کد خبر 495525
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵

نامه ناگهانی و خودرویی بانک مرکزی به وزارت صنعت، مردم را شوکه کرد و در نهایت منجر به این شد که موبایل مسئولان این وزارتخانه هم از دسترس خارج شود.

به گزارش مشرق، شمارش معکوس برای پایان اجرای طرح خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی در ششمین روز اجرا آغاز شده است. بانک مرکزی ساعتی قبل در نامه‌ای رسمی و البته ناگهانی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تنها ۱۱۰ هزار خودرو را خرید دین می‌کند و حاضر است بابت آن وام بپردازد. تا قبل از این چنین قراری هم با وزارت صنعت، معدن و تجارت نگذاشته بود.

حتی خود مسئولان بانک مرکزی از قائم‌مقام ولی‌اله سیف گرفته تا مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی و حتی مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت که به صورت مستقیم درگیر اجرای طرح خرید اعتباری خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی شده بود، هم هیچ گاه صحبت از گذاشتن سقف برای فروش خودرو در قالب این طرح نکرده بودند.

از همان روز اولی که اجرای این طرح آغاز شد، برخی نگران این بودند که شاید اجرای طرح در نیمه راه متوقف شود اما زمانی که اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی به صراحت اعلام کرد که اجرای طرح به صورت ناگهانی متوقف نخواهد بود و دولت و بانک مرکزی تا پایان شش ماه اجرای طرح، پشتیبانی های لازم را از آن انجام خواهند داد، خیال همه اندکی راحت شد.

شاید اجرای ناگهانی طرح و اعلام آن در بیانیه مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی این نگرانی را رقم زده بود. آنها به یکباره در واپسین روزهای هفته قبل از اجرای طرح و درست در زمانی که رسانه ها ساعات پایانی کار خود را سپری می‌کردند، آغاز اجرای طرح از روز دوشنبه هجدهم آبان ماه را نوید دادند.

خودروسازان هم بی اطلاع از شیوه اجرای طرح و حتی بدون کوچکترین برنامه ریزی برای ورود به آن و رویارویی با مردم، از فرصتی که دولت برای‌شان مهیا کرده بود، نهایت استفاده را کردند و به سرعت، آمادگی خود را برای اجرای این طرح اعلام کردند؛ اینجا بود که مشکلات آغاز شد. سیستم نمایندگی‌های فروش خودروسازان برای اجرای چنین طرحی آماده نبود و با قطعی های چند ساعته، مردم را با مشکلاتی مواجه کرد.

اما در نهایت، از ساعات ابتدایی صبح روز موعود آغاز شد و مردم هم با استقبال گسترده خود، اقدام به ثبت نام خودروها کردند؛ به نحوی که برخی از انواع خودروها در همان روز ابتدای طرح با چنان استقبالی مواجه شدند که خودروسازان فروش آنها را متوقف کردند. نمونه آن هم پژو پارس و ال ۹۰ بود که پرونده فروش آنها در همان روز اول بسته شد و اگرچه خودروسازان در روزهای بعدی برای پژو پارس و ال ۹۰ افزایش ظرفیت محدود را اعلام کردند اما مدت زمان تحویل این خودروها از ۳۰ روز به ۶۰ روز افزایش یافت. اما به هرحال باز هم متقاضیان خاص خود را داشتند.

همه چیز به خوبی پیش می‌رفت و خودروسازان هم سرخوش از اینکه بالاخره توانسته‌اند بعد از ماه‌ها تلاش و طرح‌های رنگارنگ و ویژه فروش که مشتری هم نداشت، خودروهای خود را بفروشند، در ارایه آمارهای فروش و ثبت نام خود به یکدیگر فخر می فروختند و اعلام می کردند که از هر خودرو، تاکنون چه قدر فروخته اند.

آخرین آماری که از سوی خودروسازان اعلام شد، ثبت نام برای ۱۲۵ هزار و ۱۹ دستگاه خودرو بود که از این رقم ۱۱۵ هزار خودرو با واریز وجه از سوی مشتریان و خریداران، پرونده خریدشان قطعی شده است اما هیچگاه صحبت از این به میان نیامده بود که سقفی برای اجرای این طرح لحاظ شود.

بر همین اساس، صبح امروز جلسه ای هم در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد تا با توجه به استقبال گسترده مردم و به فروش رفتن چیزی بالغ بر آنچه که در انبار خودروسازان مانده بود، برای شیوه ادامه طرح، فکری بشود اما هنوز دقایقی از اتمام این جلسه نگذشته بود که بانک مرکزی در نامه ای رسمی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تعهدی برای خودروهای فروش رفته بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه را ندارد و تنها برای این تعداد خودرو، خرید دین را از خودروسازان صورت خواهد داد.

اینجا بود که آشفتگی بازار را در بر گرفت و مردم هم نگران شدند که آینده اجرای این طرح چه خواهد شد، این در شرایطی بود که برخی هنوز داشتند چرتکه می‌انداختند و حساب و کتاب می‌کردند که آیا خودرو بخرند یا نخرند، چراکه این اطمینان به آنها داده شده بود که مدت زمان اجرای طرح ۶ ماهه است و تغییری در مدت زمان اجرا بوجود نخواهد آمد. حتی مدیران خودروسازان هم اعلام کرده بودند که به هر میزانی که تقاضا برای مشارکت در این طرح وجود داشته باشد، آن را پاسخ می دهند و برای آن خودرو تولید می کنند و در مدت زمان تعیین شده هم، خودرو را تحویل می دهند.

اما به هرحال، بانک مرکزی با ارسال نامه رسمی، با وزارت صنعت و خودروسازان اتمام حجت کرد و همین امر، خودروسازان را در هاله ای از ابهام قرار داد که بالاخره چه برخوردی با مراجعه مردم در نمایندگی های خود داشته باشند. از یک سو توانایی مالی فروش خودروهای اقساطی با وام ۲۵ میلیون تومانی کم بهره را ندارند و از سوی دیگر، فرصت را به میزانی جذاب می دادند که بتوانند از تقاضای بوجود آمده در بازار نهایت استفاده را بکنند، چراکه این فرصت علاوه بر اینکه برای مردم تکرار نخواهد شد، برای خودروسازان هم ممکن است دیگر تکرار نشود که دولت طرحی این چنینی برای حمایت از آنها اجرایی کند.

حال نمایندگی‌های فروش دو خودروساز بزرگ، خود هنوز نمی دانند که چه سرنوشتی در انتظار طرح است. برهمین اساس، مشخص نیست که آیا از فردا یکشنبه، باز هم باید این طرح را اجرایی کند یا اینکه شیوه دیگری را برای جذب مشتری و فروش خودروهای خود برگزینند.

گزارش میدانی خبرنگار مهر از نمایندگی‌های فروش خودروسازان نشانگر این است که آنها نیز پاسخ مشخصی را ندارند که به مشتریان بدهند و تنها به آنها می گویند که تا این لحظه، هیچ چیزی مبنی بر توقف طرح به آنها ابلاغ نشده است و بنابراین همچنان طرح را ادامه می دهند.

یکی از کارمندان نمایندگی فروش ایران خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: تا این لحظه هیچ دستورالعملی مبنی بر توقف فروش خودرو در قالب طرح خرید اعتباری با وام ۲۵ میلیون تومانی به ما ابلاغ نشده است و بنابراین طرح را فعلا تا ابلاغیه رسمی ادامه می دهیم.

وی می افزاید: البته روش فروش برخی از انواع خودروها تغییر کرده است که از امروز  آن را اعمال کردیم. به عنوان مثال، فروش پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو پارس و ال ۹۰ اتومات به اتمام رسیده و دیگر برای این خودروها ثبت نام نداریم اما برای پژو ۲۰۶ تیپ ۵، سمند، پژو ۴۰۵ شرایط همچون قبل است و مردم می‌توانند بنا به جداولی که قبلا اعلام شده بود، خرید کنند.

این کارمند نمایندگی فروش ایران خودرو ادامه می دهد: مردم می توانند سمند دوگانه سوز، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس، تندر ۹۰ با تحویل ۶۰ روزه و اقساط ۴۸ ماهه همچنان ثبت نام کرده و از وام ۲۵ میلیونی استفاده کنند.

در همین حال، یکی از کارمندان نمایندگی فروش سایپا هم می گوید: هنوز هیچ دستورالعملی مبنی بر اجرای طرح به ما ابلاغ نشده است اما به صورت تلفنی و ضمنی گفته شده است که طرح تا پایان امروز متوقف می شود؛ اما برای برخی از انواع خودروها همچون تیبا و پراید به دلیل اینکه پیش پرداخت با دستگاه کارتخوان صورت می گیرد، تا ساعات ابتدایی فردا صبح امکان واریز وجه و شرکت در طرح وجود دارد، البته پارس تندر در این طرح دیگر فروخته نمی شود.  

با این وجود، تماس‌های مکرر برای کسب اطلاعات بیشتر از مجتبی خسروتاج، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، امیرحسین قناتی مدیرکل دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، مصطفی خان کرمی معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو و رضا تقی زاده، معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا به نتیجه نرسیده است.

به هر حال، به نظر می رسد باید اطلاع رسانی شفاف و دقیقی به مردم در این رابطه صورت گیرد، ضمن اینکه اگر قرار بود طرح خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی در ششمین روز اجرا متوقف شود، چرا مسئولان دولتی از اجرای ۶ ماهه این طرح سخن گفته بودند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    یعنی عاشق این حرکتم که دولت خودشو غافلگیر میکنه
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    از اول هم قرار بر این بود، منتهی به خاطر جلوگیری از ازدحام و هجوم مردم به نمایندگی ها اعلام نشد، بانک.مرکزی و وزارت صنعت در یک اقدام هماهنگ و با برنامه ریزی این طرح رو ریختن که انبار خودرو سازها خالی بشه
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    فقط دولت می خواست ماشینهای بی کیفیت را به مردم قالب کند.من که دیگه شک کردم اون دنیایی وجود داشته باشد اگر باشد ما که اسم اسلام یدک می کشیم اینهمه نیرنگ به کار نمی بریم که جنس بنجل را به دیگری قالب کنیم
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    سیاستهاشونه جهت تحریک بازار
  • ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    روزی که دولت اعلام کرد 1500تا 2000ملیارد تومان برای طرح اختصاص می دهد یه حساب کتاب ساده به دوستم گفتم میشه 100هزار خودرو- شاید روی استقبال مردم حساب نشده بود -کمپین تحریمی در کارنبود- باظرفیت خودرو سازی1ملیون 200هزاریا 1ملیون و600هزار بازار کشش فقط 300تا 400هزار نقدی دارد وبقیه باید با وام فروخته شود ولی خودرو سازان ما هنوز دوست دارند پیش فروش کنند که این رویا دیگر تعبیر نخواهد شد
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    این طرح دقیقا به تعداد خودروهای در انبار مانده در نظر گرفته شده بود.
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    ای بابا...
  • پسر ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ عجب از اول با وام بدون وام چاره کار نخریدن بعد از اینکه بازپرداخت وام 7سال بود شد4سال اینم دومیین نقض تعهدات
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    آفتابه دونه چنده؟
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    کلا دولت عادت به شوکه کردن مردم، جامعه و بازار دارد
  • ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    این طرح فقط برای رد کردن لگنهای باد کرده در انبارها بود ودیگر هیچ. بسیار ساده اند اونایی که فکرمیکنن دولت به فکر اقشار کم درامده. و من متاسفم برای کسانی که اینقدر دم از کیفیت میزدند و در عرض 5 روز ته انبار این لگنها رو هم لیسیدند.و نمیدونن که چه کلاهی سرشان رفته . مخصوصا اقا زرنگای تهرونی.
  • سهراب ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    هر وقت اخبار مربوط به مملکتمونو دنبال میکنم سردرد میگیرم
  • ب ق ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    من تعجب میکنم از این رفتار ملت !! خودرویی که تا دیروز بد بود و اخ بود و استاندارد نداشت و گاری بود ......بود چطور یه شبه استاندارد شد و خوب شد و ......شد ؟؟؟ این ملت به بوی پول و اونم از نوع مفتش حساس شدن !!
  • ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    ال ٩٠ دنده اي تمام شده ولي ال ٩٠ اتوماتيك موجود هست
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    خلایق هر چه لایق . خودرو های سال 93 را بعنوان 94 با تمام نقص فنی اش اونهم با قیمت گزاف و با وامی گزاف تر و دوبله و سوبله به مردمی انداختند که با شکستن کمپین خرید خودرو ممنوع باعث رهایی شرکتهای خودرو سازی از ورشکستگی شدند و خودشون رو بدبخت تر کرده اند خوب حالا معلومه که آقایون طاقچه بالا میذارند با تمام ابن اوصاف خریداران فرغون های داخلی نوش جانشون امیدواریم که بهشون خوشبگذره که مطمئنا نمی گذره .
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    شرم داره این نوع برخورد با مردم.
  • جلیل ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    ا هیچ وقت به نفع مردم‌ کاری انجام نمیدهند به مردم قول میدهند بعد نیمه کاره میزارندخودشون ماشین دارند په فکر مردم فقیر نیستند
  • سجاد ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    تو این مملکت روز و ماه زیاد فرقی نداره ؟ حالا شش روز یا شش ماه
  • علی ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    لابد مدیران خودروسازان و بانک مرکزی فرق روزوماه رونمیدونند همانطوری که فرق ماه وسال را هم نمیدانند 6ماهشون میشه 6روز وبودجه یکسال رو اقتصاددانهای ما یکماهه تمام میکنند وبقیه سال را به قرض کردن میفتند این عین واقعیته تاروال کار اینه خدابه دادمون برسه
  • میهن پرست ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    حالا حالاها سوار این آشغالها بشیم...
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    باز شاخ شدن همش تقصیر اونایی بود که رفتن ثبت نام کردن چی بگم بهتون؟
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    تمام اين حرفا بازار گرميه، كه مردم رو بيشتر ترغيب كنن براي خريد خودرو......
  • آقایی ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    خیالشون راحت شد که خودروهای تو انبار بفروش رفت! جناب روحانی، دست مریزاد. جناب حقوقدان از اینکه حقوق مردم را ادا کردی دست مریزاد.
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    برای اینکه فکر نمی کردند مردمی که کمپین خودرو صفر نخرید راه انداخته بودند یک شبه همه قواعد بازی را به هم بزنند!
  • ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    قصدشون فقط خالی کردن انبارهای خودشون با پول مردم بود که نتیجه حاصل شد. از این به بعد روز از نو روزی از نو. خوب خودشون میدونستن واسه چنتا ماشین وام میتونن بدن. چرا با مردم روراست نیستن!
  • افشین تهران ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    اول که گفتند اقساط 72ماهه ودر روز اول زدن زیرش!!!اینهم که از فروش 6ماهه که شش روزه کارش تموم شد پس نتیجه اینه که اینها ایکاره نیستن .دفعه بعد در رای دادن دقت بیشتری کنید.
  • شهاب ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    اینا همش فیلمه برای بازار گرمی بیشتر و فروش بیشتر. این فرقون سازها اگر کار تولیدی و مدیریت تولید بلد نیستن ، اما مردم ایرانو خوب شناختن و میدونن چطوری اب گل آلود کنن وبه نفع خودشون ازاون ماهی بگیرن. مردم ایرانم همیشه در این جور موارد به بهترین نحو ممکن در جهت منافع این بازی گردانها پاسخ میدن. و اما در نهایت بعد مدتی تازه میفهمن چه ضرری کردن .( البته بازم نمیفهمن چی شد و چطوری ؟)
  • ناشناس ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    این ملت کی میخواد متوجه بشه ..چرا همیشه سرمردم کلا میره...متاسفم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس