پوشش یک جانبه و همراه با سانسور شدید اخبار مربوط به یمن از سوی طیف گسترده رسانه‌های سعودی، موجب شده است تا مخاطبان عرب‌زبان تصویر روشنی از تحولات میدانی در یمن نداشته باشند.

به گزارش مشرق، اوضاع یمن، یک تفاوت آشکار با دیگر مناطق بحرانی در منطقه خاورمیانه دارد و آن این است که اخبار میدانی کاملا یک‌ طرفه و صرفا از طرف جریان سعودی پوشش داده می‌شود.

اخباری که به طور طبیعی مدام از کشته شدن نیروهای انصارالله و پیروزی نیروهای ائتلاف سعودی خبر می‌دهد و در آخرین مورد آن «احمد عسیری» سخنگوی ائتلاف سعودی گفته که 70 درصد از خاک یمن به کنترل نیروهای ما در آمده است؛ اما واقعیت چیست؟

پایگاه خبری-تحلیلی «رأی الیوم» در گزارشی به این موضوع می‌پردازد و می‌نویسد: اخبار درگیری‌های یمن به ندرت پوشش داده می‌شود و تا همین اندازه نیز صرفا از زبان «احمد العسیری» سخنگوی ائتلاف سعودی است که روایت می‌شود و رسانه‌های متبوع عربستان نیز پوشش می‌دهند.

رأی الیوم در ادامه با ذکر  گزارشی از خبرگزاری فرانسه، اوضاع میدانی یمن را طور دیگری روایت می‌کند، وضعیتی که کاملا با گفته‌های مقامات عربستان مغایرت دارد و نشان از پیشروی‌های نیروهای ارتش و انصارالله یمن در جبهه مرکز متمایل به جنوب و آزادسازی برخی از مناطق دارد.

آیا واقعیت میدانی یمن، همین است که سعودی‌ها می‌گویند؟

گزارش خبرگزاری فرانسه، تأکید دارد که نیروهای انصارالله و ارتش در حال حاضر در منطقه «جبل الیأس» مشرف بر پایگاه هوایی «العند» در استان «لحج» تمرکز کرده‌اند. اتفاقی که برای ائتلاف سعودی و نیروهای طرفدار «منصور هادی» بسیار خطرناک است؛ همان‌طور که نیروهای یمنی شهر «دمت»  دومین شهر بزرگ استان «الضالع» را در عرض چند ساعت آزاد کردند و پیش از آن نیز شهر «ذباب» مرکز لشکر 117 در نزدیکی «باب‌المندب» را تحت تسلط خود درآورده بودند.

رأی الیوم در ادامه می‌نویسد: اگر این اخبار درست باشد که به نظر می‌رسد چنین است، عدم موفقیت نیروهای ائتلاف سعودی و «منصور هادی» در سیطره بر تعز، مأرب و صنعاء، با وجود حجم گسترده امکانات آن‌ها، نشانه‌ای از تغییر موزانه قوا به نفع نیروهای انصارالله و ارتش یمن است.

بنا به این گزارش، برخی خبرها از خروج دیپلمات‌های روسی از صنعاء خبر می‌دهند که کارشناسان این اقدام مسکو را نشانی بر نزدیک بودن حمله ائتلاف سعودی برای اشغال پایتخت یمن، می‌دانند. اما تمام گزارش‌ها حاکی از این است که حمله زمینی عربستان به صنعاء برای سعودی‌ها بسیار خطرناک است، چرا که جغرافیای کوهستانی و ناهموار صنعاء به علاوه آمادگی بالای نیروهای مدافع پایتخت، نشان از یک جنگ فرسایشی بلند مدت می‌دهد.

موضوع قابل توجه این است که پیشروی های نظامی انصارالله و ارتش یمن در زمانی اتفاق می‌افتد که روند مذاکرات برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی نیز تقریبا متوقف شده است.

هیأت جنبش انصارالله، در حالی «مسقط» پایتخت عمان را ترک کرده است که انتظار آن‌ها برای رسیدن هیأت «عبد ربه منصور هادی» برای شرکت در گفت‌و‌گوها به نتیجه‌ای نرسید و پس از آن انصارالله تأکید کرده که حملات نظامی خود را افزایش خواهد داد.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان دو روز پیش، در سفر به «مسقط» برای اولین بار با «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان دیدار کرد. عربستانی که پیش از این با عمان به اختلاف خورده بود و از بی‌طرفی مقامات مسقط در پرونده یمن، عصبانی بود.

رأی الیوم در انتها، این سؤال را مطرح می‌کند که آیا سفر ناگهانی «عادل الجبیر» (وزیر خارجه عربستان) و پس از آن سفر «ابوبکر العطاس» مشاور «منصور هادی» به مسقط، در راستای تسریع دادن به حل سیاسی بحران یمن است؟ بحرانی که این روزها بنا به میل سعودی‌ها پیش نمی‌رود و پس از گذشت بیش از 8 ماه، هیچ دستاوردی برای عربستان نداشته است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس