کد خبر 490399
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸

کارگردان نمایش «نسیان» تاکید کرد فعالان تئاتر دینی از کمترین امکانات برخوردارند ولی وقتی کار موفقی روی صحنه می‌برند مسئولان دولتی می‌خواهند با آنها عکس یادگاری بیندازند.

به گزارش مشرق، دست‌اندرکاران نمایش آیینی «نسیان» با برگزاری یک مراسم از لوگو، پوستر، مواد تبلیغاتی و سایت این اثر آیینی رونمایی کردند.

سردار سیدباقر سادات حسینی معاون فرهنگی سپاه پاسداران استان تهران در ابتدای این مراسم که دوشنبه ۱۱ آبان ماه در تالار اجتماعات سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد، گفت: در عرصه‌ای که به شدت مبتلا به جنگ نرم هستیم باید از شیوه‌های متناسب فرهنگی برای مبارزه در این عرصه استفاده کنیم و هنر تئاتر یکی از کارآمدترین ابزار برای حضور در این جنگ است. اگر تئاتر ما بتواند با جهات ارزشی خود مشکلات را بشناسد و پیام‌های دینی را در قالب تئاتر به مخاطب عرضه کند، بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری می‌تواند کار چندین منبر را انجام دهد.

وی ادامه داد: اگر این تاثیر را بشناسیم و با موضوعات مناسب برنامه‌هایی را در حوزه تئاتر اجرا کنیم، اتفاقات بسیار ارزشمندی در عرصه جنگ نرم و ارائه پیام‌های دینی و اخلاقی اتفاق می‌افتد. من امیدوارم در ایام محرم و عزاداری حضرت سیدالشهدا، وظیفه‌ای که در قبال پیام‌رسانی داریم به درستی انجام دهیم. بنابراین نمایشی چون «نسیان» که قرار است با موضوعیت حضرت اباعبدالله (ع) اجرا شود، می‌تواند یکی از مهمترین اتفاقات مربوط به این فضا باشد.

اجرای نمایشی در میان کج اندیشی ها و حسادت ها

خداپرست رئیس سازمان فرهنگی هنری «بشارت» نیز در این مراسم رونمایی گفت: پروژه‌های بزرگ معمولا سختی‌های زیادی دارند که پروژه «نسیان» نیز از این قاعده مستثنی نبود. ما در این پروژه تلاش کردیم مانند اجرای نمایش «غبار» افراد بزرگی را دور هم جمع کنیم و بسیار مفتخریم که اعلام کنیم اتفاقی که مخاطبان نمایش «نسیان» شاهد آن خواهند بود، شاید تاکنون در اثر دیگری اتفاق نیفتاده باشد. ما این موضوع را با اعتماد به نفس کامل می‌گوییم چرا که در کنار این اعتماد به نفس، توکل و تلاش نیروی انسانی کمک بسیار قابل توجهی را به ما کرد.

وی ادامه داد: استراتژی «تمایز در فعالیت‌ها» مهمترین رویکرد سازمان فرهنگی هنری بشارت است. ما دوست داریم همه خروجی‌ها به گونه‌ای باشد که بتواند تحسین‌برانگیز باشد و با دیگر مجموعه‌ها متفاوت به نظر آید. ما سال گذشته پروژه «غبار» را داشتیم که تمام تلاش خود را انجام دادیم تا اثری متفاوت و قابل دفاع به لحاظ کیفیت به مخاطب ارائه شود. به هر ترتیب تلاش ما این است که بتوانیم با ارائه چنین آثاری به این نکته برسیم که «انتخاب» در سرنوشت جامعه اثرگذار است. به طور حتم اگر انتخاب غلطی انجام شود، سرنوشت جوامع نیز تحت تاثیر این انتخاب قرار خواهد گرفت و این موضوعی است که در نمایش «نسیان» به آن توجه داشته‌ایم.

اجرای نمایشی در میان کج اندیشی ها و حسادت ها

اجرای یک اثر نمایشی در میان کج اندیشی ها و حسادت ها

محمدرضا مداحیان کارگردان نمایش آیینی «نسیان» نیز در این مراسم با بیان اینکه هم‌نشینی با یک گروه توانمند، پرانرژی و باصلابت یکی از افتخاراتی است که وی در کارگردانی این اثر نمایشی داشته است، توضیح داد: چنین رویکردی کمتر در یک اثر نمایشی دینی اتفاق افتاده است و حال یک گروه با یک هم‌نشینی ارزشمند و پرانرژی می‌خواهد بر حسب فرامین مقام معظم رهبری نمایشی را اجرا کند که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

وی ادامه داد: به هر ترتیب کار بزرگ، حاشیه‌های بزرگ هم دارد و وقتی که ما ادعای اجرای اثری برای اولین بار می‌کنیم، پس باید به ممارست‌ها و هم‌نشینی گروه‌‌محوری نیز توجه کنیم و اهالی هنر می‌دانند که رسیدن به چنین شرایطی سهل‌الوصول نیست. اینکه تعدادی از بچه مسلمان‌های شیعه معتقد به نظام دور هم جمع می‌شوند و کاری را روی صحنه می‌برند که مبتنی بر اعتقادهاست مساله مهمی است که ما بدان اهتمام ورزیدیم.


روایت مدیری که اعتقادی به کار دینی نداشت

این کارگردان تئاتر گفت: متاسفانه در این فضا همواره حسادت‌ها و کج‌اندیشی‌های زیادی وجود دارد، اما بسیار خوشحالم که با وجود تمام این حواشی ما به کار خود ادامه دادیم و توانستیم اجرایی را برای صحنه آماده کنیم که با حضور هنرمندان بزرگ این عرصه، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. وقتی یکی از مسئولان وزارت ارشاد که اعتقادی به کار دینی ندارد به ما می‌گوید که «غبار» اولین پروژه‌ای بوده که به معنا و مفهوم واقعی کلمه کارگردان آن مفهوم «پروداکشن بزرگ» را فهمیده، این مساله مهمی است.

مداحیان تصریح کرد: ای کاش در نظامی که ما در آن قرار داریم کمی دلسوزی از سوی برخی از مسئولان وجود داشت. اتفاقا بنده برخلاف نظر بسیاری از افراد بر این باورم که گروه‌های نمایشی که در حوزه تئاتر دینی فعالیت دارند از کمترین حمایت برخوردارند. این خیلی دردناک است که گروهی با این نسبت برای در اختیار قرار گرفتن یک تالار نمایشی التماس کند و جالب‌تر اینکه وقتی چنین آثار نمایشی روی صحنه می‌رود، همه خواهان گرفتن عکس یادگاری با آن هستند اما در ابتدای کار، فضا به گونه دیگری است. ای کاش با ما هم مانند بقیه گروه‌های نمایشی برخورد می‌شد. من اعتقاد دارم ما مظلومانه مشغول کار کردن هستیم، به هر ترتیب خط اصلی این اثر نمایشی انسانیت است که اگر در تمام محاسبات آن را در نظر بگیریم، به طور حتم جامعه خوبی خواهیم داشت.

اجرای نمایشی در میان کج اندیشی ها و حسادت ها

صابر خراسانی شاعر نیز در پایان این مراسم رونمایی بیان کرد: حتم دارم که این اثر نمایشی نیز مانند نمایش «غبار» کاری تاثیرگذار خواهد بود، زیرا بر این باورم که دست حضرت زهرا(س) در کار است. من بر این باورم که این کار بازیگردان دارد که بقیه همه بازیگر آن بازیگردان هستند بنابراین مطمئن باشید که نمایش آیینی «نسیان» با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه خواهد شد.

جهانگیر الماسی، اردلان شجاع کاوه، میرطاهر مظلومی، جواد زیتونی، حجت ذی‌ جودی از هنرمندان شرکت کننده در این مراسم رونمایی بودند.

نمایش آیینی «نسیان» تا چند روز دیگر در پردیس تئاتر تهران واقع در منطقه خاوران به صحنه خواهد رفت.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس