کد خبر 492004
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶

عربستان با هدف تصاحب سهم بيشتري از بازار نفت اروپا پيش از لغو تحريم نفتي ايران، قيمت نفت خود در اين بازار را کاهش داد.

به گزارش مشرق، عربستان در مواجهه با تنگاتنگ شدن رقابت در بازار نفت با ديگر اعضاي اوپک، در حال کاهش قيمت و يافتن مشتريان جديد نفتي در اروپاست.

بر اساس گزارش موسسه جي بي سي انرژي، رياض در حال واکنش نشان دادن به افزايش صادرات نفت عراق و آماده شدن ايران براي از سرگيري صادراتش پس از لغو تحريم هاست و از طريق کاهش قميت نفت خود قصد دارد پالايشگاه هاي کشورهاي لهستان و سوئد را به فهرست مشتريان خود اضافه کند. اين اقدام پس از آن صورت مي گيرد که بر اساس اعلام موسسه مشورتي کي بي سي ادونسد تکنولوژيز، رقابت در بازار نفت آسيا نيز داغ شده است.

آگن ليندل، تحليلگر موسسه جي بي سي در اين باره گفت: «اکنون بازار، بازار خريداران است. بنابراين اگر شما مي خواهيد بشکه نفت بيشتري بفروشيد، بايد قيمتتان را پايين بياوريد... وقتي نفت ايران به بازار برگردد، وضعيت آسان تر از اين خواهد شد. آنها (ايراني ها) هم قيمت هاي رسمي فروش نفتشان را رقابتي خواهند کرد.»

اروپا در حال تبديل شدن به ميدان رقابت جديد نفتي بين توليد کنندگان براي به دست آوردن سهم بيشتر از بازاري است که با فزوني عرضه مواجه است. روسيه اعتراض خود را نسبت به اقدام عربستان در فروش نفت خود به شمال اروپا اعلام کرده و در حال افزايش سهم خود از بازار آسياست که به صورت سنتي در اختيار توليد کنندگان خاورميانه قرار دارد. ايران سال آينده اين رقابت را شديدتر خواهد کرد تا پس از لغو تحريم ها مشتريان از دست رفته خود را باز بيابد.

عربستان، بزرگترين توليد کننده عضو اوپک روز پنجشنبه قيمت تمام انواع نفت خام خود براي ماه نوامبر را در اروپا و مديترانه کاهش داد. اين تصميم پس از آن صورت گرفت که عربستان پس از سال ها اولين محموله نفت خود را به پالايشگاه هاي لهستاني و سوئدي که معمولا از نفت اورال روسيه تغذيه مي کنند فروخت.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس