حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده در دومین شب از چهارمین سالگرد شهید طهرانی مقدم گفت: دانش و کار و تلاش شهید طهرانی مقدم ایمان و عمل صالح را داشت . این موضوع ایشان را به درجه اعلا رساند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، دومین شب از چهارمین سالگرد شهید طهرانی مقدم با حضور همرزمان آن شهید بزرگوار، یادگاران 8 سال دفاع مقدس و مردم دیشب در بیت این شهید برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده سخنرانی کرد و در ابتدای سخنان خود ضمن مطرح کردن سوالی گفت: می‌خواهیم ببینیم زندگی خوب و مطلوب چیست؟ هم چنین باید بدانیم که سعادت چیست و سعادتمند کیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که نگرش افراد به زندگی مطلوب متفاوت است و اگر از هر کس این سوال را بپرسید جواب‌ها متفاوت خواهد بود. دلیل این موضوع این است که اولا پیش فرض‌های افراد به زندگی متفاوت است، دوما هدف زندگی افراد با همدیگر متفاوت است و نهایتا آمال و آرزوهایی که افراد مختلف دارند با هم متفاوت است.

وی ادامه داد: در اعتقاد دینی ما، باور داریم که زندگی محدود به زمان نیست برخلاف بعضی‌ها که زندگی را فقط از تولد تا مرگ می‌دانند، ما زندگانی را بی‌نهایت می‌دانیم و یکی از مراحل آن را فرصت بین تولد تا مرگ می‌دانیم. باید توجه کرد کسانی که زندگی را محدود به این دنیا می دانند، اعمالشان نیز تاریخ مصرف دارد در حالی که در آموزه های دینی ما اعمالمان می تواند اثر ابدی داشته باشد.برای مثال می‌بینید که 1400 سال از ائمه اطهار گذشته است اما ما می گوییم که زندگی آن ها سرمشق و الگویی برای ما است چرا که اعمال آن ها تاریخ مصرف نداشته است و البته به همین علت است که نهضت عاشورا زنده مانده است.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده به ارائه مثالی در این حوزه پرداخت و گفت: کارهای روزانه ما می تواند محدود به زمان نباشد. برای مثال خوابیدن یکی از عادی ترین بخش زندگی هر فرد است اما دین ما می‌گوید که اگر خوابتان با ذکر و عبادت باشد، دیگر محدود به زمان نیست و به همین دلیل است که می گویند خواب مومن عبادت است. در حقیقت اگر ما دین دار باشیم اعمال ما ابدی است و اثر آن نیز ابدی  است و به عنوان باقیات الصالحات حساب می شود. برای مثال در روایات داریم که صدقه دادن 10 برابر و قرض دادن 18 برابر حسنه دارد. کسی که قرض می‌دهد باعث می‌شود که قرض گیرنده کار و تلاش کند تا این پول را برگرداند در حالی که صدقه برگرداندنی نیست . این کار و تلاش باعث ساخت جامعه می‌شود.

وی به تعبیر قرآن از زندگی سعادتمند اشاره کرد و گفت: تعبیر قرآن از زندگی سعادتمند، زندگی پاک و طیب است و این همان چیزی است که شهیدان ما به آن دست یافتند. وقتی جوانان ما زندگی این شهیدان را می خوانند و به مقامشان پی می برند، با خود فکر می کنند که چگونه آن‌ها به این مقام رسیدند؟ باید به این آیه قرآن اشاره کرد و گفت که «هر کس که عمل صالح انجام دهد در حالی که مومن باشد او را زنده می‌کنیم و حیات طیبه می‌بخشیم». در حقیقت رسیدن به حیات طیب دو شرط دارد و آن "عمل صالح" و "ایمان" است. آن‌هایی که می‌گویند قلبت پاک باشد و عمل مهم نیست اشتباه می‌گویند و البته برعکس آن نیز اشتباه است. به نظر من مشکل جامعه ما ایمان و اعتقاد نیست بلکه عمل و رفتار است اگر چه نباید فراموش کرد که ایمان و اعتقاد اساس است. قرآن بسیار می فرماید که کار کسانی که ایمان ندارند همانند خاکستری هستند که در معرض باد قرار می‌گیرند. در حقیقت مقدار ناچیزی هست که اگر باد به آن بوزد آن را با خود می برد.

فلاح زاده در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: عمل کسی که اعتقاد درست ندارد مثل سراب است و واقعیت ندارد. این موضوع اهمیت ایمان را نشان می دهد. من به جوانان توصیه می کنم اگر در حوزه ایمان و اعتقادات سوال و شبهه ای دارند باید حتما آن را بپرسند. باید توجه داشت که شهیدان ما به ویژه شهید طهرانی مقدم اعتقادشان کامل بوده است و به اندازه همان هم کار و تلاش کردند تا به این مرتبه رسیدند.

وی به تعریف عمل صالح اشاره کرد و گفت: عمل صالح به معنای کار درست است که البته کار در فرهنگ دینی به معنای همان شغل نیز می باشد. در روایتی از پیامبر آمده است که کسی که فقط خدا را عبادت می کرد در حالی که شغل نداشت و هزینه زندگی او را بقیه می دادند، به تعبیر رسول خدا(ص) از چشم او افتاد و آن عبادت او ارزشی نداشت. در غرب موضوع عمل صالح را به کار کردن درست برای دنیا اختصاص می دهند و می گویند کاری که به درد دنیامان بخورد و برای همین هم خیلی خوب کار می کنند. اما در تعریف دین ما این گونه گفته می شود که برای دنیا به گونه ای کار کن که تا آخر آن زنده هستی و برای آخرت به گونه ای کار کن که هم اکنون خواهی مرد.

فلاح زاده اضافه کرد: دانش و کار و تلاش شهید طهرانی مقدم نیز هر دوی این ها یعنی ایمان و عمل صالح را داشته است. وقتی ایمان ایشان با عمل صالح همراه می شود ایشان را به درجه اعلا می رساند. مقام شهدا این گونه است و اگرکاری هم می کنند برای خداوند است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس