در مجموع حدود 13 میلیون رأی، مخالفان توافق تنها 57 هزار نفر بیشتر از موافقان آن هستند.

سرویس جهان مشرق- روزهای گذشته خبری موجب شگفتی ناظران بین‌المللی شد: مردم کلمبیا به توافق تاریخی صلح با شورشیان فارک، «نه» گفتند.

توافق صلح با نیروهای مساح انقلابی کوبا که درگیری‌های آنها با دولت مستقر در 50 سال گذشته موجب مرگ 220 هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها کلمبیایی شده است، پس از چند سال مذاکره در 26 سپتامبر میان سانتوس رئیس‌جمهور کلمبیا و لاندونو (تیموشنکو) رهبر فارک امضا شد.

اما دیروز مردم این کشور در همه‌پرسی به این پرسش که «آیا از توافقی که به منازعه مسلحانه پایان دهد و بستر تشکیل یک کشور باثبات و ملت پایدار را فراهم سازد، حمایت می‌کنید؟» جواب منفی داد. [1]

نتیجه شمارش بیش از 99% از صندوق‌ها نشان می‌دهد 50.24% از شرکت‌کنندگان به توافق با فارک رأی منفی داده‌اند و 49.75% از آن حمایت کرده‌اند، این در حالی است که نظرسنجی‌های پیش از برگزاری همه‌پرسی حاکی از برتری حامیان توافق با اختلاف 1 تا 2 درصد بود.

اختلاف اندک میان تعداد آرای مثبت و منفی نشان می‌دهد در مجموع حدود 13 میلیون رأی، مخالفان توافق تنها 57 هزار نفر بیشتر از موافقان آن هستند.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و جان کری وزیر خارجه آمریکا در مراسم امضای توافق شرکت کردند و اتحادیه اروپا اعلام کرده بود فعلاً عضویت فارک در فهرست گروه‌های تروریستی را به تعلیق درآورده است. از این رو بیشتر تحلیل‌‌گران دلیل برتری آرای منفی را مخالفت حزب رقیب یعنی «مرکز دموکراتیک» با رئیس‌جمهور می‌دانند، به ویژه با توجه به اینکه نظام سیاسی کلمبیا از ساختار دو حزبی برخوردار است و سانتوس نیز در انتخابات گذشته با اختلاف اندکی بر سر کار آمد. [2]

«نه» مردم کلمبیا به توافق صلح با فارک 

رهبر پویش مخالفان توافق، آلوارو اوریبه رئیس‌جمهور پیشین بود

رهبر پویش مخالفان توافق، آلوارو اوریبه رئیس‌جمهور پیشین بود. او که راضی‌شدن فارک به مذاکره را نتیجه مبارزات سرسخت خود با این گروه می‌داند، از جزئیات توافق راضی نبود. تبدیل سال‌های زندان به دوران کار اجباری در مناطق آسیب‌‌دیده از جنگ داخلی و اعضای امتیاز 10 کرسی برای دو دوره بعدی از انتخابات مجلس، چیزی نبود که او و بسیاری از کلمبیایی‌های داغ‌دیده یا آواره بپذیرند.

مانوئل سانتوس البته از هدف خود دست نکشیده است. بلافاصله پس از اعلام نتایج همه‌پرسی، رئیس‌جمهور پذیرفت به نظرات مخالفان گوش فرا دهد و آن را در متن 297 صفحه‌ای توافق‌نامه بگنجاند. او که به خوبی می‌داند در صورت کست مذاکرات، حزب او انتخابات سراسری 2018 میلادی را از دست خواهد داد، گروه مذاکره‌‌کننده را بار دیگر به کوبا فرستاد تا با رهبران فارک برای چگونگی حل موانع پیش‌آمده گفت‌و‌گو کنند. [3]

 

تبدیل سال‌های زندان به دوران کار اجباری در مناطق آسیب‌‌دیده از جنگ داخلی و اعضای امتیاز 10 کرسی برای دو دوره بعدی از انتخابات مجلس، چیزی نبود که او و بسیاری از کلمبیایی‌های داغ‌دیده یا آواره بپذیرند

رهبر فارک نیز اعلام کرد فعلاً به آتش‌بس با دولت کلمبیا متعهد می‌ماند. «فارک شدیداً متأسف است که انرژی منفی و قدرت مخرب کسانی که بذر نفرت و انتقام را می‌کارند، بر نظر مردم کلمبیا اثر گذاشته است.» این را لاندونو (تیموشنکو) در کوبا پس از اعلام نتایج همه‌پرسی گفت و ادامه داد «فارک مجدداً تصریح می‌کند به صلح علاقه دارد و می‌خواهد از کلمات، و نه اسلحه برای ساختن آینده استفاده کند.»



[1] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/626540

[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Elections_in_Colombia

http://colombiareports.com/2014-colombia-presidential-election-results

[3] http://www.nbcnews.com/news/world/colombia-narrowly-rejects-historic-peace-deal-rebels-n658321

http://www.independent.co.uk/news/world/americas/colombia-referendum-farc-peace-deal-vote-result-no-wins-a7342111.html 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 1
    مردم کلمبیا باید بدانند که نباید شمشیر به روی هم بکشند. سیوفشان را بایستی به روی شیطان بزرگ ببرند
  • غوک ترسناک ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 1
    معذرت می خواهم اشتباهی منفی دادم . اول سریع زدم فکر کردم آن بوزینه کوموری هستش ! بازم ببخشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس