کد خبر 489699
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴

تنها یک هفته پس از اینکه تونی بلر در باره حمله به عراق در سال 2003 عذرخواهی کرد نشریه انگلیسی ساندی تایمز در گزارشی ابعاد تازه از اسناد محرمانه این کشور در باره جنگ عراق را منتشر کرد و گزارش داد که دولت وقت لندن به نخست وزیر تونی بلر تمام اسناد و مدارک مربوط به این رخداد را سوزانده اند.

به گزارش مشرق، ساندی تایمز به نقل از یک مقام ارشد پیشین دفتر نخست وزیری نوشت: آن موقع اوضاع به هم ریخته بود. روزی که قرار بود جنگ آغاز شود مشخص بود؛ از سویی "گلداسمیت" مشاور قضایی تونی بلر تاکید می کرد که این جنگ در چارچوب قوانین بین الملل قابل توجیه نیست. اما وزرای دولت بلر می گفتند گزارش ها را نابود کنید و بسوزانید.

بنابر این گزارش، پیتر گلداسمیت در گزارشی که ماه ژوئن سال قبل از حمله به عراق یعنی سال 2002 به تونی بلر نوشته بود، تاکید داشت : به رغم اینکه قوانین سازمان ملل اجازه حمله نظامی را در شرایط دفاع از خود می دهد، اما اکنون عراق تهدیدی فوری برای انگلیس نیست و به همین دلیل استدلال حمله به منظور دفاع از خود، توجیه مناسبی برای جنگ نیست.

این روزنامه انگلیسی افزود: اما تونی بلر در واکنش به اظهارات وی، او را از شرکت در جلسات کابینه محروم ساخت و دستور داد تا ضمن بستن دهانش، از درز کردن محتویات گزارش هایش به افکار عمومی جلوگیری شود.

این نشریه در ادامه گزارش خود نوشت: پیتر گلداسمیت، مجددا در گزارشی 13 صفحه ای که 7 ماه مارس 2003 ارائه شد، نسبت به غیرقانونی بودن جنگ عراق با توجه به عدم حمایت سازمان ملل متحد هشدار داد. وی در این گزارش با اشاره به اینکه کشورها نمی توانند به صورت جداگانه تصمیم بگیرند که آیا عراق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده یا نه، از بلر خواسته بود تا قطعنامه دیگری را بابت آغاز جنگ علیه عراق کسب کند.

در همین حال یک سخنگوی دفتر تونی بلر در واکنش به آنچه سوزاندن و یا نابود کردن گزارش های غیرقانونی بودن جنگ عراق در زمان نخست وزیری بلر گفته است: این احمقانه است که کسی تصور کند چنین مدارکی نابودشده است. آقای بلر و لرد گلداسمیت در خصوص این موضوع با یکدیگر به طور مفصل گفت وگو داشته اند. درنهایت پیشنهاد شد که این اقدام (جنگ) قانونی است و برای آن دلایل منطقی آورده شد.
تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس از سوی افکار عمومی متهم است که در سال 2003 به دلایل غیرموجه با مشارکت آمریکا علیه عراق حمله نظامی کرده است.
پیش تر نیز روزنامه 'ساندی میل' با استناد به سندی که به تازگی در آمریکا منتشرشده، فاش ساخت: تونی بلر، یک سال قبل از حمله سال 2003 به عراق، به آمریکا، قول پیوستن به این جنگ را داده بود.

سند مذکور که حاکی از فریبکاری های چندلایه تونی بلر نخست وزیر وقت انگلیس در ارتباط با حمله سال 2003 میلادی شمرده می شود، در تاریخ 28 مارس 2002 تحت عنوان یک یادداشت محرمانه از جانب کالین پاول، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، و یک هفته قبل از دیدار بوش و تونی بلر در مزرعه 'کرافورد' تگزاس نوشته شده است.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس