کد خبر 49399
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۵

براي اولين بار در تاريخ جمهوري ترکيه، رييس سازمان امور ديانت در يک جمع خانه علويان حضور يافت.

به گزلرش مشرق به نقل از آينده، گورمز روز گذشته در استانبول در جمع خانه علويان موسوم به ' اريکلي بابا' در منطقه ' زيتون بورنو' در استانبول حضور يافت و با مسوولين بلندپايه علوي ديدار کرد.

وي پيش از اين به آنان نامه نوشته بود که مي خواهم با شما لقمه را قسمت کنم. اين اشاره به خوردن غذاي مراسم علويان است که تاکنون سني ها ترکيه خوردن آن را حرام مي دانستند.

' گورمز ' را در اين ديدار مفتي استانبول و برخي از مقامات سازمان امور ديانت ترکيه همراهي مي کردند.

' گورمز' در پايان اين ديدار به هنگام خروج از درگاه در پاسخ به سوالات مصرانه خبرنگاران با ابراز خرسندي فراوان از اين ديدار گفت: اگر در ديدار يک رييس سازمان امور ديانت ترکيه از يک درگاه علوي تاخيري صورت پذيرفته من بالشخصه از اين تاخير متاسفم.

علويهاي ترکيه که تعداد آنان به 18 ميليون نفر بالغ مي شود با ديدگاههاي ويژه خود در جامعه ترکيه شناخته مي شوند و نقش تاثيرگذاري را نيز بر تحولات اين کشور مي توانند داشته باشند.

خانقاه علويان ترکيه که در اين کشور از آنها به عنوان ' منازل جم يا جم خانه ' يا جمع خانه نام برده مي شود، اماکن مقدس علويها محسوب مي شود و علويهاي ترکيه از سالها قبل خواهان شناسايي اين امکان به عنوان ' اماکن مذهبي' و ' محل عبادت' از سوي دولت ترکيه بوده اند.

علويان ترکيه بقاياي شيعيان دوازده امامي هستند که به تدريج روي به غلو آورده و از شريعت اسلامي به دور مانده اند.

نهادها و کنفدراسيونهاي علوي ترکيه همچنين خواهان جايگيري علويان در سازمان امور ديانت که تنها نهاد رسمي مذهبي ترکيه است، مي باشند.

در پي اصرارهاي علويان ترکيه در سالهاي اخير، در کتابهاي تعليمات ديني ترکيه بخشهايي هرچند کوتاه در معرفي علويها و علويگري گنجانده شده است.

در سالهاي اخير و در ادامه سياست هاي جديد اردوغان و دوستانش، سازمان ديانت تعداد زيادي از کتابهاي علويان را به بهترين شکل منتشر کرده است.

اين رويه از اين روي اتخاذ شده است تا نوعي اتحاد ملي - اسلامي ميان سنيان و علويان که هر دو بسيار نيرومند هستند پديد آيد.

اين اتحاد براي ايجاد ثبات در ترکيه به ويژه برابر کردها نهايت اهميت را دارد.

لازم به يادآوري است که علويان در ارتش نفوذ زيادي داشته و غالبا سکولار هستند و با اين اقدام زمينه براي همراهي آنان با دولت اسلامي مدرن ترکيه فراهم مي شود.

اين خبر براي مردم ترکيه بسيار بهت آور بوده و همه را به شگفتي واداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس