اعلام افزایش وام خودرو کسادی این بازار را تشدید کرد و بهتر بود ابتدا بانک مرکزی، وزارت صنعت، خودروسازان و بانک‌های عامل سازوکار عملیاتی پرداخت وام 25 میلیون تومان را نهایی کرده و سپس این موضوع رسانه‌ای می‌شد تا در کمترین فاصله مردم شاهد اجرای آن می‌شدند.

اعلام وام 25 میلیونی کسادی بازار خودرو را تشدید کردگروه اقتصادی مشرق- 10 روز پس از اعلام بسته اقتصادی دولت برای ایجاد رونق اقتصادی، بازار خودرو که رونق‌بخشی به آن یکی از اهداف سیاست‌های جدید دولت محسوب می‌شود، در رکود بیشتری فرو رفته است.

هفته گذشته سه تن از مقامات اقتصادی دولت با برگزاری نشست تبیین تسریع سیاست های رونق اقتصادی، از برنامه‌های فوری دولت برای ایجاد رونق در اقتصاد کشور خبر دادند.

در حالی که خودروسازان کشور به علت کاهش شدید تقاضا، با مشکل بی‌سابقه فروش مواجه شده‌اند، انتظار می‌رفت دولت برای ایجاد تحرک در بازار خودرو، راهکارهای هوشمندانه‌ای ارائه دهد.

به همین منظور در بسته اقتصادی جدید دولت، افزایش وام خودرو به 25 میلیون تومان گنجانده شد.

در همین زمینه، رئیس کل بانک مرکزی از اجرایی شدن سیاست‌های اعتباری این بانک در رابطه با فروش اقساطی کالاهای داخلی از جمله وام 25 میلیونی خودرو از نیمه دوم آبان خبر داده است.

با این حال به نظر می‌رسد عدم تدبیر در نحوه اطلاع‌رسانی درباره افزایش وام خودرو به 25 میلیون تومان، فعلا به تشدید رکود در بازار خودرو انجامیده است.

طبیعی است آن دسته از افرادی که در بازار راکد فعلی قصد خرید خودرو داشتند، پس از شنیدن برنامه دولت برای افزایش وام خودرو به 25 میلیون تومان، فعلا تا مشخص شدن سازوکار و جزئیات پرداخت این وام، دست نگه داشته‌اند. اما همانطور که رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده تا نیمه آبان‌ماه خبری از اجرایی شدن افزایش وام خودرو نخواهد بود.

ضمن آن که به نظر نمی‌رسد بلافاصله پس از نیمه آبان‌ماه شرایط خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی فراهم شود.

بنابراین تا زمان روشن شدن سازوکار پرداخت وام جدید، رکود بازار خودرو شدیدتر هم خواهد شد.

از اظهارات مسئولان بانک مرکزی و وزارت صنعت هم مشخص است که هنوز سازوکار عملیاتی پرداخت وام 25 میلیون تومانی نهایی نشده و اعلام افزایش وام خودرو به 25 میلیون تومان کمی عجولانه بوده که تاثیر منفی بر بازار راکد خودرو گذاشته است.

اعلام وام 25 میلیونی کسادی بازار خودرو را تشدید کردبهتر بود ابتدا بانک مرکزی، وزارت صنعت، خودروسازان و بانک‌های عامل سازوکار عملیاتی پرداخت وام 25 میلیون تومان را نهایی کرده و سپس این موضوع رسانه‌ای می‌شد تا در کمترین فاصله مردم شاهد اجرای آن می‌شدند.

نکته دیگری که احتمالا مانع موفقیت طرح افزایش وام خودرو خواهد شد، اطلاع مردم از انباشت انبوه خودرو در انبار شرکت‌های تولیدکننده است.

مردم از این نگرانند که هدف از افزایش وام، فروش خودروهایی است که چند ماه است در انبار خودروسازان باقی مانده‌‌اند که طبیعتا بدون عارضه نبوده است.


 بر اساس گزارش‌های رسمی دو خودروساز بزرگ کشور، در نیمه اول امسال 75 هزار محصول این دو روی دستشان باقی مانده است.

مطابق گزارش اطلاعات و صورتهای مالی میاندوره ای 6 ماهه اول 1394 شرکت ایران خودرو، این شرکت در این مدت 260 هزار خودرو تولید کرد که حدود 17 درصد آن به فروش نرفته است.

بدین ترتیب 216 هزار محصول ایران خودرو در نیمه اول امسال به فروش رفت اما 44 هزار خودروی روی دست این شرکت باقی مانده است.

شرکت سایپا نیز در گزارش اطلاعات و صورتهای مالی میاندوره ای 6 ماهه اول امسال خود از فروش نرفتن نزدیک به 20 درصد محصولاتش خبر داده است.

طبق این گزارش، سایپا در نیمه اول امسال 157 هزار خودرو تولید کرد که 126 هزار تای آن به فروش رفت و نزدیک به 31 هزار خودرو روی دست آن باقی ماند.

در مجموع دو خودروساز اصلی کشور در نیمه اول امسال با 75 هزار خودروی فروش‌نرفته مواجه شده‌اند.

اعلام وام 25 میلیونی کسادی بازار خودرو را تشدید کرد

این در حالی است که مدیران صنعت خودروسازی تاکنون اخبار مربوط به مشکل فروش را تکذیب می‌کردند.

حتی یکشنبه شب محمدرضا نجفی منش نماینده صنعت خودرو در گفتگوی تلویزیونی شبکه دوی سیما با رد برخی خبرها مبنی بر انباشت خودروهای تولیدی خودروسازان داخلی در انبارها گفت: ایران خودرو 32 هزار خودرو در سیکل تامین دارد و تنها 6 هزار خودرو اضافه وجود دارد و سایپا هم هیچ گونه خودرو اضافه ای ندارد و حتی از تحویل سفارش ها عقب هستند.

لازم به یادآوری است وزرای اقتصاد، صنعت، رفاه و دفاع در نامه اخیر خود به حسن روحانی تعداد خودروی انباشته‌شده در انبار خودروسازان را حدود 100 هزار خودرو عنوان کرده بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • محمد ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    17 درصد عدم فروش همچین ضرری هم نیست. کمپین الکی بود؟!!! بچه ها راست میگفتن یارو پول نداره میگه کمپین درست کردم>
  • با نام ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    تا کیفیت نیاد بالا و قیمتها تعدیل نشه بازم خودرو نمیخریم
  • ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    این وام را باید اون وقتی میدادن که کار از کار نگذشته بود.............
  • سروش ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    مردم باید عاقل باشند!!!! آیا با خرید این وام با آن بهره کذایی که 42 الی 47 میلیون باید پس دهند تا خودوریی ناقص الخلقه ای را سوار شوند که ایمنی ندارد ایا تا هفت سال زنده می مانند که بخواهند با خداوند متعال هم رو در رو باشند و نزول نزدیک به 50 درصد را برای یک خودوری ناقص پرداخت کنند سوار یک خودرو شدن که هم خودش ناقص است و احتمال کشته شدن با آن 50 درصد هست و وامی که 50 درصد نزول دارد جای بسی تأمل دارد به کجا چنین شتابان؟؟؟؟ به سوی جهنم!!!!! حداقل اگر مسلمان نیستید آزاده باشیدگناهانی رو مرتکب شوید که خداوند هم ببخشایند. 36000 کشته در سال را ببنید درس عبرت یعنی همین.
  • یک پزشک ایرانی ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    جاده های بین شهری ، آزادراه ها و اتوبانها ، خیابانها و کوچه های شهری پر از ماشین شده است. دیگر در کوچه پس کوچه های شهری چون تهران جایی ( حتی به اندازه 2-3 متر ) برای بازی فوتبال گل کوچک نیست.همه جا پر از ماشین است. طوری که بعضی اوقات آدمی می پندارد تعداد ماشینها بیش از جمعیت شهر می باشد. اینطور که پیش می رود ، راهنمایی و رانندگی مجبور می گردد حتی در سر هر کوی و برزنی یک چراغ راهنما نصب کند. در برخی مناطق شهر تهران که تعداد ماشینهای خانواده ها بیش از تعداد اعضای آن می باشد. گویی ماشین نه بعنوان یک وسیله ضروری بلکه بعنوان یک وسیله تزیینی ، آنتیک و جهت ایجاد غرور وشخصیت و منزلت افراد تبدیل شده است. مردم عزیز ایران میدانید که عمده بیماریهای شهر تهران بدلیل آلودگی هوا و عمده آلودگی هوا ناشی از تردد بیش از اندازه خودروهاست. کمی با دقت به اطرافتان بیاندازید ، در شهری چون تهران اکثریت نوزادان تازه به دنیا آمده با انواع اختلال و بیماریهای اتوایمیون چون آلرژی و آسم و امثال آن بدنیا می آیند. انواع سرطان و بیماریهای عجیب و غریب در شهر تهران بدلیل آلودگی همین ماشینها بصورت طبیعی و سونامی شده است.میدانید هزینه سرسام آور این بیماریها از جیب خودتان سالیانه چند میلیون تومان است؟ دیگر بس است. خودروی شخصی تنها و تنها بعنوان یک وسیله ضروری برای تردد های ضروری است و بس. وسیله تفریح و بازی ، چشم هم چشمی و ایجاد غرور و منزلت و یا وسیله خیابان گردی برای اهداف شیطانی نیست. خرید خودرو بس است. واقعا مایه تاسف است که دو خودروساز ما در نیمه اول سال 94 خودروهای بی کیفیت و بسیار بسیار گران خود را به تعداد 343 هزار عدد فروخته اند . چرا؟ چرا؟ چرا؟
  • adel ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    نکته ای که وام خودرو داره اینه مردم همون خودروی بی‌کیفیت و قدیمی رو میخرن ... اما گرون تر ! و کسری مالی خودرو ساز هارو هم تامین میکنن ! دولت بجای اینکه به مونتاژکارها کمک کنه ،این کارو سپرده به مردم
  • علیرضا ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    چرا قیمت ها رو نمیارن پایین که دیگه لازم نباشه وام بدن ، چندین سال این شرکت های خودرو از مردم خوردن حالا یکم ضرر بدن چی میشه ..... حالا همه منتظرن توافق بشه ....زندگی از این رو به اون رو بشه که نمیشه
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    وام خودرو یعنی افزایش فاصله بین فقیر و غنی
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    هدف اصلي دولت ازبرنامه چيست چرا ازخودروسازان نمي خواهد كه كيفيت خودروهاي انباشته شده خودرا ارتقاء دهند خودروسازي كه حاضر نيست كيفيت خوروهاي توليدي خود را ارتقاء دهد و يا حاضرنيست قيمت آنرا كاهش دهد ... چرا قدر اين مردم انقلابي را نمي دانيد ...
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    به عنوان مثال سایپا 157 هزار تا نیمه اول سال تولید داشته که 6 ماه دوم سال هم حساب کنیم خوشبینانه میشه 300 هزار در مجموع اگه با آماری که دادند در کل 60 هزار تاش فروش نره که به نظر من خیلی بیش از اینهاست میمونه 240 هزار تا یعنی این همه خدم و حشم و کارگر و کارخانه و پرسنل روزانه 650 خودرو میفروشند
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    وام خودرو میدهن ولی وام اشتغال و وام ازدواج نمی دهند. نهایت تدبیر و امید.
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    وام ازدواج رو 3 میلیون میدن که دوتا دونه وسیله بتونی بخری و انتظار بالا بردن جمعیت هم دارن - ماشین بیشتر بفروشین جمعیتمون زودتر منقرض شه.
  • حسن م ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    احسنت این رویه معلومه که به نفع عوام نیست وبه نفع دانه درشتهاست پس خودرو فقط دست دوم بخرید تا همین خودروساز مافیایی که وارد کننده هم هستند بفهمند ازدواج واشتغال نیاز جوان ماست نه پرتر شدن جیب پر آنها.
  • حسن م ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    آفرین
  • محسن ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    نه به خرید خودروی صفر داخلی تا کیفیت بره بالا قیمت پایین
  • یک مهندس ایرانی ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    کشور ما داره خودرو صادر میکنه کشورایی دیگ با قیمت خیلی خیلی پایین بعد ماخودمون ی ماشین بدرد نخور رو با قیمت خیلی خیلی بالا باید بگیریم تا زمانی ک قیمت خوردو رو نیارن پایین هیچ کدوم از مردم خرید نمیکنن .قیمت ها بالاست قیمت وکیفیت باید اصلاح شن تامردم خرید کنن.
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    هرگز این ماشین های بی کیفیت و گرون و نخرید
  • کوردی ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    0 0
    کیفیت رو بالا میبردند و قیمتها را کاهش میدانند بسیار با ارزش تر از وام 25 میلیونی بود... دولت باید از خودروسازان حمایت نکند و لطف کند واردات را آزاد کند تا ملت طعم تکنولوژی روز را بچشد... والله ملت ایران لایق بهترین است... ای روحانی همرنگ ملت شو ما به تو رای دادیم که تو را از جنس خودمان میدانیم پس..............................
  • عرفان ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    واقعا فکر کردن با این وام مردم تحریک میشن که بیان بخرن؟!! اونم با سود ۱۶% باید بگم تا موقعی که قیمت پایین نیاد هیچکی نباید بخره
  • ممد بارماق ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    سلام.یه پژو جی ال ایکس دوگانه صفرر خریدم به علت بی کیفیتی قطعات بکار رفته مشکل روغن سوزی شدید داشت.به هر نمایندگی بردم گفتند باید موتور ماشینت پایین بیاد.نمایندگی ایران خودرو در اذربایجان شرقی گفت در صورت تعویض قطعات دوباره موتورت روغن سوزی خواهد داشتچون قطعات درجه سه شرکتی را رویش خواهیم بست.درسومین ماه رادیاتور ماشین ترکید.تو شش ماه هم سیلندر خودرو ترک برداشت.خلاصه تصمیم به فروختن ماشینم کردم.الان اسم خودروی صفر میاد حالم خراب میشه.توصیه میکنم خودروی صفر نخرید.کیفیت ندارن هااااا
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    اگراحمدی نژاد وام می داد به ساخت مسکن مهر. بغیراز اینکه تعدادی زیادی ازمردم صاحب خانه می شدند وهزاران نفر کارگر ، منهدس ، تولیدکننده های مصالح ساختمانی و کارخانه مربوطه و.....و ازآن بهره مندمی شدند. حتی بخشی ازمشکل بیکاری مردم حل شده بود. اماباتبلیغات این آقایان باورکرده بودیم، ذخایر بانکی بهدرداده شده!!! حالاآیا ثروت این ملت به تشویق به مصرف وسایل غیرضروری وماشین چینی ازبین نخواهدرفت. آیا باگردش این چاپ زیاداسکناس بدون پشتیبان ارزی درآینده تورم مثال دولت قبل ایجاد نمی کند، اگربخواهیم جلوی تورم آن رابگیرید. مدت زمان بیشتری به رکودخواهیدرفت!!! این چگونه تدبیرایست !!!!
  • ناشناس ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    مردم رو چی فرض کردید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس