کارشناس مسائل نظامی دلایل پر رمز و راز شدن تحویل سامانه موشک دفاعی اس 300 به ایران را بررسی کرده است.

 به گزارش مشرق، یک رسانه روسی روز پنجشنبه با اشاره به اظهارات ضد و نقیض مقامات روسیه درباره تحویل سامانه دفاع موشکی اس 300 به ایران و برخی پنهان‌کاری‌ها در این رابطه به بررسی دلایل این موضوع در گفت‌وگو با یک کارشناس پرداخته است.

«محمود شوری»، عضو موسسه تحقیقات راهبردی در گفت‌وگو با رادیو اسپوتنیک، دو دلیل را در این زمینه محتمل دانسته است.

او می‌گوید: «اول اینکه دو طرف، هنوز در حال انجام رایزنی‌های دو جانبه بر سر این موضوع هستند و هر نشت اطلاعات می‌تواند توافقات را مختل کند. دوم اینکه، روس‌ها در اظهاراتشان بسیار خویشتن‌داری می‌کنند و تا آنجا که من می‌دانم، آنها نمی‌خواهند سرنا را از ته گشاد بنوازند. (ناشیانه عمل کنند).»

این کارشناسان مسائل دفاعی تصریح کرده در صورتی که روسیه به تعهداتش در قرارداد مربوط به اس 300 عمل کند، جایگاه مثبت این کشور در نزد مردم ایران بهتر هم خواهد شد.

روسیه به موجب قراردادی که در سال 2007 با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس-300 را به ایران تحویل می‌داد. مسکو در سال 2010 با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود.

وزارت دفاع ایران به دنبال این تصمیم مسکو، از طرف روسی به دادگاه بین المللی شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل 4 میلیارد دلار شده بود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز 24 فروردین با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد. با این حال، مسکو تاکنون تاریخ مشخصی برای تحویل این سامانه مشخص نکرده است.

دو هفته قبل مقامات روس اعلام کردند که ممکن است تهران سامانه به روزشده‌‌ای را از مسکو دریافت کند. روسیه می‌گوید تهران پیش از دریافت اس-300 باید شکایت خود را پس بگیرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    روسیه معمولا با کشورهای ضعیف برخوردهاش اینطوری هست با اکثر کشورهای افریقایی و امریکای جنوبی هم همین کارها رو کرد که الان این کشورها به امریکا متمایل شدن
  • ناشناس ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    این سامانه با ظهور جنگنده هایی چون f/a-37 تالون و f-32وiudusvd ،پیوستن آنها بهf-22 وf-35 وx-47b دیگر حرفی برای گفتن ندارد. البته در مقابل رافال و یوروتایفون و f-15وf-16 های کشورهای منطقه همچنان نیرو مند است.
  • ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    روسها بازم دارن زیرابی میرن وقتی سامانه های مارو بدن دیگه شکایت عملاوجاهتی نداره اما اینکه ما بعد از اینهمه هزینه بریم پس بگیریم و روسهای نامرد سامانه ها رو ندن یا تقلب کنن توش چی؟
  • بهرام ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    سامانه موشکی باور ۳۷۳را با شدت و تلاش هرچه تمام تر پیش ببریم و به سرانجام برسانیم و اینکه پول راپیشاپیش به کشوری ندهیم مثل قضیه اس سیصدها که زور خود را به التماس بدهیم
  • منوچهر ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    بازی جدید دارن در میارن قضیه ی اس 300 دیگه لوس شده
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    ما که باز نفهمیدیم علت اینهمه ضدونقیض گوییها چیست ودراین گزارش هم چیز تازه ای جز همان شرح حال کلیشه ای قضیه چیزدیگری نبود!!!
  • محمد ملکپور ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    دیگهs500اومد اون به چه دردی می خوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس