کد خبر 495142
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸

رئیس جامعة المصطفی عاشورا عالی ترین جلوه خلوص و اخلاص و پاکی است؛ در هیچ جا چنین حادثه ای تکرار نشد که این همه اخلاص در آن موج بزند؛ جبهه عاشورایی جبهه ای بود که هیچ ناخالصی را نمی پذیرد.

 به گزارش مشرق، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در مراسم عزاداری هیئت فرهنگی و مذهبی فداییان ولایت، در مدرسه عالی امام خمینی(ره) گفت: یکی از مهمترین مسایلی که در خصوص عاشورا باید پژوهش شود، دلایل ماندگاری واقعه عاشورا است.

وی افزود: باید پژوهش هایی صورت گیرد که چه اتفاقی رخ داد که این حادثه این چنین پرشور و پرجاذبه مانده است و در قرن های مدید هر روز بر عظمت این روز افزوده می شود.

رئیس المصطفی گفت: همه حوادث بزرگ تاریخی با گذشته سالها و قرن ها از یادها می رود و در بهترین حال به عنوان یک قصه معمولی در کتاب ها یاد می شود ولی در خصوص عاشورا باید گفت که این زمانه و تاریخ بسیار بی رحم است ولی عاشورا بر خلاف این مدار حرکت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر در خصوص عاشورا آن بود که دسیسه ها و توطئه های بسیاری برای محو کردن عاشورا انجام شد که این حادثه از یادها برود؛ چندین بار قبر امام حسین(ع) را به آب بستند و تمام علائم این قبر را از بین بردند و بنی عباس نیز هزاران دسیسه به کار برد که این حادثه از یادها برود.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی عنوان کرد: یکی از مهمترین دلایل ماندگاری این حادثه، قطعا اراده الهی است که باعث شد که این داستانی که چون مشعل هدایت در همه اعصار و تاریخ نورافشانی می کند باقی بماند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارکرد: در روایات ما نیز به این قصه اشاره شده است که خدا خواست که چنین حادثه ای در اعصار ماندگار شود و نقشه این حادثه نیز وجود داشت.

وی گفت: اولین دلیل در این زمینه آن است که عاشورا مظهر خلوص ناب است؛ هرچه رفتار وکردار ناب تر و خالص تر باشد و نیت ها خدایی تر باشد، اعمال دارای نورانیت و عمق بیشتر خواهند شد.

امام جمعه قم افزود: عاشورا عالی ترین جلوه خلوص و اخلاص و پاکی است؛ در هیچ جا چنین حادثه ای تکرار نشد که این همه اخلاص در آن موج بزند؛ جبهه عاشورایی جبهه ای بود که هیچ ناخالصی را نمی پذیرد.

رئیس المصطفی گفت: همیشه فرماندهان در جنگ ها تلاش می کنند که بر سربازان خود بیافزایند ولی امام حسین(ع) به دنبال سپاه انبوه نبودند و حتی بارها به یاران خویش فرمودند که هرکه می خواهد برود زیرا راه ما راه شهادت و فنای در راه خداست.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در ابتدای صبح، مراتب و مقامات بهشت را به اصحاب نشان داد و آینده آنها را به یاران نشان دادند؛ این افراد به این دلیل این مراتب رسیدند که به همه مراحل خلوص را طی کردند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: البته این خلوص در عاشورا دفن نشد و در دوره هایی مثل جنگ تحمیلی و حتی جنگ 33 روزه، جلوه هایی از این خلوص دیده شد و معجزاتی نیز به ثمر نشست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارکرد: دلیل دوم این است که عظمت این حادثه بسیار بالاست؛ این سپاه به عظمت تاریخ، بزرگ هستند و جان های آنها لبریز از عشق به خداست و وجود آنها وقف در آرمان هایی الهی است و برای همه چیز نیز آمده اند.

امام جمعه قم گفت: این عظمت در دو سمت وجود دارد؛ اول ظلم و ستمی که در آن سوی سپاه وجود داشت و دوم عظمت مظلومیت و بزرگی و عرفان و زهدی که در یک طرف دیگر وجود داشت.

وی افزود: دلیل سوم، نیز آن بود که این حادثه در یک موقعیت بسیار حساس تاریخی رخ داد؛ قصه عاشورا در موقعیتی رخ داده که تمام اسلام و فرهنگ الهی در حال خطر بود.

رئیس المصطفی گفت: از زمان صلح امام حسن(ع) تا حکومت معاویه تا خلافت یزید، دگرگونی اساسی در فرهنگ اسلام رخ داده بود و امام حسین(ع) نیز همه زندگی خود را داد تا جلوی این دگرگونی را بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: این دگرگونی در حوزه های مختلف رخ داده بود که اولین آن دگرگونی در عرصه فکر و محورهای بنیادی کلام و عقاید اسلامی بود؛ اگر امام حسین(ع) با جان خود در مقابل این تهاجم بنیادی نایستاده بود تمام کلام و عقاید امت اسلامی دگرگون می شد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی بیان کرد: در حوزه کلام، بنی امیه، نظریه جبرگرایی را مطرح کردند؛ خلفای بنی امیه و تا حدی بنی مروان و بنی عباس نیز این عقیده را ترویج کردند و گفتند که همه این اتفاقات دست خداست و ما نیز کاره ای نیستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارکرد: آنها با این تفکر سعی کردند که رمق و نای جهاد را از مردم بگیرند؛ پشتوانه عقیده جبر، همین خلفای جور هستند زیرا برای توجیه این جنایات این مساله را مطرح کردند؛ مساله جبر در مجلس یزید نیز مطرح شد و یزید نیز به کاروانیان عاشورایی گفت که خدا شما را کشت.

وی گفت: اگر قصه امام حسین(ع) رخ نمی داد، چنین عقیده باطلی به عقیده محوری تمام امت اسلامی مبدل می شد؛ در همین حین بود که حضرت زینب(ع) در مقابل آنها ایستاد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: بحث دیگر، بحث حقیقت ایمان بود؛ خلفای جور بیان می کردند که عمل جزو ایمان نیست؛ زیرا ایمان یک عقیده باطنی است و وقتی این عقیده درست شد عمل، چندان مهم نیست؛ آنها می خواستند دین را حداقلی را نهادینه کنند که البته امروز نیز در برخی محافل شنیده می شود؛ این تفکر از سوی غرب وارد فضای کشورهای اسلامی شده است.

امام جمعه قم گفت: در عرصه های فرهنگی، بنی امیه یک جریان تحریف را ایجاد کرده بودند؛ آنها قضیه خلافت و غصب خلافت از امام علی(ع) را نیز با تحریف هایی که در تاریخ ایجاد کردند به سمت دیگر بردند.

وی خاطرنشان کرد: آنها شرایطی پیش آوردند که اگر این شرایط ادامه می افتاد همه امت به اشتباه می رفتند؛ به قدری از سوی آنها حدیث در مزمت امام علی(ع) جعل شد که عقل مردم را نیز به سخره گرفتند و آنها را با همین دروغ ها، عادت دادند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی عنوان کرد: مرحوم آیت الله عاصفی، سال قبل در مراسم بزرگداشتشان در این مدرسه، فرمودند که اگر عاشورا نبود، یک فقه ظالمانه و انحرافی پایه گذاری می شد که هیچ چیزی از اسلام باقی نمی ماند؛ یزدیان می خواستند یک نظام پادشاهی موروثی شکل بگیرد که خدا در آن رنگ می بازد و مردم نیز در آن نقشی ندارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارکرد: این تفکر در بین داعشیون عرضه شده است؛ آنها به دنبال ارزش های الهی و مردمی نیستند؛ تفکر آنها یک فقه پادشاهی غیر خدایی است که مردم نیز در آن هیچ جایگاهی ندارند.

وی گفت: ما از ولایت فقیهی دم می زنیم که ویژگی های اساسی را در ولی بر می شماریم و وقتی این ویژگی ها احراز شد، ایشان به عنوان رهبر معرفی می شود و مردم نیز با ایشان بیعت می کنند.

امام جمعه قم  افزود: وقتی مقام معظم رهبری از مساله خطر آمریکا سخن می گویند به پشتوانه یک قرن تجربه است؛ در زمان امام حسین(ع) نیز حضرت چنین مشی را داشتند که فرمودند که من با این جریان مستکبر تاریخی همراهی نخواهم کرد و با او بیعت نخواهم کرد؛ حتی اگر این جریان با خون من تمام شود.

وی گفت: عاشورا فراتر از یک کار مذهبی است و عاشورا همه اسلام را از انحرافات فکری و اخلاقی نجات داد.

منبع:حوزه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس