کد خبر 493119
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹

یک رسانه‌ها عراقی با اشاره به تغییرات جدید در طرح های آمریکا در این کشور به علل آن پرداخته است.

به گزارش مشرق، روزنامه الزمان عراق در مطلبی با اشاره به تغییر طرح های آمریکا در جنگ علیه داعش به قلم سامی الزبیدی آورده است: مسئولان آمریکایی و وزارت دفاع این کشور اعلام کرده اند که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با حضور نیروهای زمینی این کشور در جنگ علیه داعش در سوریه و عراق موافقت کرده است.یک مسئول عالی رتبه اعلام کرده است که اوباما واحدهای عملیات ویژه آمریکا را به عراق اعزام می کند تا در اقلیم کردستان مستقر شوند و عملیات هایی مشابه آنچه در الحویجه انجام شد، انجام دهند.

الزبیدی بیان کرد: باراک اوباما همچنین با ارسال هواپیمای از نوع ای 10 و اف 16 و بالگردهای آپاچی به عراق و نیز کارشناسان نظامی آمریکایی به الرمادی موافقت کرد.در این راستا هواپیماهای شینوک اقدام به انتقال سلاح و ادوات جنگی در الرمادی کردند.وزارت دفاع آمریکا نیز از تحویل تعدادی دیگری از جنگنده های اف 16 به عراق خبر داد و اوباما با اعزام 50 نظامی به شمال سوریه برای آنچه هماهنگی با گروه های میانه رو در سوریه نامیده می شود، موافقت کرد.

وی می نویسد: این اقدامات در راستای تغییرات مهم در طرح های آمریکا در قبال داعش در عراق و سوریه و پس از پیروزی های درخشان ارتش و نیروهای مردمی در جنگ علیه داعش در بیجی و الصینیه، الفتحه و الرمادی است که طی آن این نیروها ضربات مهلکی به داعش وارد کردند.همچنین پس از دخالت روسیه در جنگ علیه داعش در سوریه که موازنه را به نفع نیروهای نظامی سوریه برهم زد و تلفات سنگین به داعش و گروه های مسلح وارد کرد صورت می گیرد.

آمریکا به دنبال تغییر طرح ها و برنامه های خود و به کارگیری شیوه های جدید و مقابله با گسترش نفوذ روسیه در منطقه خاورمیانه است.

این تحرکات آمریکایی ها در واقع واکنشی به خواست های برخی از سیاستمداران عراقی از جمله اعضای ائتلاف همپیمانی ملی عراق از روسیه برای انجام حملات هوایی ضد داعش در عراق پس از شکست حملات ائتلاف بین المللی و ناتوانی آن در تاثیر گذاری در توان داعش یا ممانعت از اقدام هجومی این گروهک است.

الزمان می نویسد: در واقع انتقادهای فراوانی که به عملکرد ائتلاف بین المللی صورت گرفته است عامل تصمیمات جدید اوباما بوده است به ویژه که این ناکارآمدی حتی از سوی برخی اعضای برجسته کنگره آمریکا نیز مطرح شد و آنها اعلام کردند که ائتلاف بین المللی توان کاهش قدرت داعش را نداشته است.

در واقع این اقدام اوباما با هدف اهرم فشاری بر عراق و ممانعت از درخواست کمک بغداد از روسیه در جنگ علیه داعش است.آمریکایی ها این اقدامات را انجام می دهند تا پای روسیه به عراق باز نشود.

در همین راستا رسانه اعلام العراق نیز نوشته است: این روزها در واشنگتن صحبت از فعال کردن حملات هوایی ائتلاف بین المللی علیه داعش در سوریه و عراق است چرا این اقدامات قبل از ورود روس ها در سوریه انجام نشد؟

این رسانه عراقی تحلیل کرد: انتظار می رفت که آمریکایی ها به عنوان واکنشی علیه دخالت روسیه در سوریه چنین اقدامی انجام دهند.این در حالی است که بیشتر حملات ائتلاف بین المللی مراکز داعش را هدف قرار نمی داد و آنها بدون این که اقدامی انجام دهند به پایگاه های خود باز می گشتند.مسئولان آمریکایی هم به طور دائم از طولانی بودن جنگ با داعش سخن می گفتند.

داعشی ها در روز روشن و در مقابل دیدگان آمریکایی ها و ائتلاف تحت رهبری آنها وارد الرمادی شدند. همه این رخدادها سبب شد که عراقی ها دیدگاه منفی به واشنگتن داشته باشند و خواهان دخالت روس ها باشند و به دولت العبادی برای کمک گرفتن از مسکو فشار وارد کنند.

همزمان با نزدیک شدن به سال برگزاری انتخابات در آمریکا، تبلیغات غیر رسمی شروع شده است و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از دو حزب به مناظره با یکدیگر می پردازند.جمهوری خواهان خط مشی و سیاست اوباما را زیر سئوال می برند. جمهوری خواهان از ضرورت دخالت نظامی مستقیم و نامزدهای دموکرات از عدم دخالت مستقیم در جنگ ها سخن می گویند.

این رسانه عراقی می افزاید: جمهوری خواهان این سئوال را مطرح می کنند که اگر سیاست کنونی عدم دخالت مستقیم در عراق و سوریه است پس عملیات الحویجه چیست آیا این دخالت نظامی مستقیم نیست؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس