حسین رفیعی معتقد است در شرایطی که تهیه کنندگان سینما به برگشت مالی فیلمشان می‌اندیشند و تهیه کنندگان تلویزیون سرگرمی را به عنوان وجه غالب در برنامه‌هایشان به کار می‌گیرند، علم و فناوری می‌تواند در جشنواره‌ها، رقابت‌ها و مسابقه‌های فیلمسازی جایگاه و اولویت پیدا کند.

به گزارش مشرق، حسین رفیعی بازیگر  و مجری تلویزیون که تاکنون اجرای برنامه‌های علمی و فناوری زیادی را بر عهده داشته، بعد سرگرمی را بعد غالب در آثار سینمایی و تلویزیونی دانسته و گفت: متأسفانه امروز ملاک ارزیابی خوب و بد بودن یک فیلم رکورد فروش آن در گیشه است نه این که فیلم چه مفهوم و پیامی را القا می‌کند. بنابراین در این شرایط تهیه کنندگان سینما به یک سرمایه گذارانی تبدیل می‌شوند که به دنبال بازگشت سرمایه‌شان در فیلمسازی هستند تا گرفتن نتیجه.

وی ادامه داد: فیلم‌های در حال ساخت هم دو مسیر را طی می‌کنند. گروهی از آن‌ها به دنبال موفقیت در گیشه هستند و گروه دیگری هم با هدف موفقیت در جشنواره‌های خارجی ساخته می‌شوند که این دسته عمدتاً فیلم‌هایی انتقادی هستند و معمولاً هم از فرهنگ ایرانی فاصله می‌گیرند.

رفیعی افزود: در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار ساخت فیلم‌های علمی و فناوری داشت. مگر زمانی که نهادها و سازمان‌های دولتی برای ساخت این فیلم‌ها بودجه‌ای در نظر بگیرند یا در جشنواره‌ها و رقابت‌هایی مثل نور ابن هیثم چنین ایده‌هایی را دنبال کنند.

رفیعی بعد آموزشی در برنامه‌های تلویزیونی را قوی‌تر از آثار سینمایی ارزیابی کرده و ادامه داد: به نظر می‌رسد تلویزیون هنوز بر مسائل آموزشی و علمی و فناوری بیشتر از سینما تاکید می‌کند. هرچند آن هم در سال‌های اخیر کاهش یافته است. زمانی در برنامه‌های کودک و نوجوان، بعد آموزشی و علمی و فناوری، یک بخش جدانشدنی بود اما اکنون این برنامه بیشتر سرگرم کننده‌اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: یک اثر هنری را فکر و ایده هنری است که می‌سازد نه صرفاً امکانات، بنابراین بهتر است که در این مسابقه و رقابت بعد خلاقیت و ابتکار بیشتر از کیفیت فیلم‌ها مورد تاکید باشد. چراکه دانش آموزان در حال تجربه کردن هستند و اولین تجربه‌شان مسلماً بهترین تجربه نیست.

مجری برنامه «نیمرخ» برگزاری مسابقه نور ابن هیثم را در معرفی یک شخصیت علمی مفید و مؤثر دانست و ادامه داد: برگزاری این مسابقه دست کم باعث می‌شود که نام ابن هیثم از این پس به گوش دانش آموزان آشنا باشد اما معرفی هرچه بهتر این دانشمند طبیعتاً نیاز به عزمی جدی دارد که همه نهادها و سازمان‌های متولی علم و فرهنگ باید در راستای آن تلاش کنند. اگرچه استفاده از موسیقی، شعر و به طور کلی سرگرمی در برنامه‌های نوجوانان مطلوب و لازم است اما باید در نظر گرفت که علم نیز باید در تلویزیون و سینما جایگاه خاصی داشته باشد. چنانچه در مدارس نیز علوم نسبت به سرگرمی در اولویت قرار دارند.

رفیعی با اشاره به نقش مسابقه فیلم نور ابن هیثم در تربیت نگاه تخصصی دانش آموزان به مقوله فیلمسازی بیان کرد: یکی از اتفاقات و خروجی‌های مثبت مسابقه فیلمسازی ابن هیثم را می‌توان در تربیت نگاه تخصصی نوجوانان به کارگردانی دانست. مسلماً دانش آموزی که از سنین نوجوانی فیلمسازی و کارگردانی را تجربه کند، دیگر در آینده سودای بازیگری نخواهد داشت. چراکه او یک وضعیت ایده آل در عالم تصویر را تجربه کرده است. ضمن این که این نوجوان نگاهش به هنر تغییر می‌کند و آن را جدی‌تر می‌بینند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد در این مسابقه تسهیلات و امکاناتی برای شرکت همه دانش آموزان از شهرستان‌ها و نقاط دور کشور فراهم شود، این جشنواره به روستاها برسد و در آینده‌ای نزدیک همه مردم به حوزه علم و فرهنگ بیاندیشند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    با حذف بخش مهمی از جمله این معنی را منتقل میکند که ایشان این حرف را به عنوان عقیده خود گفته اند. خودتان قضاوت کنید این یعنی چه.
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    منظور تیتر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس