یکی از معضلات سیاست تک‌فرزندی افزایش تعداد پسرها نسبت به دخترها بود که در روند ازدواج نسل آتی خدشه ایجاد می‌کند. دلیل اینکه خانواده‌ها ترجیح می‌دادند تنهافرزند آنها پسر باشد این بود که به‌ویژه در نواحی روستایی، پسرها در کشاورزی و سایر مشاغل روستایی بیش از دخترها به کار می‌آیند بنابراین برخی جنین‌های مؤنث سقط می‌شدند.

گروه بین الملل مشرق- کمیته ملی برنامه ریزی سلامت و خانواده در چین اعلام کرد بر اساس تصمیم کمیته مرکزی حزب کمونیست این کشور طی یک همایش چهارروزه، دولت تسهیلات بیشتری برای خانواده‌هایی که بخواهند دو فرزند داشته باشند، فراهم می‌کند. تصمیم یادشده، جزئی از پنجمین برنامه حرکت اقتصادی و اجتماعی چین است که برای یک دوره پنج ساله به اجرا گذاشته می‌شود. این یعنی دولت چین و حزب کمونیست این کشور، سیاست 35 ساله خود را برای تک فرزندکردن پدر و مادرهای چینی کنار گذاشته است و پرجمعیت‌ترین کشور جهان با حدود 1.4 میلیارد شهروند، احتمالاً رکورددار خواهد ماند.

پایان تک فرزندی در خانواده های چینی؟ آری یا خیر


چرا تک فرزندی برای چینی‌ها الزامی شد؟

از سال 1949 میلادی یعنی انقلاب کمونیستی چین، دولت این کشور برخی امتیازات را برای کاهش داوطلبانه فرزندان در نظر گرفت و مردم چین را به دیرتر ازدواج کردن، ایجاد فاصله زمانی بیشتر میان تولد فرزندان و داشتن فرزند کمتر تشویق کرد. در آن زمان نرخ رشد جمعیت چین، 1.9% بود. برای فهم این عدد خوب است تصور کنیم جمعیت یک کشور با نرخ رشد 3% (یعنی هر 100 نفر در طول یک سال به 103 نفر تبدیل شوند، با احتساب توالد و مرگ و میر) پس از 24 سال به دوبرابر تبدیل می‌شود. همین ترس و بیم‌ها دولتمردان را به واکنش واداشته بود اما تا سال 1970 میلادی نرخ بارداری میان زنان چینی به 5.5 رسید (هر زن چینی به طور متوسط در طول زندگی خود 5.5 فرزند به دنیا می‌آورده است) و این یعنی سیاست‌های تشویقی و داوطلبانه اثری نداشت. عدم تأثیر درخواست سیاستمداران، یا به دلیل عدم اعتماد مردم به دولت بود و یا اهمیت ندادن مردم چین به منافع ملی‌شان. در هر صورت این وضعیت دولت چین را وادار به دخالت در شخصی‌ترین حوزه‌های زندگی مردم خود کرد.

شیائوپینگ، دولتمردی که پس از مائو، سیاست‌های جدیدی بر چین اِعمال کرد و بیش از اصول انقلاب کمونیستی بر استفاده از تجربیات کشورهای غربی تأکید داشت، دقیقاً زمانی بر سر کار آمده بود که جمعیت چین به مرز یک میلیارد می‌سید. بنابر این اواخر 1978 میلادی، سیاست صریح‌تری مبنی بر مطلوب بودن تک فرزندی از سوی دولت اعلام شد، سیاستی که یک سال بعد در برخی استان‌های چین به اجرا گذاشته شد و نهایتاً در سپتامبر 1980 میلادی به صورت اعلامیه‌ای رسمی و سیاستی اجباری از سوی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین به همه اعضا و استان ها ارائه شد.

دلیل سیاستمداران کمونیست چینی روشن بود: کاهش فرزند یعنی فرصت بیشتر برای سرمایه‌گذاری درآمد خانوارها در رشد اقتصادی و تحصیلی، و این یعنی تسهیل دستیابی به یک هدف مهم در برنامه توسعه کشور: داشتنِ ملتی ثروتمندتر و تحصیل کرده‌تر.

پایان تک فرزندی در خانواده های چینی؟ آری یا خیر

تداوم سیاست جمعیتی فعلی عواقب وخیمی برای نیروی کار چینی و در نتیجه، اقتصاد این کشور در دهه های آینده خواهد داشت

اهرم‌هایی که دولت چین برای اِعمال این سیاست بکار گرفت، متنوع بود: از ترویج روش‌های جلوگیری از بارداری و دردسترس قراردادن آن برای همه از طریق تسهیلات دولتی، تا قراردادن اولویت استخدام برای پدر و مادرهای تک فرزند و محروم کردن فرزند دوم از یارانه‌های بهداشت و درمان، و حتی گاهی سقط جنین و عقیم سازی اجباری.

در هر صورت نرخ بارداری در چین از 2.7 در سال 1979 میلادی تا اواسط دهه 1990 میلادی به کمتر از دوبار برای هر زن کاهش یافته و در سال گذشته میلادی رقم 1.7 را نشان داد. 150 میلیون خانواده چینی (حدود یک سوم از کل خانواده‌ها) به یک فرزند قانع شدند. این به خودی خود به معنای کاهش جمعیت چین بود، اما به دلیل افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر از سوی دیگر، نتوانست به صورت قابل ملاحظه‌ای از جمعیت چین بکاهد، گر چه از شتاب نرخ رشد سالانه جمعیت کاست.

واکنش‌های داخلی به قانون خاص

طبیعی بود که نواحی شهری بیش از روستانشینان از این سیاست تبعیت کنند و در نتیجه دولت فشار کمتری بر نواحی روستایی در این زمینه بیاورد. البته دولت چین به برخی خانواده‌ها که از اقلیت‌های چین بودند یا فرزند اول آنها دچار معلولیت بود، اجازه می‌داد که برای فزرند دوم اقدام کنند. اساساً این سیاست نه در طول زمان و نه در همه نواحی چین به صورت یکنواخت اجرا نشد.

{$sepehr_media_1220116_400_300}

سیاست تک فرزندی عواقبی داشت که فراتر از کاهش رشد جمعیت بود:

* یکی از آنها افزایش تعداد پسرها نسبت به دخترها بود که طبیعتاً در روند ازدواج نسل آتی خدشه ایجاد می‌کند. دلیل اینکه خانواده‌ها ترجیح می‌دادند تنها فرزند آنها پسر باشد، این بود که به ویژه در نواحی روستایی، پسرها در کشاورزی و سایر مشاغل روستایی بیش از دخترها به کار می‌آیند، ضمن اینکه در دوره پیری والدین برای مراقبت از آنها امکانات بیشتری دارد. بنابر این برخی جنین‌های مؤنث سقط می‌شدند، یا پس از تولد در خیابان رها شده و به پرورشگاه منتقل می‌شدند و حتی در برخی موارد به قتل می‌رسیدند. جالبتر اینکه ده‌ها هزار دختر چینی توسط خانواده‌های خارجی به ویژه آمریکایی به فرزندی پذیرفته شده‌اند یا پدرومادرهای چینی برای داشتن فرزند دوم به کشورهای دیگر مهاجرت کردند.



سال 2008 میلادی اوج رشد نوزدان پسر در برابر دختر بود، یعنی در برابر هر 120 پسر، 100 دختر به دنیا آمد. در آن زمان نرخ رشد جمعیت به 0.7% رسیده بود. این روند پس از اصلاح قوانین تا حدودی تعدیل شد و در سال گذشته میلادی به 116 پسر در برابر 100 دختر رسید، با این حال هنوز از میانگین جهانی یعنی 105 به 100 فاصله زیادی وجود دارد.

{$sepehr_media_1220122_400_300}

* یکی دیگر از عواقب سیاست یادشده، پیرسالی یا پیری جمعیت بوده است. طبیعی است وقتی امید به زندگی افزایش یافته و نرخ زادوولد کاهش یابد، درصد شهروندان پیر هر روز افزایش می‌یابد. در نتیجه نه تنها نیروی کار چینی کاهش می‌یابد، بلکه به دلیل تک فرزندی، عمده هزینه نگهداری این شهروندان پیر بر گردن دولت و اقتصاد کشور می‌افتد. سال 2010 میلادی که جمعیت چین یک و نیم برابر جمعیت این کشور در سال 1950 بوده ، اوج افزایش نیروی کار در چین نیز بوده است یعنی نزدیک به 75% از شهروندان چینی در سن 15 تا 64 سال قرار داشتند اما از آن پس این رقم رو به کاهش گذاشته که با همین روند در سال 2020 میلادی به حدود 70% می‌رسد. در سال گذشته میلادی جمعیت 65 سال به بالا به بیش از 130 میلیون نفر رسید و پیش بینی می‌شود در صورت تداوم روند فعلی تا سال 2030 میلادی به میزان 85% به این گروه افزوده شده و به 243 میلیون برسند.

* پیامد شوم دیگر، ظهور پدیده مخفی‌کاری در میان خانواده‌هایی بود که بیش از یک فرزند به دنیا آورده و می‌خواستند آن را بزرگ کنند. وقتی این کودکان به صورت رسمی ثبت نمی‌شوند، طبیعی است در دوره نوجوانی و جوانی برای تحصیل، ازدواج و اشتغال خود دچار مشکل می‌شوند. هنوز آمار دقیقی از تعداد این افراد وجود ندارد با این حال حدود دو سال پیش بود که ناگهان افکار عمومی منفی پیرامون قانون یادشده شکل گرفت و بسیاری از خانواده‌ها به عصیان در برابر دولت و تولد فرزند دوم اقدام کردند.

پایان تک فرزندی در خانواده های چینی؟ آری یا خیر

* نهایتاً باید به پیامد اتفاقاتی اشاره شود که در حالت عادی، نتایج ناگواری ندارد ولی تک فرزندی موجب حساسیت آن شده است، مانند مرگ و میر کودکان بالای 10 سال که بسیاری از آنها برای پدرومادرها قابل جایگزین نخواهند بود، چون مادرها از سن بارداری خارج شده‌اند. تنها در سال 2010 میلادی، نزدیک 80 هزار تک فرزند بالای 10 سال از دنیا رفته‌اند.

اصلاح قانون در نتیجه بن‌بست‌ها

با توجه به پیامدهای ناگواری که ذکر شد، هر از چندی تغییراتی در قانون لزوم تک فرزندی داده می‌شد. برای مثال، به تدریج در مناطق روستایی به خانواده‌های دارای تک فرزند دختر اجازه داده شد برای فرزند دوم اقدام کنند یا اینکه اگر هم پدر و هم مادر، خودشان تک فرزند بوده و برادر و خواهری نداشتند، مجاز بودند بیش از یک فرزند داشته باشند.

نهایتاً پنج شنبه گذشته بود که مقامات چینی پس از بررسی وضعیت جمعیتی چین و نتایج اجتماعی و اقتصادیِ تداوم روند فعلی، اعلام کردند از این پس تمام خانواده‌ها مجاز هستند که دو فرزند داشته باشد. البته کمیته ملی برنامه‌ریزی سلامت و خانواده در چین به این فکر افتاده است که احتمالاً اعلام چنین سیاستی منجر به یک نوسان بزرگ در آمار زادوولد خواهد شد و پدرومادرهای زیادی بلافاصله برای فرزند دوم اقدام می‌کنند. در نتیجه برنامه ریزی جداگانه‌ای صورت گرفته که خانواده‌ها پس از طی مراحلی موفق به اخذ این مجوز خواهند شد، یعنی نوعی نوبت‌بندی بر اساس اولویت‌ها. اما برخی از جمعیت شناسان پیش بینی می‌کنند قانون جدید برخلاف انتظار قبلی با استقبال خانواده‌های چینی روبرو نخواهد شد و شرکت‌هایی که اکنون سهامشان به یکباره گران شده است (شرکت‌های مرتبط با تولید کالسکه نوزاد، صندلی نوزاد در ماشین، شیر خشک و غذای کودک، ...)، سود چندانی نخواهند داشت.

پایان تک فرزندی در خانواده های چینی؟ آری یا خیر
جمعیت شناسان می گویند احتمال استقبال گسترده مردم چین از دوفرزندی، کم است و شاید دولت مجبور شود مشوق های بیشتری ارائه دهد


به هر حال فرزندانی که تا سال بعد به دنیا می‌آیند، 15 سال یا بیشتر طول می‌کشد که به بازار کار وارد شوند و در طول این مدت، فشار زیادی بر نسل جوان و میان سال فعلی خواهد آمد که همزمان با حفظ نرخ رشد اقتصادی چین و افزایش دستمزدها، هر سال تعداد بیشتری از نوزادان و پیران را با درآمد خود مراقبت کنند.

جمع بندی

دولت چین یک فرصت استثنایی را برای پایان دادن به سیاست تک فرزندی در اواسط دهه 2000 میلادی از دست داد. اکنون کمی برای این کار دیر شده و برخی عواقب آن اثرات بلندمدت خود را بر جامعه چین حفظ خواهد کرد. یکی از پیامدهای احتمالی آن عدم اشتیاق بسیاری از چینی‌ها برای استقبال از طرح جدید دولت است. این درسی برای جوامع در حال توسعه است که پیش از اجرای ناقص سیاست‌های تقلیدی از غرب و شرق، وضعیت کشور خود را دقیق‌تر در نظر بگیرند، و درسی برای همه مردمان که اگر دولت و ملت به یکدیگر اعتماد داشته باشند و کارها را بر مبنای تخصص، همدلی و منافع ملی به پیش ببرند، سرنوشت مطمئن‌تری در انتظارشان خواهد بود.

منابع:

http://www.wsj.com/articles/china-abandons-one-child-policy-1446116462

http://www.bbc.co.uk/schools/gcsebitesize/geography/population/managing_population_rev3.shtml

http://www.britannica.com/topic/one-child-policy

http://www.theguardian.com/world/2015/oct/29/china-abandons-one-child-policy

https://www.washingtonpost.com/graphics/world/china-population-growth

http://www.worldometers.info/world-population/china-population




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 27
  • سیری ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    5 0
    به فرزند آوری تشویق نکرده.فقط قانون تک فرزندی رو لغو کرده.اونم واسه اینکه اینکارش باعث شده بود خیلیا افسرده بشن و در برابر افکار حقوق بشری جهان تحت فشار بود.یه قانون احمقانه رو لغو کرد همین.
  • adel ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 1
    اگه پول باشه مردم ایران 15 تا بچه هم براشون کمه از پوشک بسته ای 25 هزارتومن شروع میشه ... تا هزینه دانشگاه 10 میلیونی .... و جهیزیه 30 میلیونی و عروسی 50 میلیونی تو بعضی موارد ، بعد از ازدواج بچه هم خرجشو میکشن با این شرایط همون یکی هم زیادیه
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    يكي از دلايل كاهش رشد جمعيت در كشور ما ،عدم حمايت دولت از سرپرستان خانواده هاست. اينهمه بيكار مرد داريم(نمونه اش خودم كه 2 سال با داشتن يك فرزند بيكار بودم) ، در صورتي كه فرصت اشتغال در دستگاههاي دولتي بين خانمها و آقايان مجرد با مردهاي متأهل يكسان است.
  • reza ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    3 0
    ماهم باید قانون فرزند نیاوری رو تایید واجراکنیم با این وضعیت
  • جواد ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 4
    احتمالا اونها چون کمونیست هستند به روزی رسون بودن خدا اعتقاد دارند اما ما که مسلمون هستم و خدا پرست روزی از هر چیزی میخوایم جز خدا
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 1
    فرهنگ مردم چین قناعته و کم توقع بودن ، سفیرشون در تهران می گفت که راز موفقیت ما کار زیاد و قانع بودن به حقوق کمه یعنی درست عکس ایرانی ها ، با این فرهنگی که چینیا دارن با افزایش جمعیت زودتر به قدرت اول بلامنازع جهان تبدیل می شن ضمنا این جمعیت برای ارتششون هم خیلی خوب شده چین بیش از دو میلیون نفر ارتش فعال غیر از ذخیره حرفه ای داره و بزرگترین ارتش جهانه .
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    2 0
    تشویقی نسبت به فرزندآوری بیشتر درکار نیست متتهی شما چین رو با ایران مقایسه نکنید شما نمیتونید واسه همین جمعیت فعلی ایران آب و غذا و مسکن و شغل فراهم کنید لقمه اندازه دهانتون بردارید
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    1 0
    هروقت ما هم مثل چین قدرت اقتصادی شدیم اونموقع میشه حرف از ازدیاد نسل زد وگرنه یه نسل مستضعف بوجود میاد .
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    1 0
    با همین جمعیت اینهمه مشکل هست حالا اگر جمعیت بیشتر بود چطور بود .
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    4 1
    هیچی می خواد چنتا بدبخت به بدبخت های زمین اضافه کنه
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    2 0
    عوامل و مشکلات فرهنگی هم دخیله مهمتر از فرزند آوری تربیت اون هاست ایکاش مسوولین کشور به جای این که انقد انرژی صرف کنند تا فرزند آوری زیاد بشه بخش بیشتر اونو به تقویت زیر ساخت های فرهنگی برای تربیت نسل های دیگه اختصاص می دادن اما زمانی که نگاه صرف کمیتی حاکم بشه محتوا آسیب می بینه
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    1 0
    در مورد هزينه جهيزيه و ازدواج، مشكل از خودمان است و از فرهنگ غلطي كه داريم.
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    شما از آمريكا نگران ايران نباشيد.
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 1
    خودتون کزدید قدیما کهنه میپوشوندن تن بچه (خود ماها) منتها خانوما با کلاس شدن دست به پی پی بچشون نمیزنن
  • ناشناس ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 2
    تو شهر ما که همه دارند دو سه تا بچه میارند خدارو شکر جمعیت داره زیاد می شه
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 1
    متاسفانه دشمن موفق شده جمعیت ما را کنترل کند! فکر و سبک زندگی مردم تغییر کرده است اگر به همین افرادی که میگویند وضع زندگی خوب نیست پول هم بدهی باز حاضر به افزایش جمعیت نیستند کاهش جمعیت وقتی خوبه که تمام دنیا به ان پایبند باشند. اکثر مردم به خطرات کاهش جمعیت واقف نیستند.
  • اصغر ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    تعداد پسرها از دختر زیاد تر بشه مشکلی نیست برعکس آن مشکل داره الان هر پسر دو تا زن بگیره اون موقع دختر خیلی هم کم می آد
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    1 1
    براي اينكه همه كارهايشان روي حساب و كتابه نه ما با اينكه جمعيت جوان ما داره به پيري ميرود همين جوانهاي كم را هم آفتابه به گردن توي خيابانها رسوا مي كنيم ! شير فهم شدي يا نه؟ برو ببين توي پاركها ي شهر ببين چقدر جوانهاي بيكار معتاد ولگردي مي كنند!!! اگر براي آنها كارباشه چرا بيهوده و سرگردان توي پاركها بگردند! ولي توي چين جوانها فرصت ولگردي ندارند!
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    برا اینکه قدرت اقتصادی شدن، برا اینکه صادر کننده هستن از سوزن نخ گرفته تا صادرات فناوری هسته‌ای برا اینکه 50 درصد بیکاری ندارن، برا اینکه بسیاری از متخصصین دنیا در حوزه های مختلف دارن به چین مهاجرت میکنن.
  • ابراهیم ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    متاسفانه ناشر مقاله به خیلی واقعیتها توجه ننموده .۱ - چین یک کشور با اقتصاد بویا و بیشرفته است که رشد اقتصادی بالایی دارد . ۲- بزرگترین ارتش دنیا را دارد (۳ میلیون کادر اصلی و ۹۰ میلیون شبهه نظامی ) ۳- قدرت بزرگ اتمی جهان است . ۴ - ازنظر اقتصادی که منتج به رشد و توسعه اقتصادی این کشور شده با به بای ژابن و کره و آمریکا در حال توسعه است ۵ - در چین با مفاسد اقتصادی سخت مقابله می شود و براحتی مفسدان اقتصادی را اعدام می کنند تا اقتصادشان سالم بماند . با این وصف تک فرزندی باعث بیری جمعیت چین در سالهای آینده و عدم جایگزینی نیروهای جوان و منسب می شود . وضعیت فعلی ما در حال حاضر هیچ شباحتی با کشور چین ندارد.
  • کاکرو یوگا ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    چون عرضه تامین نیازهای مردمشو داره
  • سعید ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    هرمع به فکر خود بود.مرد خوب آخه مگه مجرد آدم نیست،نون نمی خواد،آب نمی خواد.خودت اگه وقتی مجرد بودی کسی بهت کار نمیداد چطوری یه بچه درست می کردی؟
  • سعید ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    میگن اول زانوی شترو ببند بعد توکل به خدا کن.شما شترتو ول کن تو بیابون بعد توکل به خدا بکن که گم نشه
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    چون خر است
  • ایرانی ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    خود خداوند وعده روزی دادن در صورت ازدواج داده!برو زندگی پیامبر را بخوان و ببین چقدر به ازدواج و بچه دار شدن توصیه نموده!
  • مهناز ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    به نظرم مقایسه با چین کمی اشتباهه بهتره با کره جنوبی مقایسه بشیم . کره ای که عملا ، عمله دست آمریکاست. کره ای ها چند ساله دارن برنامه های تلویزیونی با موضوع ترویج فرزند آوری می سازن حتی شبکه های خصوصیشون. نتیجه این برنامه های تلویزیونیشون را تو چند سال بعد خواهیم دید. ما تلویزیونموننهایتا لطف کنه زیرنویس پخش کنه در این زمینه.
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    اونقدرم که شما ها میترسید بچه خرج نداره من که از وقتی بچه وارد زندگیم شده با این که یک معلم هستم ولی از در و دیوار برام روزی می رسه
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    بابا سير هستند اومدن نون خور جديد ايجاد كنند، اگر بيكاري داشتند و مشكلات اجتماعي اصلاً جلوي ازدواج رو مي گرفتند.
  • ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    ناشناس عزیز 14:51 عبارتت توحلقم
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    جناب ناشناس 16:24 شما که حرف بی ربط میزنی حاضری بچه خودت از کهنه استفاده کنه !! بنده خدا مهد کودک ها برای نگهداری بچه مثل آب خوردن به هر بهانه ای دارن پول میگیرن! یه لباس و کفش بچه از لباس بزرگسال هم قیمتش بالاتره! شما میتونی با این شرایط رشد علمی بچه رو به انواع و اقسام کلاسهای آموزشی نفرستی؟
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    از قدیم گفتن : در سر عقل باید ...
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    دیشب تو خبرگزاری فارس نوشته بود قانون تک فرزندی در چین اجرا می شود در ضمن اقا بچه که هیچی ما با حقوقی که می گیریم فقط می تونیم تو خونه بابا مجردی بگذرونیم
  • کاکرو یوگا ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    ببند اون .....................
  • اسی ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    1 0
    تا توانی بچه بیاورید تا امریکاه از ما بترسد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس