رسانه هاي امريکايي با انتشار خبر دعوت از ايران براي شرکت در گفت وگوهاي صلح سوريه و پذيرش آن از سوي تهران، آن را تحولي تازه در مواضع آمريکا دانستند و حضور ايران براي حل بحران سوريه را سرنوشت ساز توصيف کردند.

به گزارش مشرق، خبر دعوت از ايران براي شرکت در دور تازه گفت وگوهاي صلح سوريه که قرار است روز جمعه در وين پايتخت اتريش برگزار شود، از اخبار مهم روز چهارشنبه رسانه هاي آمريکايي بود.

نشريه خبري «نيوز ويک» با انتشار اين خبر به نقل از «جولين بارنز ديسي» کارشناس ارشد شوراي روابط خارجي اروپا، اين دعوت را نشانه پذيرش واقعيت جاري از سوي کشورهاي غربي پس از چهار سال جنگ داخلي در سوريه بيان کرد و نوشت: گرچه حضور ايران در اين گفت وگوها پيچيدگي هايي را براي مخالفان اسد ايجاد خواهد کرد اما دريچه اميدي براي کاهش تنش ها دراين کشور خواهد گشود.

نيويورک تايمز نيز در خبري، حضور ايران در اين گفت وگوها را نخستين رودررويي رسمي جان کري وزير خارجه آمريکا و محمدجواد ظريف وزير خارجه کشورمان براي گفت وگو بر سرموضوعي خارج از برنامه هاي هسته اي ايران دانست و نوشت: حضور ايران که با پافشاري روسيه تحقق پيدا کرده نشانه اعتراف آمريکا به اين واقعيت است که بدون اين حضور، گفت وگوي جدي بر سر يافتن يک راه حل سياسي براي بحران سوريه امکانپذير نخواهد بود.

اين رسانه به نقل از «آنتوني بلينکن» معاون وزير خارجه آمريکا نوشت: تصور يافتن راه حلي براي بحران سوريه بدون حضورايران غيرقابل تصور و ناممکن است.

واشنگتن پست نيز در گزارشي، حضور ايران در اين دور از گفت وگوها را نخستين تماس رسمي ديپلماتيک ميان نمايندگان ايران و آمريکا بر سر موضوعي غير از برنامه هاي هسته اي دانست و پذيرش اين دعوت از سوي تهران را نشانه انعطاف پذيري مسئولان دولت ايران در قبال ارتباط با آمريکا(خارج از موضوع هسته اي) توصيف کرده است.

اين نشريه به نقل از جان کربي سخنگوي وزارت خارجه آمريکا، هدف از اين دعوت را دستيابي به يک چهارچوب مورد توافق براي تحقق روند انتقال سياسي در سوريه بيان کرده است.

نشريه وال استريت جورنال نيز با اشاره به همکاري ايران و روسيه در عمليات مقابله با تروريست ها در سوريه، اين دعوت و حضور ايران را نشانه يک چرخش 180 درجه اي در سياست هاي آمريکا در قبال ايران و بشار اسد رئيس جمهور سوريه دانست.

روزنامه گاردين انگليس نيز در خبري، اين دعوت را نشانه اي آشکار و برجسته از تغيير مواضع آمريکا و متحدان غربي و منطقه اي اين کشور دانست و نوشت: اين تحول بطور يقين گواه ديگري از اين واقعيت است که اوضاع به نفع بشار اسد در حال تغيير است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس