سخنگوی وزارت ارشاد گویا فیلم دوم منتشر شده درباره"اپرای عاشورا" را که درآن اجرا و تمرین با هم آورده شده بود و دست زدن ممتد ایشان در ایام عزاداری هم وجود داشت را ندیده بودند و طبیعی بود که دوباره از اجرای کار در ایام عزاداری اباعبدالله دفاع کنند.

گروه فرهنگی مشرق-گاهی اوقات زمان می‌تواند از شدت و حدت خیلی چیزها کم کند. مثلا وقتی ماشینی به یک عابر می‌زند اول کار خانواده مقتول می‌خواهند از شدت عصبانیت خرخره قاتل را بجوند. اما وقتی بعد از چند سال درگیر بیمه و سالن های دادگاه و دادگستری و ...می‎شوند دیگر رابطه شان مثل دونفر می‌شود که یکی خسارتی به آن یکی زده اند و فقط می خواهند زودتر همه چیز را تمام کنند و به حالت تعادل سابق برگردند.
حکایت اپرای عاشورا و سیاست مسولین هم همین است. وقتی اپرا آن هم با تکخوانی خانم در ایام دهه اول محرم اجرا شد تصور می‌کردیم کمترین بازخوردش برکناری مرادخانی و عذرخواهی وزیر باشد. اما وقتی هدف، بازی و برد و باخت باشد نهایتش این می‌شود که برنامه بچینند و انکار کنند و در نهایت با زمان خریدن همه چیز را رفع و رجوع کنند . در چنین شرایطی مسولان محترم سیاست درمان با زمان را در پیش میگیرند و به جای تنبیه خاطی و عذر خواهی با ابزار انکار برای خودشان زمان می خرند شاید ناراحتی ها از این ماجرا کم شود و خشم مردم فرو بنشیند و تمام...اتفاقی که اگر رسم شود و از همینجا جلویش گرفته نشود فردا سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. هر اتفاقی می‌افتد و بعد انکار می‌شود و بعد هم زمان موجب فراموشیش می‌شود.


تکخوانی خانمها  در ایام عزا و حسرت یک عذرخواهی ساده


روش هم روش تازه‌ای نبود. انکار و انکار و زمان خریدن و حل و فصل کردن ماجرا یک روش کلیشه‌ای است که تقریبا همیشه جواب می‌دهد. خصوصا اگر دست پیش هم بگیری و یکباره بروی توی شکم طرفت و اورا ظالم بنامی و خودت را مظلومی نشان دهی که درحقت جفا شده است و ...
بعد از انتشار تصاویر تکخوانی زن و انکار حضرات ، روز گذشته فیلمی منتشر شد که در آن هم تمرین آورده شده بود و هم اجرای شب اول که با تکخوانی زن همراه بود و هم اجراهای بعد از انتقاد که با ناهماهنگی اجرا شده بود.

تکخوانی خانمها  در ایام عزا و حسرت یک عذرخواهی ساده

اما عجیبتر اینکه حسین نوش آبادی سخنگوی ارشاد دوباره در حرفهایی که به شوخی شبیه بود این فیلمها را  تمرین و " تست صدا" خواند و با دفاع از این اثر آن را کاری ارزشمند و قابل تقدیر دانست که در همه کشورهای اسلامی قابل ارائه است.


او که انگار فیلم جدید را هنوز ندیده بود گفت: فیلم منتشر شده مربوط به تک خوانی یک زن در این اپرا مربوط به پشت صحنه و تمرین این ارکستر بوده و  این فیلم از نمای نزدیک گرفته شده است و انتشار آن با هدف خاص و انگیزه سیاسی بوده است. من و شخص آقای وزیر در اجرای این اپرا بودیم و از ابتدا تا انتها اجرای صحنه ای آن را دیده ایم. در آن اجرا زنی تک خوانی نکرد و شاهدان هم هیچ ادعایی در این باره مطرح نکرده اند که بگویم اتفاق یا پوشش نامتعارفی و جود داشته است. ما در این باره هیچ گزارشی نداشته ایم.»

ایشان البته فیلم دوم را که درآن اجرا و تمرین با هم آورده شده بود و دست زدن ممتد ایشان در ایام عزاداری هم وجود داشت را ندیده بودند و طبیعی بود که این حرف‌ها را بزنند.

تکخوانی خانمها  در ایام عزا و حسرت یک عذرخواهی ساده

با این اوصاف همچنان حضرات حتی از یک عذرخواهی ساده هم دریغ دارند و تلاش می کنند تا به قول روزنامه جوان با ماله کشی همه چیز را حل و فصل کنند.

هادی عسگری نویسنده "جوان" روز گذشته درباره این ماجرا نوشت:حضور دستپاچه يك خواننده مرد در كنار تك‌خوان زن اپراي عاشورا باعث شد تا اجرايي ضعيف و همراه با ناهماهنگي از اين اپرا را شاهد باشيم.

در پي تأكيد بيش از حد وزارت ارشاد مبني بر اينكه اجراي اصلي اپراي عاشورا با همخواني خواننده زن و مرد همراه بوده است و فيلم منتشر شده از اجراي خواننده زن صرفاً براي اجراي تمريني بوده، خواننده مرد براي هم‌آوايي با خواننده زن انتخاب شد كه كار عجله‌اي و سرهم‌بندي شده‌اي را ارائه كرد. در ويدئوي جديدي كه در اينترنت منتشر شده است به خوبي مي‌توان تفاوت اجراي اصلي را كه در آن يك زن به تك‌خواني مي‌پردازد با اجرايي كه بعد از ادعاي هم‌آوايي خواننده مرد و زن انجام شده است، ديد. در اجراي جديد عدم تسلط خواننده مرد در اجرا و ناهماهنگي با خواننده زن، باعث مي‌شود كه اجراي ضعيف و پر از اشتباهي را شاهد باشيم.


تکخوانی خانمها  در ایام عزا و حسرت یک عذرخواهی ساده

در ويدئوي منتشر شده تلفيقي از سه كليپ ديده مي‌شود، ابتدا اجراي تمريني كه خواننده زن با شالي به رنگ روشن حضور دارد، در اجراي اصلي خواننده زن با شال مشكي ديده مي‌شود. اين دو كليپ كه پيش‌ از اين به صورت مجزا منتشر شده بود، اعتراض‌هاي زيادي را در باره قبح‌شكني آوازخواني بانوان كه از نظر شرعي داراي ايرادات زيادي است، به همراه داشت. وزير ارشاد در واكنشي تند به اين اعتراضات گفت: اپراي عاشورا در نوع خود اثر بي‌نظيري است كه با استفاده از اشعار محتشم كاشاني و شعرهاي زيباي ديگر درباره واقعه‌ عاشورا اجرا شده است. اجرايي كه بيش از ۱۳۰ هنرمند اركستر سمفونيك تهران آن را به عالي‌ترين شكل ممكن به مخاطبان ارائه كردند. آن وقت عده‌اي مي‌گويند اينها تاريخ عاشورا را به بازيچه گرفته‌اند، تكخواني زن دارند و در واقعه‌ عاشورا ابتذال ايجاد كرده‌اند. وزير ارشاد همچنين بيان كرد: وقتي من اپراي عاشورا را ديدم، متوجه شدم، يك اثر بسيار برجسته و قابل عرضه در سطح جهاني است كه بسياري از اشعار آن برگرفته از تعزيه‌هاي خودمان است و ما هم در طول سال‌هاي دراز، آنها را شنيده‌ايم. جاي تأسف دارد يكسري از عناصري كه فقط و فقط به سياست‌بازي فكر مي‌كنند، به چنين كاري خدشه‌ وارد كنند و زحمات كساني را زير سؤال ببرند. البته سومين كليپ منتشر شده درباره اپراي عاشورا به خوبي نشان مي‌دهد كه ماله‌كشي وزارت ارشاد روي گاف تك‌خواني خواننده زن باعث شده اجرا به صورت همخواني مرد و زن باشد كه اجراي بدون تمرين باعث ناهماهنگي فاحشي بين دو خواننده شده است. پايين آمدن كيفيت اجرا نشانه بهتري از تفاوت اجرايي است كه اصل آن براساس تك‌خواني يك زن ايجاد شده و حال با اجبار و براي بستن دهان معترضان خواننده مرد به عنوان وصله ناجور به آن اضافه شده است. با انتشار اين ويدئو بايد ديد اين بار وزارت ارشاد چه توجيهي را خواهد تراشيد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    قبح‌شكني عاشورا کار همیشگی فتنه است فقط شکلش عوض میشه!
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    با توجه به اظهارات آقای نوش آبادی تکخوانی زن در تمرین بین چهل پنجاه مرد همکار ایرادی نداردو فقط در بین جمعیت زیاد اشکال دارد پس از این به بعد اجراها بهتره زیر 50 نفر باشه تا زنان هم بتوانند طبق فتوای وزارت ارشاد! به راحتی تکخوانی کنند!!!!!
  • عبدالله ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    فاتحه برای نابودی مظاهراسلام ناب محمدی
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    حامیان ومتولی دولت احمدی نژادکه باسیاستهای ماقبل تاریخ وبادرآمد50سال گذشته اکثریت ملت رابه زیرخط فقر وفلاکت برد پس ازدوسال هنوزازملت ایران یک عذرخواهی ناقابل نکرده اند
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    به وسلیه ابزارهای ظاهری مانند شعر آیینی، قصد تخریب اصل را دارند و این زمانی اتفاق می افتد که همگان گمان کنند با افعال حرام نیز می توان عاشورا را زنده نگه داشت. این یعنی دین داری هر هری.
  • سعید ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    هر چه بگندد نمکش میزنند ... وای از ان روز که بگندد نمک !! مشرق میخای نمایش بده میخای نده
  • امیرحسین م ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    واگذارتون می کنیم به خدا و قرآن کریم، خودتون پاسخ گو باشید
  • ابوالفضل ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    مردم دارند صبر می کنند یکدفعه تمام تالارو وزارت رو رو سرشون خک می کنند ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس