سرگئی لاوروف به گروه تروریستی تکفیری "ارتش آزاد" که از سوی کشورهای حامی تروریسم تکفیری همچون آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه بعنوان گروهی به اصطلاح "میانه رو نامگذاری شده، پیشنهاد کرد تا بصورت مشروط به ائتلاف جدید مبارزه با تروریسم در منطقه بپیوندد.

گروه بین الملل مشرق- پیشنهاد سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به گروههای تروریستی تکفیری مدعی میانه روی در سوریه همچون "ارتش آزاد" مبنی بر همکاری در جبهه مبارزه علیه گروه داعش با واکنشهای مختلفی روبرو شده است. حسب اطلاعات منتشره، روسیه به این گروه ترویستی تکفیری که از سوی کشورهای حامی تروریسم تکفیری همچوم آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه بعنوان گروهی به اصطلاح "میانه رو نامگذاری شده، پیشنهاد کرد تا بصورت مشروط به ائتلاف جدید مبارزه با تروریسم در منطقه بپیوندد.

آیا روسیه در پرونده بحران سوریه خیانت می کند؟/در دست ویرایش

در مقابل سخنگوی این گروه ضمن رد پیشنهاد روسیه، با تاکید بر بی اعتمادی "ارتش آزاد"، از این کشور خواست تا عملیات هوایی خود علیه تروریستها را متوقف کند. این در حالی است که اخبار رسانه ای از سفر چندین فرمانده ارشد ارتش آزاد همچون بشار الزعبی فرمانده بخش جنوبی این گروه به مسکو و دیدار آنها با مقامات روس حکایت دارد. همزمان منابع خبری از تماسهای مکرر شاهزاده "محمد بن سلمان" ولی ولیعهد آل سعود و وزیر دفاع این کشور با مسئولان روسی مانند ولادیمیر پوتین و سرگی لاوروف جهت هماهنگی و رایزنی در رابطه با عملیات هوایی روسیه در سوریه خبر داده بودند.

آیا روسیه در پرونده بحران سوریه خیانت می کند؟/در دست ویرایش

رایزنی ها و مانورهای سیاسی - تبلیغاتی سعودیها طی روزهای گذشته، با استقبال رسانه های حامی تروریسم در منطقه مواجه و در مقابل موجب نگرانی مردم سوریه و کشورهای محور مقاومت شده است. حامیان القاعده و داعش رایزنیهای طرفهای ترک، قطری و سعودی با آمریکا و روسیه را موجب احتمال توقف و یا حداقل کمرنگ تر شدن عملیات نظامی روسیه در سوریه عنوان می کنند و خواستار ادامه تلاشها برای تحقق آن هستند.

آیا روسیه در پرونده بحران سوریه خیانت می کند؟/در دست ویرایش

آیا روسیه در پرونده بحران سوریه خیانت می کند؟/در دست ویرایش

در مقابل، افکار عمومی محور مقاومت و مردم سوریه و عراق با یادآوری خلف وعده ها و زد و بندهای دقیقه نودی روسیه بر سر پرونده های مهم منطقه ای، همچون پرونده فروش اس سیصد و تسلیحات دفاعی به ایران علی رغم دریافت هزینه مالی آنها، کمرنگ بودن پشتیبانی نظامی و سیاسی از سوریه طی سالهای ابتدائی بحران در این کشور، همراهی روسها با دولتهای جرج بوش و دولت اول اوباما در اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران و موارد دیگر نسبت به احتمال معامله پشت پرده آنها با آمریکا بر سر موارد اختلافی، بشدت ابراز نگرانی کرده اند.

آیا روسیه در پرونده بحران سوریه خیانت می کند؟/در دست ویرایش

بدنبال مطرح شدن پیشنهاد همکاری روسیه به گروه تروریستی تکفیری ارتش آزاد و رد آن، دور جدید از گمانه زنیها پیرامون احتمال زد و بند دولت روسیه اینبار در پرونده بحران سوریه در محافل سیاسی و کارشناسی آغاز شده است. شایعهاتی پیرامون معامله روسیها بر سر برکناری دکتر بشاد اسد رییس جمهور منتخب سوریه و اعطای نقش ویزه به گروههای تروریستی تکفیری که آمریکا و ارتجاع عرب به عنف قصد دارند آنها را بعنوان "میانه رو" در روند تحولات سیاسی - نظامی سوریه معرفی کنند و ... این روزها از کثرت بیشتری برخوردار بوده است.

آیا روسیه در پرونده بحران سوریه خیانت می کند؟/در دست ویرایش

سوال اینجاست که آیا روسیه با هدف معامله بر سر پرونده بحران سوریه وارد این کشور شده است؟ آیا روسیه در نهایت بر سر برخی موارد همچون ادامه ریاست جمهوری دکتر بشار اسد با آمریکا و چند دولت حامی تروریسم تکفیری در منطقه به توافق خواهد رسید؟ در این رابطه دو تحلیل اصلی وحود دارد. نخستین تحلیل با اشاره به سوابق معامله گری روسها از احتمال خیانت آنها به سوریه خبر می دادند. دسته دوم تحلیلگران با اشاره به انگیزه و بسترهای ورود عملی روسها به بحران در سوریه فرضیه نخست را رد می کنند.

آیا روسیه در پرونده بحران سوریه خیانت می کند؟/در دست ویرایش

در پاسخ باید به انگیزه های ورود روسیه به عرصه بحران در سوریه اشاره کرد:

1 - حضور چندین هزار تن از اتباع کشورهای جمهوریهای خودمختار فدراسیون روسیه بویژه چچن، داغستان و اینگوش در صفوف گروههای تروریستی

در این رابطه روسها معتقدند که حضور این تعداد روس تبار در صفوف گروههای تروریستی تکفیری همچون داعش، القاعده و احرارالشام بصورت بالقوه خطر بزرگی برای امنیت ملی این کشور می باشد. شکی نیست که بحران در سوریه همچون افغانستان و عراق بالاخره روزی به پایان خود خواهدر رسید و یکی از مهمترین مقصدهای بعدی این تروریستها قطع به یقین روسیه و جمهوری های خودمختار آن خواهند بود. از این نظر روسیه با ورود عملی به سوریه در صدد انهدام زیرساختهای پرورش و هدایت تروریستها و دفاع از امنیت ملی خود برآمده است.

آیا روسیه در پرونده بحران سوریه خیانت می کند؟/در دست ویرایش

2 - دفاع از سوریه بعنوان متحد راهبردی در مقابل هجوم گسترده گروههای تروریستی تکفیری. 

روسها از ابتدای بحران در سوریه همواره از دولت و ارتش این کشور حمایت کرده اند. این حمایتها در سالهای ابتدایی بحران، البته از قدرت کمی برخوردار بوده و بیشتر در قالب اعضای بسته های تسلیحاتی و کمکهای محدود مستشاری صورت می گرفته است. با گذشت 5 سال از بحران سوریه و گسترش ناگهانی حملات گروههای تروریستی تکفیری علیه مناطق تحت سیطره نیروهای دولتی این کشور که طی آن استان ادلب، بخشهای وسیعی از منطقه راهبردی سهل الغاب( نقطه ثقل سه استان حماه، ادلب و لاذقیه)، حلب، قنیطره و درعا به اشغال تروریستها درآمد زنگ خطر برای روسیه به صدا درآمده و لزوم تشدید حمایتهای عملی و موثر تر از سوریه را ضروری کرده است.

آیا روسیه در پرونده بحران سوریه خیانت می کند؟/در دست ویرایش

از زمان ورود رسمی نیروی هوایی ارتش روسیه به عرصه نبردها در سوریه که بر اساس درخواست رسمی دولت قانونی و مشروع سوریه که از سوی سازمان ملل و کلیه کشورهای جهان مورد شناسایی سیاسی و بین المللی قرار دارد، روند عملیات نظامی در این کشور شکل دیگری به خود گرفته و دچار تغییرات و تحولات بنیادین شده است. با گذشت بیش از یکماه از عملیات گسترده هوایی روسها در سوریه نخست نگاهی آماری به آن مبذول می داریم:

آیا روسیه در پرونده بحران سوریه خیانت می کند؟/در دست ویرایش

1 - تعداد کل حملات هوایی ارتش روسیه به مواضع تروریستها 1391 سورتی علیه حدود 900 هدف نظامی که حدود 100 هدف دیگر باقی مانده و در لیست حملات بسیار دقیق و ویرانگر قرار دارند. این اهداف پیشتر با دقت و وسواس هر چه تمامتر از سوی یگانهای اطلاعاتی سوری و پهپادهای گروههای هم پیمان ارتش سوریه شناسایی و علامتگذاری شده بودند.

2 - عملیات شبانه 291 سورتی

3 - اهداف مورد حمله قرار گرفته شامل "269 مرکز فرماندهی و استقرار، 30کارگاه ساخت بمب و موشکهای دست ساز و 51 اردوگاه آموزش نظامی متعلق به گروههای تروریستی تکفیری همچون القاعده (جبهه النصره، جندالاقصی، حزب السلامی ترکستان شرقی چین و ...)، ارتش آزاد (اجنادالشام، تجمع العز، صقورالغاب، الفرقه الاولی الساحلی و ...)، داعش و جبهه اسلامی (گروههای وابسته همزمان به القاعده و اخوان المسلمین شامل: احرارالشام و جیش الاسلام) و خطوط تدارکاتی و مواضع آنها بوده است.

آیا روسیه در پرونده بحران سوریه خیانت می کند؟/در دست ویرایش

بنابر آمارهای منتشر شده از میزان تلفات و خسارات گروههای تروریستی تکفیری در مناطق هدف حمله قرار گرفته، حملات هوایی بمب افکنهای مدرن روسیه با نهایت دقت و بالاترین حجم ویرانی همراه بوده است. جنجالهای گسترده این گروهها و کشورهای حامی آنها در فضای رسانه ای و عرصه بین الملل خود بخوبی موید کارایی حملات هوایی روسیه بوده است.

آیا روسیه در پرونده بحران سوریه خیانت می کند؟/در دست ویرایش

تنها در یکی از این حملات انبار محل ذخیره سازی صدها فروند موشک ضد زره تاو اهدایی آمریکا به "القاعده (جبهه النصره)" در شمال استان ادلب و در روستایی نزدیک مرز سوریه با ترکیه هدف 4 موشک هوا به زمین سنگر شکن سوخو 34 های ارتش روسیه قرار گرفته که به انهدام کامل آنها منجر شده است. گفته می شود دود و آتش ناشی از انهدام موشکها از دهها کیلومتر دورتر قابل مشاهده بوده است.

آیا روسیه در پرونده بحران سوریه خیانت می کند؟/در دست ویرایش

در همین حال منابع نظامی نزدیک به ارتش روسیه از بررسی پیشنهاد دولت سوریه برای ایجاد حداقل دو پایگاه دائمی دیگر در این کشور با هدف استقرار دائمی ناوگان هواپیماهای جنگنده روسی خبر داده اند. به گفته این منابع، استانهای حماه، حمص و لاذقیه برای استقرار پایگاه جدید هوایی روسیه در حال مکان یابی است و احتمالا در بهار سال آینده عملیات احداث آنها آغاز خواهد شد. احداث پایگاههای دائمی نظامی روسیه در خاک سوریه به منزله تیر خلاص بر تلاشهای آمریکا، ترکیه و عربستان برای محدود سازی عملیات نظامی روسها در آسمان سوریه خواهد بود.

آیا روسیه در پرونده بحران سوریه خیانت می کند؟/در دست ویرایش

چرا که استقرار دائمی این پایگاهها نقش محوری در کمک به استقرار امنیت و آرامش در سوریه و پیشبرد هر چه سریعتر و موثرتر عملیات نظامی مبارزه با تروریسم تکفیری در این کشور ایفا خواهد کرد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 89
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • غفور ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    مشرق چیزی را که در توان فهم سیاسی تو نیست دلیل یک کار دیگر نکن ! پیشنهاد لاوروف به این اراذل برای اهداف سیاسی خاص منجمله ایجاد شکاف میان تروریستها و یا گرفتن بهانه لازم از آنها می توانسته باشد ضمناً تیتر این خبر عامل تشکیک در ائتلاف چهارگانه مقاومت و ایجاد سوء ظن نیز می تواند باشد سانسور این نظریه نیز می تواند از ظرفیت نازل فرهنگ سیاسی نشأت بگیرد . خود دانی
  • ali ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    روسیه خنجرو از پشت خواهد زد خواهید دید
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    عالی بود مشرق احسنت این شد تحلیل درس درمون
  • با نام علی مدد گرفتیم ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    کمی سابقه ی روسیه در این موارد شفاف و قابل اعتماد نیست اما امیدواریم این بار از روی تعقل تصمیم بگیرند نه از رو منفعت مرگ بر امریکا شعار ملت ماست
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    متن قشنگیه ولی کلی غلط املایی داره لطفا یه بار دیگه ویرایشش کنید سایت شما که جزو 50 سایت پر بیننده ایران عیبه واسش اینهمه غلط املایی داشته باشه
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    مساله اصلی این نیست که با حضور روسیه در سوریه حال می خواهد در نهایت بر سر بشار اسد معامله کند یا نه مساله اصلی این است که با حضور روسیه ممکن است ایران در نهایت از بحث کنار گذاشته شود و اینکه روسیه با اهداف مقاومت به تعارض برسد و در این مسیر بتواند دولت بشار اسد را با خود همراه کند مصداق بارزش علاقه بشار اسد به افزایش تمامی پادگان های نظامی روسیه است سوال اصلی این است (تازه با این فرض که روسیه در مساله سوریه خیانت نکند) بعد از پایان جنگ نقش روسیه در سوریه چه خواهد بود؟ایا نقش ایران را به رسمیت می شناسد؟
  • MOHAMMAD ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    جای نگرانی نیست روسیه تو این چند سال بحران عملا کاری انجام نداد این همه زحمت کشیدن رزمنده های حزب الله ، فاطمیون مدافعان حرم ارتش سوریه رزمندگان ((**گمنام**)) سپاه پاسداران و غیره و غیره روسیه دقیقه 90 آمد بمب انداخت یه محبوبیتی بین سوری ها پیدا کرد البته کارش مفید بود ولی کسی که تو این 4 سال نذاشت سوریه سقوط کنه روسیه نبود بعد از این همه اگه معامله کنه اتفاق خاصی نمیافته
  • کریم ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    روسیه و ولادیمیر پوتین کبیر هیچ وقت به سوریه و آرمانهای مقاومت خیانت نخواهند کرد چرا که در آنصورت از چشم 500 میلیون شیعه خواهند افتاد. و هر کس از چشم شیعیان بیافتد این دنیا و آن دنیایش را از دست داده است.
  • ابوذر ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    با وجود طبیعت نامستقر و غدار روس‌ها در روابطشان با ایران و علی‌رغم لطمات زیادی که از این رابطه به ایران وارد شده ، شرایط ژئواستراتژیک منطقه به نحویست که روس‌ها صلاح خودشان را عجالتا در پشتیبانی تام و تمام از بشار اسد می‌بینند . در کنار این پیشروی خزنده و پنهان تکفیری‌ها در منطقه‌ی قفقاز که با یاری سیستم اطلاعاتی ترکیه و آمریکا و پول سعودی میسر شده پوتین را به این جمع‌بندی رسانده که از این بزنگاه و فرصتی که به نوعی از سوی ایران به اوتعارف شده ، نهایت استفاده را ببرد . هم جای پایش را در منطقه سفت میکند ، هم به عنوان رقیبی جلوی آمریکا عرض اندام خواهد کرد ، هم در سرکوب تکفیری‌هایی که رو به سوی قفقاز و داغستان دارند با تمام قوا عمل میکند .... ولی البته باید از اکراین ترسید .! آنجا که آمریکایی‌ها بخواهند در ازای پس کشیدن روس‌ها از خاور میانه دوباره اکراین را به عنوان کادو به او پس بدهند ... اینجا ممکن است همان رگ غدار و نامرد روس‌ها بالا بزند و ...الخ
  • بنده خدا ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    در رابطه با روسیه نمی توان مطمئن بود .آمریکا ی جنایتکار در فروش همپیمانانش به دنبال سود آنی و بدون دور اندیشی نیست .اما روسیه بر خلاف آن عمل می کند
  • جعفر ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    کسی که با در نظر گرفتن منافع اقتصادی وارد یک معامله میشه ممکنه هر راهی رو انتخاب کنه و ممکنه از اون راه هم برگرده. امیدوارم روسیه گول غرب و عرب ها رو نخوره چون دیگه نمیتونه سر بلند کنه
  • م ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    سلام. منافع در رابطه با همكاري با قدرتها، حرف اول و حرف آخر را مي زند، همه 5+1 بايد منافع خود را در خطر ديده و مابه ازاي آن منافعي را در امتداد برنامه هاي جاري خود ببينند... بايد همچنان داغ تحريمهاي ناشي از تحرك در اوكراين براي روسها تازه بماند و از يك طرف از نابود شدن دشمنان داخلي خود در سوريه نامطمئن باشد تا همراه مقاومت بماند... پايان اين همراهي اعطاي سهم روسيه از قدرت جهاني به او از سوي كد خدا مي باشد .. كه با حيلت هاي مختلف از سوي آمريكا توصيه شده اما اجرائي شدني نبوده است.
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    خیالم راحت باشه
  • اسماعيل ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    بسمه تعالي يكي از موارد مشكوك حمايت روسيه از اسرائيل غاصب است. در رسانه ها شنيدم روسيه اطمينان داده بود عليه اسرائيل اقدامي نخواهد كرد. گرچه روسيه مانند آمريكا دشمن اسلام و ايران نيست. با احترام به شهداي حرم معتقدم ، ايران نبايد وارد بازي آمريكا ، متحدانش و روسيه با عنوان دروغين مبارزه با تروريست شود كه نه تنها از چشم مستضعفان جهان مي‌افتد بلكه مهر تأييد جنايات آمريكا و عمالش مي‌شود.
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    تا منظورتان از خیانت چه باشد!مگر روسیه برای حفظ منافع ایران وشیعیان تعهدی داده است که اگر خلاف آن کرد خیانت محسوب شود مسلم است که روسها از ورود به این معرکه چیزی جز منافع خود را نمی خواهند ،روسیه در بسیاری از مناقشات جهانی نقش تکمیل کننده آمریکا را داشته است به یاد داشته باشید که روسیه هم جز همان سیستم سرمایه داری جهانی است وجدا از آن نیست.
  • محمود ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    چرا روسیه باید خیانت کنه وقتی به این راحتی داره سوریه رو اشغال میکنه وهمه راضی هستن امریکا باید سیاست رو از پوتین یادبگیره راستی از دریای خزر چه خبر
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    روسیه 1000 بار فریب خورده از غرب چ دلیلی داره که فک کنیم برای بار هزار و یکم فریب نخواهد خورد ؟
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    روسیه همیشه باج بگیر بوده و هست
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    دیگه دوران خنجر از پشت زدن گذشته داداش
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    چه نظرات کارشناسانه ای!!!
  • مرادیان ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    مثل همیشه باید از فرصت روسیه بیشترین استفاده رو برد
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    خخخخخخخخ
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    ما باید هواسمون یاشه
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    درود بر پوتین
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    پوتین کبیر؟!
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    آفرین
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    مشرق نفوس بد نزن
  • مجیدی ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    هواسمون باید به روسیه باشیم باید روسیه رو اداره کنیم
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    چی میگی غفور؟!
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    احسنت
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    احسنت کریم ناشناس چیه پوتین کبیر مگه چشه؟
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    کی گفته برای منافع اقتصادی روسیه اومده تو سوریه؟
  • عباس ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    فعلا که دور دور روسیه س آمریکا و همپیمانانش باید قلاف کنن
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    درود ناشناس
  • محمودی ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    بهترین فرست برای افزایش ضربات به منافع آمریکا در منطقه بوجود اومده باید بهترین استفاده رو ببریم
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    دردنیای سیاست هراحتمالی ممکن الوقوع وبایددرنظرگرفته بشه
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    احسنت
  • دانشجو ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    الان روسیه به خاطر تهدیداتی که از سمت داعش میشه و برای جلو گیری از رسیدن تروریسم به خاک خودش مجبور شده به جنگ سوریه بیاد و ابتکار عمل خاصی در دستش نیست و باید در زمین مقاومت بازی کنه وگرنه اگر میخواست منفعت طلبی کنه همون اول بحران سوریه واردجنگ می شد. روسیه 2015 همون روسیه 2011 است
  • دانشجو ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    الان روسیه به خاطر تهدیداتی که از سمت داعش میشه و برای جلو گیری از رسیدن تروریسم به خاک خودش مجبور شده به جنگ سوریه بیاد و ابتکار عمل خاصی در دستش نیست و باید در زمین مقاومت بازی کنه وگرنه اگر میخواست منفعت طلبی کنه همون اول بحران سوریه واردجنگ می شد. روسیه 2015 همون روسیه 2011 است
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    دیگه اون زمان گذشت که هرکسی هر کاری میخواست تو غرب آسیا می کرد الان باید بر اساس واقعیت منطقه که همان نفوذ محور مقاومت در کشورهاست تصمیم گیری شود
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    شاید هم اینطوری باشه
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    من این طوری فکر نمیکنم
  • رضا ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    روسیه اگر دلش میسوخت چرا زود تر وارد جنگ سوریه نشد؟
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    روسیه؟!
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    حرفت صحیحه
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    به وقتش حمایت علنی از اسرائیل هم کنار میذاره الان زوده نوبت به نوبت
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    امیدوارم منظورت از روسیه شوروی نبوده باشه!
  • حمید ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    مشرق تسلیت میگم به خاطر چنین مخاطبانی!
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    گزارش رو خوندی اصلا؟
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    چون تازه دلش سوخته اونم به حال خودش نه سوریه
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    احسنت
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    آمریکا درحال منزوی شدنه
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    مهم اینه که با ورود روسیه آمریکا به غلط کردن افتاده
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    مهم اینه که با ورود روسیه آمریکا به غلط کردن افتاده
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    مهم اینه که با ورود روسیه آمریکا به غلط کردن افتاده
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    مهم اینه که با ورود روسیه آمریکا به غلط کردن افتاده
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    احسنت مهم اینه که با ورود روسیه آمریکا به غلط کردن افتاده
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    ؟!
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    :|
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    :(
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    ناشناس خدا کنه اینطوری که تو میگی باشه
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    احسنت
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    حرفت درسته علی باید حواسمون رو جمع کنیم
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    با اون سه کلمه اول حرفت مخالفم!
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    روسها از ترس حمللات تروریستی علیه خاک خودشون اومدن سوریه
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    خخخخخخ
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    چیه آخه همتون به جون هم افتادید
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    ممکن الوقوع؟!
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    ماذا فازا مشرق جان چرا این همه دعوا
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    افرین برم شرق. اما نفهم تر اینها انهایی هستند که مرگ بر روسیه میگویند اخه احمق جان روسیه که تحریمت نکرده و هواپیماتو نزده
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    افرین بر شرق. اما نفهم تر اینها انهایی هستند که مرگ بر روسیه میگویند اخه احمق جان روسیه که تحریمت نکرده و هواپیماتو نزده
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    افرین بر شرق. اما نفهم تر اینها انهایی هستند که مرگ بر روسیه میگویند اخه احمق جان روسیه که تحریمت نکرده و هواپیماتو نزده
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    در سوریه گروه تکفیری میانه رو نداریم هیچ یک از گروهها از جنایت علیه مردم سوریه کم نگذاشتند
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    روسیه مرض نداره کلی پول خرج کنه برای هیچ!!! ترکیه + عربستان + ایران + اردن + اسرائیل همه اینا از یک کنار دنبال منافع خودشونن تو سوریه!! یکی از طرف اسرائیا پشتیبانی میشه! یک از طرف عربستان! یک از طرف اردن! یکی از ترکیه! یکی هم از طرف ایران!! برای همینه که این جنگ انقدر طول کشیده!! مگرنه مثل مصر طی14 روز تموم شده بود !!
  • ناشناس ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    خوب کاری کرده . اگر نمیومد هم باز کار بدی نکرده بود . مگه یه کشور مریضه الکی خودشو قاطی بقیه کشورها بکنه ؟
  • ناشناس ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    ما باید روسیه رو اداره کنیم ؟ خخخخخ جوک نگید بابا .
  • ناشناس ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    اون فریب نیست اون سیاسته که به دنیا نشون میده ما فریب خوردیم ولی در واقع بردن . فکر کردی همه مثل آمریکا کولی بازی در میارن یه کاری کنن تو بوق و کرنا کنن ؟
  • غفور ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    محمد جان سحت خاو ؟ ( ساعت خواب ؟ ) پس کی بود که پارسال همین موقع ها که اوباما یک هفته به اسد اولتیماتوم داد تا کنار بره وگرنه آمریکا حمله میکنه جلو آمریکا ایستاد ؟ هان ؟ همین پوتین مرد میدان بود که بعد از اون قضیه آمریکا جا زد و بشار اسد محکم ایستاد یادت که نمیاد همون طور که همه اونهایی که داروی ضد روسی انگلیسیها تزریقشون شده و هیچ وقت از بدبینی نسبت به روسیه بیرون نمیان
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    کریم جان احسنت و دارمت
  • بیژن ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    بنده خدا نه اینکه آمریکا در فروش قویترین همپیمانش دنبال سود آنی نبود ؟ فروش شاه در مقابل نهضت آزادی . اما روسیه از پنجاه سال پیش محکم پای سوریه ایستاده تا همین الان . چقدر باید عینک تیره بدبینی داشت تا حقایق به این بزرگی را ندید
  • مهگانه ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    ببینم دوست عزیز ایران هم سرمایه داریه یا ته مایه داری ؟
  • محمود اصل ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    درود بر پوتین
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    ممکن الوقوع یا قوقولی قوقو ؟
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    نقش روسیه پس از جنگ تسلط کامل بر سوریه و تقسیم این کشور به بخشهای کوچک تر در پی به توافق رسیدن با گروههای معارض و در حقیقت تضعیف حکومت مرکزی در سوریه و به تبع آن ایجاد حاشیه امن بیشتر و بیشتر جهت بقای رژیم صهیونیستی خواهد بود!! و ایران هم اگر زرنگ نباشه مثل گذشته تجربه ( سودان ، کوزوو ، و .. ) از گود بیرون خواهد ماند!!
  • رضا ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    500 میلیون تا جایی که من میدونم 100 میلیونه ها
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    ناشناس 16 27 احمق خودتی درسته که تحریمت نکرده ولی کلی با کارتت بازی کرده و جنس های بنجول بهت انداخته
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    جناب اسماعیل حق با شماست وجود چند گروه معارض در یک کشور و تقسیم سوریه به قسمتهای کوچکتر تحت عنوان شرکت همه گروههای معارض در امر صلح سوریه و درنتیجه تضعیف دولت مرکزی سوریه بهترین خدمت روسیه برای حمایت قاطع و محکم از اسرائیل بعد از سرکوب داعش خواهد بود.
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    جناب ناشناس 12:25 این بنده خدا ناشناس 16:27 تنها وسعت تفکرو دیدش تا نوک بینیشه !! چرا؟ 1- در 5 قطعنامه از 6 قطعنامه علیه ایران روسیه رای + و فقط در یک مورد رای ممتنع داده و همسو با جامعه جهانی شده ، 2- از دادن s300 به هر بهانه ای خودداری کرده البته همسو با درخواستهای کشور دوست یعنی اسرائیل ، 3- راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر رو به هر بهانه ای به تاخیر انداخت !4- از کارت ایران به هر بهانه ای برای رسیدن و باج گرفتن از غرب استفاده کرده و هر جا لازم بوده وبه منافع نامشروع خودش رسیده دست از پشتیبانی ایران برداشته حالا باید به ناشناس 16:27 گفت : الا ناشناسا انصاف میکن ...ر تویی یا ما !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس