کد خبر 496337
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰

ترکیه با لغو مزایده جنجال آفرین خرید سامانه دفاع ضد موشکی برد بلند، از خرید این سامانه چینی به عنوان یک کشور عضو ناتو منصرف شد؛ گفته می شود که ترکیه می خواهد پروژه ملی خود را در این زمینه اجرایی کند.

به گزارش مشرق، رسانه های خبری در حالی روز یکشنبه این خبر را به عنوان خبر فوری منتشر کردند که نشست سران گروه 20 با حضور رئیس جمهوری چین در ترکیه ادامه دارد.

موضوع خرید این سامانه موشکی از چین به دنبال به توافق نرسیدن ترکیه و کشورهای عضو ناتو و در راس آن آمریکا مطرح شد؛ ترکیه می خواهد این سامانه با انتقال فناوری پیشرفته به ترکیه و با مشارکت جدی این کشور در فرآیند آن، تولید شود.

روزنامه ینی شفق روز یکشنبه گزارش داد: احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه قرار دولتی لغو مزایده خرید سامانه دفاع موشکی از چین را امضا کرده است و اطلاعیه رسمی در این زمینه ظرف یک هفته صادر خواهد شد.

مذاکرات ترکیه و چین در خصوص تامین سامانه موشکی از چین در سال 2013 میلادی شروع شد. در مزایده ای که ترکیه برگزار کرده بود، چین برنده شده بود و شرکتهای فرانسه و ایتالیا که بطور مشترک در مزایده شرکت کرده بودند، در ردیف دوم و شرکت آمریکایی در ردیف سوم قرار گرفته بود.

ترکیه که دومین ارتش بزرگ ناتو پس از آمریکا را در اختیار دارد، از سال 2009 میلادی دنبال خرید سامانه دفاع ضد موشکی برد بلند بود، این کشور علاقمند بود از شرکت های غربی و خصوصا آمریکا این سامانه را دریافت کند، اما گفته می شود که آمریکا انگیزه ای برای تجهیز ارتش ترکیه به این تجهیزات نداشت و به همین دلیل آنکارا مجبور شد، چین را برگزیند. تصمیمی که واکنش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - و مشخصا آمریکا را به عنوان ستون اصلی این سازمان در پی داشت.

تصمیم ترکیه به ساخت سامانه دفاع موشکی جدید چینی موسوم به «هونگ چی 9» به عنوان تمایل آنکارا به همکاری نظامی و تسلیحاتی با پکن ارزیابی شده بود.

سامانه موشکی ضد هوایی «هونگ چی 9» به معنای «پرچم سرخ» که در بازار بین المللی با نام مستعار «اچ کیو 9» شناخته می شود، می تواند به سرعت روی اهداف متحرک در فاصله دور قفل شود و آنها را منهدم کند.

ترکیه بیشتر تمایل داشت سامانه موشکی «پاتریوت» را خریداری کند، اما آمریکا تمایلی به این موضوع نداشت و به همین دلیل ترکیه مجبور شد گزینه های دیگر از جمله موشک های چینی را بررسی کند.

ترکیه در سال 2009 آگهی مناقصه برای خرید سامانه دفاع ضد موشکی برد بلند به ارزش چهار میلیارد دلار منتشر کرد که در این مناقصه شرکت چینی در رقابت با شرکت های آمریکایی و اروپایی برنده شد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس