رسانه ونزوئلایی «تله‌سور» گزارش داد که دولت کلمبیا تبلیغات برای تصویب برگزاری همه‌پرسی دراین کشور به منظور ارزیابی عقاید مردم درباره روند مذاکرات صلح دولت کلمبیا و فارک را آغاز کرد.

به گزارش مشرق در آمریکای لاتین به نقل از «تله سور»، دولت کلمبیا روز گذشته در راستای نظرسنجی از آرای مردم این کشور درباره توافق صلح دولت این کشور با نیروهای انقلابی مسلح کلمبیایی(فارک)، تبلیغات برای تصویب برگزاری همه‌پرسی در این کشور را آغاز کردند تا شاید در این صورت اختلافات 50 ساله دولت کلمبیا و فارک حل شوند.

در این راستا «خوان مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا ضمن اشاره به اهمیت برگزاری این همه‌پرسی، زمان احتمالی برگزاری آن را ماه مه و یا ژوئن سال آینده اعلام کرد.

«سانتوس» امیدوار است که لایحه برگزاری همه‌پرسی که تسلیم کنگره این کشور شده است، در جلسه روز 16 دسامبر تصویب شود؛ وی همچنین خواستار سرعت بخشی به روند بررسی‌ها و امور شد.

رئیس جمهور کلمبیا فرصت دیدار با جوانان مدافعان صلح را مغتنم شمرد و اظهار داشت که مطمئنا مجلس موسسان کلمبیا طبق برنامه‌ریزی فارک و دولت این کشور توافقنامه‌ها را تصویب خواهد کرد.

«فارک» طرح پیشنهادی دولت کلمبیا برای این که مردم کلمبیا بتوانند به تایید و تصدیق توافق‌نامه‌های صلح در این کشور بپردازند.

وی افزود: تاکنون با نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا به توافق نرسیده‌ایم؛ آن‌ها همچنان بر ایجاد مجلس موسسان خود اصرار می‌ورزند و من بارها به زبان‌های گوناگون به آن‌ها گفته‌ام که دست از خیالبافی بردارند آن‌ها هرگز نمی‌توانند مجلس موسسان خود را داشته باشند.

نیروهای شورشی بارها بر این موضوع که تصمیمات مربوط به برقراری صلح در کشور باید در جلسات مذاکره «هاوانا» (پایتخت کوبا) در واقع در محل مذاکرات دو طرف مشخص شوند، اصرار می‌ورزند.

با این حال قوه مجریه کلمبیا همچنان طرح‌های متضاد با طرح‌های مطرح و تصویب شده در مذاکرات دو جانبه فارک و دولت کلمبیا هستند را در پیش می‌گیرد.

با این وجود چندی پیش «سانتوس» اعلام کرده بود: نگاه کنید، همه امور بر اساس اصول توافق دو جانبه دو طرف انجام می‌شود؛ همه چیز بسیار آرام پیش می‌رود و باید روند پیشبرد امور را سرعت ببخشیم و زمان را از دست ندهیم.

رئیس جمهور کلمبیا در پایان گفت: تصویب برگزاری همه‌پرسی فرصت مشروعیت روند و پیشرفت مذاکرات را ایجاد خواهد کرد اما در صورتی که کنگره با برگزاری آن موافقت نکند مطمئنا دو طرف تا 20 یا 30 سال آینده فصل جدیدی از اختلافات را تجربه خواهند کرد.

دو طرف تصمیم دارند که پس از گذر از دورهای بحرانی و پر تنش مذاکرات را از سر گرفته و تا پایان سال جاری مسیر حصول توافق صلح را تسهیل کنند که در این صورت انتظار می‌رود که تا مارس سال 2016 (اسفند 94) توافق صلح بین دو طرف امضا شود.

نیروهای شورشی فارک چندی پیش طی بیانیه‌ای طرح پیشنهادی دولت این کشور برای برگزاری همه‌پرسی به کنگره کلمبیا را رد کردند.

در روز 23 سپتامبر سال جاری میلادی (1 مهر 94)، «خوآن مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا و «رودریگو اوندونیو اچوری» با نام مستعار «تیموچنکو» رهبر ارشد «فارک» در نشستی با یکدیگر در «هاوانا» با حضور «رائول کاسترو» رئیس جمهور کوبا متعهد به برقراری صلح در کلمبیا قبل از 23 مارس 2016 (4 فروردین 94) شدند.

در روز دوم سپتامبر سال جاری میلادی (11 شهریور 94)، دولت کلمبیا و «فارک» چهل‌و‌دومین دور از مذاکرات صلح را که از ماه نوامبر سال 2012 میلادی به منظور پایان یافتن درگیری‌های مسلحانه که از بیش از نیم قرن پیش در این کشور به طول انجامیده آغاز کرده‌اند، در پیش گرفتند.

از آغاز روند صلح دولت کلمبیا و «فارک»، طرفین به توافقاتی پیرامون 3 مسئله از مجموع 5 موضوعی که در دستور کارشان قرار داشت دست یافتند، از جمله اصلاحات روستایی در ماه می 2013 (اردیبهشت 92)، مشارکت سیاسی در نوامبر 2013 (مهر 92) و مواد مخدر در می 2014 (اردیبهشت 93)، باقی مواردی که هنوز مورد بحث و مذاکره هستند نیز مسئله قربانیان و پایان درگیری‌ها می‌باشد.

دولت کلمبیا و «فارک» همچنین تاکنون پیرامون ایجاد یک طرح مین‌روبی و یک کمیسیون حقیقت‌یاب با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس