کد خبر 485796
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶

تقارن و همزمانی انجام عملیات‌های بزرگ و سرنوشت‌ساز در دوران دفاع مقدس با ماه‌های معنوی موجب افزایش روحیه و کارآمدی رزمندگان می‌شد. یکی از این ماه‌ها؛ ماه «محرم» بود که طراحی و اجرای حدود هفت عملیات دوران هشت سال دفاع مقدس با این ماه مقارن شده بود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، در بحبوحه دفاع مقدس، چندین عملیات نظامی در این ماه قمری طراحی و اجرا شد که نابرابری قوا، خلوص و ایمان سربازان ایرانی و ددمنشی افسار گسیخته لشکر صدام ، موجب بازآفرینی عاشورا از سوی رزمندگان ایرانی شد.

با توجه به تاریخ تمامی عملیات‌های نظامی ایران در برابر عراق،می‌توان گفت که حدود هفت عملیات گسترده در طول ماه محرم از سوی فرماندهان نظامی ایران طراحی و اجرا شده است. از همین رو به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

عملیات آزادسازی سوسنگرد

نخستین عملیات نظامی رزمندگان ایرانی در ماه محرم،عملیات آزادسازی سوسنگرد بود. این شهر عرب‌زبان، به نوعی دروازه ورود به شهر آبادان هم محسوب می‌شد. پس از آن که نیروهای بعثی برای دومین بار شهر سوسنگرد را اشغال کردند، رزمندگان ایرانی در روز 26 آبان ماه سال 1359 مصادف با نهم ماه محرم، این شهر را آزاد کردند. در جریان این عملیات، شهید مصطفی چمران نیز زخمی شد.

عملیات «طریق القدس»

دومین عملیات عاشورایی دلاوران ایرانی، هفتم آذرماه سال1360 اتفاق افتاد. در جریان عملیات «طریق القدس» و با رمز «یاحسین(ع)»، شهر بستان در غرب سوسنگرد آزاد شد. فتوحات گسترده پس از این نبرد درآخرین روز ماه محرم ، موجب شد تا امام خمینی از سربازان جان بر کف این عملیات تقدیر کند.

عملیات محرم

سومین نبرد افتخارآمیز سربازان ایرانی در ماه امر به معروف و نهی از منکر، به عملیات بزرگی به نام «محرم» نام دارد. رزمندگان ما در 10 آبان سال 1361 و با رمز «یا زینب» توانستند که بیش از 550 کیلومتر مربع از اراضی اشغالی منطقه دهلران را آزاد کنند. در خلال این عملیات گسترده، نیروهای عراقی با ناجوانمردی تمام از سلاح‌های شیمیایی استفاده کردند اما با این وجود رزمندگان کربلایی آن روز، نه تنها عقب ننشستند بلکه حتی بالغ بر 300 کیومتر نیز در خاک عراق پیشروی کردند.

عملیات عاشورا

ستیز بعدی با سپاه باطل درحوالی شهرهای بانه و مریوان رخ می دهد. یعنی همان جایی که منافقان از طریق دشت شیلر وارد خاک کشور می شدند و دست به خرابکاری می‌زدند.

در 27 مهر سال 1362، مجاهدان اسلام در دوازدهمین روز از ماه محرم و با رمز «یا الله یا الله یا الله» توانستند ارتفاعات زیادی از مناطق اشغال شده غرب را آزاد کنند و 19 هزار نفر از سربازان عراقی را نیز به اسارت بگیرند.

عملیات «عاشورا» حماسه بعدی بود که شور حسینی را در جبهه‌ها برپا کرد. در 25 مهر سال 1363، لشکر مخلص خدا با پس گرفتن 50 کیلومتر مربع از مناطق اشغال شده، ضربه سختی به مواضع دشمن وارد کرد.

نتیجه این عملیات در روز 23 محرم الحرام و با رمز «یا ابا عبدالله» موجب شد که منطقه صعب‌العبور میمک آزاد شده و همچنین جولان سربازان ایرانی در مناطق جنوب و غرب کشور، سهل‌تراز گذشته شود.

عملیات فتح10

دقیقا در روز عاشورا، با انجام پاره‌ای عملیات نامنظم با نام «فتح 10»، جبهه‌های شمالی ارتش عراق به لرزه در آمد. رزمندگان ایرانی با تکرار رمز «یا ابا عبدالله الحسین» محور شمال شرقی استان اربیل عراق را هدف حمله مستقیم قرار دادند و جالب‌ترین نکته این عملیات که در 13 شهریور سال 1366 به وقوع پیوست، همکاری گسترده کردهای عراق با سربازان ایرانی بود.

عملیات ظفر1

آخرین رشته از عملیات‌هایی که در ماه محرم به پیروزی جبهه حق انجامید، 14 روز پس از حماسه «فتح 10»‌ به سرانجام رسید.

گردان رمضان با همکاری عراقی‌های ناراضی از حکومت صدام، به قلب مناطق کردنشین شمال عراق زدند و در تکمیل عملیات قبلی، بسیاری از شاهرگ‌های نظامی در شهر «کانی‌ماسی‌» از توابع‌ فرمانداری‌ «عمادیه‌» عراق‌ را منهدم کردند. خروجی عملیات نامنظم «ظفر1» در یک سال مانده به پایان جنگ توانست بیش از60 پایگاه حفاظتی نیروهای عراقی را از بین ببرد و ضربه مهلکی به تجهیزات سنگین دشمن وارد کند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس