وی اضافه کرد: محصول تولیدی این صنعت، نه کیفیت لازم را از نظر ایمنی و زیست محیطی و نه از نظر قیمت با درآمد مردم همخوانی دارد.
خاکساری گفت: بانک مرکزی جایگاه مستقل دارد و باید تصمیمات مستقل بگیرد و نباید به بانک مرکزی به صورت دستوری اجبار کنیم که منابع مالی خود را که متعلق به همه مردم و کشور است در جای خاصی خرج کند و این کار استقلال بانک مرکزی را زیر سوال می برد.
* کمپین تحریم خرید خودرو، پارکینگ خودروسازان را پُر کرد
در ادامه غلام محمد زارعی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه صنعت خودروسازی داخلی نیازمند چاره اندیشی است، گفت: با تشکیل کمپین تحریم خرید خودروی صفر، خودروسازان با انباشت خودروهای تولیدی مواجه شدند و اجرای این طرح، چاره اندیشی دولت برای حل این مشکل بود، اما این راه حل مقطعی است و منطقی، قطعی و بنیادی نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه بیش از 50 سال سابقه تولید خودرو در کشور وجود دارد، افزود: در طول این سالها می توانستیم موفق باشیم و بازارهای اطراف را هم تأمین کنیم.
زارعی گفت: پائین بودن کیفیت خودرو از مهمترین علل موفق نبودن این صنعت است و این عامل منتهی به واکنش مردم شد.
وی افزود: استقبال مردم از این تسهیلات نشان می دهد که این طرحها می تواند نوعی راه حل باشد، اما باید شیوه اجرای آن بهتر شود.
* اختصاص یک میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی به خودروسازان
خاکساری در ادامه گفت: اجرای این طرح تاکنون 3250 میلیارد تومان معادل حدود یک میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی را به خود اختصاص داده و حدود 2 هزار میلیارد تومان هم مردم به صورت مستقیم پرداخت کردند.
وی افزود: طرح های اقتصادی را نباید با آزمون و خطا اجرا کرد، هدف طرح فروش اقساطی خودرو، خالی کردن انبارهای ایران خودرو وسایپا بود.
خاکساری با بیان اینکه ایران خودرو و سایپا ادعا می کنند سالی یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تولید می کنند، اضافه کرد: با اجرای این طرح حدود 10 درصد خودروهای آنان به فروش رفته است و آنها 90 درصد دیگر را چه خواهند کرد؟
* تخصیص وام بانکی به خودروهای چینی
در ادامه این گفتوگو زارعی با اشاره به اینکه کیفیت خودروهای تولیدی پائین است، گفت: اگر پائین بودن کیفیت خودرو اصلاح و قیمت ها واقعی می شد، این اتفاقات نمی افتاد.
وی افزود: پرداخت این وام، مزیت ها و معایبی دارد که یکی از معایب این وام را مشمول شدن خودروهای چینی می دانم، زیرا خودروهای چینی نباید مشمول این وام می شدند.
زارعی گفت: به شدت مخالف ورود خودروهای چینی هستم، زیرا جا را برای خودروهای داخلی تنگ می کند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: باید کیفیت و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی ارتقاء یابد.
* با مجلس مشورت نشد
زارعی گفت: برای اجرای این طرح با مجلس مشورتی نشد،اما دولت در بسته حمایتی خود این موضوع را دیده بود و خودش راسا اقدام کرد.
خاکساری در ادامه گفت: اجرای این طرح موجب افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل نمی شود و خودروسازان و قطعه سازان با اجرای این طرح به هدف خود رسیدند، اما مردم نه.
زارعی عضو کمیسیون صنایع در ادامه گفت: با تجربیاتی که از اجرای این طرح به دست آوردیم و با بررسی های دقیق تر می توانیم این طرح را با رویکرد و شیوه های اصولی تر ادامه دهیم.
* اعطای تسهیلات به خودروسازان تحمیلی نبود
محمدعلی کریمی، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نیز در تماسی تلفنی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح خرید خودرو به بانک مرکزی تحمیل شد؟ گفت: مسلماً تحمیلی نبود و یک بخش از این طرح برای خودرو بود و بخش دیگر، کالاهای واسطه ای را هم شامل می شود.
وی تأکید کرد: طرح اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی با هدف کمک به تحریک تقاضا و خرید کالاهای تولیدی تولیدکنندگان داخلی بود.
کریمی اضافه کرد: در بخش خودرو برای فروش 100 هزار دستگاه تفاهم شد اما این تفاهم اعلام نشد، زیرا واقعیت این است که پیش بینی دقیق برای میزان استقبال مردم نبود که چه تعداد خودرو و در چه مدت فروش می رود.
* پرداخت وام خودرو، تصمیم مجموعه نظام اقتصادی کشور بود
وی با بیان اینکه مجموعه نظام اقتصادی و پولی کشور این تصمیم را گرفته است، افزود: این مجموعه همان مجموعه ای است که تورم را در 2 سال اخیر از 40 به 15 درصد رسانده است.
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با بیان اینکه اجرای این طرح نواقصی هم داشت، گفت: نگرانی هایی وجود داشت که در اجرای این طرح دلالی و رانت ایجاد شود.
کریمی افزود: این طرح کمکی از سوی مجموعه نظام بانکی به یک بخش اقتصادی بود که صنایع پایین دستی و مرتبط دارد و حدود 20 درصد مجموع صنایع ما را صنعت خودرو تشکیل می دهد.
در ابتدای گفت و گوی ویژه خبری، مسئولان وزارت صنعت حاضر به شرکت در این برنامه نشدند اما در دقایق پایانی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت برای ارتباط تلفنی با این برنامه اعلام آمادگی کرد که دیگر وقت برنامه تمام شده بود.