کد خبر 491300
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳

از اسب عربي و ميمون گرفته تا بز و گوسفند از جمله حيواناتي هستند که با اهداف مختلفي از جمله اصلاح و تکثير نژادي، انجام آزمايشات و استفاده در موارد تفريحي و ورزشي به کشور وارد مي‌شوند.

به گزارش مشرق، حيواناتي از جمله جوجه‌هاي مختلف با نژادهاي متفاوت، بز و گوسفند از جمله حيواناتي هسند که با هدف تکثير نژادي به ايران آورده مي‌شوند، اما به غير از اين حيوانات مولد نژاد اسب و ميمون نيز به ايران وارد مي‌شود که هدف از واردات در وهله نخست تفريحي و هدف ديگر انجام ازمايشات براي ساخت سرم و واکسن است.

آمارهاي گمرکي نشان مي‌دهد که در شش ماهه نخست امسال، ايران مجموعا بيش از 875 هزار دلار جوجه از جمله جوجه يک‌روزه گوشتي، جوجه اجداد تخمگذار يک‌روزه، جوجه مادر يک‌روزه تخم گذار وجوجه مادرگوشتي يک‌روزه از دو کشور به ايران وارد شده‌اند.

به اين ترتيب در مدت مذکور فرانسه مجموعا بيش از 664 هزار دلار و امارات حدود 212 هزار دلا جوجه مولد نسل به ايران فروخته است که احتمالا امارات واسطه صادرات است نه کشور توليدکننده آن.

فرانسه علاوه بر جوجه براي تکثير نژادي بز نيز به ايران صادر مي‌کند. بنابراين در 6 ماه نخست سال اين کشور مجموعا به ميزان 18 هزار و 600 کيلو بز زنده مولد نژاد خالص را که حدودا 400 هزار دلار ارزش دارد به ايران فروخت.

آمارهاي گمرکي نشان مي‌دهد که گوسفند نيز از جمله ديگر حيواناتي است که ما از فرانسه خريداري مي‌کنيم که حجم واردات اين حيوان نيز در نيمه نخست سال از اين کشور به کمتر از 90 هزار دلار مي‌رسد. البته در کنار فرانسه افغانستان نيز به ايران 30 هزار دلار گوسفند فروخته است.

اما همه حيواناتي که به ايران وارد مي شوند نيز به منظور تکثير نژاد نيستند، به اين ترتيب ميمون از جمله حيواناتي است که براي اهداف آزمايشي در بحث سرم و واکسن سازي مورد استفاده قرار مي گيرد.

ايران ميمون را از ترکيه وارد مي کند اگرچه مشخص نيست نژاد اين ميمون ها از چه کشوري است و آيا ترکيه واسطه صادراتي به حساب مي آيد يا نه اما بنابه توضيحات يکي از شرکت هاي واکسن سازي در ايران اين ميمون ها براي آنکه براي انجام آزمايشات قابل استفاده باشند نبايد هيچگونه بيماري خاصي داشته باشند.

آمار گمرک نشان مي‌دهد که ايران طي شش ماهه نخست امسال به ارزش بيش از 54 هزار دلار ميمون را از هند خريده است. اسب مسابقه اي نيز از ديگر حيوانات وارداتي ايران است که از امارات، ترکيه، روسيه، هلند و آلمان به ايران وارد مي شوند.

ايران طي نيمه نخست امسال کمتر از يک ميليون و 500 هزار دلار اسب خريده است، که بيشترين ميزان آن مربوط به آلمان و بعد از آن روسيه است.

شتر از جمله حيواناتي است که اگرچه نام آن از ليست واردات امسال خط خورده است، اما ايران سال گذشته کمتر از يک ميليون دلار از اين حيوان را از پاکستان و افغانستان به کشور وارد کرده بود.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهماندار هواپیما ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
    0 2
    مواظب باشید حیوانهای وحشی داعشی وارد نکنیم
  • آ محمد ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
    1 1
    سلام شتر خوبه شتر بیارید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس