بيان داشت: سيدجمال، "مبارزه با خودباختگي در برابر غرب " را نيز بسيار مهم ميدانست، او به شدت با مرعوبان در مقابل غرب مبارزه ميکرد، او معتقد بود نبايد مجذوب و نبايد مرعوب غرب شد. سيدجمال اسلام را دين سياست، قانون، فرهنگ، اقتصاد، مکتب عبادت وطندوستي، تمدن، حکومت، اخلاق، عمل، قرآن و شمشير ميداند.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، ادامه داد: در اين اسلام سياسي که با انقلاب اسلامي ايران احيا شد و کل دنيا را به خود متوجه و مشغول کرده است، قالب تحليلگران جهان اسلام مطالبات دو دهه پيش جهان اسلام را، «اسلام سياسي و مردمسالاري» ميدانند و الگوي آن جمهوري اسلامي ايران است، بنابراين اگر امروز در هرجاي دنيا انتخابات آزاد صورت گيرد، تفکر اسلام سياسي موفق خواهد شد، به همين دليل استراتژي دو روي غرب در منطقه اسلامهراسي و ايرانهراسي است.