مسئول دفتر مقام معظم رهبری : کتاب گمراه کننده باید از انتشار و فروشش جلوگیری شود و متاسفانه با پول دلارهای نفتی صدها کتاب گمراه کننده در رد عقاید شیعه نوشته می‌شود و این‌ها نیاز به جواب دارد.

به گزارش مشرق، مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی ساعاتی پیش با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی مسئول دفتر مقام معظم رهبری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد در تالار وحدت آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی مسئول دفتر مقام معظم رهبری نیز در این مراسم با اشاره به کلمه «کتاب» و کاربرد آن در قرآن کریم، گفت: کلمه «کتاب» کلمه مقدسی است که در قرآن مجید بیش از 245 مورد در آیات مختلف تکرار شده است این آمار تنها مربوط به کلمه «کتاب» است نه مشتقات آن و مجموعاً کلمه کتاب در آیات قرآن عموماً برای مسائل مهمی است برای نمونه در سوریه مریم که یک سوره تمام درباره مریم مقدس است 5 یا 6 مورد کلمه «کتاب» به کار رفته است. قرآن در این سوره به پیامبر و همه مسلمان تذکر می‌دهد که به یاد بیاوردی داستان مریم را در این کتاب(قرآن) آن زمان که از اهل خود دوری گرفت و... همچنین در داستان حضرت ابراهیم نیز کلمه «کتاب» کاربرد گرفته شده است شخصیتی که از امتحان‌های سخت بیرون امد چه در هجرت چه در مبارزات با نمرود و چه در جریان ذبح فرزندش. از همین رو بود که خدا ابراهیم را خلیل و دوست خود نامید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به داستان حضرت موسی و کاربرد کلمه کتاب در این سوره اشاره کرد و گفت: متأسفانه مسلمان‌ها نوعاً از این قصص عبرت آموز محرومند درحالی که این قصه‌ها بسیار‌آموزنده است نقش کتاب در انتقال معارف عالی اسلامی بسیار زیاد است. تاریخ نشان داده است که کتاب همواره نقش بی بدیلی را ایفا کرده برای نمونه در فرصتی که برای امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در جریان انتقال حکومت بنی‌امیه به بنی‌عباس پیش آمد امام صادق(ع) بیش از 4 هزار صادق تربیت کرد که در این میان افراد برجسته‌ای بودند که خدمات بزرگی به شیعه و اسلام داشتند همچنین در دعاها نیز دعای ابوحمزه ثمالی که الفبای سخن گفتن بنده با خدا است دعای امام حسین در روز عرفه در کتاب مشهود است چرا که اینها جز از طریق نوشتار و کتاب به دست ما نرسیده است بنابراین کتاب نقش بی‌بدیلی در انتقال معارف دینی داشته است و امروز می‌توان گفت ارتباطات الکترونیکی و غیره هیچ کدام نمی‌توانند نقش کتاب را پایین بیاروند.

مسئول دفتر مقام معظم رهبری افزود: در طول تاریخ این کشور بزرگترین ضربه را به فرهنگ کتاب و معارف دینی فتنه مغول زد. بعد از آن هم اشرف افغان یکی از علمای بزرگ قم که در تراز مرجعیت بود کتابهای قدیمی را جمع آوری می‌کرد. من از طرف حضرت آقا به دیدنش رفتم چندی بعد از دنیا رفت شنیده بودیم او کتاخانه‌ای گرانبها دارد رهبر انقلاب نگران بودند که این کتابها دست نااهلش برسد ایشان فرمودند بنده با وراث تماس بگیرم و به هر قیمت شده کتاب‌ها را خریداری کنم من رفتم و صحبت کردم کتابها را یکجا خریدم در این میان تنها 1500 جلد کتاب خطی وجود داشت که پست برخی از آنها نوشته بود کتاب‌های پاره سنگی. سوال کردم این به چه معناست فرزندان مرحوم توضیح دادن که این کتاب‌ها توسط سربازان اشرف افغان در جریان غارت کتابخانه‌ای در اصفهان به غارت رفته است. پس از آن سربازان اشرف به خوانسار حمله می‌کنند و قصد غارت داشتند که با مقاومت مردم مواجه شدند زمانی که گرسنگی برآنها فشار آورد پیکی را پیش اهالی شهر فرستادند و گفتند ما گرسنه‌ایم تعدادی کتاب نیز به همراه داریم حاضریم این کتابها را در کفه ترازو گذاشته و مقابلش از شما گندم بگیریم مردم به این پیشنهاد عمل کردند و کتاب‌ها حفظ شد.

وی افزود: این کتاب نقش بسیار مهمی دارد اما یک شمشیر دولبه است کتاب خوب بسیار خوب است اما اگر آنگونه که باید و شاید نباشد گمراه کننده می‌شود. در فقه ما مرحوم شیخ انصاری و سایر علما نوشته‌اند که یکی از مکاسب محرمه (کسب‌های حرام) حفظ کتاب ضلال است. نشر، قرائت، انتشار، خواندن، فروش و خرید به این گونه کتاب‌ها اگر شخص احتمال دهد که موجب گمراهی می‌شود جایز نیست. حتی نگهدرای آن نیز مجاز شمرده نشده است مگر اینکه قصد پاسخ آنها را داشته باشیم.

حجت الاسلام محمدی گلپایگانی تصریح کرد: در برخی کشورها هم اکنون صدها کتاب گمراه کننده در رد عقاید شیعه نوشته شده که نیاز به پاسخ دارد اگر کسی اهل این کار باشد و بتواند جواب دهد قطعاً بر او واجب است. مقصود از کتاب ضلال و گمراه کننده کتاب‌هایی است که عقاید باطل را ترویج کند.

وی افزود: یکی از فرمایشات رهبر انقلاب که این روزها مورد توجه قرار دارد قضیه نفوذ است. یکی از راه های نفوذ در فکر، آرا و اندیشه مردم کتاب است. عزیزان ما که در کار نشر هستند باید بدانند که ما کتابخانه در کشور اندک داریم مردم باید با کتاب بیشتر زندگی کنند یکی از ویژگی‌های حضرت آقا این است که دائما در دستانشان کتاب است به قول خودشان شبی نیست که با کتاب نخوابند. اکنون سال روز درگذشت مفسر تفسیر المیزان است این کتاب جای خود را در تمام ممالک اسلامی باز کرده است بنابراین ما باید کتاب‌های مفید و خوب را که کم نیز نیستند گسترش دهیم در مقابل هرگز نباید اجازه داد کتابی که احتمال می‌رود در فکر جوانان گمراهی ایجاد کند اجازه نشر و پخش داشته باشد.


منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس