کد خبر 485934
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳

شرکت خودروسازی پژو فرانسه در چند روز اخیر در حالی خط و نشان هایی برای شرکت های خودروساز ایرانی کشید که هنوز هیچ اقدام جدی برای پرداخت غرامت بی عهدی خود به ایران نداشته است.

به گزارش مشرق، قرار بود طبق قراردادی که در سال ۲۰۰۴ بین رؤسای‌جمهور ایران و فرانسه امضا شده بود شرکت پژو فعالیت خود را از آن تاریخ آغاز و تا سال ۲۰۱۴ ادامه می‌داد اما مسئولان این شرکت فرانسوی با زیر پا گذاشتن این قرارداد از ابتدای سال ۱۳۹۱ همکاری خود را با ایران قطع کرد و به‌دنبال آن شرکت ایران خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارت‌های سنگینی گردید به‌نحوی که عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافت.

ایران در آن سال از نظر حجم پس از فرانسه، دومین بازار بزرگ پژو بود اما پس از اینکه پژو در فوریه سال ۲۰۱۲ ارسال محموله‌های خود را به ایران متوقف کرد، فروش این خودروساز در ایران ۶۸ درصد کاهش یافت و به ۱۴۵هزار دستگاه خودرو رسید.

حال با گذشت سه سال شریک خوش قول خودروسازان ایرانی شرایط را برای دور جدید حضور خود در ایران مساعد دیده است و مدام با ارسال هیأت هایی خواستار تقویت همکاری خود با ایران است. اما نکته قابل تأمل این که پژو در کنار تلاش خود برای حضور در بازار ایران هنور اقدامی برای پرداخت غرامت به شرکای ایرانی خود نکرده است. البته شرکت ایران خودرو تأکید کرده که در مذاکرات خود با طرف فرانسوی صحبت‌های متعددی برای دریافت غرامت از شرکت پژو بیان کرده اما هنوز به نتیجه مناسبی در این رابطه دست پیدا نکرده است.

رقم خسارت وارده پژو به شرکت‌های خودروساز ایرانی مشخص نیست اما تعلل شرکت پژو در عدم پرداخت این مبلغ نشان می‌دهد آنها با بهانه تراشی‌هایی اصلاً خواستار پرداخت این مبلغ به ایران نیستند. گواه این مطالب اظهارات اخیر مسؤلان شرکت پژو است به نحوی که اعلام کرده‌اند شرکت پژو سیتروئن از مذاکرات بی پایان با ایران به ستوه آمده است و این خودروساز فرانسوی تصمیم گرفته است تا پانزده روز آینده پرونده مذاکرات را علنی کند.

همچنین مسئولان شرکت پژو سیتروئن گفته‌اند این شرکت در واقع می‌خواهد به رجزخوانی‌ها و حتی اقدامات تحریک آمیز ایران پایان دهد. یا رومی رومی، یا زنگی زنگی. در واقع تاکنون هیچ توافقی حاصل نشده است.

بیان این گونه موضع گیری‌ها آن هم از شریک تجاری که خسارت زیادی را به خودروسازان ایرانی وارد کرده بسیار قابل تأمل است و به همین واسطه خودروسازان ایرانی باید در دور جدید مذاکرات خود با این شرکت هوشمندی زیادی برای کسب حقوق خود به خرج دهند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    پژو باید تحریم شود
  • مهماندار هواپیما ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    اول گرفتن خسارت تا پژو نقره داغ بشه بعد قرارداد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس