یک اندیشکده‌ آمریکایی در تحلیلی نوشت: اصولگرایان ایران به شدت مخالف رویکرد دولت این کشور در تماس با آمریکا بعد از برجام هستند به‌طوری‌که مصافحه وزیر خارجه ایران با باراک اوباما نیز سر و صدای زیادی را ایجاد کرد.

به گزارش مشرق، اندیشکده آمریکایی «صلح» در گزارشی نوشت: گرایش‌های ضد آمریکایی در ایران دوباره رشد کرده و با توافق هسته‌ای ماه جولای نیز نه تنها  در سخنان ضد آمریکایی ایران تغییر ایجاد نکرده بلکه در واقع سرعت آن نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است به طوری‌که رهبری ایران در ماه سپتامبر در پیامی توئیتری به زبان انگلیسی سخنانی را درباره میل سران آمریکا در مذاکره با ایران اظهار داشت، و گفت، مذاکره ابزاری برای رخنه و اعمال اراده آن‌ها بر ایران است.

بر اساس این گزارش، در مجلس ایران نیز اصولگرایان این کشور مواضع محکمی را مقابل آمریکا اتخاذ کرده‌اند به طوری‌که در 2 نوامبر 192 نماینده ایران با امضا نامه‌ای متعهد در عدم فاصله گرفتن از شعار «مرگ بر آمریکا» شدند.  سفارتخانه آمریکا نیز کماکان در تهران نقطه کانونی تظاهرات ضد آمریکایی در تهران است به طوری‌که این کشور در 4 نوامبر (چهارشنبه گذشته) تظاهرت گسترده‌ای را به مناسب تسخیر سفارتخانه سابق آمریکا در ایران برگزار کرد که از تلویزیون سراسری این کشور نیز پخش شد.

این اندیشکده در ادامه با اشاره به اقدام چند وقت قبل سپاه پاسداران ایران در نصب پلاکی ضد آمریکایی در مقابل سفارتخانه نوشت: برخی نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سپتامبر سال جاری از پلاکی مزین به 100 لقب و شعار ضد آمریکایی آیت‌الله خمینی (رهبر فقید انقلاب ایران) رونمایی کردند که ایالات متحده را «کافر»، «ستمگر»، «استعمار»، «جنایتکار»  و «زورگو» نام نهاده بود. اقدامی که  از سوی ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه این گزارش آمده است: پیام‌های متضاد از ایران نشان دهنده مباحثات گسترده بابت ماهیت ارتباط ایران با آمریکا است. اصولگرایان ایران به شدت مخالف رویکرد مقام‌های دولت این کشور در تماس با آمریکا بعد از برجام هستند به‌طوری‌که مصافحه «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در ماه سپتامبر نیز سر و صدای زیادی را ایجاد کرد.

 اندیشکده صلح در خاتمه نوشت: رهبر انقلاب ایران نیز با وجود خاتمه تحریم‌ها نسبت به واردات کالاهای مصرفی از آمریکا هشدار داد. این در حالی است که «حسن روحانی» رییس جمهور ایران مواضع نرم‌تری را نسبت به آمریکا اتخاذ کرده و در گفت‌و‌گوی اخیر با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» عنوان داشت، شعار «مرگ بر آمریکا» علیه مردم این کشور نیست. اما در نقطه مقابل اصولگرایان ایران نگران این مهم هستند که اشتیاق روحانی در تمایل با آمریکا موجب به خطر افتادن انقلاب اسلامی شود.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس