کد خبر 485885
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳

طبق گزارش منتشر شده مرکز آمار ایران هزینه تحصیل در ایران طی یک سال گذشته بیش از 12 درصد افزایش داشته است، ضمن اینکه شیب گران شدن آب و برق نیز تندتر از سایر اقلام بوده است.

به گزارش مشرق، براساس اطلاعات مرکز آمار ایران شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در مهرماه سال 1394 به رقم 218.5 رسید تا این شاخص نسبت به شهریور ماه سال جاری 0.8درصد و نسبته به ماه مشابه در سال گذشته(تورم نقطه به نقطه) 10.9درصد رشد کند این در حالی است که تورم نقطه به نقطه در شهریور ماه 11.6درصد بود.

تغییرات شاخص کل(نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به مهرماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته 13.3درصد است که در مقایسه با نرخ تورم شهری در دوازده ماه منتهی به شهریورماه سال جاری که 13.6درصد بود، کاهش یافته است.

سبد غذایی شهروندان پربارتر می شود
گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن است که شاخص گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» در مهرماه سال جاری به رقم 249.8 رسید که 0.7درصد کمتر از شاخص شهریور ماه سال جاری و 8.3درصد بیشتر از مهرماه سال 93 است. درصد تغییرات این گروه در 12 ماه منتهی به مهرماه 94 نسبت به دوره مشابه سال گذشته 10.8درصد است که درمقایسه با 12 ماه منتهی به شهریورماه سال جاری تغییر نکرده است.

شاخص گروه اصلی «خوراکی ها» در نخستین ماه پاییز سال 94 به عدد 247.7 رسید که نسبت به ماه قبل 0.9درصد کاهش داشته است. همچنین این شاخص نسبت به مهرماه سال گذشته 8.5درصد افزایش یافته تا نرخ تورم 12ماهه این گروه به 11.1درصد برسد.

خدمات شهری باز هم گران شد
شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در مهرماه سال جاری افزایش یافت تا با رشد 1.4درصدی نسبت به ماه قبل سال جاری به 207.7 برسد. میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال گذشته 12درصد بوده و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به مهرماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته این گروه 14.4درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور سال جاری که 14.8درصد بود، کاهش یافته است.

حامل های انرژی روی خط گرانی
گزارش مرکز آمار ایران از شاخص گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» در مهرماه سال جاری نشان می دهد بیشترین تورم در 12ماه منتهی به مهرماه سال جاری مربوط به آب، برق و سوخت است که 35.1درصد بود.

شاخص حامل های انژی در سبد مصرفی شهروندان در نخستین ماه پاییزی سال 1394 به عدد 223.4 رسید تا قیمت آب، برق و سوخت نسبت با رشد 43.4درصد بیش از هر کالای مصرفی شهروندان در مقایسه با مهرماه سال گذشته گران شده باشد. با این حال، قیمت این کالاها نسبت به ماه گذشته تنها 2.8درصد افزایش یافته است.  

سفره شهروندان کوچکتر شد
خروج نان از سبد یارانه دولت باعث شد پس از آب، برق و سوخت، بیشترین افزایش قیمت نسبت به مهر ماه سال گذشته مربوط به نان و غلات است زیرا شاخص قیمت این گرو از کالاها با رشد 16.2درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به 229.1درصد رسید.

قیمت این گروه از کالاها در ماه گذشته سال جاری نیز 0.2درصد کمتر از قیمت درج شده در شهریور ماه سال جاری است. البته شاخص قیمتی نان و غلات در 12ماه منتهی به مهرماه نسبت به مدت مشابه با رشد 17.5درصدی همراه بوده است.

آموزش در خط مقدم گرانی ها
گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت آموزش در آغاز سال تحصیلی نشان می دهد آموزش شهروندان در 12ماه منتهی به مهر ماه سال جاری 17.9درصد گرانتر شده این در حالی است که قیمت آن نسبت به مهرماه سال گذشته 15.6درصد گرانتر است.

شاخص قیمت آموزش در مهرماه سال 94 حدود 179 اعلام شد که حاکی از گران شدن 12درصدی آموزش نسبت به شهریورماه سال جاری است.



تورم مهر ماه ۱۳.۳ درصد شد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    ببخشید ، این چه تیتریه که زدید ؟ با این حساب چی ارزون شده !!!؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس