چلپی به عنوان سیاستمدار نزدیک به آمریکا مطرح بود و بسیاری معتقد بودند پس از سقوط صدام، آمریکایی‌ها او را به عنوان رهبر بعدی عراق معرفی خواهند کرد اما اینگونه نشد. سال ها بعد مورد غضب آمریکایی ها واقع شد و به اتهام جاسوسی برای ایران، تحت تعقیب قرار گرفت. و مجبور شد به تهران فرار کند.

گروه بین الملل مشرق - احمد چلبی نماینده مجلس و رئیس کنگره ملی عراق صبح امروز سه شنبه در سن 70 سالگی به علت سکته قلبی درگذشت.

ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه عراق ضمن تسلیت در گذشت «احمد چلبی» گفت: چلبی تلاش های زیادی را برای خدمت به دولت و ملت عراق انجام داده است و در همه عرصه‌ها حضور داشته و یقیناٌ هرچه در توان داشت برای این کشور خرج کرد.  وی افزود: چلبی در طول مسئولیت و نقش‌های رسمی خود بارها در مقابل فسادهای مالی و اداری مقابله کرده است.

احمد چلپی که بود؟
چلبی سیاستمدار شیعه سکولار و یکی از مهمترین مخالفان سیاسی حکومت صدام بود. وی متولد سال 1945 در خانواده ای ثروتمند و مشهور در شهر کاظمین بود که سابقه طولانی در فعالیت های بانکداری داشت.  چلبی در سال 1971 با "لیلا عسیران" دختر عادل عسیران سیاستمدار لبنانی ازدواج کرد و چهار فرزند دارد. خطبه عقد وی توسط امام موسی صدر قرائت شد. چلبی از دانشگاه آمریکایی بیروت در سال 1977 در رشته ریاضی فارغ‌التحصیل شد. او رئیس ائتلاف کنگره ملی، و رئیس کمیسیون دارایی در مجلس فعلی عراق بود.

چلبی که بود///در حال ویرایش

چلبی در سال 1958 عراق را ترک کرد و به اردن رفت و بیشتر عمر خود را در انگلیس، بیروت، امان و واشنگتن گذراند. او همچنان در نیمه های دهه نود میلادی تلاش کرد تا انتفاضه را از شمال عراق هدایت کند. وی در نیمه دهه 90 میلادی نیز برای سازماندهی اعتراضات ضددولتی در شمال عراق فعالیت کرد.

احمد چلبی در نیمه‌های دهه 1960 با مؤسسه فناوری ماساچوست همکاری کرد و لیسانس ریاضیات خود را از آنجا گرفت. او در سال 1969 دکترای ریاضیات خود را از دانشگاه شیکاگو دریافت کرد، و پس از آن استاد دانشگاه آمریکایی بیروت شد. چلبی بعد از سقوط حکومت صدام، به عراق بازگشت. تا قبل از سقوط صدام، چلبی یکی از معروف ترین مخالفان صدام و نزدیک ترین آنها به دولت آمریکا بود. چلبی در راس مجموعه کنگره ملی از آمریکا کمک های مالی دریافت می کرد.

چلبی که بود///در حال ویرایش

وی به عنوان سیاستمدار نزدیک به آمریکا مطرح بود و بسیاری معتقد بودند پس از سقوط صدام، آمریکایی ها او را به عنوان رهبر بعدی عراق معرفی خواهند کرد اما اینگونه نشد. احمد چلبی و حزب تحت رهبری اش (کنگره ملی) به دلیل سکولار بودن در انتخابات پارلمانی مورد اقبال عمومی قرار نگرفت. او سال ها بعد مورد غضب آمریکایی ها واقع شدو به اتهام جاسوسی برای ایران، تحت تعقیب قرار گرفت. و مجبور شد به تهران فرار کند. او مدتی را در تهران باقی ماند و سپس با حل این اختلاف دوباره به عراق برگشت.

احمد چلبی پس از این حادثه تصمیم گرفت در کنار حزب شیعی و نزدیک به ایران "مجلس اعلای اسلامی عراق" قرار بگیرد و با کاستن از فعالیت های سیاسی اش در سایه، سکوت را انتخاب کند.

چلبی که بود///در حال ویرایش

 گفته می شود چلبی پیشنهاد انحلال ارتش، پلیس و سازمان های اطلاعاتی امنیتی عراق صدام را به آمریکایی ها ارائه کرد و مورد پذیرش واشنگتن قرار گرفت همچنین وی یکی از بزرگترین شخصیت‌هایی بود که در سرنگونی صدام حسین توسط امریکا نقش به سزایی داشت.

وی بانک "البتراء" را در اردن تأسیس کرد که این بانک پس از مدتی به دومین بانک مهم در اردن و یکی از بانکهای مهم منطقه تبدیل شد.
"عبدالهادی" پدر احمد چلبی کارمند شورای وزیران بود. مادرش نیز اداره یک شورای سیاسی نخبگان را برعهده داشت.

وی در فاصله می ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ معاون نخست وزیر عراق بود. چلبی همچنین تصدی وزارت نفت عراق را نیز در کارنامه کاری خود داشته است. چلپی از اول سپتامبر ۲۰۰۳ تا ۳۰ ام همین ماه رئیس جمهوری دولت انتقالی عراق بود.

چلبی که بود///در حال ویرایش
دیدار احمد چلپی با صدام

چلبی که بود///در حال ویرایش

چلبی که بود///در حال ویرایش
احمد چلپی و امام موسی صدر

نقش احمد چلپی در حمله آمریکا به عراق
بوش قبل از حمله به نيروهايش در مورد خطرناك بودن صدام حسين هشدار مي‌داد اما عدم حضور نظاميان عراقي در حومه و داخل بغداد همگان را به حيرت واداشت. به عقيده نظاميان آمريكايي بزرگترين تهديد براي آن‌ها جنگ چريكي بود، كه در آن زمان اصلا وجود نداشت.

آمريكايي‌ها در تلاش بودند كه اسناد و مداركي عليه صدام حسين بسازند، اين اقدام با حمايت يك مجرم بين المللي تحت تعقيب صورت گرفت. رهبر خودبرگزيده مخالفان عراقي، به نام احمد چلبي. او رئيس پتروبانك بود و متهم به اختلاس بوده و يك ميليارد دلار خسارت به بار آورده بود. او در اردن اقامت داشت و سپس از آن‌جا گريخت و دادگاه اردن به صورت غيابي، او را به 22 سال حبس محكوم ساخت.

احمد چلبي جز عوامل كليدي بسياري از اين ماجراها بود و اعلام داشت كه صدام داراي مقادير هنگفتي سلاح كشتار جمعي است كه آن‌ها را مستقيم عليه آمريكا به كار خواهد گرفت.

احمد چلبي در ژوئن 2004 هم به خاطر جعل اسكناس‌هاي عراقي از مجازات گريخت؛ جايي كه به عنوان رئيس شوراي حاكميت عراق از سوي دولت بوش انتخاب شده بود. و اين نخستين رسوايي در خصوص، پرونده جنگ عراق براي بوش به شمار مي‌رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    شیعه سکولار؟!
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    شیعه بوده ، به سکولارها چسبیده . اینجا نداریم ؟!!
  • هرمز چرم شیر ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    خدایش بیامرزد . کارهایش در نهایت به نفع ایران تمام شد
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    مشرق جان خیلی ممنون بایت اطلاعاتی که می دهی
  • ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    0 0
    عکس دیدارش باصدام خیلی برام جالبه عجب !!!!!
  • ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    0 0
    اگه اینهمه جرم مرتکب شده پس چه طوری در ایران پذیرفته شده؟
  • محمد باقر ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    0 0
    ننوشتی درکجا مرد؟
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    0 0
    الان این شخص چند چند است با ما بود یا ضد ما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس