کد خبر 491821
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۸

سفیر سابق عربستان سعودی در ایالات متحده آمریکا و وزیر خارجه کنونی این کشور، پس از روی کار آمدن در چند ماه گذشته، بارها و بارها علیه کشورهای محور مقاومت اسلامی همچون ایران و سوریه و حتی یمن موضع گیری هایی صریح و بعضا توهین آمیز داشته است.

به گزارش مشرق، عادل الجبیر فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه تگزاس و سفیر سابق عربستان سعودی در ایالات متحده آمریکا و وزیر خارجه کنونی این کشور، پس از روی کار آمدن در چند ماه گذشته، بارها و بارها علیه کشورهای محور مقاومت اسلامی همچون ایران و سوریه و حتی یمن موضع گیری هایی صریح و بعضا توهین آمیز داشته است.

برخی از اظهار نظرهای الجبیر در خصوص ایران را در یک ماه گذشته با هم مرور می کنیم: " توافق هسته ای ایران فقط یک مشکل را دور می‌کند و سایر چالش‌هایی را که منطقه با آن مواجه است حل نمی‌کند؛ چالشهایی مانند تداوم درگیری اسرائیل و فلسطین، مسئله سوریه، رخدادهای یمن و عراق، تروریسم و مداخلات ایران در امور منطقه که همچنان ادامه دارد؛ امیدوارم ایران سیاست‌های خود را در قبال کشورهای منطقه تغییر دهد و سیاست حسن همجواری و عدم مداخله در کشورها را در پیش بگیرد تا همگی برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه به روابط خوبی دست یابیم ؛ ایران نمی تواند بخشی از راه حل بحران در سوریه باشد ؛ ايران به دنبال بهره برداري سياسي از حادثه منا است  "

ایران اسلامی قدرت برتر نظامی در منطقه است

در این باره اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: صحبت های اخیر عادل الجبیر که بزرگ شده و پرورش یافته آمریکاست بدون پشتوانه، حساب نشده و ناپخته است، بگونه ای که عکس العمل مجامع مختلف عربستانی نیز به این حرف ها در حد یک نیش‌خند است.

وی با بیان اینکه با توجه به سوابق عادل الجبیر، نباید به اظهارات بی پایه و اساس او توجه کرد، اظهار داشت: متاسفانه وزیر خارجه سعودی از روی غرور و بی تجربگی خود طوری صحبت می کند که انگار از وضعیت منطقه به هیچ وجه مطلع نیست و خبر ندارد که ایران اسلامی قدرت برتر نظامی در منطقه است.

موشکهای دوربرد و توان نظامی ایران با هیچ یک از کشورهای منطقه قابل قیاس نیست

همچنین رسول سنایی راد معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه سعودی گفت: ار پرخاشگرایانه وزیر خارجه جوان و کم تجربه دولت سعودی، نوعی واکنش جبرانی نسبت به شکست های اخیر این دولت در یمن و همچنین فاجعه منا محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه عربستان سعودی با حمله وحشیانه به یمن و کشتار مردان و زنان و کودکان غیر نظامی، موجب ایجاد نفرت عمومی جهان اسلام نسبت به خود شد عنوان کرد: همانگونه که دیدیم مسئولان و دولتمردان سعودی قصد داشتند تا با خاکسپاری جانباختگان منا در خاک عربستان، به شکلی موذیانه آبی بر آتش زخم ها و غصه های جهان اسلام بیندازند که تدبیر مقام معظم رهبری در خصوص عکس العمل سخت و خشن ایران در مقابل بی احترامی به بدن های مطهر جانباختگان، موجب شد تا دیگر کشورها نیز در مقابل عربستان بایستند و حق قانونی خویش را از آنها مطالبه کنند.

سنایی راد در ادامه با اشاره به توانمندهای نظامی ایران گفت: توان بازدارندگی جمهوری اسلامی مجموعه ای از سخت افزارها و نرم افزارهاست که سلاح های پیشرفته و موشک های دور برد، روحیه جهادی و تجربه هشت سال دفاع مقدس و همچنین نگاه راهبردی و حکیمانه مقام معظم رهبری، آن را در قله ای قرار داده که با هیچ یک از کشورهای منطقه قابل قیاس نیست.

معاون سیاسی سپاه پاسداران در پایان با بیان اینکه در طول پنج شش سال گذشته جبهه تکفیری، غربی، عربی، صهیونیستی و آمریکایی در مقابل ایران ایستاده اند خاطرنشان کرد: امروز مشاهده می کنیم که بعد از گذشت چهار سال از بحران سوریه، آن ها مجبور شده اند تا برای حل این بحران از توان و تجربه ایران کمک بگیرند و ما به هیچ عنوان نباید این موفقیت را دست کم بگیریم.

کوچکترین تهدیدها را با پاسخ کوبنده، سخت و خشن پاسخ خواهیم داد

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: امروز متاسفانه مردم عربستان با یک دولت بی تدبیر و بی تجربه روبرو هستند که اقدامات آنها به طور ناخواسته، امنیت ملی عربستان را با خطر جدی مواجه می کند.

وی در ادامه افزود: اظهار نظرها و موضع گیری های جاه طلبانه و نامعقول مسئولان دولت سعودی و همچنین  اقدامات عملی نابخردانه این کشور در یمن و بحرین، فردای نگران کننده ای را برای این کشور رقم خواهد زد.

آصفری همچنین با بیان اینکه رجزخوانی مسئولان عربستانی درباره مقابله با ایران بلوف هایی بیش نیست، اظهار داشت: به لطف الهی و با تلاش تمام فرزندان این مملکت، امروز ایران اسلامی در جایی ایستاده که قواره دولتی مثل دولت سعودی برای مقابله آن بسیار کوچک است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به درماندگی عربستان در یمن با وجود تجهیزات کم و ابتدایی انصارالله، خاطرنشان کرد: به مسئولان دولت سعودی به ویژه شخص وزیر خارجه آن پیشنهاد می کنم که ابتدا از باتلاق خودساخته یمن خودشان را بیرون بکشند، سپس از مقابله با ایران سخن بگویند.

وی در پایان با بیان اینکه شور جوانی و بی تجربگی الجبیر، عامل اظهار نظرهای سخیفانه وی است یادآور شد: ایران اسلامی اکنون در قله ای ایستاده که کوچکترین تهدیدها را با پاسخ کوبنده، سخت و خشن پاسخ خواهد داد.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    اونا دارن در سطح ویر خارجه تهدید و توهین میکنن ولی ما در سطح .. داریم پاسخ میدیم و عملا کاری هم نمیکنیم فقط کلاه سر خودمون میزاریم که قدرت اول هستیم و غیره اگر قدرت اولیم نیاد این آقا جرئت همچین حرفایی داشته باشه باید مثل روس باشی که هواپیماش رو نشوند تو یمن و کل اون عربستان و حامیاش رو هیچ حساب کرد شما هم فقط اراجیف بگید قدرت اول منطقه ای موشک بده یمن ضد هوایی بدش هواپیماش رو بنداز به طوری که بفهمه مال تو بوده همون کاری که داره اون برای مثل داعش انجام میده و یک گروه تروریستی رو اینجوری ساپورت میکنه فق یک کلام "به عمل کار برآید به سخندانی نیست"
  • رضا ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    ان شاالله بقیعو ازاد کنیم و در موقعیت مناسب انتقاممونو بگیریم
  • رضا ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    ان شاالله بقیعو ازاد کنیم و در موقعیت مناسب انتقاممونو بگیریم
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    آقا اين قيافه اش نشون ميده ديوونه ست شما چرا خودتون رو کوچيک ميکنيد . ديوانه جماعت اصلا زدن نداره بابا ولش کنيد اين بيچاره رو خدا زده ديگه زدن نداره . آدم وهابي باشه مادرزادي هم ديوونه باشه معجوني ميشه مثل عبدالوهاب و ملک سلمان و اين جوجوي خل و چل ولش کنيد بابا
  • غلام شیش لول بند ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    مشرق از این نظرا بزاریم ماهم تائید میکنی؟
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    آقا خونسرد و منطقی باش قسمت اول تحلیلت بر مبناء دیپلماسی و اصول بین المللی بود ولی قسمتهای بعدی خشن و به دور از منطق و تقریبا داعشی بود جنگ خانمانسوز است ودر هیچ مکتب و عرف و اصول بین المللی چاره ساز نبوده و نخواهد بود سرنوشت صدام جنگ طلب چی شد؟ کمی تامل و اندیشه ـراهکار سیاسی را بدنبال دارد و در غیر اینصورت بد بختی و ویرانی
  • رضا ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    این بابا عقب مانده ذهنیه . با خودشم درگیره و نمیدونه چند چنده
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    این ادم میخواد با کل کل کردن با بزرگان خودشو مطرح کنه. اصلا بهش فرصت ندید. اصلا ادم حسابش نکنید اینا بدجوری تو منجلاب گیر کردن از همه طرف داره بهشون فشار وارد میشه دیگه اون قدرت قدیمو ندارن این کارا رو میکنن شاید فرجی شه.
  • امیر ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    من به عنوان یه بسیجی به این غلام سعودی میگم بخواب ای غنچه پر پر .. ولی خدا وکیلی همه دنیا از عصای آقا هم میترسن
  • سید علی قاتل وهابی ها وعاشق امیر المومنین ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    تف تو قیافه این وزیر حرام زاده .از سگ نجس کمترین اگه به ایران حمله نکنین تا همه شما وهابی های کافر را به فرمان امام خامنه ایی به درک واصل کنیم.
  • ناشناس ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    نباید اجازه ورود سعودی ها به سوریه ولبنان بدهیم
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    ایولا نظر. مشرق آدم شدی! تا الان هر کی به به و چه چه می کرد فقط منتشرش میکردی!
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    گروه های جهادی در تمام کشورها سفیران اعتقادی و جهادی ما هستند . رهبری قاطعانه امام راحل قدس الله نفسه زکیه و زعامت داهیانه ولی امر مسلمین آیت الله خامنه ای باعث شده است ملت ما با کمترین هزینه به لطف خدا اهداف اسلام ناب و جهان شمول را در دنیا گسترش دهند . شما از سنگ پرانی افراد جاهل و قدرت نمایی پوشالی به ظاهر ابرقدرت ها هراسی نداشته باشید .
  • پارسا ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    ایران بزرگ و مقتدر با باور راستین به دین مبین اسلام و تظلم خواهی شیعه گری ،نه در مقام حرف بلکه عمل و به اذعان سیاستمداران آمریکا در صحنه های واقعی نه خیالی و در میدان عمل نشان داده است که ناشی گری عربستان و ارتجاع منطقه در خیال خام خود فرافکنی میکند و اساسا جز در موارد ضروری نیاز به پاسخگویی و خط و نشان کشیدن ندارد ما با اقتدار از بحرانهای بزرگتری عبور نمودیم از طرفی ،(انقدر بزرگ نیستی که تو را دشمن بپندارم)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس