رئيس کميته هسته‌اي مجلس در يادداشتي تاکيد کرد «شيوه اقدام آمريکا چيزي فراتر از برجام است و بايد مراقب آن بود»

به گزارش مشرق، به دنبال يادداشت اوباما رئيس جمهور آمريکا به وزارت امور خارجه و ساير وزارتخانه‌هاي ذيربط در رابطه با اجراي برجام، ابراهيم کارخانه‌اي نماينده مردم همدان و رئيس کميته هسته‌اي مجلس شوراي اسلامي طي يادداشتي ضمن اشاره به اين موضوع توضيحاتي ارائه کرد.

متن کامل اين يادداشت به شرح ذيل است:

رئيس‌جمهور آمريکا در يادداشت خود به وزارت امور خارجه و ساير وزارتخانه‌هاي ذيربط در رابطه با اجراي برجام که در تاريخ 26 مهر ماه 94 صادر گرديده اعلام آمادگي اين دستگاه‌ها را براي کاهش تحريم‌ها (RELIEF) در صورت اجراي تعهدات کامل جمهوري اسلامي ايران و راست آزمايي آژانس خواستار شده است.

*شيوه اقدام آمريکا چيزي فراتر از برجام است

در يادداشت رئيس‌جمهور آمريکا افزون بر آژانس، بر مُهر تاييد انجام تعهدات ايران از سوي وزارت امور خارجه آمريکا نيز تاکيد شده است که با توجه به اينکه در برجام تنها مرجع راست‌آزمايي و تاييد اقدامات جمهوري اسلامي ايران، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تعيين گرديده، اين شيوه اقدام آمريکا که براي اولين بار مطرح مي‌شود چيزي فراتر از برجام مي‌باشد.

در ميان تحريم‌ها شديدترين و سخت‌ ترين آنها در قالب دو قانون جامع CISADA و NDAA عليه جمهوري اسلامي ايران وضع شده است. از 14 بند قانون سيسادا (CISADA) تنها بند 104 و از قانون NDAA از بخش هزار و 245 تنها بندهاي D1 و D3 مشمول توقف موقت گرديده است که در اقدامي تعجب‌آور و مغاير با برجام بندهاي 104 و D3 در اعلاميه جان‌کري که براساس تفويض اختيار اوباما صورت گرفته، حذف شده و اين در حالي است که اين دو بند از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

با حذف D3 از قانون NDAA بانک‌هاي کشورهاي ديگر در تراکنش مالي نفتي ايران با مشکل جدي مواجه مي‌شود.

*عدم تراکنش با بانک مرکزي خسارت‌هاي سنگيني را بر نظام مي‌زند

موضوع ديگري که در براساس مجوز جان کري در رابطه با waive (چشم پوشي يا توقف موقت) تحريم‌هاي کنگره بايد مورد توجه قرار گيرد تکرار 18 بار عبارت «به جز اشخاص و نهادهاي استثنا شده در ليست تحريم‌ها SDN نظارت خزانه داري آمريکا» در پايان هر بند از تحريم‌ها است که با توجه به وجود بانک‌هاي مهر، انصار، قرارگاه خاتم‌الانبياء، بنياد تعاون، سپاه پاسداران و بسياري موارد ديگر در ليست مذکور (273 مورد) که فعاليت‌هاي بسيار گسترده‌اي در سطح کشور دارند، منع فعاليت مرتبط اين نهادها و اشخاص با بانک مرکزي مشکلات جدي و گسترده‌اي را براي کشور به وجود خواهد آورد که در نهايت مي‌تواند منجر به تحريم بانک مرکزي مي‌گردد.

*تنها 4 مورد از تحريم‌ها لغو مي‌شود

از سوي ديگر در حالي که در اعلاميه اتحاديه اروپا بر تعليق ساختار تحريم‌ها تاکيد شده است، تحريم‌هاي اعمال شده براساس دستور رئيس‌جمهور آمريکا که جمعا 18 دستور را در بر مي‌گيرد که در بيانيه اوباما اعلام شده است آمادگي لازم براي لغو ۴ دستور و بخشي از يک دستور ديگر فراهم گردد که براين اساس چارچوب تحريم‌هاي دولت آمريکا همچنان باقي مانده است.

تحريم‌هاي اعمال شده از سوي کنگره جمعا در قالب 10 قانون مي‌باشد که به جز يکي دو مورد و چند بند از مواد اين قانون که در بيانيه وزير امور خارجه آمريکا مجوز waive براساس تفويض اختيارات اوباما براي دوره چهار ماهه يا شش ماهه که با دستور رئيس جمهور و اعلام به کنگره قابل تمديد مي‌باشد صادر گرديده ساختمان اصلي تحريم‌ها همچنان پابرجا خواهند ماند، بدين ترتيب نه اينکه هيچ گونه تضمين و تصريحي بر لغو تحريم‌ها که مورد نظر مقام معظم رهبري صورت نگرفته بلکه با حذف برخي موارد ياد شده، توقف موقت تحريم‌ها حتي از سطح برجام نيز تنزل يافته است.

*هرگونه انجام تعهد قبل از اعلام تضمين لغو تحريم‌ها فاقد وجاهت قانوني است

بنابراين حسب فرمان 9 گانه مقام معظم رهبري هر گونه اقدام براي اجراي تعهدات ايران قبل از تصحيح اعلاميه جان‌کري و اعلام تضمين محکم و صريح در لغو تحريم‌ها از سوي آمريکا و اتحاديه اروپا فاقد وجاهت قانوني است.

26 سال زعامت مقام معظم رهبري در مواجهه با خطرهايي که نظام اسلامي را تهديد نموده همواره اين اقدامات پيش‌ دستانه رهبر معظم انقلاب بوده است که توطئه دشمنان را خنثي کرده است.

تصريح مقام معظم رهبري در رابطه با تضيمن آمريکا و اروپا مبني بر لغو تحريم‌ها و تصريح آنها مبني براينکه تحريم‌ها به طور کلي برداشته شده‌اند هر چند باور اين مسئله براي برخي ها ثقيل است، ولي اين را حتي دشمنان انقلاب نيز پذيرفته‌اند که آنچه نظام اسلامي را در طي سال‌ها از خطرها حفظ نموده، اقدامات هوشمندانه و دستورات حکيمانه رهبري انقلاب بوده است.

و اهميت اين مهم تا به آنجا است که پوتين پس از ملاقات با رهبر معظم انقلاب در بازگشت از آخرين سفر به تهران در مسکو با صراحت اعلام کرده بود که جمهوري اسلامي ايران تا زماني که رهبري حکيم چون آيت‌الله خامنه‌اي دارد صدمه نخواهد ديد بنابراين دفع توطئه‌هاي دشمن بر اجراي دقيق فرامين حکيمانه رهبري انقلاب نهفته است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس