عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار از احتمال بررسی کاهش نرخ سود بانکی در جلسه عصر امروز شورای پول و اعتبار خبر داد.

به گزارش مشرق ، محمدرضا پورابراهیمی گفت: بررسی نرخ سود بانکی در دستور کار جلسه امروز نیست اما احتمالا رئیس‌ کل بانک مرکزی بررسی کاهش نرخ سود را خارج از نوبت برای تصویب به شورا پیشنهاد خواهد کرد.

این در حالی است که در روزهای اخیر مدیران عامل بانک‌های خصوصی و دولتی طی برگزاری جلسه‌ای برای کاهش نرخ سود بانکی به ۱۸ درصد توافق کرده بودند اما این موضوع دیروز توسط رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها تکذیب شد.

در عین حال محمدباقر نوبت سخنگوی دولت در جلسه امروز خود با خبرنگاران از بررسی کاهش نرخ سود بانکی در جلسه عصر امروز شورا خبر داده است.

البته اعضای دولتی شورای پول و اعتبار از جمله وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، رئیس سازمان مدیریت و حتی رئیس کل بانک مرکزی به عنوان رئیس شورای پول و اعتبار بر کاهش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم متفق القول هستند.

در هفته های اخیر حسن روحانی رئیس جمهور هم بر کاهش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم تاکید کرده است، همچنین ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی گفته است: سیاست بانک مرکزی این است که با ورود به بازار بین بانکی تعادل لازم را در این بخش ایجاد و نرخ را به سمت دامنه قابل قبول نزدیک تورم هدایت کند و این کار به مرور انجام خواهد شد.

آخرین نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی (دوازده ماهه منتهی به شهریورماه ۹۴) ۱۵.۱ درصد و نرخ سود تسهیلات بانکی ۲۰ درصد است، بنابراین با توجه به خواسته چهار عضو اصلی شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم و لحاظ کردن کارمزد ۲ تا ۳ درصدی برای بانک‌ها، پیش بینی می شود نرخ سود بانکی تا حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد کاهش یابد.

البته مرکز آمار ایران نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ۹۴ را ۱۳.۳ درصد اعلام کرده، این در حالی است که نرخ تورم سالیانه شهریور ۱۳.۶ درصد اعلام شده بود.  

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس