کد خبر 493866
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴

براي مسکو بسيار سنگين است که بپذيرد اين عمل تروريستي و کشته شدن بيش از دويست نفر، تاوان حضورش در سوريه است.

به گزارش مشرق، موضوع منفجر شدن يک فروند هواپيماي ايرباس متروجت A321 متعلق به شرکت روسي کوگاليماويا که باشماره 9268 از شرم الشيخ عازم سن پترزبورگ روسيه بود و در آسمان صحراي سينا منفجر و به کشته شدن 224 نفر سرنشين منجر شد، درروزهاي اخير در صدر اخبار رسانه هاي معتبر جهان قرار دارد و حدس و گمان ها و اظهارنظرات پيرامون اين حادثه تلخ و حزن انگيز کماکان ادامه دارد.

وقوع اين حادثه به اين دليل در مرکز توجه رسانه ها و شخصيت هاي بين المللي قرار گرفته است که پس از تهاجم نيروي هوايي روسيه به مواضع داعش و ديگر گروه هاي تروريستي اتفاق افتاده و داعش مسئوليت آن را بر عهده گرفته است. به همين دليل براي مسکو بسيار سنگين است که بپذيرد اين عمل تروريستي و کشته شدن بيش از دويست نفر، تاوان حضورش در سوريه است. از اين رو با وجود اينکه باراک اوباما رييس جمهور امريکا و ديويد کامرون نخست وزير انگليس بر احتمال زياد تروريستي بودن انفجار اين هواپيما تاکيد کرده اند، ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه، هنوز نظرات آنها را تاييد يا رد نکرده است.

ساندي تايمز لندن به نقل از منابع امنيتي بدون نام اعلام کرد که در قسمت گويرته هواپيماي مورد نظر توسط يکي از اعضاي گروه موسوم به ولايت سينا به رهبري ابواسامه المصري فارغ التحصيل دانشگاه الازهر که از کارکنان زميني فرودگاه شرم الشيخ بوده، بمب گذاري شده است. اين روزنامه مي افزايد: اين گزارش از سوي دولت انگليس مورد تاييد واقع شده و دولت لندن اعلام کرده براي کمک به روسيه و مصر به منظور نابودي يا دستگيري بمب گذار و رهبر اين گروه تروريستي اعلام آمادگي کرده است و در صورت موافقت دو کشور مذکور در عمليات عليه اين تروريست ها از اتحاد کماندويي ويژه موسوم به SAS استفاده خواهد کرد. در گزارش همچنين آمده است، بنا به گفته ماموران ويژه تحقيقات مربوط به انفنجار هواپيماي روسي، از آنجا که جعبه سياه هواپيما دستکاري شده، اعلام نظر قطعي درمورد تروريستي بودن حادثه با وجود احتمال زياد در حال حاضر ممکن نيست و به همين منظور بايد کارشناسي ديگري براساس نمونه برداري از اجساد و صداهاي ضبط شده از جعبه سياه صورت گيرد تا بتوان تيپ بمب منفجر شده و ماهيت اين انفنجار را تعيين کرد.

پيشتر نيز شبکه سي ان ان امريکا گزارش داده بود که مقام هاي آمريکايي هر چه بيشتر اطمينان يافته اند که بمب گذاري تروريستي عامل سرنگوني هواپيماي مسافربري روسيه بوده است. چندين مقام بلندپايه آمريکايي در حوزه هاي اطلاعات، ارتش و جامعه امنيت ملي آمريکا که روز شنبه 16 آبانماه با اين شبکه صحبت کردند، عقيده داشتند که بمب گذاري عامل از بين رفتن اين هواپيماي مسافربري روسيه بوده است. بر اساس اين گزارش يکي از اين مقام ها اين مساله را 99.9 درصد حتمي دانسته و يک مقام ديگر نيز آن را دليل احتمالي توصيف کرده است.

اين مقام هاي آمريکايي با اطمينان بيشتري به نسبت اظهارات روز پنجشنبه 14 آبانماه باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا که گفته بود، امکان دخيل بودن بمب گذاري در از بين رفتن هواپيماي مذکور وجود دارد، از تروريستي بودن اين حادثه سخن گفته اند.

در همين حال يک مقام ديگر امريکايي به سي ان ان گفت، متخصصان امريکايي و انگليسي، مشغول تحليل زبان تخصصي مورد استفاده در گفت وگوهاي تروريست ها بوده اند تا مشخص کنند اين عوامل تا چه حد درباره نوع بمب و چاشني مورد استفاده براي آن صحبت کرده اند و اين که آيا اين زبان نمايانگر واقعي اتفاقات رخ داده است يا خير. چند مقام ديگر نيز خاطر نشان کردند، آنچه که باعث باور آمريکا و انگليس درباره احتمال استفاده از بمب عليه اين هواپيماي مسافربري شده تخصصي بودن گفت وگوي ميان تروريست ها بوده است.

خبرگزاري رويترز نيز به نقل از يک عضو تيم تحقيقات درباره علت سقوط اين هواپيما اعلام کرد که کارشناسان تقريبا 90 درصد به اين نتيجه رسيده اند که دليل سقوط هواپيماي مسافربري روسيه انفجار يک بمب در داخل هواپيما بوده است. يکي از اعضاي تيم تحقيقات روز يکشنبه 18 آبانماه به رويترز اظهار کرد، بازرسان اکنون 90 درصد مطمئن هستند صدايي که در ثانيه پاياني مکالمات ضبط شده مربوط به کابين خلبان هواپيما در جعبه سياه شنيده مي شود، به دليل انفجار يک بمب است. به گفته مقام هاي آمريکايي، اين اعتقاد فراوان آنها به اين که بمب گذاري عامل سقوط اين هواپيما بوده تا حد زيادي ناشي از رديابي ارتباطات ميان شاخه گروه تروريستي داعش در صحراي سينا با عوامل اين گروه تروريستي در سوريه است. شاخه داعش در صحراي سينا علنا مسئوليت سرنگون کردن هواپيماي مسافربري روسيه را بر عهده گرفته اما تاکنون توضيحي درباره اين که چطور اين کار را انجام داده نداده است. يک مقام آمريکايي اظهار کرد، پيام هاي رد و بدل شده عوامل داعش که تحت نظر آژانس هاي اطلاعاتي انگليسي و آمريکايي قرار گرفتند جداي از ادعاهاي علني اين گروه هستند.

باتوجه به اظهارات کارشناسان و ماموران بي نام و مقام هاي عالي رتبه امريکايي وانگليسي به نظر مي رسد به احتمال زياد هواپيماي مسافربري روسي در اثر يک حادثه تروريستي منفجر شده است تا روسيه را به نحوه مواجهه با تروريست ها در سوريه به انديشه بيشتري وادارد. همچنين شايد يک عمل تلافي جويانه در برابر هدف قرار گرفته شدن يک فروند هواپيماي مالزيايي بر فراز خاک اوکراين در سال گذشته باشد که گفته مي شد از سوي روس ها مورد هدف قرار گرفته بود.

مزيد بر احتمالات مطروحه، اين نکته را نيز نبايد از نظر دور داشت که محتمل است در اين حادثه تروريستي، بازيگراني از منطقه و فرامنطقه که مخالف تحرکات روسيه در سوريه هستند نقش هدايتي، مشارکتي يا معاونتي ايفا کرده باشند و چه بسا دليل تامل و تعمق مسکو در اعلام نهايي نتيجه بررسي ها با همين موضوع مرتبط باشد.

با وجود اينکه اخبار منتشره حاکي از تروريستي بودن انفجار هواپيماي موردنظر و بويژه بمب گذاري در درون اين هواپيما به دست يکي از عوامل داعش مي باشد، با توجه باينکه مقامات روسي هنوز اين احتمال را نپذيرفته اند و مقامات غربي هم سخن از بررسي هاي بيشتر دراين زمينه مي گويند ناگزير بايد منتظر اعلام نتيجه نهايي بررسي ها بود.

منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس