کد خبر 490721
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵

پس از وقوع سیل در استان های مختلف کشور این انتظار از مسئولان استان ها وجود داشت تا برآورد صحیحی از اختصاص بودجه به شهرهایشان داشته باشند نه اینکه براساس حدس و گمان نظر بدهند.

به گزارش مشرق، چند روزی است که شاهد بارش رحمت الهی هستیم اما این لطف خداوندی به دلیل عدم مدیریت صحیح شهری باعث خسارات جانی و مالی فراوانی شده که بیش از پیش عدم تخصص مدیران حوزه شهری را نمایان کرد.

نقطه مشترک استان های آسیب دیده از سیل این است که همگی آنها از گیلان که یکی از توریست پذیرترین استان های کشور است تا ایلام که یکی از محروم ترین استان های کشور به حساب می آید همگی از زیرساخت های بسیار ضعیف شهری رنج می برند.

گیلان که به دلیل شرایط اقلیمی یکی از پر بارش ترین استان های کشور به حساب می آید در برابر بارندگی های چند روز اخیر نتوانسته تاب بیاورد و متحمل خسارتهایی شده و در پی بالا آمدن و سرریز شدن آب رودخانه «خواجه کری» آستارا، 200 خانوار نیز در منطقه «خلیل آباد» خانه نشین شدند.

به دنبال بارش باران از اواخر هفته گذشته آب این رودخانه که یکی از شاخه های آن از منطقه خلیل آباد می گذرد، در حال بالا آمدن بود که با سرریز شدن آن، آب رودخانه میهمان ناخوانده بسیاری از خانوارها شد.

همچنین بارش شدید باران، موجب بالا آمدن آب رودخانه «وگارود» در روستای «گیلده» و وارد آمدن خسارت به بیش از 40 واحد مسکونی روستاهای «بندرکیاشهر» از توابع شهرستان آستانه اشرفیه در شرق گیلان شد.

این اتفاقات بخشی از اتفاقات رخ داده در استان گیلان در پی بارندگی های چند روز اخیر بوده اما هنوز برآورد مشخصی از خسارتهای وارده ارائه نشده به طوری که محمدعلی نجفی استاندار گیلان گفته است با توجه به شرایط جوی که خسارات قابل توجهی به استان وارد آورده است استانداری مکلف به ارزیابی خسارات و پیگیری آن در همه شهرها به‌ویژه روستاها به‌صورت روستا به روستا است که خسارات وارده تاکنون به دولت ارائه شده است.

همچنین شهرک عباس آباد به عنوان بزرگ ترین شهرک مسکونی آستارا که در اوایل محدوده جاده آستارا - رشت واقع شده، به دنبال بارش شدید باران از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست.

آب گرفتگی در برخی از مناطق این شهرک به داخل محوطه خانه های آن رسیده است و ضمن ایجاد موجی از نگرانی باعث بروز مشکلاتی در تردد اهالی شده است.

شهردار آستارا گفته است: هم اینک خودروهایی برای حمل شهروندان در منطقه خلیل آباد در نظر گرفته شده است.

علی کوهی با اشاره به اینکه نیروهای شهرداری در آماده باش کامل هستند ، افزوده است: مناطق مختلفی از شهر نظیر خیابان شهید رستمیان ، کشاورز ، شالیزار ، خلیل آباد و کوی پاسداران با آب گرفتگی نسبتا شدیدی روبه رو هستند.

وی در ادامه بر وجود طرح مطالعاتی و پژوهشی جمع آوری آب های سطحی و نیز نقشه های رقومی به منظور تعیین مبنای کف در ساخت و سازها در آستارا اظهار داشته است: به خاطر تمرکز شدید آب در زهکش ها و نیز بالا آمدن سطح آب دریا در اثر کولاک ، رودخانه های منتهی به دریا از جمله رودخانه مرداب و خواجه کری دچار سکون و برگشت معکوس آب به سمت بخش های غربی شهر می شود که مشکلات زیادی برای اهالی برخی از نقاط شهر به وجود آورد.

تا کنون تنها رقم خسارت وارد آمده به این استان توسط مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان بیان شده که طی آن محمدعلی فر امینی با اشاره به بارش های شدید چند روز گذشته، خسارت اولیه وارد شده به خطوط آبرسانی روستاهای استان را بیش از 27 میلیارد ریال برآورد کرده است.

گیلان که همواره نامش با باران پیوند خورده نتوانسته با باران های چند روز گذشته کنار بیاید بنابراین باید مطمئن باشیم استان ایلام که در زمره استان های کویری کشور محسوب می شود نمی تواند در برابر باران مقاوم باشد به طوری که این استان ثروتمند اما محروم  بر اثر بارندگی های شدید هفته گذشته و وقوع سیل در این استان 10 هزار و 500 میلیارد ریال خسارت به بخش های مختلفش وارد شده است.

بارش شدید و بی سابقه باران در سه روز پایانی هفته گذشته در ایلام باعث جاری شدن سیل و آبگرفتگی بیش از 20 هزار واحد مسکونی، تجاری، صنعتی و اداری این شهر و وارد شدن خسارت به یک هزار دستگاه خودرو شد.

سیلاب ایلام همچنین چهار کشته و 20 مصدوم به جای گذاشت و خسارت های زیادی به زیرساخت ها، تاسیسات زیربنایی و مسیل ها وارد کرد.

محمدرضا مروارید استاندار ایلام گفته است؛ از این میزان خسارت، سه هزار میلیارد ریال مربوط به زیرساخت ها، مسیل ها و تاسیسات زیربنایی شهر ایلام، دو هزار میلیارد ریال مربوط به خسارت های مردم و باقی نیز مربوط به دستگاه های اجرایی استان ایلام است.

مروارید تاکید کرده است: هیات دولت با اختصاص 100 میلیارد ریال از محل اعتبارات مواد (10) و (12) مدیریت بحران کشور برای جبران بخشی از خسارات وارده به این استان موافقت کرد.

استان لرستان هم یکی دیگر از مناطق آسیب دیده از سیل چند روز گذشته است که بارندگی های شدید استان منجر به وقوع سیلاب در شهر و روستاهای مختلف شده و شدت این بارندگی ها به گونه ای بود که خسارات جدی به زیر بخش های کشاورزی استان وارد شده است.

نامدار صیادی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیشترین خسارت های وارد شده مربوط به شهرستان کوهدشت با برآورد 520 میلیارد ریال و پس از آن شهرستان های پلدختر و خرم آباد با 30 میلیارد گزارش شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع 85 درصد از خسارت های وارد شده مربوط به شهرستان کوهدشت است، تصریح کرده است: بر اثر شدت بارندگی ها، خسارت جدی به بخش دامپروری، محصولات کشاورزی و باغی و همچنین تاسیسات آب و خاک شهرستان کوهدشت وارد شد.

صیادی به تلف شدن دام های روستائیان و عشایر اشاره کرده و گفته است: مطابق برآورد صورت گرفته در جریان سیلاب اخیر بیش از 2 هزار راس دام تلف شده و 35 واحد جایگاه دام و علوفه های تهیه شده آنها در کوهدشت به ارزش 150 میلیارد ریال نیز تخریب شده اند.

وی افزوده است: خسارت وارد شده به بخش باغبانی و زراعت در سطح دو هزار و 380 هکتار به میزان 190 میلیارد ریال و همچنین در بخش تاسیسات آب و خاک و زیر بنایی ( استخر،ایستگاه پمپاژ، قنوات ) 160 مورد به میزان 220 میلیارد ریال دچار آسیب شده که بیش از 80 درصد این مبلغ مربوط به شهرستان کوهدشت است.

گفتنی است، سیلاب هفته گذشته در استان علاوه بر کشته شدن یک خانواده سه نفره کوهدشتی موجب خسارت 250 میلیارد تومانی به استان شده است.

همچنین هوشنگ بازوند استاندار لرستان در پی وقوع سیل در شهرستان کوهدشت دستور داد 10میلیارد ریال در اختیار دستگاههای امداد رسان این شهرستان قرار گیرد.

استاندار لرستان برآورد خسارت ناشی از سیل در شهرستان کوهدشت را 150میلیارد تومان اعلام کرد.

همچنین محمدباقر نوبخت درباره تامین اعتبارات لازم به منظور بازسازی کوهدشت گفته است: بر اساس ماده 10 و 12 قانون مدیریت بحران می توان اعتبارات لازم را برای جبران خسارات در این زمینه پرداخت کرد.

کرمانشاه هم از دیگر استان هایی است که از این بلای طیعی در امان نمانده به طوری که  محمد فرید لطیفی معاون ستاد مدیریت بحران کشور اعلام کرده است: سیل در استان کرمانشاه باعث شد تا یک هزار و 400 واحد مسکونی اعم از روستایی و شهری آسیب ببینند و در مجموع 159 میلیارد تومان خسارت در این استان برجا بگذارد.

وی در ادامه گفت: از این تعداد 527 واحد مسکونی در استان کرمانشاه افزون بر 60 درصد دچار خسارت شده و چهار واحد مسکونی شهری نیز در شهرهای تازه آباد ثلاث باباجانی و دالاهو تخریب شده است.

لطیفی در مورد پرداخت خسارت بازسازی واحدهای تخریب شده از سیل بیان داشته است: برای مکان های روستایی و در ازای هر واحد تخریب شده از سیل مبلغ 200 میلیون ریال با بازپرداخت 15 ساله و نیز 50 میلیون ریال وام بلاعوض اعطا می شود و در مناطق شهری نیز وام 300 میلیون ریالی با بازپرداخت 15 ساله و کمک بلاعوض 60 میلیون ریال ارائه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: برای بخش تجاری اعتباری برای جبران خسارت به این دلیل که باید از بیمه استفاده کنند، در نظر گرفته نشده ولی در حوزه دولتی اگر بنایی دچار تخریب شده باشد، می توان از محل اعتبارات تملک دارایی جبران کنیم.

این مسئول در ادامه از اراده دولت برای تهیه و اجرای طرحی با عنوان «طرح جامع مدیریت سیلاب» در کشور خبر داد که براساس آن، اعتبارات به صورت استانی میان استان های سیلاب خیز کشور توزیع می شود.
وی افزود: دولت 2 وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی را مکلف به تهیه این طرح کرده است ولی از آنجا که تهیه و تصویب این طرح زمان بر است، دولت در شرایط فعلی با شیوه های توزیع اعتبارات ملی و نیز بهره گیری از اعتبارات استانی به حادثه دیدگان سیلاب ها امداد رسانی و کمک خواهد کرد.

لطیفی البته بر اجرای طرح هادی در روستاهایی که دارای سطح تخریب گسترده ای از سیل اخیر هستند، تاکید کرده است.

به گفته معاون ستاد مدیریت بحران کشور، طرح مطالعاتی ساماندهی رودخانه قره سو تهیه شده و قرار است در این خصوص از ظرفیت دهیاری ها و شهرداری ها نیز بهره گیری شود.

این مسئول در ادامه از اراده دولت برای تهیه و اجرای طرحی با عنوان «طرح جامع مدیریت سیلاب» در کشور خبر داد که براساس آن، اعتبارات به صورت استانی میان استان های سیلاب خیز کشور توزیع می شود.

وی گفته است: دولت 2 وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی را مکلف به تهیه این طرح کرده است ولی از آنجا که تهیه و تصویب این طرح زمان بر است، دولت در شرایط فعلی با شیوه های توزیع اعتبارات ملی و نیز بهره گیری از اعتبارات استانی به حادثه دیدگان سیلاب ها امداد رسانی و کمک خواهد کرد.

همچنین در اثر بارندگی های شدید چند روز اخیر به تاسیسات زیربنایی سرپل ذهاب از جمله ساختمان های عمومی و دولتی، واحدهای مسکونی شهری و روستایی، راه های بین شهری، معابر شهری، مزارع کشاورزی و دام و طیور خسارت وارد شده است.

جهانبخش حیدری فرماندار سرپل ذهاب اظهار کرده است: بارندگی های شدید علاوه بر وارد کردن خسارت به تاسیسات زیربنایی شهرستان باعث شد تا زندگی مردم به ویژه در مناطق روستایی و عشایری با مشکل جدی مواجه شود.

فرماندار سرپل ذهاب گفته است: بارندگی های اخیر به تاسیسات زیربنایی این شهرستان بیش از 77 میلیارد ریال خسارت زد.

استان اصفهان هم شاهد به وقوع پیوستن سیل در شهرستان های خود بوده به طوری که سیلاب شنبه شب این هفته در خور و بیابانک شرق استان اصفهان حدود 100 میلیارد ریال خسارت به این شهرستان وارد کرد.

منصور شیشه فروش مدیر کل مدیریت بحران استان اصفهان در این باره گفته است: بیشتر خسارت های وارد شده به این شهرستان در حوزه راه ها و سایر آن مربوط به قنات ها، آب گرفتگی معابر و تخریب 75 واحد مسکونی شهری و روستایی بوده است.

استان کردستان مثل سایر استانهای دیگر دچار آسیب های سیل شده که طی آن ریزش کوه در محورهای سنندج ـ دهگلان، سنندج ـ دیواندره، سنندج، کامیاران ،سنندج ـ سروآباد ـ مریوان و سروآباد ـ پاوه بر اثر بارش‌های به وقوع پیوسته است.

 راشد مدرس‌گرجی مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی کردستان در این باره اظهار کرده است: در بارندگی‌های شدیدی که از روز سه شنبه تا جمعه هفته گذشته در استان کردستان روی داد بیش از 35 میلیارد ریال به راه‌های استان خسارت وارد شده است.

استان خوزستان هم از بارش باران و سیل در امان نمانده به طوری که بارندگی که با بارش تگرگ در ارتفاعات همراه بود به مزارع ذرت و شالی شهرستان اندیمشک خسارت جدی وارد کرده است.

بارندگی به بیش از 25 کیلومتر سیل‌بند، 3 هزار و 800 هکتار مزارع ذرت، بیش از 300 تن علوفه دامی، 80 هکتار حبوبات و تعداد 45 واحد دامداری خسارت وارد سده است.

محمدجعفر آفرین سرپرست جهادکشاورزی اندیمشک اظهار کرده است: بارندگی سیل آسای اواخر هفته گذشته 45 میلیارد ریال به مزارع و اراضی کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرده است.

گفتنی است در شهرهای ایذه، مسجدسلیمان، خرمشهر، آبادان و چند شهر دیگر علاوه بر شدت بارندگی، آب‌گرفتگی معابر شهری نیز گزارش شده است.

استان مازندران هم که تبدیل به یکی از سیل خیزترین استان های کشور شده و همواره پس از شنیدن بارش باران باید منتظر شنیدن وقوع سیل در آن شویم.

طی بارندگی های اخیر در مازندران عزیزالله واحد مدیرعامل آب منطقه ای مازندران در خرداد ماه سال جاری گفته بود 50 درصد آب آبندان های استان برای امور زراعی به مصرف رسیده و موجودی مخازن آب سدها و آب بندان های استان 280 میلیون متر مکعب است.

واحد با بیان اینکه 226 میلیون متر مکعب از آب های زیرزمینی استان به مصرف رسیده، افزود: میزان مصرف منابع آب های سطحی استان نیز 300 میلیون متر مکعب گزارش شده است.

به گفته وی در آن مقطع زمانی 110 میلیون مترمکعب آب نیز برای اراضی خطر پذیر و بحرانی نیاز بوده است.

واحد با اشاره به جانمایی 20 حلقه چاه از محل اعتبارات عمرانی پیش بینی نشده استان برای رفع بحران کم آبی در اراضی شالیزاری معتقد است: 9 هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران در معرض خطر کم آبی قرار دارند.

همچنین روز گذشته پل معلم کوه تنکابن ریزش کرد که طی آن 17 نفر مصدوم شدند و علاوه برآن به چند خودرو آسیب جدی وارد شده است.

استان کویری کرمان هم در بارندگی های اخیر از وجود سیل بی نصیب نمانده است و راه های ارتباطی رودبار به قلعه گنج و همچنین رودبار به کهنوج از مسیر آبسردوییه به دلیل طغیان رودخانه هلیل مسدود شده است.

حسام تاجیک رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان رودبار جنوب گفت: بارش باران در شبانه روز گذشته در شهرستان جیرفت و ارتفاعات جبالبارز باعث شد که هلیل رود تنها رودخانه دائمی جنوب کرمان طغیان کند.

وی تصریح کرد: شهرستان رودبار جنوب و جازموریان حوزه آبریز این رودخانه می باشد که بر همین اساس دو محور مواصلاتی به شهرستان های همجوار را مسدود کرده است.

وی از آماده باش اکیپ های راهداری در شهرستان رودبار جنوب خبر داده و گفته است: طغیان رودخانه و حجم آب بسیار زیاد است و کار راهداران را با مشکل مواجه کرده است.

رییس اداره راه و شهرسازی رودبار جنوب بیان داشت: همه دستگاه ها و ماشین آلات آماده هستند که به محض فروکش کردن رودخانه این مسیرها بازگشایی شوند.

وی ادامه داد: کسانی که قصد تردد ضروری به شهرستان کهنوج را دارند می توانند از محور جایگزین رودبار - بهادر آبادر - کهنوج استفاده کنند.
معاون فرماندار رودبار جنوب هم اظهار داشته است: حوزه آبریز رودخانه هلیل، باتلاق جازموریان است لذا دامدارانی که دام هایشان در این باتلاق است هرچه سریعتر دام خود را از این حوزه خارج کنند و به حاشیه جازموریان بیاورند.

منصور خانه گیر افزود: راه های فرعی شهرستان رودبار جنوب به دلیل وجود آبنماها و نداشتن پل مسدود و باعث بروز مشکلاتی برای اهالی روستاهای این مسیر شده است.

وی تصریح کرد: تا کنون هیچ گونه خسارتی گزارش نشده است.

وی گفت: ستاد مدیریت بحران شهرستان رودبار جنوب تشکیل شده و همه دستگاه های امدادی آمادباش هستند که در صورت نیاز امداد رسانی کنند.

شایان ذکر است بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در شامگاه یکشنبه و بامداد امروز خساراتی را در بخش جبالبارز شهرستان جیرفت بر جا گذاشت.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور در خصوص سیل های به وقوع پیوسته در کشور گفت: تاکنون به 15 هزار و 600 نفر امدادرسانی شده است.

وی با بیان اینکه یک‌هزار و 100 نفر اسکان داده‌اند، گفت: 9 مصدوم داشته‌ایم که 4 نفر به مراکز درمانی انتقال داده‌ شده‌اند. در این میان تاکنون 9 نفر نیز در استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان و اصفهان جان خود را از دست داده‌اند.

با بررسی شرایط استان های مختلف به این نتیجه می رسیم هنوز بودجه کافی برای مناطق آسیب دیده از سیل تامین نشده و تنها بخش کوچکی از بودجه ها تامین شده به طور مثال  برای بازسازی کوهدشت به بودجه 250میلیارد تومانی نیاز است اما بنابر اعلام مسولان استان بازسازی کوهدشت به 150میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که مبین عدم درک درست از وقایع به وقوع پیوسته توسط سیل از سوی مسئولان است که نمی توانند رقم دقیقی از هزینه های خسارت را اعلام کنند.

اما مشکل اصلی استان های آسیب دیده از سیل این است که هنوز برآورد کاملی برای اختصاص بودجه بازسازی انجام نشده و مبالغی که هم اکنون در رسانه ها توسط مسولان اعلام می شود بیشتر شبیه به حدس و گمان است تا اینکه برآورد کارشناسی شده از اتفاقات به وقوع پیوسته باشد.

 بنابراین این امر می تواند به روند بازسازی خسارتهای وارده به شهرهای مختلف ضربه بزند و امر بازسازی را با کندی روبرو کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس