کد خبر 487760
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹

متن پيش رو در ديپلماسي ايراني منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.

به گزارش مشرق، ناظران اميدوارند که سفر بن علوي به دمشق بتواند گرهي از بحران به شدت پيچيده سوريه بگشايد به ويژه که عمان ارتباط نزديکي با قطر، روسيه، ايران و ايالات متحده دارد و تا کنون تجربه‌هاي خوبي از ميانجي‌گري در بحران‌هاي مختلف داشته است.

طرف هاي منطقه اي و بين المللي طرفدار راه حل سياسي در سوريه به دنبال يافتن راه حل ميانه اي هستند. براي همين شاهديم که اين روزها ديدارها و گفت وگوهاي بسياري ميان طرف هاي مختلف درگير در امور سوريه در جريان است که تازه ترين آن سفرهاي طرف عماني است که موفق ترين ميانجي بحران هاي منطقه اي تا کنون محسوب مي شود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، اکنون به نظر مي رسد عمان ميانجي مناسبي براي وساطت ميان طرف هاي درگير در امور سوريه است. کشوري که تجربه هاي موفقي را در انجام ميانجي گري ميان کشورهاي مختلف منطقه براي حل بحران هاي منطقه اي داشته و در عين حال روابط بسيار حسنه اي با همه کشورها دارد. براي همين بسياري معتقدند که عمان حلقه گم شده بحران پيچيده سوريه باشد که با به ميدان آمدن آن شايد بتوان اميدي براي يافتن راه حلي براي بحران سوريه يافت.

در همين رابطه يوسف بن علوي، وزير امور خارجه عمان به دمشق سفر کرده و با بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه ديدار و گفت وگو کرده است.

ناظران اميدوارند که اين سفر بتواند گرهي از بحران به شدت پيچيده سوريه بگشايد به ويژه که عمان ارتباط نزديکي با قطر، روسيه، ايران و ايالات متحده دارد و تا کنون تجربه هاي خوبي از ميانجي گري در بحران هاي مختلف داشته است. براي همين پيش بيني مي شود به زودي عمان ميزبان نمايندگان حکومت سوريه و مخالفان سياسي يا مسلح سوري نيز باشد. در عين حال انتظار مي رود بتواند با رايزني هاي خود و همچنين بررسي خواسته هاي قدرت هاي منطقه اي و قدرت هاي جهاني درگير در بحران سوريه، قبل از آغاز مرحله انتقالي، کاري از پيش ببرد. در همين رابطه شاهد ديدارهاي مقام هاي مختلف جهاني از جمله استفان دي ميستورا، نماينده سازمان ملل در امور سوريه با مقامات عماني هستيم.

سفر مقام مسئول سياست خارجي عمان به دمشق زماني انجام مي شود که روسيه موفق شد به طرف هاي مختلف درگير در پرونده سوريه اطمينان دهد که دخالت نظامي اش در سوريه با هدف ايجاد فضايي مناسب براي آغاز گفت وگوهاي سياسي جدي براي حل بحران سوريه است، هم زمان بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه نيز قانع شده که روسيه تنها تا زماني حاضر به نجات او از خطر سقوط است که مصالحش تامين شود و خطري متوجه منافعش نباشد.

اظهارات اخير سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه مبني بر اين که کشورش آمادگي دارد فضاي امني براي ارتش آزاد ايجاد کند و از هر گونه آسيبي از سوي داعش عليه آن جلوگيري کند نشان مي دهد که دريچه هاي تازه اي در بحران سوريه ايجاد شده است. همچنين بشار اسد در سفر اخير خود به مسکو دريافت که چاره اي جز ايجاد تغيير سياسي در کشور براي عبور از بحران موجود ندارد.

اين در حالي است که ديدارهايي که در مسقط با مقامات عماني صورت گرفته نشان مي دهد که گشايش تازه اي در بحران سوريه به وجود آمده است. به گونه اي که مجموعه هايي که مخالف راه حل سياسي بحران سوريه بودند و همچنين طرف هاي خارجي حامي آنها اکنون نرمشي در مواضع خود نشان داده اند.

درباره سفر يوسف بن علوي به دمشق خبرگزاري سانا، خبرگزاري رسمي دولت سوريه اعلام کرد که طرفين در اين ديدار درباره تحولات جاري در منطقه از جمله جنگ عليه تروريسم در سوريه و پيشنهادهاي منطقه اي و بين المللي براي کمک به حل بحران سوريه بحث و تبادل نظر کردند.

بن علوي اين سفر را در پاسخ به سفير وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه که در اوت گذشته سفري به مسقط داشت، انجام داد. در اين سفر وزير امور خارجه عمان علاوه بر ديدار با رئيس جمهوري سوريه با همتاي سوري خود نيز ديدار کرد و درباره آخرين تحولات بحران سوريه و ضرورت ادامه مبارزه با تروريسم بحث و تبادل نظر کرد.

مسقط طي دو سال پيش ميزبان ديدارهاي سري و غيررسمي طرف هاي درگير در پرونده هسته اي ايران نيز بود که در نهايت منجر به توافق ايران با 1+5 شد. اکنون بسياري از کارشناسان انتظار دارند مشابه همان ديدارها اين بار در مورد پرونده سوريه نيز انجام شود و بحران اين کشور به زودي پايان يابد.
پايتخت عمان بر سر بحران يمن نيز ميزبان ديدارهاي مختلفي بوده که در آن نماينده سازمان ملل در امور يمن، نمايندگان حوثي ها و مسئولان امريکايي حضور داشتند.

منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    اخه بنظر شما ساده لوحان آشتی ملی ممکن است در سوریه؟ یه طرف باید نابود بشه تا بحران سوریه حل بشه حالا هییییی چرت بگین هییییییییییییی چرت بگین
  • آخرین ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    عمان میانجی ما و عامل توافق هسته ایی بود از معدود حکام عاقل جهان عرب هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس