کد خبر 494787
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۰

ماهنامه تخصصی ارتش آمریکا در گزارشی از رشد صنایع نظامی ایران در ساخت تجهیزات و قطعات نظامی و وجود مشتریان خارجی برای خرید آن‌ها اشاره کرد.

به گزارش مشرق، «ماهنامه تخصصی ارتش آمریکا» در گزارشی نوشت: جمهوری اسلامی ایران حتی در سایه تحریم‌ها نیز بر افزایش قابلیت‌های نظامی بومی خود تاکید داشته است. بسیاری از بخش‌های صنایع نظامی ایران ازسوی شرکت‌های وابسته به قرارگاه «خاتم الانبیا» شاخه اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره می‌شوند.

بر اساس این گزارش، با این‌که تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد جمهوری اسلامی ایران را از واردات جنگ افزارهای نظامی باز داشت، اما این موجب عدم توسعه بخش نظامی داخلی و حتی واردات سلاح از سوی این کشور نشد.این نشریه با اشاره به سابقه پرتاب مین بر اهدافی در ادوار مختلف چون نبرد در ویتنام و نبرد خلیج فارس و حمله به عراق در زمان «صدام حسین» رییس جمهور سال‌های گذشته عراق و نیز کاشت هزاران مین از سوی نیروهای عراقی در مسیر ناوگان دریایی آمریکا به سلاح ترکیبی یعنی مین دریایی و مهمات تهاجم مستقیم مشترک که ابزار هدایت‌گری که بمب غیر هدایت شونده را به بمب هوشمند تبدیل می‌کند و قابلیت عملکرد در همه شرایط آب و هوایی را دارد به تحلیل «مایکل پیتروکا» سرهنگ نیروی هوایی آمریکا درباره مین‌های بالدار دریایی هدایت شونده پرداخت .

البته بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد که به اتفاق آرا در 20 جولای 2015 تصویب و جایگزین قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت بر ایران و صنایع نظامی این کشور شد، تصمیم گرفته شد اختلاف‌های گذشته در رابطه با ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران کنار گذاشته شوند.
 ماهنامه فوق نوشت: با رفع بسیاری از تحریم‌ها حال صنایع نظامی ایران در پی پیوستن به بازار بین‌المللی برای حمایت از متحدان بالقوه و نیز بدست آوردن درآمد بیشتر است. همچنین شرکت‌های ایرانی با شتاب در پی ایجاد رابطه جدید به ویژه با کشورهای در حال توسعه هستند. به طوری که حضور ایران در نمایشگاه‌های صادرات تسلیحات با حضور کشورهای جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی سابق و عقد قرارداد با آن‌ها مبین حمایت روسیه از این عملکرد ایران است.این ماهنامه در خاتمه با اشاره به بخشی از توانمندی صادرات تسلیحات ایران نوشت: کشورهای غربی از جمله انگلیس و فرانسه در دهه‌های گذشته دوربین‌های دید در شب را به ایران صادر می‌کردند و البته این بر  اساس برنامه سازمان ملل متحد برای مبارزه این کشور با قاچاقچیان مواد مخدر بود اما شرکت‌های ایرانی در اقدامی جالب توجه حال این فن آوری را خود صادر می‌کنند به طوری که «ایمان سالاری» رییس صنایع هوا، فضای ایران  در سخنانی با اشاره به حضور کشورش در نمایشگاه تسلیحاتی «ماکس 2015» در روسیه به مشتریان آسیایی، آفریقایی و کشورهای مشترک المنافع در زمینه  تقاضای خرید دوربین‌های دید در شب ساخت ایران اشاره کرد.

*نیروی هوایی توانمند ایران
 
یک ماهنامه دیگر آمریکایی ویژه امور هوانوردی نیز اخیرا در گزارشی با اشاره به تخصص و  مهارت نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران به ویژه نیروی هوایی در نگهداری و تعمیر تجهیزات پیشرفته هوایی نوشت: نیروی هوایی ایران طی سال‌ها با مهندسی معکوس، ساخت قطعات و صرفه جویی از پس مشکل فرسایش تدریجی تجهیزات آمریکایی خود برآمده و بی‌شک در تاریخ معاصر هیچ نیروی هوایی در جهان چون نیروی هوایی ایران (IRIAF) در زمینه نوآوری و بکارگیری مهارت‌های تطبیقی وجود نداشته است. نیروی هوایی ایران بیش از 35 سال است درگیر آماده سازی ناوگان آمریکایی فرسوده خود می‌باشد که در زمان شاه سابق این کشور خریداری شده بود.
 
حال با وجود توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها و آزادی سرمایه‌های این کشور در جهان، نیروهای مسلح ایران در پی به دست آوردن سامانه‌های نوین نظامی  به ویژه جنگنده‌های جدید هستند. نیروهای مسلح ایران مدت‌ها به کمک راه اندازی تدارکات خود موفق به کسب تجهیزات خارجی شدند .اما با بسته شدن این مرکز ایرانیان از راه کارهای دیگر و بازار سیاه سعی در تامین بخش اعظمی از قطعات یدکی مورد نیاز نمودند.

 ایران از طریق مهندسی معکوس، ساخت قطعات و صرفه جویی از پس مشکل فرسایش تدریجی و طبیعی اثر گذار بر تجهیزات آمریکایی خود برآمد.نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران اینک ناوگان متنوعی متشکل از حدود 40 «اف 14 تام کت» ،  60 « اف 4 فانتوم 4D/E » و  «اف 5E/F » دارد. این کشور همچنین دارای 24 «میراژ اف 1» و تعدادی «سوخو 24» است و البته حدود 20 جنگنده «چنگ دو اف 7» را نیز از چین خریداری کردو البته قصد خریداری جنگنده‌های جدید را از روسیه یا چین دارد.

 *ماجرای مین‌های نینجای آمریکا

از سوی دیگر در حالی که نشریات و رسانه‌های یاد شده گوشه‌هایی‌ از مهارت و توانمندی نیروهای مسلح ایران را باوجود سال‌ها تحریم به تصویر کشیده‌اند، نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» که به طور تخصصی به مسائل نظامی می‌پردازد، اخیرا در گزارشی تحت عنوان «ایران و چین آماده مقابله با مین‌های پیشرفته آمریکا باشند» با اشاره به مین‌های جدید بالدار آمریکا موسوم به «نینجا» سعی در القا ناتوانی ضمنی ایران و چین در مقابله با سلاح جدید آمریکا نموده و نوشت: مین‌های «نینجا» با سکوت و به طور کشنده عمل می‌کنند. اصولا مین‌‌ها جنگ افزارهایی به شدت موثر هستند که نه تنها باعث خسارت شده بلکه موجب بیم و عدم اطمینان در دشمن می‌شوند.

سرهنگ نیروی هوایی آمریکا سناریوی‌های احتمالی استفاده از مین‌های بالدار را به تصویر ‌کشیده و از مرکز فرماندهی نیروی دریایی ارتش خلق چین، شهر بندری ژوشان و گینگادو و همچنین تنگه هرمز و بندرعباس در ایران به عنوان مراکز استفاده احتمالی از مین‌های نینجا اشاره کرده و گفت، تنگه هرمز که دارای آب‌های کم عمق می‌باشد، از جمله اهداف بسیار مناسبی برای استفاده از مین‌های بالدار است.
منبع: خبرگزاری دانشجو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    این داره کشورهای عربی و ترکی رو تحریک می کنه بیشتر سلاح بخرن...
  • محمدرضا ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    1 0
    تنها نقطه ضعف ایران ناوگان هوایی هستش خدا کنه تو ساخت جنگنده های پیشرفته هم به خودکفایی برسیم راستی از قاهرf313چه خبر مشرق؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس