کد خبر 490517
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴

در صورت صحت ادعای برادر مرحوم طاهرزاده در مورد نبش قبر ایشان، باید به شدت با عوامل انجام این تخلف برخورد شود. اما در صورت تایید خبر تولیت، فقط می‌توان افسوس خورد که چگونه اعتبار و شخصیت یک بانوی بزرگ و اندیشمند برای منافعی اینچنین هزینه می‌شود.

گروه فرهنگی مشرق- یکی دو روز پیش ادعایی از قول برادر مرحوم طاهره صفارزاده دهان به دهان چرخید که درصورت صحت بسیار ناگوار بود. خبر این بود که :  مسئولان آستان امامزاده صالح (ع) جسد طاهره صفارزاده را از قبر وي بيرون آوردند و شخص ديگري ر ا به جاي ایشان دفن کردند.


حاشیه‌ای تلخ علیه بانوی بزرگ فرهنگ

این خبر در نشست خبري جايزه ادبي طاهره صفارزاده و در محل حوزه هنري با حضور عليرضا قزوه مدير دفتر آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري، علي داودي مدير دفتر شعر حوزه هنري، رضا اسماعيلي دبير جايزه ادبي طاهره صفارزاده و جلال صفارزاده برادر طاهره صفارزاده مطرح شد.

برادر مرحوم صفارزاده:  استخوان‌های برجامانده از خواهرم را بدهید به سیرجان ببرم

در اين مراسم جلال صفارزاده برادر طاهره صفارزاده با اشاره به اينکه وي تنها وارث قانوني طاهره صفارزاده است و نتوانسته تا کنون وصاياي وي را انجام دهد، گفت: به دليل ارادت خاصي که خواهرم طاهره صفارزاده به امامزاده صالح (ع) داشتند مي‌خواستيم وي را در اين آستان مقدس دفن کنيم بالاخره قبري از سوي مقام معظم رهبري براي دفن وي اهدا شد اما پس از آن در دهم شهريور ماه سال جاري متوجه شدم شخص ديگري را به جاي طاهره صفارزاده در قبر وي دفن کردند.
صفارزاده در ادامه با اشاره به اين بي‌حرمتي گفت: وقتي که اين موضوع را از مسئول وقت را سوال کردم و گفتم چرا به ما اطلاعي در اين زمينه نداده ايد، وي نيز ابراز بي‌اطلاعي کرد. برادر مرحوم صفارزاده در ادامه تصريح کرد: ما مشکلي با دفن خواهرم در سيرجان نداشتيم و الان نيز خواستار آن هستيم تا استخوان‌هاي برجاي مانده از وي به زادگاهش و در جوار مجتمع فرهنگي که به نام وي در دست تاسيس است، فرستاده شود.


حاشیه‌ای تلخ علیه بانوی بزرگ فرهنگ

 
وي افزود: هم اکنون مي‌خواهيم جسد طاهره صفارزاده را به سيرجان منتقل کنيم از اتفاقي که براي قبر خواهرم رخ داده است بسيار ناراحتم نامه‌اي به دفتر مقام معظم رهبري براي پيگيري موضوع نوشتم، هم اکنون کتاب‌هاي طاهره صفارزاده را به سيرجان منتقل کرديم تا در کتابخانه‌اي که قرار است به نام وي تاسيس شود قرار دهيم.

قزوه: انتقال پیکر مرحوم حق خانواده صفارزاده است

در این مراسم عليرضا قزوه مدير دفتر آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري با اشاره به چهره بزرگ طاهره صفارزاده در زمينه قرآن پروژهي و شاعري و همچنين آثار وي در زمينه ترجمه بيان کرد: حوزه هنري با وجود تمام مشکلات مالي که دارد به دليل بزرگي شخصيت طاهره صفارزاده بزرگداشت وي را در سال جاري برگزار مي‌‌کند.
وي افزود: بايد با مزار طاهره صفارزاده مانند دکتر شهرياري رفتار مي‌کردند در شان وي نبود که جسدش در زيرزمين دفن کنند اين حق خانواده طاهره صفارزاده است که بخواهند جسد وي را به سيرجان منتقل کنند، شکل‌گيري مکتب ادبي براي طاهره صفارزاده در سيرجان کار خوبي است و مي‌تواند سبب صدور قرآن‌پژوهاني بزرگ به استاني مانند کرماني و شهري چون سيرجان باشد.

تولیت امامزاده صالح:  خبر، کذب محض است

با این اوصاف و به‌واسطه خبری که بازتاب گسترده‌ای هم داشت، تولیت امامزاده صالح در بیانیه‌ای کل این ادعا را رد کرد. در این بیانیه آمده است: هیچ گونه نبش قبری در این مکان صورت نگرفته و مطالبی که عنوان می‌شود کذب محض است.

حجت الاسلام عبدالعلی گواهی تولیت استان امامزاده صالح (ع) می‌گوید که در سال 1387 با دستور حجت الاسلام مصلحی که ریاست سازمان اوقاف را به عهده داشت، یک طبقه از قری سه طبقه به این شاعر و مترجم قرآن اهدا شد. او افزود: طبق قانون وقتی جنازه فردی در یک قبر سه طبقه به خاک سپرده می‌شود، از اقوام و وارثان او سوال می‌شود که سایر طبقات این قبر را می خواهند یا خیر. مرحوم صفار زاده فرزند نداشت و همسرشان هم زودتر فوت کرده بودند، ما هم 5 سال به دنبال وارثان ایشان گشتیم.


حاشیه‌ای تلخ علیه بانوی بزرگ فرهنگ

به گفته تولیت آستان امامزاده صالح (ع) در سایر اماکن مذهبی و بهشت زهرا (س) شهر های مختلف هم وضع به همین منوال است، اگر اقوام و بستگان قبرها را نخواهند با در نظر گرفتن مسائل مختلف طبقات قبرها واگذار میشود.
تولیت امامزاده صالح می‌گوید:«پس از حدود 7 سال پیکر یک خانم که قاری قران بود در طبقه بالای قبر مرحوم صفارزاده به خاک سپرده شد و هیچ گونه نبش قبری هم صورت نگرفت.

چون به جلال صفارزاده قبر اهدا نشد فضاسازی کرد

به گفته‌ی حجت الاسلام گواهی برادر مرحوم صفارزاده از استان امامزاده صالح (ع) خواسته بوده که طبقه‌ی بالای این قبر را بدون پرداخت هیچ وجهی به او بدهند و تولیت هم پاسخ داده که به دلیل جایگاه خانم صفار زاده فبری به اشان اهداد شده و طبعیتا برادر این مرحوم از چنین جایگاهی برخوردار نیست. همین مسئله باعث شده تا ایشان به جو سازی علیه آستان امامزاده صالح (ع) دست بزنند و مطالبی را عنوان کنند که صحت ندارد.


حاشیه‌ای تلخ علیه بانوی بزرگ فرهنگ

او گفت که ما پیگیر این اظهارات کذب هستیم و قطعا از ایشان بابت طرح مساله‌ی نبش قبر شکایت می‌کنیم. چون کسانی که به این مسائل وقوف دارند می‌دانند که در این اتفاق نه نبش قبری صورت گرفته و نه خدای نکرده بی احترامی صورت گرفته است.
زنده یاد صفار زاده که سال 1315 در سیرجان کرمان به دنیا آمده بود 4 ابان سال 1387 زندگی را بدرود گفت. او به دلیل ارادتی که به امامزاده صالح داشت در این آستان به خاک سپرده شد.
حالا با این اوصاف به نظر می‌رسد باید برای تکرار نشدن ماجراهایی از این دست، ادعای جلال صفارزاده باید با دقت پیگیری شود. در صورت صحت ادعای ایشان، به شدت با عوامل انجام این ظلم در حق بزرگ بانوی قرآن پژوه برخورد شود. اما در صورت تایید خبر تولیت، اول این‌که باید از مسولان مرکزآفرینش‌ها گله‌مند بود که چرا اجازه می‌دهند اخباری در این سطح از حاشیه‌سازی در مراسم شخصیتی مانند مرحوم صفارزاده منتشر شود و بعد، افسوس خورد که چرا بعضا اجازه داده می‌شوداعتبار و شخصیت یک بانوی شاعر و اندیشمند برای منافعی از این دست هزینه شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    عجب
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    جالب بود
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 1
    امان از این شایعات
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    حالا قیمت قبر در امام زاده صالح چند هست؟
  • مریم ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    روحش شاد
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    منظورت چیه؟
  • صلواتی ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم بهترین هدیه به اموات وشهدا واین شاعره مومنه قرآنی صلوات بر محمد وآل محمد است وحواشی را فرموش کنیم که مرگ نزدیک است وبازار عمل کساد ... اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم نهضت جهانی صلوات
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    مگه چي مي شد طبقه بالا راهم به برادرش اهدا مي كرديد تا خواهربرادركه دريك خانواده اهل ادب پرورش يافته اندروحشان دركنارهم باشد .
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    این چهره سه تیغ زده و کرواتی چی از نقش قبر سر در میاری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس