سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در کنفرانس خبری از پاسخ به سوالی درباره تفسیر شعار «مرگ بر آمریکا» از سوی رهبر معظم انقلاب خودداری کرد.

به گزارش مشرق، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا کنفرانسی خبری ترتیب داد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

ایران و شعار مرگ بر آمریکا

در این کنفرانس خبری خبرنگاری سوال خود را با سخنان رهبر معظم انقلاب درباره اینکه شعار مرگ بر آمریکا به معنی مرگ بر مردم آمریکا نیست بلکه مربوط به سیاستهای استکباری این کشور است، شروع کرد و پس از آن به «بازداشت آمریکایی‌ها در ایران» پرداخت و موضع معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را جویا شد .

«الیزابت ترودو» پاسخ داد: «من نمیتوانم درباره اینکه ایران به چه چیزی فکر می‌کند، حرف بزنم. چنین کاری در جایگاه من نیست که انجام دهم و در واقع غیرممکن خواهد بود. آنچه من می‌توانم بگویم آن است که تعهد ما حفظ امنیت شهروندان آمریکایی در خارج از کشور است. ما فکر می‌کنیم که آن افراد بازداشت شده باید به خانه برگردند و از هر فرصتی برای طرح این موضوع استفاده می‌کنیم».

در ادامه این کنفرانس خبری خبرنگاری دیگر باز درباره سخنان روز گذشته آیت‌الله خامنه‌ای سوال کرد و «واکنش خاص» وزارت خارجه آمریکا را جویا شد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از پاسخ به این سوال طفره رفت و جواب داد: «نه ما قصد نداریم به همه اظهارنظرات رهبر ایران واکنش نشان دهیم».

وی در پاسخ به سوالی  درباره «بازداشت یک تبعه آمریکایی-لبنانی در ایران» گفت: «آنچه من می‌توانم بگویم آن است که ما گزارشها درباره بازداشت شهروندان آمریکایی در ایران را بسیار جدی می‌گیریم. وزیر خارجه کری در این باره صحبت کرده و او او این موضوع را در هر فرصتی با ایرانی‌ها طرح می‌کند و ما معتقدیم که همه شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران باید به خانواده‌هایشان برگردند».

خبرنگاری پرسید: «شما درباره موج بازداشتهای شهروندان آمریکایی در ایران چه فکر می‌کنید؟ آیا شما آماده برداشتن تحریمهای ایران هستند چرا که برخی قانونگذاران دارند درباره اعمال تحریمها ضد ایران به دلیل چنین اقداماتی حرف می‌زنند؟».

تردو گفت: «من به طور خاص درباره اقدامات کنگره‌ای در این خصوص حرف نمی‌زنم. آنچه من می‌توانم بگویم آن است که امنیت شهروندان آمریکا در خارج،‌بالاترین اولویت ما است و ما از هر فرصتی برای طرح این موضوع با ایرانی‌ها استفاده می‌کنیم».

وی ادامه داد: «برجام به طور دقیقی بر بعد هسته‌ای تمرکز داشته و موضوع آمریکاییهای بازداشت شده و همچنین بحث مکان اختفای رابرت لوینسون موضوعاتی هستند که ما به طور دوجانبه و همچنین از طریق دیگر کانالها آن را طرح می‌کنیم».

مذاکرات درباره بحران سوریه

خبرنگاری سوال کرد: «ایرانی‌ها می‌گویند که آنها همچنان به اسد تاکید داشته و به او چسبیده‌اند و وقتی به بیانیه عبدالللهیان معاون وزیر خارجه گوش می‌دهید او می‌گوید که ما پشت سر اسد هستیم. آیا شما جدایی بین موضع ایران-روسیه می‌بینید؟»

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: «من قصد ندارم درباره مواضع اعضای مختلف جامعه بین‌المللی صحبت کنم. من درباره موضع خودمان حرف خواهم زد که این چنین است که ما معتقدیم همچنان باید روی یک سلسله اقداماتی متعاقب مذاکرات وین کار شود و ما در حال کار بر روی آنها هستیم. امیدوار به دیدار دوباره هستیم و امیدوارم کشورهای دارای نفوذ را دوباره روی میز مذاکره ببینیم. اکنون برای اینکه اعضای اپوزیسیون دیدار کنند،‌ زودهنگام است».

خبرنگاری سوال کرد: «مقامات نظامی روسیه امروز حملاتی در سوریه با هماهنگی با گروه‌های اپوزیسیون سوریه انجام دادند. آیا شما از این هماهنگی استقبال می‌کنید؟»

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: «ما از همکاری روسیه با ائتلاف استقبال خواهیم کرد. در موضوع هماهنگی در سطح فنی،‌ما از اینکه انها بخشی از ادتلاف بشوند، استقبال خواهیم کرد. اکنون ما این را ملاحظه می‌کنیم که شاید اهداف ائتلاف و روسیه شاید دقیقا با هم همخوانی نداشته باشند. این بخشی از مذاکرات در سطح فنی است که وزارت دفاع آمریکا با روسیه دارد».

خبرنگار سوال کرد: «این موضوع چطور با این سوال جمع می‌شود که اگر روسیه اپوزیسیون سوریه را بمباران می‌کرد پس چرا اپوزیسیون با آنها هماهنگی می‌کند؟».

خانم سخنگو گفت: «من قصد ندارم مستقیما درباره ادعاها در این باره صحبت کنم و من نمی‌توانم این کار را بکنم. موضع ما درباره روسیه و اقداماتش در سوریه بسیار مشخص و روشن بوده است».

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر که پرسید «آیا شما هیچ تغییری در موضع روسیه در قبال آینده رئیس‌جمهور سوریه مشاهده می‌کنید؟»، تصریح کرد: «من قصد ندارم جمله و بیانیه‌های سخنگوی وزارت خارجه روسیه را تجزیه و تحلیل کنم و من بریا این کار شما را به دولت روسیه ارجاع می‌دهم. تاکنون اقدامات روسیه در سوریه تقویت رژیم(بشار اسد) بوده است و البته مقامات روسیه علنا گفته‌اند که تنها راهکار در سوریه، راه گذار سیاسی است. ما بارها از روسیه خواسته‌ایم که تلاشهایش را بر داعش متکرکز کند و از نفوذ خود بر رژیم اسد برای حمایت واقعی از دوره گذار سیاسی استفاده کند  و من باید بار دیگر تاکید کنم که موضع ما در قبال اسد تغییر نکرده است».

خبرنگاری با اشاره به نشست برنامه ریزی شده برای حضور نمایندگان مخالف دولت سوریه در روسیه، سوال کرد «آیا نشست مسکو در تضاد با فرایند وین است؟».

ترودو گفت: «ما فکر می‌کنیم زمان و مکان حضور گروه‌های اپوزیسیون سوریه خواهد آمد اما اکنون هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم. ما از به جلو رفتن این فرایند و دور هم جمع شدن سوری‌ها در اسرع وقت استقبال می‌کنیم چرا که این کشور آنها و آینده آنها است».

ترکیه

خبرنگاری واکنش وزارت خارجه آمریکا را درباره «سرکوب آزادی بیان در ترکیه» را جویا شد که ترودو اینطور جواب داد: «آمریکا دوست ترکیه است و ما متحد ناتو هستیم. ما از مقامات ترکیه می‌خواهیم از اقداماتشان درباره حفظ ارزشهای جهانی از قبیل ازادی بیان و تجمعات، دسترسی آزاد به اطلاعات و رسانه‌ها اطمینان حاصل کنند».

جنگ عربستان علیه یمن

در ادامه با اشاره به حمله جنگنده‌های عربستان سعودی به بیمارستان پزشکان بدون مرز در یمن مطرح شد و خبرنگاری پرسید: «آیا دولت سعودی شما را در جریان تحقیقی که آنها گفتند درباره بمباران و حمله ماه گذشته به کلینیک پزشکی در شمال یمن انجام می‌دهند، قرار دادند؟»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا جواب داد: «بله در ۲۶ اکتبر. ممنونم به خاطر این سوال. ما به شدت نگران بمباران مخابره شده در ۲۶ اکتبر در شمال یمن هستیم که در آن یک کلینیک پزشکی تحت اداره پزشکان بدون مرز آسیب دید و تعدادی غیرنظامی و پرسنل پزشکی زخمی شدند. ما تصمیم دولت عربستان سعودی برای تحقیق درباره این حادثه و انتشار گزارشها را ملاحظه می‌کنیم. ما از تحقیقی که شفاف و زمانمند است،‌ استقبال می‌کنیم».

وی افزود: «ما از همه طرفها در یمن می‌خواهیم اقدامات مورد نظر برای اجتناب از آسیب رسیدن به غیرنظامیان و تبعیت از تعهدات مبتنی بر قوانین انسان دوستانه بین‌المللی از جمله حفاظت از تاسیسات و پرسنل پزشکی را درنظر گیرند».

خانم سخنگوی همچنین گفت: «من همچنین می‌خواهم تاکید کنم که نیاز فوری به حصول راه‌حل سیاسی پایدار در یمن از راه مذاکره سیاسی مسالمت آمیز وجود دارد. ما از نزدیک در حال کار با رهبران یمنی و شرکای منطقه‌ای‌مان برای ازسرگیری فوری مذاکرات صلحی بین همه طرف‌ها که سازمان ملل آنرا تسهیل کند، هستیم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس