فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)» مخاطبانی به سینما اضافه کرد که بیشترشان سال‌ها به علت قمپزهای روشنفکری در فیلم‌ها با سینما قهر کرده بودند؛ بهتر است، بدانید مخاطبان این فیلم، سینمارو‌هایی که می‌شناسید، نیستند.

به گزارش مشرق، از امروز اکران فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» مجدد آغاز می‌شود و این در شرایطی است که طبق نظر شورای صنفی نمایش  سایر فیلم ها از سه شنبه اکران خود را از سر می‌گیرند، اما مدتی است که برخی از سینما گران که آثارشان همزمان با فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» اکران شده است از همان ابتدا شروع به نشان دادن واکنش‌هایی کردند که در نوع خود جالب توجه بود. اما اخیرا نیز در ادامه واکنش‌ها نسبت به همزمانی اکران برخی فیلم‌ها با «محمد رسول‌الله(ص)» کارگردان یکی از فیلم‌های روی پرده که اتفاقا میلیاردی هم شده در گفت‌وگو با یکی از نشریات حرف‌های قابل تاملی زده است.

او معتقد است که فیلم سینمایی وی به دلیل همزمانی و برخی امکانات که برای فیلم «محمد رسول الله (ص)» در نظر گرفته شده متحمل ضرر شده است. او اعتقادش بر این است که فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» کف فروش خود را از دست داده و ادامه اکرانش به فیلم های دیگر لطمه می‌زند. ابتدا این سوال مطرح است که ادامه اکران فیلم «محمد رسول الله (ص)» اگر کف فروش خود را از دست داده است چگونه می‌تواند به سایر فیلم ها لطمه وارد کند؟! این در حالی است که اتفاقا این فیلم خاص خود از یک فیلمنامه ضعیف و دستمالی شده بهره برده است. موضوعی تکراری که بحث خیانت را دستمایه خود قرار داده است. این کارگردان در ساخت فیلم هم نتوانسته زاویه نگاه جدیدی را به مخاطب از خیانت انتقال دهد.

او که فیلمش بیش از دو میلیارد فروخته است از همان ابتدا شروع به اعتراض کرد. این که سازندگان فیلم فروش کم آثار خود را در دلایلی جز خود می‌یابند امر جدیدی نیست. البته می‌توان نبود تبلیغات و بسیاری از موارد دیگر را نام برد که در فروش کم آثار تاثیرگذار است اما در همین سینما می‌توان آثاری را نام برد که بدون ذره ای تبلیغات فروش قابل توجهی داشته اند. این انتقادها در شرایطی است که نمی‌توان تصور کرد که این فیلم در شرایط دیگری بیش از این ارقام می‌فروخت.

نکته بعدی که کارگردان‌هایی از این دست باید در نظر داشته باشند این است که، فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» مخاطبینی را به سینما کشاند که بسیاری‌شان سینمارو نیستند. در حقیقت این ها مخاطبین اصلی سینما هستند به طور میانگین گفته می‌شود کل مخاطبین سینما در خوش‌بینانه‌ترین حالت دو میلیون  نفرند که بیشترشان علاقه‌مند به حضور و ورود به این عرصه‌اند تعداد کمی از این افراد سینما را برای خودش می‌روند که به یُمن ساخته شدن آثار روشنفکری، تلخ، سیاه نما، بی‌کیفیت و سخیف مخاطبین سینما یا پای تلویزیون نشسته‌اند که باز هم به یُمن برنامه ریزی و شناخت درست کارکنان رسانه ملی بخشی از این مخاطبین هم ماهواره ها را برای سرگرمی انتخاب کرده‌اند.

این کارگردان در جایی اشاره دارد که «خیلی ها نسبت به فیلم گارد گرفتند». دقیقا منظور از خیلی‌ها چه کسانی هستند؟! از نگاه وی گویا اطرافیان و صفحه‌های مجازی که به دست سینماگران و اصحاب رسانه اداره می‌شوند خیلی‌ها هستند اما در واقع بسیاری از مردم که در خیابان‌ها می‌بینیم و در مترو اتوبوس رفت و آمد دارند که مخاطبین سینمای آقایان و اصولاً سینما نیستند بینندگان اصلی فیلم «محمد رسول الله (ص)» هستند آیا این افراد گارد گرفته اند؟! معیار و میزان سنجش این کارگردان بدون آمار و تعریف دقیق از خیلی‌ها به طور مشخص معلوم نیست و این سخن تنها بار منفی را بدون دلیل و منطق به یک فیلم که حاصل تلاش بسیاری از افراد بزرگ سینما است و نظام برای آن هزینه کرده است اطلاق می‌کند زیر سوال می‌برد.

کارگردان مورد اشاره در جایی دیگر عنوان کرده است:«نباید ضرر چنین پروداکشنی را  سینمای ایران بدهد». باید گفت سینمای ایران همواره و ضرر آثار سخیف را که توسط سینماگر نماها ساخته می‌شود داده است. حاصل آن را می‌توان در نوع نگاهی که آثار سینمایی منتخب در جشنواره‌های خارجی که برای این فیلم‌ها دست و هورا می کشند دید. مخاطبین خارجی با دیدن این فیلم‌ها که توسط کارگردان‌های داخلی ساخته شده است فکر می‌کنند مردم ایران حتی روزنامه هم ندارند و با بدیهی‌ترین امکانات بیگانه‌اند تصاویر ایران نظام، حکومت و مردم توسط این کارگردان‌ها به درستی منتقل نشده و مردم را متحمل ضرر کرده است آنچنان که خارج از ایران با دیدن فیلم‌های ایرانی از این دست به بُعد جدیدی از کشورمان نمی‌رسند و همچنان فکر می‌کنند مردم ایران با قاطر نقل مکان می‌کنند. حال که فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» ساخته شده است دوستان به فکر سینمای ایران ضرر و منفعت سینمای ایران می‌افتند. چرا زمانی که کارگردان‌هایی که به دلیل نمایش فقر و سیاه نمایی در آنطرف مرزها برای شان فرش قرمز انداخته می‌شود و ضرر نگاه سخیفانه آن‌ها را نه تنها سینما بلکه ملت می‌دهند این دوستان دم نمی زنند؟! شاید برای این که می ترسند جبهه‌ای که روشنفکر نیست و قمپز روشنفکری از خود نشان می‌دهد آن ها را ترد و محکوم به بی‌سوادی کند؟!

حتی در جای دیگر اشاره شده است که به بهانه فیلم «محمد رسول الله (ص)» مبنای استثناء بدی پایه گذاری شد که به استثناء کردن این فیلم در اکران انتقاد داشته است بدون هیچ توضیحی تنها یک پرسش مطرح است که در شرایطی که سینمای صهیونیست صفت هالیوود اعتقادات مسلمانان و شخص پیامبر اکرم (ص) دستخوش تحریف کرده است نباید کاری کرد که این فیلم استثناء دیده شود؟!

البته باید دقت داشت فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» مخاطبینی را به سینما کشاند که جزو پای ثابت سینماروها نبودند و حالا می‌توان امید داشت که تعداد مخاطبین سینما افزایش داشته باشد. این خود مبحث دیگری است که می‌توان دست آورد دیگر این فیلم برای سینمای ایران باشد.

مخاطبین فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» سینمارو‌هایی که می‌شناسید؛ نیستند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس