کد خبر 488588
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴

يک بيانيه 9 بندي نيز که موارد مورد اشاره لاوروف و کري در آن آمده بود در پايان نشست وين منتشر شد.

به گزارش مشرق، نخستين نشست سياسي دوستان و دشمنان سوريه روز گذشته پس از 8 ساعت مذاکرات 18 هيئت سياسي شامل 15 وزيرخارجه کشورهاي مختلف در حالي برگزار شد که به گزارش خبرگزاري ها غربي ها و نيز متحدان منطقه اي آن ها از جمله عربستان خواستار کنار رفتن بشار اسد رئيس جمهور سوريه بودند و در مقابل ايران و روسيه خواستار مبارزه جدي با تروريست ها از جمله داعش و نيز سپردن تصميم گيري درباره دولت سوريه به مردم سوريه شدند.

در پايان اين نشست جان کري و سرگئي لاوروف در يک نشست خبري از توافق کشورهاي حاضر در اين نشست بر پيگيري آتش بس ، حفظ تماميت ارضي سوريه ، لائيک ماندن سوريه ، کمک به آوارگان و آسيب ديدگان و ماموريت به سازمان ملل براي دعوت از گروه هاي معارض و دولت سوريه براي برگزاري نشست بين اين دو و همچنين تشکيل يک دولت انتقالي ، اصلاح قانون اساسي سوريه و در نهايت برگزاري انتخابات زير نظر سازمان ملل خبر دادند و تاکيد کردند که مذاکره کنندگان 2 هفته ديگر دوباره دور هم جمع مي شوند.

يک بيانيه 9 بندي نيز که موارد مورد اشاره لاوروف و کري در آن آمده بود در پايان نشست وين منتشر شد. در عين حال به گزارش فارس ابراهيم الجعفري وزيرخارجه عراق در پايان اين مذاکرات گفت که «مذاکرات بر سر نقش «بشار اسد» در آينده سوريه، به نتيجه نرسيد»

لوران فابيوس وزيرخارجه فرانسه نيز با بيان اين که «نقش آينده بشار اسد اصلي ترين نقطه اختلاف بين شرکت کنندگان در نشست وين بود» اظهارکرد: دو هفته ديگر مذاکرات در باره سوريه برگزار مي شود. يورونيوز نيز گزارش داد: « مقام هاي رسمي مي گويند،نشست بعدي براي مذاکره درباره سوريه هفته آينده و با حضور دولت سوريه و معارضان خواهد بود.»

امير عبداللهيان : اين که صرفامردم سوريه درباره آينده کشورشان تصميم بگيرند مورد توافق قرار گرفت
در همين حال به گزارش تسنيم پس از پايان مذاکرات اميرعبداللهيان معاون وزير امور خارجه کشورمان گفت: پس از انتشار اخبار نادرست در رسانه‌هاي غربي درباره موافقت ايران با زمان‌بندي خروج اسد از قدرت وزير امور خارجه کشورمان در نشست وين به انتشار چنين ادعاهايي اعتراض کرد.وي با اشاره به اينکه طرفين مذاکرات وين درباره سوريه توانستند بر يک متن اوليه 9 بندي توافق کنند گفت: «اولين نکته اي که در نتيجه اين گفتگوها حاصل شد توجه به اصول مهم از جمله حفظ حاکميت وحدت و تماميت ارضي در سوريه بود.» وي در ادامه افزود: با چانه زني فراوان، تاکيد بر اينکه صرفا مردم سوريه در مورد آينده کشورشان تصميم مي‌گيرند، مورد قبول واقع شد. به گزارش ايسنا وي همچنين گفت: جدول زمان‌بندي براي کناره گيري بشار اسد در حالي که برخي سعي داشتند آن را در متن بگنجانند با تلاش‌آقاي ظريف و گفتماني که در مذاکرات داشتند، حذف شد. به گزارش تسنيم وي افزود:« دو موضوع اصولي يعني مبارزه با تروريسم و تکميل فرآيند سياسي از موضوعاتي بود که در اين بيانيه مورد اشاره قرار گرفت.»

متن کامل بيانيه مشترک وين درباره سوريه
به گزارش فارس، کشورهاي حاضر در نشست وين، بيانيه‌اي درباره آينده سوريه منتشر کردند که متن کامل آن در زير آمده است:
1- حفظ اتحاد، استقلال، تماميت ارضي و شخصيت سکولار سوريه، از اهميت بنيادين برخوردار است.
2- نهادهاي دولتي، دست‌نخورده باقي خواهند ماند؛
3- حق تمامي مردم سوريه، صرفنظر از طبقه‌بندي‌هاي قومي يا مذهبي آنها بايستي حفظ شود؛
4- تسريع تلاش‌هاي ديپلماتيک براي پايان دادن به جنگ ضروري است؛
5- دسترسي به کمک‌هاي بشردوستانه در سرتاسر خاک سوريه تضمين خواهد شد و مشارکت‌کنندگان حمايت از بي‌خانمان‌هاي داخل سوريه، پناهندگان و کشورهاي ميزبان آنها را افزايش خواهند داد.
6- بايستي بر «داعش» و ساير گروه‌هاي تروريستي، مطابق آنچه در فهرست سازمان ملل آمده و همچنين گروه‌هاي ديگري که بعداً درباره آنها توافق خواهد شد، غلبه کرد.
7- مشارکت‌کنندگان، وفق بيانيه مشترک ژنو 2012 و قطعنامه شماره 2118 شوراي امنيت، سازمان ملل را به تشکيل نشستي با حضور نمايندگان دولت سوريه و معارضان اين کشور جهت رسيدن به فرايندي سياسي که به تشکيل حکومتي معتبر، فراگير و غيرقومي، و به تبع آن، قانون اساسي جديد و انتخابات منتهي مي‌شود، دعوت کردند. اين انتخابات، بايستي، با هدف برگزاري انتخابات رضايت‌بخش و با برترين استانداردهاي بين‌المللي از حيث شفافيت و مسئوليت‌پذيري، تحت نظارت سازمان ملل برگزار شود.
8- اين فرايند سياسي تحت رهبري و مالکيت سوريه خواهد بود و مردم سوريه درباره آينده اين کشور تصميم خواهند گرفت.
9- مشارکت‌کنندگان، همراه با سازمان ملل متحد چگونگي برقراري آتش‌بس سراسري و اجراي آن، از تاريخي معين و در راستاي اين فرايند سياسي جديد را بررسي خواهند کرد.
شرکت‌کنندگان روزهاي آينده را صرف تلاش براي کاستن از حوزه‌هاي اختلاف باقي‌مانده و ايجاد حوزه‌هاي جديد توافق خواهند کرد. وزيران، ظرف دو هفته آينده براي ادامه اين مباحثات تشکيل جلسه خواهند داد.

8 ساعت مذاکره پيوسته
مذاکرات وين درباره سوريه درحالي برگزار شد که وزراي خارجه شرکت کننده، ساعت ها بدون استراحت مشغول مذاکره بودند. به گزارش خبرگزاري ها از محل مذاکرات، در زمان هاي کوتاهي که براي تنفس اعلام مي شد نيز طرف ها به صورت دوجانبه باهم به رايزني مي پرداختند. اين نخستين بار است که کشورمان در نشست سياسي براي حل بحران سوريه شرکت مي کند. به گزارش فارس فدريکاموگريني پس از پايان مذاکرات در صفحه توئيتر خود نوشت: «۸ ساعت مذاکرات قابل توجه و اساسي درباره سوريه در وين داشتيم مذاکرات سخت اما سازنده بود». نشست وين ۲ درباره سوريه با حضور نمايندگان 18 هيئت از جمله وزراي خارجه 15 کشور آمريکا، مصر، فرانسه، اردن، روسيه، عربستان، انگلستان، قطر، ترکيه، امارات ، آلمان، ايران، عراق، عمان و لبنان و نيز معاون وزيرخارجه چين به علاوه فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و استفان ديمستورا، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه برگزار شد. برخي منابع خبري از حضور نماينده ايتاليا در مذاکرات خبر دادند. در اين نشست نمايندگان دولت سوريه و مخالفان حضور نداشتند. خبرگزاري روسي تاس، به نقل از يک ديپلمات غربي در وين خبرداد که «نمايندگان دولت بشار اسد و معارضان سوريه ممکن است در اواسط هفته آينده به مذاکرات وين بپيوندند.»

اعضاي هيئت ايراني
محمدجواد ظريف وزير خارجه کشورمان به همراه حسين اميرعبداللهيان معاون عربي و آفريقا ي وزارت امور خارجه و سيد عباس عراقچي معاون امور حقوقي و بين‌المللي و حسين جابرانصاري مديرکل خاورميانه عربي و شمال آفريقا و سخنگوي جديد وزارت خارجه به نمايندگي از کشورمان در اين نشست شرکت کردند. همچنين به گزارش ايرنا مرضيه افخم در پاسخ به پرسشي در خصوص سفر وزير امور خارجه به وين اظهار کرد:« سفرمحمد جواد ظريف به وين با تاييد بالاترين مقامات عالي کشور انجام شد.»

ظريف: هيچ شرطي را براي حضور در نشست نپذيرفتيم
به گزارش ايسنا محمد جواد ظريف وزير خارجه کشورمان در بدو ورود به وين گفت: ايران يک دولت و کشور ثبات‌بخش به منطقه بوده و نمي‌شود براي حضور ايران شرطي را قائل شد و در اين نشست هيچ گاه شرطي براي حضور ايران مطرح نشده و اگر بود ما نمي‌پذيرفتيم. اميرعبداللهيان نيز در خصوص حضور ايران در اين نشست تصريح کرد: هيچ تغييري در سياست حمايتي جمهوري اسلامي ايران از سوريه ايجاد نشده است. کساني که قصد عبور از آقاي بشار اسد را دارند به خوبي مي دانند که در چارچوب روند سياسي، فقط مردم سوريه درباره سرنوشت خود تصميم مي گيرند.

انتشار جزئيات طرح ايران در روزنامه الحيات
در همين حال به گزارش تسنيم، روزنامه الحيات به‌نقل از منابعي در وزارت امور خارجه ايران مدعي شد: هيئت ايراني در مذاکرات وين درباره بحران سوريه طرحي ارائه خواهند داد که شامل 3 مرحله است؛ نخست: مبارزه با تروريسم و گروه‌هاي تکفيري و پايان دادن به حضور اين گروه‌ها در اراضي سوريه، دوم: اجراي اصلاحات سياسي در سوريه و حمايت از گفت‌وگوهاي سوري ــ سوري براي تقويت وحدت ملي، مرحله سوم نيز شامل اجراي طرح بازسازي سوريه با مشارکت همه طرف‌هاي ذي‌ربط در بحران سوريه.در همين حال سايت تابناک به نقل از خبرنگار خود از وين نوشت: «شنيده ها حکايت از ارائه 4 ايده در نشست سوريه دارد. 2 ايده راديکال از سوي عربستان و آمريکا و 2 ايده مبتني بر واقعيت هاي ميداني توسط ايران و روسيه مطرح شده است.»
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد اسماعل ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    بشار اسد باید بماند ومردم سوریه اتخاذ تصمیم درراربطه باماندن یا رفتن اقای اسد خواهند نمود نه دیگران
  • طالب ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    بنده به سیاستهای خارجی ایران اطمینان کامل دارم و ما همیشه ثابت کرد ه ایم که در میادین بین المللی چه از بعد سیاسی و چه ازبعد دینی همیشه حرفهایی برای گفتن داریم و همچنان سرافرازخواهیم ماند. جانم فدای رهبر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس