سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه می گوید در صورت لزوم دولت آنکارا هیچ ابایی از برگزاری همه پرسی برای ایجاد تغییر در قانون اساسی کشور و افزایش حدود اختیارات ریاست جمهوری ندارد.

به گزارش مشرق ، به نقل از رویترز، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه امروز چهارشنبه از امکان برگزاری همه پرسی با هدف تغییر قانون اساسی و تبدیل نظام پارلمانی به ریاستی سخن گفته و اعلام کرد که این موضوع در دوره پیش رو با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد.

«ابراهیم کالین» سخنگوی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه این اظهارات را درست به فاصله سه روز پس از آن ایراد کرد که حزب «عدالت و توسعه» توانست با جبران شکستی که در انتخابات ۷ ژوئن متحمل شده بود، بار دیگر اکثریت پارلمانی ترکیه را از آن خود کند. این پیروزی برگ برنده ای در دست اردوغان خواهد بود که رویای افزایش حدود اختیارات ریاست جمهوری را در سر می پرورد.

جالب آنکه اردوغان نتیجه به دست آمده در انتخابات زودهنگام اول نوامبر را به منزله رای آری مردم به ثبات و امنیت توصیف کرد حال آنکه بسیاری از گروه های اپوزیسون بیم آن دارند که مبادا شرایط پیش آمده بهانه ای باشد برای دامن زدن به اشتهای وی برای کسب قدرت و سوق دادن ترکیه به سمت استبداد و خودکامگی.

 با این حال، کالین با طرح این ادعا که تغییرات مورد انتظار نفع شخصی برای اردوغان نخواهد داشت، گفت: سیستم ریاستی موضوعی نیست که بتوان درباره آن بدون اعمال نظر ملت تصمیم گیری کرد. اگر مکانیزم ایجاد این سیستم نیازمند همه پرسی باشد ما هم آن را برگزار خواهیم کرد.

وی در ادامه، از افزایش اختیارات اجرایی رئیس جمهور به عنوان نیروی محرکه ای برای افزایش اثرگذاری سیستم سیاسی ترکیه یاد کرد.

کالین در نهایت با اشاره به پناهجویان سوری که در ترکیه به سر می برند، مدعی شد که دولت آنکارا به سیاست درهای باز خود در قبال آنها ادامه داده و اهمیتی نمی دهد که اتحادیه اروپا در این زمینه کمکی ارائه خواهد کرد یا خیر.

وی همچنین گفت که ترکیه با عزم راسخ به حملات خود علیه کردهای پ ک ک و گروه تروریستی داعش ادامه خواهد داد. به گفته وی، موضوعاتی چون مقابله با تروریسم و بحران مهاجرت در جریان نشست جی ۲۰ که قرار است طی ماه میلادی جاری (نوامبر) در ترکیه برگزار شود، به بحث گذاشته خواهند شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    0 0
    اين نيم وجب نجس خردوغان آرزوى امپراتوری منحوس عثمانی رو به گور خواهد برد ان شاء اللّه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس